BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 28 marca 2024, 12:11

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


W dziale proszę umieszczać tematy związane z mechaniką, elektryką i eksploatacją modeli wydanych przed 1990r.

Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie, odśwież istniejący podobny temat a jeżeli takiego nie ma, możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji.
Nie umiesz czytać, stosować się do powyższych zasad, nie będziesz mieć tematu!!


Tematy związane z modelami wytworzonymi przed 1990r. prosimy zakładać w dziale Young & Oldtimery



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 11 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [E36] 318i m43 czasami nie odpala, faluje, szarpie
PostNapisane: 8 kwietnia 2017, 15:37 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 19
Moje BMW: e36
Kod silnika: M43B18
Cześć,

Mam problem z falowaniem, przygasaniem, szarpaniem auta - występuje nieregularnie, jednak objawy nasilają się coraz mocniej. Najbardziej odczuwalne na biegu jałowym. Kilka razy zgasł. Teraz doszły problemy z rozruchem. Świece zalewa, nie ma iskry, aż w końcu za jakimś tam rozruchem iskra się pojawia. Są dni, że problem nie występuję w ogóle. Cewka sprawdzona zgodnie z instrukcją i rezystancją taka jak być powinna na uzwojeniach pierwotnych. Masa innych rzeczy wymieniona na ori nowe/sprawdzona/podmieniona.

To do czego doszedłem, to zaniki zasilania na przewodzie idącym do cewki - w momencie jak nie chcę odpalić jest 0V (2pin), zamknięcie drzwi spowodowało, że napięcie się pokazało. Jak auto już odpali, to napięcie jak silnik chodzi prawidłowo jest takie jak na akumulatorze, w momencie jak przygasa/faluje są spadki do 0V, czasami pokazuje 3/5/6V - te wartości pewnie wynikają z niedokładności prostego multimetru który miałem pod ręką. Faktem jest, że prąd tam zanika.

Bazując na tym schemacie Obrazek wynika, że jest jakiś przekaźnik po drodze do cewki, jednak nie mogę w stu procentach znaleźć, który to przekaźnik. Wg jakiegoś schematu, wynika że jest w zlokalizowany w gorodzi razem z kompem i jak kiedyś tam zaglądałem faktycznie przekaźnik tam był. Lub przekaźnik jest zlokalizowany w skrzynce z resztą po prawej stronie. Zanim spruję wiązkę, chcę sprawdzić prostsze rzeczy, w tym ten przekaźnik.

Ktoś zna lokalizację tego przekaźnika?

Dodatkowo jak nie odpala i zalewa świecie to wywala błędy wszystkich cewek po kolei, ale tylko przy długim kręceniu - innych błędów nie ma.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] 318i m43 czasami nie odpala, faluje, szarpie
PostNapisane: 8 kwietnia 2017, 17:43 
Offline
Zacna persona forum

Wiek: 40
Posty: 1027
Moje BMW: X5
Kod silnika: Było m43m50m52n62
Sprawdz czujnik polozenia walu korbowego,wyczysc go lub zaloz inny jak masz wtedy szukaj a nie rwac kable


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] 318i m43 czasami nie odpala, faluje, szarpie
PostNapisane: 16 kwietnia 2017, 20:39 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 19
Moje BMW: e36
Kod silnika: M43B18
Czujnik dawno tempu sprawdzony - dobry. Wymieniłem/sprawdziłem cały osprzęt/czujniki. Komp poza tym jednym razem co cewkę pokazal, nie pokazuje żadnych błędów. Auto czasami chodzi idealnie, a czasami nie - potrafi chodzić minutę dobrze a podczas drugiej już nie działa.

Dzisiaj rozebrałem DME i jest upalony jeden rezystor, załączam zdjęcia. Nie jestem wstanie odczytać jego oznaczenia, po wylutowaniu jednak rezystancję posiada, dokładnie 6.3kOhm. Schematu DME nie znalazłem. Rezystor łączy masę z eepromem ST, nie znalazłem do niego datasheet. Układ idzie do największego układu motoroli.

Teraz pytanie, znalazłem używane DME o tych samym numerach, tylko czy on jest kodowany? Co z EWS? W moim DME nie ma żadnego układu na podstawce, dzięki czemu można było by coś łatwo przełożyć - widziałem takie instrukcje dla innych sterowników. Na forach znalazłem odpowiedzi, ale dla DME o innych oznaczeniach i były różne, że będzie bądź nie będzie działać... Na realoem mój pokazuje jako BASIC CONTROL UNIT DME: http://www.realoem.com/bmw/enUS/partsea ... &q=1429695

Z góry dzięki za jakiekolwiek wskazówki i podpowiedzi...

Zdjęcia upalonego rezystora:
Obrazek
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] 318i m43 czasami nie odpala, faluje, szarpie
PostNapisane: 16 kwietnia 2017, 22:05 
Offline
Częsty bywalec

Posty: 883
Lokalizacja: Białystok
Moje BMW: E36
Kod silnika: M52B25
Jak masz fabryczny ews w aucie, czyli posiadasz modul EWS i do niego pestki, to nie wazne jaki kupisz sterownik to robisz synchro EWS przez disa i dziala. To nie prawda ze trzeba kupowac caly komplet pestka, komp i ews, tzn dla tych co nie maja kompa to najlepsze rozwiazanie. DME posiada zapisany w sobie kod ISN, ktory przy synchronizacji jest przepisywany do EWS, za to pestki sa przypisane na stale do EWS


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] 318i m43 czasami nie odpala, faluje, szarpie
PostNapisane: 16 kwietnia 2017, 22:31 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 19
Moje BMW: e36
Kod silnika: M43B18
Super, dziękuję za szybką odpowiedź ;)

W takim razie zamawiam kompa i zdam relację jak dojdzie.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] 318i m43 czasami nie odpala, faluje, szarpie
PostNapisane: 17 kwietnia 2017, 12:07 
Offline
Częsty bywalec

Posty: 883
Lokalizacja: Białystok
Moje BMW: E36
Kod silnika: M52B25
Tylko kompa musisz szukac najlepiej takiego co masz, bo w e36 byly dwie wersje silnikow m43, z krokowcem pod przepustnica i z krokowcem na przepustnicy i do konca nie wiem czy kompy pasuja zamiennie, bo ten co ma krokowca pod przepustnica to krokowiec ma wtyczke na 2pin a ten na przepustnicy na 3 pin. Te pierwsze silniki, czyli z krokowcem pod przepustnica byly montowane w e36 od 93 do 09.96, pozniej juz te z krokowcem na przepustnicy. I sterowniki z 93,94 i chyba nawet 95 byly niekodowane, czyli bez ews


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] 318i m43 czasami nie odpala, faluje, szarpie
PostNapisane: 17 kwietnia 2017, 16:49 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 19
Moje BMW: e36
Kod silnika: M43B18
Auto z grudnia 97 także krokowiec na przepustnicy. Kompa znalazłem już identycznego, nawet ten sam miesiąc produkcji.

Jeszcze pytanie, doczytałem, że w INPA też jest opcja synchro z EWS. Później podepnę jeszcze INPE i to sprawdzę, ale domniemam, że wykona to samo co DIS? Też czytałem o tym, że trzeba pamięć na stole(nie wiem czy w przypadku mojego DME), bo inaczej to synchro nie pójdzie, picia9669, wiesz coś na ten temat?

Jeśli podepnę drugiego kompa i on nie zadziała to będę mógł wrócić do obecnego? W sensie czy to nie zablokuje EWS lub innego modułu uniemożliwiając rozruch i pracę silnika. Jakby nie patrzeć na tym auto jakoś działa, może nie tak jakbym chciał ale jednak.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] 318i m43 czasami nie odpala, faluje, szarpie
PostNapisane: 17 kwietnia 2017, 22:31 
Offline
Częsty bywalec

Posty: 883
Lokalizacja: Białystok
Moje BMW: E36
Kod silnika: M52B25
Isn z sterownika silnika przypisywany jest do sterownika ews, mozna go przypisywac nieskonczona ilosc razy. W sterowniku silnika nic nie jest zmieniane, weic mimo ze sterownik ma pamiec eeprom (tylko do odczytu) to nic nie zmienia, nie trzeba niczego robic na stole, no chyba ze zmieniasz wlasnie ten nr ISN na sztywno w sterowniku silnika, choc nie wiem po co jak to wlasnie z niego jest przepisywany do ews. Na przyklad masz teraz isn w sterowniku dme 123 i w ews 123 (sa zsynchronizowane), to gdy wsadzisz drugi sterownik z isn 456 to te 456 podczas synchro zostanie przepisane do ews. Jedynie co jest na sztywno zwiazane z sterownikiem ews to pestki w kluczykach, sa na stale przypisane do konkretnego sterownika ews.
W inpie nie widzialem opcji synchro dme z ews dla e36, wiec zostaje chyba tylko dis, w nim jest na 100% opcja dme ews alligment. I bez problemu da sie wrocic do starych ustawien, sprawdzalem cos takiego u kolegi na swoim ews i swojej pestce i po synchro normalnie dzialalo. Pozniej to samo mu zrobilem jak zrobil swapa, zostaly jego ori pestki w kluczykach i sterownik ews, a sterownik silnika po swapie zostal zmieniony na "nowy" i po synchro wszystko dziala i dziala fabryczne zabezpieczenie jakim jest ews


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] 318i m43 czasami nie odpala, faluje, szarpie
PostNapisane: 22 kwietnia 2017, 11:06 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 19
Moje BMW: e36
Kod silnika: M43B18
Właśnie wymieniłem kompa.

INPA można jak najbardziej zaprogramować kod ISN w EWS.

Krótka instrukcja:
Najpierw należy odczytać kod ISN z DME z zakładki 'coding' - 3 znaki w hexach. Następnie łączymy się z EWS i przechodzimy do zakładki 'Activate' w której u mnie jest tylko jedna opcja - 'write ISN number', pokazuje się okienko w którym podmieniamy stary numer z nowym i klikamy OK. Po tym wyłączyłem zapłon, włączyłem ponownie, skasowałem błędy z DME i odpalił.

Na początku chodził jakby na 3 a może i dwa cylindry, obroty skały 0-500 przez kilkanaście sekund. Brak mocy, wkręcał bardzo opornie. Zgasiłem silnik, skasowałem adaptację i odpaliłem i było lepiej. Na początku nie trzymał obrotów na 900, tylko tak w okolicach 800-820, po kilku kilometrach poprawiło się i trzymał normalnie obroty. Czy problem został rozwiązany, ciężko powiedzieć. Zrobię dłuższą trasę i zdam relację.

Mam jeszcze pytanie, po vinie sprawdziłem, że DME był zamontowany w 1.6. Numery ma identyczne, więc to na pewno to samo, w sródku również ta sama płytka. Z tego co znalazłem na forum, to w większości pisali, że nie powinno być różnicy. Jednak zastanawia mnie, czy może ma ona zapisana jakaś domyślną adaptację bazową, którą sobie później poprawia w trakcie pracy z silnikiem, ktoś wie coś w tym temacie?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] 318i m43 czasami nie odpala, faluje, szarpie
PostNapisane: 22 kwietnia 2017, 12:12 
Offline
Częsty bywalec

Posty: 883
Lokalizacja: Białystok
Moje BMW: E36
Kod silnika: M52B25
Zawsze jest mapa podstawowa, a pozniej z odczytow sondy lambdy jest modyfikowana by zachowac prawidlowy sklad mieszanki


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] 318i m43 czasami nie odpala, faluje, szarpie
PostNapisane: 24 kwietnia 2017, 20:04 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 19
Moje BMW: e36
Kod silnika: M43B18
Problem częściowo rozwiązany - silnik pracuje dużo lepiej, trzyma dość równo obroty na biegu jałowym, szarpania też już nie czuję, jednak rzadko lekko "schodkuje". Niestety dzisiaj znowu zabrakło iskry i zalało świece. Dodam, że wcześniej wymieniłem cewkę, sprawdziłem jej wiązkę i zasilanie i tu jest ok. Problem jest z jej sterowaniem.

Czy za brak sterowania cewką odpowiada jedynie czujnik na wale? Czy przez czujnik na wałku rozrządu też może nie być iskry? Oba czujniki sprawdziłem, tj. ich rezystancję i była prawidłowa. Ich przewody nie mają przetarć ani innych uszkodzeń. Samych czujników nie podmieniałem, bo nie mam takiej możliwości.

Osobiście obstawiam, ten czujnik wału. Sprawdziłbym jego sygnał, który idzie do kompa, ale w uwagi na sporadyczność braku iskry podejrzewam, że problem podczas sprawdzania nie wystąpi. Może jest jakiś skuteczny sposób jego sprawdzenia? Kupiłbym nowy, ale prawie 500 zł za ori BMW w ciemno to trochę słabo. O zamiennikach też czytałem, że nie warto. Ale znalazłem teraz, że na pierwszy montaż robił producent: EPS-FACET, czy to prawda? Cena dużo niższa, 150zł.

Aktualizacja 25.04
Zadzwoniłem do sklepu zapytać się o ten czujnik EPS-Facet gdzie w opisie mieli informację, że to producent na pierwszy montaż. Okazało się, że to błędny opis. W inny postach znalazłem informację, że jedynie VDO Siemens. Niestety do mojego m43 nigdzie takiego znaleźć nie mogę. Czy do tego silnika w ogóle był zamiennik tej firmy? Bo do np. m50 czy m52 znalazłem...


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 11 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 61 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL