BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 28 marca 2024, 12:35

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie, odśwież istniejący podobny temat a jeżeli takiego nie ma, możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji


Tematy związane z ze starszymi modelami BMW takimi jak E36, E34, E32, E12 etc. prosimy zakładać w dziale Young & Oldtimery



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 16 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [e39] Jakie powinno byc cisnienie paliwa na listwie w m52?
PostNapisane: 11 lipca 2012, 20:56 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Wiek: 37
Posty: 5693
Lokalizacja: Ciechanów
Moje BMW: e39
Kod silnika: m52b28
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?p ... 0#p2043810
Pytanie jak w temacie. Jakie powinno byc cisnienie na listwie wtryskowej? Silnik m52b28 rok 97. Czy jesli przeparcial wezyk podcisnieniowy cisnienie bedzie wieksze czy mniejsze?

Edyta:
Juz znalazlem ze regulator jest 3.5 bara. Jakie wyniki sa dopuszczalne?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e39] Jakie powinno byc cisnienie paliwa na listwie w m52?
PostNapisane: 12 lipca 2012, 10:26 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 228
Lokalizacja: Drezdenko
Moje BMW: E46
Kod silnika: M47N
Byłem ostatnio mierzyć ciśnienie i na jałowym pokazywało 3 bary po dodaniu gazu rosło i po zgaszeniu auta spadło do 2.7 bara i tak trzymało. Piszesz że regulator na 3.5 b to znaczy że u mnie coś nie hallo?

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e39] Jakie powinno byc cisnienie paliwa na listwie w m52?
PostNapisane: 12 lipca 2012, 12:04 
Offline
Forumowicz

Wiek: 48
Posty: 141
Lokalizacja: Łowicz
Moje BMW: E46 Coupe Z3 3.0i
Kod silnika: m50b32,M54B30
Na wolnych obrotach po zdjęciu przewodu podciśnieniowego z regulatora ciśnienie powinno być właśnie 3,5 Bar.

_________________
GG 9597379


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e39] Jakie powinno byc cisnienie paliwa na listwie w m52?
PostNapisane: 12 lipca 2012, 12:56 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Posty: 15986
Lokalizacja: Los Santos
Moje BMW: E30 E46 E83
Kod silnika: M20B25 FTMW!!!
Garaż: ᶘ ᵒᴥᵒᶅ
Tolerancja 0.2 bara. Po 20 minutach od zgaszenia nie powinno spaść o więcej niż 0.5 bara. Tak podaje Bentley. Pamiętajcie że regulator ustala ciśnienie względem tego co jest w kolektorze ssącym więc podczas pracy silnika ciśnienie ma być niższe o 0.4-0.7 bara.

_________________
BMW z duszą skończyły się na Kill 'em All.
Obrazek
Było: '92 E36 320i 2d diamantschwarz/stoff anthrazit; '98 E46 323i 4d farngruen/leder hellbeige, '97 E36 323i->328i 2d arktissilber/leder montana schwarz
Jest: '90 E30 325i 2d diamantschwarz/leder bison schwarz (M3), '05 E46 330ci stahlblau/leder schwarz, '08 E83 X3 3.0si alpinweiss 3/leder nevada tabak


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [e39] Jakie powinno byc cisnienie paliwa na listwie w m52?
PostNapisane: 12 lipca 2012, 13:52 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 69
Moje BMW: e46
3,5 bara względem ciśnienia bezwzglednego kolektora ssącego czyli tak

na wolnych obrotach cisnienie bezwzgledne kolektora 0,3-0,4 bara czyli cisnienie w listwie 2,8-2,9 względem atmosfery

przy pelnym bucie cisnienie bezwzgledne kolektora 1,0 bara czyli cisnienie w listwie 3,5 względem atmosfery

a cisnieniomierz pokazuje cisnienie wzgledem atmosfery wiec na wolnych obrotach pokaze wlasnie ponizej 3 barow bo roznicowe listwa-kolektor jest 3,5

nie zmieniajcie regulatora cisnienia na wyzsze bo zmieni sie wydatek wtryskiwaczy korekty LTFT sie rozjada precyzja sie pogorszy zwlaszcza na wolnych obrotach i moze spasc zywotnosc wtryskow, a zreszta po co to robic to jest patent dobry przy zakladaniu kompresora albo turbo jesli nie chcemy zakladac wiekszych wtryskow


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e39] Jakie powinno byc cisnienie paliwa na listwie w m52?
PostNapisane: 7 listopada 2012, 17:23 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 520
Moje BMW: E92 335i
Kod silnika: N54B30
Tomek napisał(a):
Pamiętajcie że regulator ustala ciśnienie względem tego co jest w kolektorze ssącym


Nie wiem jak w M52, ale w M52TU zdaje się, że jest inaczej...

Polecam lekturę tego tematu w którym również się udzielałem:

http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... ost7145659

Post #41

"When I first saw those pictures a couple of years ago, I was baffled at the design intent. I finally realized that "operated with crankcase vacuum" is technically accurate. But assuming the CCV is working properly it is really so close to atmospheric pressure that it makes no practical difference. The CCV regulates crankcase vacuum to less than 15 millibar, or EDIT 1.5% (not 0.15% in original post) different from atmospheric pressure. I think the purpose of taking a reference pressure this way is to provide clean, filtered source of atmospheric pressure to the fuel pressure regulator without any chance of engine bay dirt, grit and grime fouling the sensitive parts of the small fuel pressure regulator. By comparision, the CCV is about 3 inches in diameter & much less sensitive to dirt. An awkward, klugey way to achieve the result in my opinion."

Zadałem pytanie w tym temacie, gdyż po rozebraniu starej odmy (z której prowadzi wężyk podciśnieniowy do regulatora ciśnienia paliwa) z mojego auta doszedłem do wniosku, iż jej konstrukcja wyklucza możliwość zasilania regulatora ciśnienia paliwa podciśnieniem z kolektora, gdyż po zamknięciu odmy, co powinno następować po krótkim czasie od uruchomiania silnika, jest ono zwyczajnie odcinane. A co z tego wynika jedynym podciśnieniem sterującym działaniem regulatora ciśnienia paliwa jest podciśnienie ze skrzyni korbowej. No ale zawszę mogę się mylić, tak jak i użytkownicy tego anglojęzycznego forum którzy tylko potwierdzili moje przypuszczenia :)

PS: Mógłby ktoś sprawdzić jak przedstawiają się ciśnienia na listwie w M52TU?

_________________
Oddam w dobre ręce wtryskiwacze do M52TU i nową, fabrycznie zapakowaną cewkę zapłonową marki Delphi, do silnika N52. Info na priv.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e39] Jakie powinno byc cisnienie paliwa na listwie w m52?
PostNapisane: 7 listopada 2012, 20:07 
Offline
Częsty bywalec

Wiek: 54
Posty: 701
Moje BMW: e39 523i Touring 99r
Kod silnika: M52TUB25
Garaż: Jestem uzależniony od garażu.
DEŁUu TICO
Maksymalnie 3,5 bar=atm. :D .
Przy hamowaniu silnikiem, duże podciśnienie(lub też duża różnica ciśnienia w kolektorze ssącym w porównaniu do atmosferycznego) w kolektorze ssącym ma "pomóc" regulatorowi w odprowadzeniu nadmiaru paliwa. Tymbardziej, że wtryski przy hamowaniu silnikiem powinny być odłączane.
Przy normalnej pracy zupełnie nieobciążonego, rozgrzanego silnika na biegu jałowym myślę, że te 3,5 powinno być.
Przy nagłym dodaniu gazu-uchyleniu przepustnicy, wartosć podciśnienia chwilowo maleje(zawór działa tylko siłą swojej sprężyny), ale wtryski pewnie mają znów dłuższe czasy otwarcia i ciśnienie na listwie może niewiele zmaleć.
Regulatora, jeśli jest sprawny to lepiej nie zmieniać(herki89), bo można zrobić krzywdę pompie i wtryskom albo spalić się żywcem.
Co do m52tu-Zakov328-ja też się nie mogłem nadziwić w jaki sposób ta cudna konstrukcja zwana separatorem oleju, ma regulować, czy mieć wpływ na ciśnienie paliwa w listwie.
Przecież przy mocnym hamowaniu silnikiem, podciśnienie w rozdzielaczu(w silniku zdrowym, z dobrą kompresją) zamknie-zassie gumowy zawór w odmie. Czyli nie wywoła podciśnienia w wężyku do regulatora. Czy w skrzyni korbowej robi się podciśnienie? i działa na regulator.
To jakiś czarownik musiał wymyślić tą-tę konstrukcję "łodmy" i powiązania z nią regulatora ciśnienia paliwa. W nowszych typach separatora(m52tu) króciec jest zaślepiony-no to gdzie podłączyć wężyk od zaworu?
Jeszcze gdy była w moim odma to podpiąłem wężyk do kolektora ssącego-tam gdzie są króćce od pompy powietrza wtórnego-czy cosik podobnego-w moim tego urządzonka nie ma.
Później wpiąłem się w wąż od serwa i tak jeżdżę(żeby było bardziej centralnie i nie działały drgania i turbulencje :) i inne fale uderzeniowe przy otwieraniu i zamykaniu zaworu DISA).

_________________
Skazany na BMW.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e39] Jakie powinno byc cisnienie paliwa na listwie w m52?
PostNapisane: 7 listopada 2012, 21:41 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 520
Moje BMW: E92 335i
Kod silnika: N54B30
RobertTOEZ napisał(a):
Przy normalnej pracy zupełnie nieobciążonego, rozgrzanego silnika na biegu jałowym myślę, że te 3,5 powinno być.


3.5 to chyba przy maksymalnym obciążeniu.


RobertTOEZ napisał(a):
Co do m52tu-Zakov328-ja też się nie mogłem nadziwić w jaki sposób ta cudna konstrukcja zwana separatorem oleju, ma regulować, czy mieć wpływ na ciśnienie paliwa w listwie.


U mnie ta "cudowna konstrukcja" nie reguluje w ogóle i ciśnienie paliwa stoi na stałym poziomie 3.5 Bara :/ Wszystkie przewody dokładnie posprawdzane, nowa oryginalna odma (nie wiem czy to właśnie jej wymiana nie spowodowała przypadkiem tego problemu, bo przedtem silnik pracował jakby lepiej), cały kolektor uszczelniony, a w wężyku podciśnienia do regulatora ciśnienia paliwa podciśnienia brak! Ponoć powinno tam występować podciśnienie ze skrzyni korbowej, które to z kolei może mi gdzieś z tej skrzyni uciekać, po prostu nie wiem! I nie mogę tego ni jak zdiagnozować, gdyż nikt nie wie jak działa ten wymyślny układ w M52TU... Dzisiaj dokonałem pewnych pomiarów przy pomocy paru rurek, dużej strzykawki, wakuometru i manometru. Wybadałem, że przy zadziałaniu na regulator podciśnieniem o wartości około 70 kPa (dokładnie tyle ile wynosi wartość podciśnienia w moim kolektorze ssącym, ciśnienie paliwa na listwie ustawia się na około 3 Bary. Dlatego też jutro mam zamiar zaślepić wężyk podciśnieniowy idący z odmy i doprowadzę tam ciśnienie, normalnie jak w każdym innym aucie z kolektora ssącego, bo przy tak posranej konstrukcji jak zastosowano akurat w tym silniku wątpię czy uda mi się rozwiązać to w jakikolwiek inny sposób. No chyba, że wypowie się ktoś kto będzie w stanie odpowiedzieć na pytanie w jaki sposób funkcjonuje ten układ?



Obrazek

Obrazek

_________________
Oddam w dobre ręce wtryskiwacze do M52TU i nową, fabrycznie zapakowaną cewkę zapłonową marki Delphi, do silnika N52. Info na priv.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e39] Jakie powinno byc cisnienie paliwa na listwie w m52?
PostNapisane: 7 listopada 2012, 23:03 
Offline
Częsty bywalec

Wiek: 54
Posty: 701
Moje BMW: e39 523i Touring 99r
Kod silnika: M52TUB25
Garaż: Jestem uzależniony od garażu.
DEŁUu TICO
Ja właśnie tak kombinowałem gdzie go podłączyć i w końcu zrobiłem tak jak napisałem-po mniej-więcej wg. innych konstrukcji np. opelków które miałem.
Spróbuj, tak jak napisałem w innym temacie- zrobić ciśnienie w tym wężyku podłączonym do regulatora(strzykawką poprzez wężyk) i trzymaj delikatnie ściśnięty w palcach w tym czasie np. wąż zasilający listwę. Czy czasem nie sztywnieje-twardnieje, czuć na nim dosłownie jak wtryski pracują(drgania ciśnienia) i przy okazji czy silnik nie zmienia obrotów, dostosowuje do zmienionych warunków-jeśli tak to co z tego wywnioskujesz odnośnie ciśnienia w listwie.Tylko bardzo krótkie eksperymenty-żeby nie obciążać wtrysków, pompy i całego układu od pompy do wtrysków i nie bryznęła gdzieś benzyna pod ciśnieniem>3,5bara.
Tak, czy tak w moim nawet przy założonym wężyku(jest w nim podciśnienie) od regulatora do kolektora, powrót cały czas działa(na wolnych obrotach i wspomnianych warunkach.
Nawet w opelkach było identycznie, tylko chyba był regulator 3-3,2 bara.
Wszystko to przy założeniu, że pompa jest w 100% sprawna, sprawny zawór regulacji ciśnienia, dobrze drożne są przewody paliwowe(zasilający i powrotny-razem z "pompą" bezsilnikową w lewym zbiorniku) i filtr paliwa.
Przy maks. obciążeniu ciśnienia już nie określę. Można tylko szukać jakie powinno być minimalne-coś mi się tylko kojarzy, że dla prawidłowej pracy ukł. itd. itp. rozpylania, ilości....3,0?
Trzeba dobrze znać charakterystykę pompy, jej ciśnienie na wyjściu w zależności od wydatku(czasy otwarcia wtrysków i ich częstotliwości) :spi: .

_________________
Skazany na BMW.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e39] Jakie powinno byc cisnienie paliwa na listwie w m52?
PostNapisane: 8 listopada 2012, 00:03 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 520
Moje BMW: E92 335i
Kod silnika: N54B30
RobertTOEZ napisał(a):
Ja właśnie tak kombinowałem gdzie go podłączyć


Czemu nie podłączyłeś go tam gdzie powinien być normalnie, tylko musiałeś z nim kombinować?

_________________
Oddam w dobre ręce wtryskiwacze do M52TU i nową, fabrycznie zapakowaną cewkę zapłonową marki Delphi, do silnika N52. Info na priv.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e39] Jakie powinno byc cisnienie paliwa na listwie w m52?
PostNapisane: 8 listopada 2012, 00:58 
Offline
Częsty bywalec

Wiek: 54
Posty: 701
Moje BMW: e39 523i Touring 99r
Kod silnika: M52TUB25
Garaż: Jestem uzależniony od garażu.
DEŁUu TICO
Dużo by opowiadać, ale w skrócie i wyolbrzymiając problem, to muszka zwana octówką wywołała by przelatując koło nosa chyba bardziej odczuwalne ruchy powietrza niż te które były na końcówce wężyka założonego na króciec separatora.
Przeglądałem fora, m.in. też to do którego dałeś link(chyba inny temat). Różne inne zagraniczne zdjęcia, schematy problemy związane z tym dziadostwem.
Nowsze "ocieplone" separatory z zaślepionym tym właśnie króćcem, bez ocieplenia i różne cuda-wianki. Historie jak gościowi w USA zapalił się silnik przez odmę(dosyć nowe bmw) itd, itp.. Dziwi mnie tylko, że taka firma............. samochód co nie lubi upałów, mrozów-to co w końcu.
Nie lubię poprawiać fabryki i nie czuję się na siłach, tylko za takie rozwiązania i ich modernizacje powinni dostać nagrodę :zabawa: :wsciekly: :cenzura: . Powinni zakładać webasto na CCV-za dopłatą jako luksus i jakiś neutralizator gazów itp. przed tym ccv, bo główne zadanie spełnia w nim gumowa membrana-zawór taki jak w starszych piecykach gazowych.
Co tu ma dawać podciśnienie-wylatujący słup spalin poprzez dziurawe tłoki będzie wysysać poprzez skrzynię korbową, czy rozdzielacz na kolektorze ssącym poprzez szparkę między gumką i końcówką rurki w separatorze.Wszystko to jeszcze zasrane często olejem, nagarem.
I w dodatku zamarzająca superkonstrukcja będzie uczestniczyć w regulacji ciśnienia paliwa i czy czasem silnika nie rozsadzi, bo nie ma gdzie wypierdzieć swoich przedmuchów(zamiast łykać je w sposób mniej skomplikowany zpowrotem).
Wyregulowali ciśnienie i w skrzyni korbowej i w kolektorze ssącym i na listwie :rozpacz: ,ale ja kocham moją bełemkę :serce: :mur: :spi: .

_________________
Skazany na BMW.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e39] Jakie powinno byc cisnienie paliwa na listwie w m52?
PostNapisane: 8 listopada 2012, 01:12 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 520
Moje BMW: E92 335i
Kod silnika: N54B30
RobertTOEZ napisał(a):
Dużo by opowiadać, ale w skrócie i wyolbrzymiając problem, to muszka zwana octówką wywołała by przelatując koło nosa chyba bardziej odczuwalne ruchy powietrza niż te które były na końcówce wężyka założonego na króciec separatora.


Dokładnie jakbyś pisał o moim problemie.

RobertTOEZ napisał(a):
Co tu ma dawać podciśnienie-wylatujący słup spalin poprzez dziurawe tłoki będzie wysysać poprzez skrzynię korbową


Wydaje mi się, że właśnie było to przewidziane na sterowanie podciśnieniem ze skrzyni korbowej. Tylko, że w 13 letnim aucie (jak moje np.) podciśnienie ze skrzyni może spierniczać najróżniejszymi dziurami, nie wspominając o większych przedmuchach z komór spalania itd. Zakładam, że to kolejny "genialny" system obliczony na sprawne działanie przez 5-6 lat :kwasny:

_________________
Oddam w dobre ręce wtryskiwacze do M52TU i nową, fabrycznie zapakowaną cewkę zapłonową marki Delphi, do silnika N52. Info na priv.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e39] Jakie powinno byc cisnienie paliwa na listwie w m52?
PostNapisane: 8 listopada 2012, 21:34 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 520
Moje BMW: E92 335i
Kod silnika: N54B30
Po przemyśleniu doszedłem do wniosku, że nie będę się tego tykał i nich będzie tak jak jest. Cholera wie na jakiej zasadzie to działa, więc nie mogę stwierdzić czy coś jest z tym nie tak, czy też tak powinno być. A jak ma się coś pochrzanić jeszcze to wolę się nie czepiać.

_________________
Oddam w dobre ręce wtryskiwacze do M52TU i nową, fabrycznie zapakowaną cewkę zapłonową marki Delphi, do silnika N52. Info na priv.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e39] Jakie powinno byc cisnienie paliwa na listwie w m52?
PostNapisane: 4 stycznia 2017, 17:41 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Wiek: 37
Posty: 5693
Lokalizacja: Ciechanów
Moje BMW: e39
Kod silnika: m52b28
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?p ... 0#p2043810
Mam teraz następujący problem. Wężyk podciśnieniowy z regulatora się rozpuścił a to prawdopodobnie przez to że po włączeniu zapłonu z tego króćca leci przez chwilę odrobina benzyny. Rozumiem, że to kwalifikuje regulator do wymiany. Na szczęści bosch kosztuje 70zł i jeszcze idzie go dostać. Teraz tak: On jest wpięty od dołu w listwę segerem, z tego co widziałem. Czyli aby go zdemontować muszę odkręcić listwę. Czy przy montażu ponownie powinienem posmarować czymś te oringi na wtryskiwaczach? Z tego co kojarzę to należy to zrobić żeby nie stracić szczelności i nie uszkodzić ich przy montażu. Wężyk ten do odmy też mam do wymiany więc zastanawiam się czy mogę zastosować zwykły przelewowy? Montaż wydaje się prosty, czy są jakieś "kruczki"?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e39] Jakie powinno byc cisnienie paliwa na listwie w m52?
PostNapisane: 4 stycznia 2017, 22:58 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 330
Moje BMW: e46
Kod silnika: M54B22
Listwę wyjmuj delikatnie podważając w kilku miejscach, po czasie siedzi ciasno i oringi mocno trzymają. Przy montażu oringi posmaruj tylko czymś, co ułatwi poślizg (mydło z wodą), żadnych sylikonów. Wężyk kup silikonowy 4mm. Te gumowe w oplocie, stosowane do przelewów kruszą się i pękają po roku.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e39] Jakie powinno byc cisnienie paliwa na listwie w m52?
PostNapisane: 5 stycznia 2017, 00:30 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Wiek: 37
Posty: 5693
Lokalizacja: Ciechanów
Moje BMW: e39
Kod silnika: m52b28
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?p ... 0#p2043810
Boję się, że sylikonowy będzie za miękki i zassie go do środka zwężając średnicę. Przelewowe w oplocie spokojnie wytrzymują kilka lat. Wg realoem jego średnica to 3,5X1,8 wiec te 4mm to chyba będzie za duży. Z resztą jak go kupię to po prostu w sklepie przymierzę.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 16 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 57 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL