BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player



Teraz jest 22 października 2018, 10:13


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 [czas letni (DST)]


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie, odśwież istniejący podobny temat a jeżeli takiego nie ma, możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji


Tematy związane z modelami wytworzonymi przed 1990r. prosimy zakładać w dziale Young & Oldtimery



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 7 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: e46 318 kombi m43 LPG - problem z ogrzewaniem wnętrza
PostNapisane: 26 września 2018, 11:06 
Offline
Forumowicz

Posty: 195
Moje BMW: e46 318 Touring
Kod silnika: M43TUB19
Otóż od dwóch lat borykam się z problemem nierównego ogrzewania kabiny (zrobiło się nagle, w zimie). Najpierw opiszę jak najdokładniej objawy, może ktoś widział ten układ od środka i podpowie gdzie szukać uszkodzenia. W drugiej części napiszę co wykluczone i dlaczego. Nie jestem aż tak kasiasty żeby jechać z tym do ASO ale z drugiej strony auto jest mi potrzebne, lubię go, mechanika i blacharka naprawiana na bieżąco i przy każdej naprawie prosiłem o sprawdzenie tego. Nikomu się nie udało, może zrobię sam.

Lewa strona grzeje słabiej, siła wydmuchu powietrza z nawiewów jest nierówna (lewa centralna kratka nawiewu na pasażerów dmucha mocno, prawa przy szybie prawie wcale), a przy włączeniu nawiewu na nogi + jakiegokolwiek innego (a szczególnie wszystkich trzech kierunków) na nogi z lewej strony wieje chłodem (jest ciepłe, ale nie gorące, dopiero po porządnym rozgrzaniu silnika). Nawet jak się wybierze jeden kierunek na pasażerów, to lewa od szyby dmucha wyraźnie chłodniej. Na początku chłodzenia/ogrzewania to nie problem, bo ze wszystkich środkowych leci gorące (z lewej chłodniejsze ale nadal gorące). Problem jest wtedy, jak system osiąga żądaną temperaturę - prawa strona lekko dogrzewa, lewa lekko chłodzi, gdybym włączył na nogi to na nogi kierowcy w zimie lub przy włączonej klimie leci mróz. Przy nadmuchu tylko na szybę różnica prawa/lewa jest niemal nieodczuwalna (nie sprawdzając dokładnie ręką w ogóle nieodczuwalna). Przy zamkniętym środkowym (na pasażerów) nawiewie, z lewej centralnej kratki leci zauważalny strumień powietrza.
Test wykonany na ustawieniu wszystkich kratek pokrętłami na otwarte, temperatura na pokrętle pomiędzy kratkami - maksymalna. Tu mała uwaga - przy zmniejszeniu temperatury tym pokrętłem na nogi zaczyna lecieć cieplejsze powietrze i to nawet jak nawiew na pasażerów jest zamknięty. Może tu się coś rozleciało?

Wykluczyłem:
1. Pompę. Wymieniona rok temu z kawałkiem. Stara miała luzy, choć nie było problemów z chłodzeiem. Nowa pompa nic nie dała. Przelew jest, nawet przy ogrzewaniu chodzącym na full i na LPG. Poza tym zwiększanie pomiędzy obrotami jałowymi a np 3500 tys. nie ma większej różnicy (to znaczy tam gdzie wieje ciepłe wieje troszkę bardziej ciepłe, tam gdzie prawie parzyło nadal parzy tylko troszkę bardziej).
2. Zawór/zawory nagrzewnicy. Po włączeniu maks chłodzenia bardzo szybko się wychładza i odwrotnie - włączenie maksymalnego ogrzewania zaraz po wychłodzeniu nawet na wolnych obrotach zaraz wieje gorącym (lub ciepłym, zależy z której strony).
3. Nagrzewnica. Stara była zaklajstrowana (objaw - po wychłodzeniu na wolnych obrotach wolno się rozgrzewała). To był mój typ na usunięcie awarii ale niestety bez zmian, tam gdzie było gorąco jest gorąco, tam gdzie tylko ciepło teraz jest też tylko ciepło. To znaczy jest zmiana o tyle, że silnik ledwo wyjdzie z niebieskiego pola a w kabinie zaczyna robić się ciepło nawet jak sobie tylko pyrka na wolnych obrotach. Ale jest tak samo niesymetrycznie.
4. Nie wiem czy panel może tu broić - tu nie ma dwóch stref, regulacja z grubsza działa (jak pisałem, przy zamkniętym nadmuchu na pasażerów lewą centralną uchodzi powietrze). Temperaturę ogólną w kabinie trzyma taką jak zadana, ładnie reaguje na zmiany, prędkość wentylatora w trybie auto stabilna (na starej nagrzewnicy w duże mrozy ograniczał nadmuch, potem zwiększał itp - pewnie się nie dogrzewała).
5. Zbyt duży pobór płynu przez reduktor raczej wykluczam - reduktor wymieniony niemal rok przed awarią i od tego momentu nie ruszany, oczywiście LPG działa bez problemów (to znaczy padł mi mapsensor ale on nie ma związku opisanym układem). No i skoro zwiększenie obrotów, nawet znaczne, niewiele daje, to ani przytłumienie reduktora ani nowa pompa ani dodatkowa pompa by nie naprawiły usterki.
6. Wymieniony termostat. Objaw - puszczał cały czas płyn na chłodnicę, w duże mrozy nie dogrzewał się, w upały temperatura skakał od 80 do 113 stopni. Wpływ na usterkę bez zmian.
7. Na OBD jedynym błędem ze strony układu wentylacji jest błąd czujnika zanieczyszczonego powietrza, ale tej funkcji nie używam poza tym ona chyba nie ma wpływu.
8. Nie wiem czy info użyteczne czy nie, ale cholera wie co na co ma wpływ - ponad rok temu oraz niedawno przeskanowane całe auto, oprócz wspomnianego błędu: ze strony kabiny błąd czujnika poziomu oleju i zacięcia szyb, reszta - wypadanie zapłonów, czujnik położenia wałka rozrządu, coś z poduszkami powietrznymi (mam emulator, założony bo świeciła się kontrolka), błędy pierwszej sondy lambda, jakiś błąd związany z termostatem, błędy lamp (spalone wcześniej żarówki?). Błędy raczej historyczne bo po przeskanowaniu większość nie wróciła (poziomu oleju i czujnika nieświeżego powietrza wróciły natychmiast, czujnika wałka rozrządu po rozruchu <słaby aku? to znaczy na pewno był słaby tylko mechanik mówił że to może być przez to> i po czasie pojawia się czasem błąd sondy i check engine - po wymianie sparciały wężyków check znikał sam po jakimś czasie).

Wiem jak upierdliwe jest rozbieranie kokpitu w tym aucie i nie chciałbym tego robić ponownie tylko po to, żeby się dowiedzieć że usterka jest od strony komory silnika. A wszystko wskazuje mi na pęknięcie bądź urwanie jakiejś klapy, przysłony, może obudowy układu, tak że prawa strona leci ładnie przez nagrzewnicę, z lewej za to jakby zaciągał powietrze z poza (ale nie świeże z zewnątrz, na pewno zaciąga z parownika klimy bo włączenie klimatyzacji ma znaczny wpływ na temperaturę lewej strony). Nie widziałem tego układu rozebranego, nie wiem gdzie ma jakie klapy. Wiem, że regulacja temperatury jest z poziomu nagrzewnicy ale czy nie ma jakichś pomocniczych klap do precyzyjnego dogrzewania/dochładzania? Jakby ktoś opisał gdzie co jest a jeszcze lepiej dał zdjęcia z rozbiórki to będę zobowiązany.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: e46 318 kombi m43 LPG - problem z ogrzewaniem wnętrza
PostNapisane: 27 września 2018, 21:06 
Offline
Poszukaj zanim zapytasz

Posty: 23
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: E39 Touring 3.0
Kod silnika: M57
A jeż/rezystor? Interesowałeś się ? Może się zapowietrza układ chłodzenia i przy okazji gdziś prowadnica wyskoczyła od nadmuchu albo siedzi na słowo honoru i stąd słabszy powiew.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: e46 318 kombi m43 LPG - problem z ogrzewaniem wnętrza
PostNapisane: 29 września 2018, 18:19 
Offline
Forumowicz

Posty: 195
Moje BMW: e46 318 Touring
Kod silnika: M43TUB19
Jeż steruje wentylatorem a ten pracuje stabilnie. Układ zachowuje się jakby z lewej strony zaciągał powietrze z poza nagrzewnicy.
Zapowietrzenie raczej nie ma tu miejsca - układ był już odpowietrzany, nagrzewnica łapie temperaturę jak tylko wskazówka wyjdzie z niebieskiego pola, w kabinie można zrobić saunę trzymając auto tylko na wolnych obrotach. Różnica pomiędzy prawą a lewą stroną oraz znacznie mniejsza temperatura na nogi utrzymuje się niezależnie od temperatury silnika, obrotów i ustawienia żądanej temperatury. Objawy masz dokładnie opisane.
Co do prowadnicy - właśnie za mechaniczną stronę chcę się zabrać tylko ciągle nie ma kiedy...


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: e46 318 kombi m43 LPG - problem z ogrzewaniem wnętrza
PostNapisane: 30 września 2018, 09:54 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 461
Moje BMW: e34,e39
Kod silnika: m50b25v, m54b22
Siemka.
Temat przerabiałem w swojej e34, i podejrzewam że problemem jest instalacja gazowa, a dokładnie reduktor gazu.
Reduktor jest wpięty przed nagrzewnicą i do tego ma mniejsze opory przepływu niż nagrzewnica.
Rozwiązanie jest proste. Zakładamy metalową opaskę zaciskową na przewodzie doprowadzającym/odprowadzającym płyn do reduktora. Na początek zaciśnij opaskę na przewodzie tak by zmniejszyć średnicę o około 50%. Będziesz widział co się dzieje i w razie potrzeby zmniejszysz bądź zwiększysz średnicę przepływu dla reduktora.
Ja mam zmniejszoną średnicę o około połowę i to rozwiązało problem słabego ogrzewania a lpg działa prawidłowo.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: e46 318 kombi m43 LPG - problem z ogrzewaniem wnętrza
PostNapisane: 30 września 2018, 13:22 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Wiek: 32
Posty: 18058
Lokalizacja: Łódź
Moje BMW: E36 & E46
Garaż: E36 316i Compact & E46 320CI Coupe
piotr520 skąd takie pomysły ? tyle aut jeździ w LPG i zero problemów ;)

To jest źle podpięta instalacja czy jak ?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: e46 318 kombi m43 LPG - problem z ogrzewaniem wnętrza
PostNapisane: 30 września 2018, 15:14 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 461
Moje BMW: e34,e39
Kod silnika: m50b25v, m54b22
Instalacja podpięta jak najbardziej ok. Po prostu dokładasz w układ dodatkowy odbiornik ciepła. O ile wszystko jest w porządku jak temperatura stoi już w pionie , to podczas rozgrzewania silnika np przy -10 stopniach jest mocno odczuwalne że potrzeba sporo więcej czasu na podniesienie temperatury w aucie. U mnie był problem że auto bardzo słabo grzało na wolnych obrotach a po zastosowaniu opaski jest ok. Jest to odczuwalne w każdym aucie, wystarczy na testy zacisnąć kombinerkami przewód do reduktora i będziesz widział jak szybko nagrzewnica zacznie grzać bez reduktora, a jak szybko z nim.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: e46 318 kombi m43 LPG - problem z ogrzewaniem wnętrza
PostNapisane: 1 października 2018, 19:23 
Offline
Forumowicz

Posty: 195
Moje BMW: e46 318 Touring
Kod silnika: M43TUB19
Tylko u mnie jest problem z niesymetrycznym grzaniem. Lewa strona grzeje słabiej. Przepływ przez nagrzewnicę na wolnych obrotach jest dobry, bo potrafi nawet w mrozy saunę robić a z nawiewów parzy nawet przy dużej prędkości wentylatora. Przynajmniej tych z prawej strony. Daję zamiast wolnych obrotów 4,5 tys obr/m i niewiele się poprawia - to znaczy jest trochę goręcej ale dalej lewa strona jest chłodniejsza od prawej.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 7 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 [czas letni (DST)]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 56 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL