BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 24 kwietnia 2024, 14:17

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


W dziale proszę umieszczać tematy związane z mechaniką, elektryką i eksploatacją modeli wydanych przed 1990r.

Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie, odśwież istniejący podobny temat a jeżeli takiego nie ma, możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji.
Nie umiesz czytać, stosować się do powyższych zasad, nie będziesz mieć tematu!!


Tematy związane z modelami wytworzonymi przed 1990r. prosimy zakładać w dziale Young & Oldtimery



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 12 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [e36] Problem z wrzuceniem biegów
PostNapisane: 24 października 2016, 11:21 
Offline
Forumowicz

Wiek: 41
Posty: 140
Witam,
Mam następujący problem. Gdy zatrzymam się na światłach, wrzucę luz, a nastepnie wcisnę sprzęgło i chcę wrzucić 1 bieg wyczuwam wyraźny opór. Da sie wrzucić, ale mam uczucie jakbym się przez coś musiał przebić tym lewarkiem. Czasami pomaga przed wbiciem biegu, wbicie jakiegoś wyższego (tam opór bywa mniejszy, ale też jest), a potem wbicie dopiero pierwszego. Czasem też pomaga odchylenie lewarka w prawo, a potem dopiero wrzucenie jedynki. Podczas jazdy niema większych problemów z wrzucaniem biegów.
Co może być problemem? Czy to objaw kończącego się sprzęgła, czy może problem z wysprzęglikiem? A może synchronizatory?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [e36] Problem z wrzuceniem biegów
PostNapisane: 24 października 2016, 20:33 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 9
Lokalizacja: BL
Moje BMW: E 36 316i
Kod silnika: M43
mam ten sam problem, przyłączam się do pytania.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] Problem z wrzuceniem biegów
PostNapisane: 25 października 2016, 18:35 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Wiek: 33
Posty: 667
Lokalizacja: Rumia
Moje BMW: BMW E90 318i 143 PS
Kod silnika: N43B20(U0)
Miałem coś podobnego: jedynka nie zawsze była chętna do współpracy, dwójkę było ciężko wrzucić szczególnie przy redukcji z 3, a zawsze rano wrzucenie 5-tego biegu wymagało złamania go w prawo na siłę, dopiero potem wchodziło miękko.

Na luzie do lewej drążek co prawda chodził sprężyście, ale do prawej do był totalny flak, nie wracał idealnie do położenia środkowego - i to jest właśnie m.in. przyczyną problemów.

Co zostało zrobione? Kompletny zestaw sprężynek, dźwigienek i tulejek (to one są głównie za to odpowiedzialne). Oczywiście do tej operacji trzeba zrzucać skrzynię. Przy okazji była też regeneracja sprzęgła.

Schemat nr 1
Obrazek

Schemat nr 2
Obrazek

L.p. nazwa cena
1. nr 2 - tuleja łożyskowa BMW OE 25117519669 33,00 zł
2 nr 3 18,00 zł
3 nr 4 - łożysko podporowe ramienia przełączającego 63,00 zł
4 nr 7 - tuleja łożyskowa dźwigni zmiany biegów BMW 36,00 zł
5 nr 11 - zatrzask BMW OE 25117571899 3,50 zł
6 nr 12 - przegub wodzika widełek zmiany biegów BMW OE 25117580281 55,00 zł
7 nr 13 - pierścień zabezpieczający BMW OE 25111222451 2,30 zł
8 nr 14 - podkładka BMW OE 25111434194 8,00 zł
9 nr 15 - kołek walcowy BMW OE 23411466134 4,50 zł
Schemat 2
10 nr 6 - 19 zł/szt. - wymagane 2 szt. 38,00 zł
11 nr 7 - 7 zł/1 szt. - wymagane 2 szt. 14,00 zł
12 nr 8 - 10 zł/1 szt. - wymagane 2 szt. 20,00 zł
13 nr 9 18,00 zł
14 nr 10 55,00 zł
15 nr 11 26,00 zł
16 nr 12 42,00 zł

RAZEM 436,30 zł


Części zamówione ze strony "Części do BMW", pan Maciej był wyjątkowo pomocny i to on przygotował tą pełną listę części. Wg mechanika jest tam nawet parę elementów za dużo, już nie pamiętam których, ale jak już robić to porządnie, skoro skrzynia na stole, a jej zrzucenie i zamontowanie to kolejne 400 zł.

Zatem cała zabawa włącznie z przesyłką to koszt około 850 zł.

Efekt?
Jedynka wchodzi ładnie, lekki opór, jest ok.
Dwójka poprawnie.
Przeskok z 2 na 3 daje dźwięk wspaniałego kliknięcia rodem z filmów Fast and Furious :serce:
Z 3 na 4 świetnie. Z 4 na 3 już nie tak idealnie, ale ok.
Z 4 na 5 elegancko, nic nie trzeba łamać.
Wsteczny tak jak było.

Na luzie do lewej jak naprężymy drążek jest sprężyście tak jak było, do prawej (tu po naprawie) ta sprężystość jest wręcz mocniejsza. Drążek wraca do pozycji środkowej, co ma znaczenie. Nie jest to idealny efekt jaki widziałem w ultra zadbanej E39 520i manual, tamta skrzynia jest moim życiowym numerem 1 jak ona pracowała, każdy bieg jak w masło, ale tak czy siak jest lepiej niż było i nic nie muszę szarpać/łamać. Kolega mechanik ocenił naprawę jako znakomitą, w jego ocenie wszystko chodzi super.

_________________
Było: Kompakt E36 316i 1.9
Jest: E90 318i LCI
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] Problem z wrzuceniem biegów
PostNapisane: 26 października 2016, 17:41 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 9
Lokalizacja: BL
Moje BMW: E 36 316i
Kod silnika: M43
no to nieciekawie, koszty dosyć spore.zastanawia mnie czy jest konieczność wymiany wszystkich tych elementów?myślę że po rozbiórce wszystko się okaże. ja mam problem jedynie z jedynką i to też nie zawsze i nawet mam czasami problem z wyjęciem biegów na postoju. wyczytałem gdzieś że mogą to też być poduszki skrzyni, z wyglądu wydają się być ok, za to poduchy silnika mam zapewne do wymiany- widać że guma jest sparciała i są zapewne jeszcze oryginalne. dodam że przy odpalaniu i gaszeniu zatrzęsie czasami budą. pytanie może głupie ale czy one mogą powodować takie objawy? MatiKosa miał jednak inne objawy niż moje dlatego pytam.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] Problem z wrzuceniem biegów
PostNapisane: 27 października 2016, 12:13 
Offline
Forumowicz

Wiek: 41
Posty: 140
MatiKosa dzięki za odpowiedź. Sporo naczytałem się, że może być tam zapieczony, lub wykrzywiony jeden z elementów które wymieniłeś i trochę loteria który, więc jak robić to faktycznie wszystko albo nic.

U mnie niema nigdy problemu w wyjęciem biegu. A sam lewarek sprawia wrażenie chodzącego bardzo dobrze tzn. nie ma efektu rodem z ikarusa (jeździłem wieloma starszymi bmw znajomych i wiem, że to częsta przypadłość) :hyhy: tylko lewarek ładnie sprężyście wchodzi i bardzo precyzyjnie. Powiedziałbym, że jak już wrzuce raz bieg to dalej chodzi idealnie do momentu puszczenia sprzęgła na postoju. Wtedy pojawia się ten opór, jak się przez niego "przebiję" to znowu chodzi jak nowa. Też zauważyłem, że jak zrobię większy dystans np. pojeżdzę godzinkę albo 2 to wszystkie objawy potrafią ustąpić. \
Tak jakby coś się nasmarowało. Olej w skrzyni to valvoline ATF max life zalany pod korek. Może jednak on jest problemem?

Dodam, że próbowałem jakby napompować sprzęgło wciskając je kilkukrotnie z nadzieję, że może coś się odblokuje (np. ten wysprzęglik) ale nic to nie dało.
Z naprawą mi się nie śpieszy, bo samochód użytkuję tylko weekendowo i głównie latem, więc wciąż czekam na wasze propozycje co to może być :-)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [e36] Problem z wrzuceniem biegów
PostNapisane: 29 października 2016, 17:53 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 71
Posty: 4299
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: E-36 320i Touring 95
Kod silnika: M52b20
PanBrzoza napisał(a):
co to może być

z reguły są to objawy kończącego się sprzęgła


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] Problem z wrzuceniem biegów
PostNapisane: 23 grudnia 2016, 16:13 
Offline
Forumowicz

Wiek: 41
Posty: 140
Chciałem oddać do jednego znajomego mechanika samochód. Stwierdził, że nie podejmie się tego bo nie wie co to może być, być może synchronizatory.

Wydaje mi się, że nie jest to kwestia tego wodzika zmiany biegów, bo jak wyłączę silnik to biegi chodzą bardzo dobrze.

Dzisiaj pobawiłem się trochę w detektywa i na chwilę widzę takie objawy:
- silnik wyłączony - biegi wchodzą prawidłowo
- silnik włączony - jak był zostawiony na biegu to spokojnie wbijam inny bieg, ale jak był na luzie to po wciśnięciu sprzęgła inny bieg nie wchodzi już prawidłowo
- Jak na włączonym silniku wcisnę sprzęgło, wbiję na luz, puszczę sprzęgło, po czym znowu wcisnę sprzęgło i szybko chcę wbić dowolny bieg to wyczuwam opór. Jak cały czas działam siłą to po paru sekundach ten bieg w końcu wejdzie.
- jak zrobię to samo, tylko przed wbiciem biegu potrzymam sprzęgło wciśnięte przez jakieś 4-5s to bieg wchodzi bez problemu.

Mam wrażenie, że po prostu, że albo to sprzęgło po chwili odczekania zaczyna dobrze wysprzęglać, albo po prostu jakiś element w skrzyni musi wzolnić swoje obroty i dopiero bieg wchodzi, stąd ten okres czasu jaki muszę poczekać. Jeżeli to drugie to wskazywałoby na synchronizator :-/ <- proszę kogoś ogarniętego i z doświadczeniem o zweryfikowanie tej hipotezy!?!?!

Pozdrawiam i życzę wszystkim wesołych świąt ;-)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [e36] Problem z wrzuceniem biegów
PostNapisane: 23 grudnia 2016, 18:50 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 33
Posty: 1374
Lokalizacja: Łódź Widzew
Garaż: Wymiana uszczelniaczy zaworowych bez demontażu głowicy: https://sprzedajemy.pl/wymiana-uszczeln ... nr65354533


Wzmocnienie podłogi BMW e46 e36: https://sprzedajemy.pl/naprawa-mocowani ... nr53378978

Wymiana opon,Pozostała mechanika. ISTA INPA
Sprawdź na początek olej czy jest w skrzyni. Ale też stawiałbym na sprzęgło

_________________
Wymiana uszczelniaczy zaworowych bez demontażu głowicy: https://sprzedajemy.pl/wymiana-uszczeln ... nr65354533
Wzmocnienie podłogi BMW e46 e36: https://sprzedajemy.pl/naprawa-mocowani ... nr53378978

Wymiana opon,Pozostała mechanika. ISTA INPA
Kodowanie BMW seria E ICOM


Osoby z interfejsem BMW https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... 066388&z=7


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [e36] Problem z wrzuceniem biegów
PostNapisane: 24 grudnia 2016, 02:09 
Offline
Częsty bywalec

Posty: 883
Lokalizacja: Białystok
Moje BMW: E36
Kod silnika: M52B25
Przy okazji zapytam, czy do e36 istnieje cos takiego jak zestaw naprawczy 5 biegu? Mam podobny problem co jeden kolega wyzej opisywal, zeby wrzucic 5 bieg czasami trzeba bardzo mocno przelamac ta blokadke, a pozniej czasem sie zawiesza ze luzno wchodzi na 5, ale jak dluzej sie pojezdzi to wraca do normy.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] Problem z wrzuceniem biegów
PostNapisane: 24 grudnia 2016, 11:39 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 433
Lokalizacja: Grójec
Moje BMW: e 36 323
Kod silnika: m52b25
Oliwa panowie na pczatek miałem podobnie a zawartość skrzyni wynosiła 400ml z 1.1l


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] Problem z wrzuceniem biegów
PostNapisane: 29 grudnia 2016, 11:56 
Offline
Forumowicz

Wiek: 41
Posty: 140
Hmmm wczoraj się zdziwiłem, bo jak na ogół jeżdzę samochodem dość spokojnie to raz postanowiłem się trochę pobawić :P troszkę zabawy do odcinki, driftów na zakręcie i nagle skrzynia zaczęła chodzić całkowicie dobrze :mur: :mur: :mur: Jeszcze nie wiem czy po ochłodzeniu samochodu problem wrócił.

Mam na to kilka teorii
1. Olej się rozgrzał i lepiej zaczął smarować (ale wcześniej bywało, że długo jechałem a problem i tak występował)
2. Skrzynia inaczej się ułożyła..

Aktualnie mam olej w skrzyni Valvoline MaxLife ATF DEXRON III. Jest na fulla. Na skrzyni wyraźnie jest napisane ATF oil. Może nie jest to najlepszy wybór.....

I pytanie z mojej strony do kogoś kto się zna!! :
Czy jeżeli problem ma taki charakter, że potrafi zniknąć to da się wykluczyć awarię synchronizatorów skrzyni? Czy nadal jest ryzyko, że one są problemem?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [e36] Problem z wrzuceniem biegów
PostNapisane: 10 stycznia 2017, 09:02 
Offline
Forumowicz

Wiek: 41
Posty: 140
Panowie jeszcze jedno pytanie z mojej strony. Jak to jest z tym sprzęgłem. Gdzieś wyczytałem, że dobrym sposobem na diagnozę sprzęgła jest próba ruszenia na 5tym biegu. Że niby jak jest sprzęgło dobre to nie ma opcji, aby ruszyć z miejsca na 5tym biegu. No więc spróbowałem.... i okazało się, że nie mam większych problemów z ruszeniem (oczywiście ruszałem delikatnie). Nawet jakoś się nie męczył samochód ale też nie miałem wrażenia, aby cokolwiek się ślizgało :szok: po prostu ruszył tylko powoli i powoli się rozprędzał.
Czy to oznacza, że na 100% sprzęgło do wywalenia? :-D Czy ten sposób na sprawdzenie jest nic nie warty?


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 12 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google Adsense [Bot] i 91 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL