Witam!
W końcu się zebrałem i postanowiłem zapytać o radę bardziej doświadczonych kolegów.
Samochód, który posiadam to:
model: BMW e46 316i
silnik: N42
pojemność: 1.8
moc: 115KM
r. prod.: 2003
Mój problem z w/w samochodem polega na tym, iż od jakiś 2 tygodni wyświetla mi się żółta kontrolka "check engine" oraz kontrolka "niskiego poziomu oleju".
Cała przygoda zaczęła się jakieś dwa tygodnie temu gdzie podczas jazdy autostradą równa prędkością samochód na dosłownie ułamek sekundy jakby "przygasł i stracił moc". Nie wzbudziło to we mnie zbytnio powodu do zmartwień gdyż po tym incydencie momentalnie wszystko wróciło do normy i samochód dalej jeździł jak powinien. Sytuacja odmieniła się w momencie, gdy stanąłem na parkingu na 30 minut i wówczas ponownie uruchomiłem samochód. Wtedy już pojawiły się wspomniane przeze mnie powyżej kontrolki. Silnik nie zmienił jednak kultury swojej pracy i wszystko działało jak wcześniej poza tymi dwoma drobnymi szczegółami na desce rozdzielczej.
Z racji tego, iż mam dostęp do komputera diagnostycznego odczytałem pamięć błędów komputera samochodu w celu weryfikacji problemu. Błędy, które otrzymałem to:
#1 Thermal oil-level sensor (błąd czujnika poziomu oleju) - 27C3 Błąd czujnika poziomu oleju zweryfikowałem na miejscu poprzez sprawdzenie faktycznego stanu oleju, który okazał się prawidłowym. Przyjąłem wiec do wiadomości, że po prostu zwyczajnie się zepsuł. Niedawno wymieniałem olej, więc poczekam do następnej wymiany i wtedy zamienię czujnik na działający.
#2 Stopień wyjściowy, termostat, map cooling - 279C Z informacji, które znalazłem w Internecie wynika, że uszkodził się termostat. Dziwne, bo nie miałem z nim żadnego problemu dotychczas... No, ale może się przecież tak zdarzyć.
#3 Zawór odpowietrzania zbiornika paliwa, stopień wyjściowy - 2772 Zawór odpowietrzania zbiornika paliwa już zamówiony, więc czekam aż dojdzie i tez mam w zamiarze go wymienić. Chyba, że ma to jakiś związek z urwanym kablem, o którym to napisałem w dalszej części postu.
#4 AUC sensor (czujnik brzydkich zapachów) - 1C Czujnik już wykręciłem i wyczyściłem zgodnie ze znalezionymi instrukcjami - naprawa pomogła.
#5 Przepływomierz z gorącym drutem (kontrolka check engine) - 2783 Z wiedzy, którą udało mi się pozyskać na forach internetowych wyczytałem jak sprawdzić czy przepływomierz jest uszkodzony czy też nie.
Pierwsza próba polegała na odłączenia przepływomierza na pracującym silniku i oczekiwania jakiegokolwiek efektu zmiany jego pracy - niestety nic się nie zmieniło. Druga natomiast polegała na przeprowadzeniu testu podczas jazdy. Wbicie 4 biegu, pedał gazu do końca i... Wskazówka spalania chwilowego zatrzymuje się w okolicach 17l. Wszystko, zatem wskazuje na uszkodzony przepływomierz.
Z kolejnych rad wyczytanych na forach znalazłem, metodę "naprawy” przepływki polegającą na wydobyciu go z samochodu i dokładnym wyczyszczeniu specjalnym środkiem do tego przeznaczonym - co też uczyniłem. Niestety efekt dalej bez zmian. Błąd dalej pojawia się w komputerze.
W ubiegłym tygodniu spotkała mnie też inna awaria samochodu, ponieważ w trakcie podróży pękł mi pasek wielorowkowy napędzający pompę wody, alternator itd. Po wymianie zauważyłem, że najprawdopodobniej w momencie pęknięcia paska uszkodził on przewód, (chociaż nie mogę tego wykluczyć, że przewód uszkodzony był już wcześniej), który zaznaczyłem nr 1 na dołączonym obrazku. Moje pytanie brzmi:
dokąd i do czego prowadzi zaznaczony na zielono nr 1 przewód? Gdyż niestety, ale z racji tego, ze idzie on z lewej strony silnika i w dół nie ma do niego dojścia.
Po złączeniu na "krótko" uszkodzonych przewodów nie widzę żadnej reakcji w pracy silnika, tj. ani nie jest lepiej ani nie jest gorzej. Błędy również się pojawiają takie same. Moje kolejne pytanie brzmi:
czy końcówki urwanego kabla poprzez zetknięcie z blokiem silnika mogły doprowadzić do zwarcia i uszkodzenia przepływomierza?Z tego, co udało mi się ustalić wszystkie zaznaczone przeze mnie na zdjęciu czujniki łączą się właśnie z przepływomierzem.
Czy zatem błąd któregoś z nich może wysyłać błędną informację o uszkodzeniu przepływomierza? W jaki sposób można je sprawdzić?Ciężko powiedzieć czy to po prostu zbieg okoliczności z błędem "check engine" na desce rozdzielczej, błędem w pamięci komputera odnośnie uszkodzonej przeplywki, odkryciem urwanego przewodu, błędem czujnika poziomu oleju i reszty. Czy może wszystko zaczęło się w momencie zdarzenia krótkotrwałej utraty mocy podczas jazdy i tym samym urwania przewodu przez kawałek zmęczonego już wtedy paska wielorowkowego. Być może kontrolka oil-level sensor ma również z tym wszystkim coś wspólnego
Moje kolejne pytania brzmią:
1. W jaki inny sposób mogę zweryfikować uszkodzony przepływomierz?
2. Jeżeli nie przepływomierz to, co innego mogło się uszkodzić?
3. Od czego zacząć 'rozsądną" naprawę tak, aby nie wymieniać wszystkich części na hura?
4. Korzystając z okazji pytanie odnośnie punktów oznaczonych numerami 2, 3 i 4. Rozumiem, że 2 i 4 to czujniki położenia wałka? Proszę o pomoc Szanowne Towarzystwo.
Pozdrawiam,
Tomek