BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 28 marca 2024, 19:58

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie, odśwież istniejący podobny temat a jeżeli takiego nie ma, możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji


Tematy związane z ze starszymi modelami BMW takimi jak E36, E34, E32, E12 etc. prosimy zakładać w dziale Young & Oldtimery



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 15 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [Exx, R6] sens planowania głowicy
PostNapisane: 8 stycznia 2018, 21:21 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 120
Lokalizacja: Szczecin
Moje BMW: e39 touring 520i '02
Kod silnika: m54b22
Być może wkładam kij w mrowisko i wiele osób powie, że skoro wszyscy tak robią to tak trzeba i już: Planowanie głowicy obowiązkowo przy zmianie uszczelki.
Zmierzyłem swoją głowicę dosyć precyzyjną maszyna pomiarową i wyszła mi strzałka ugięcia około 0,25mm. Niby planowanie załatwia sprawę, ale przecież głowica krzywa jest w całości! :? Planując spod powoduję, że panewki wałków rozrządu po dokręceniu głowicy nie będą już współosiowe tylko poprzesuwane o 0,25mm (skrajne względem środkowych)! Wałki w moim M52 są długie i głowica też. Czy nie lepiej dociągnąć tą głowicę z powrotem i mieć dobrze ułożony wałek jak przed zdjęciem głowicy? Po splanowaniu obawiam się jednak szybko zatartych panewek bo 0,25mm luzu to tam na wałkach nie ma nawet fabrycznie ;)
Spróbowałem to narysować.
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx, R6] sens planowania głowicy
PostNapisane: 8 stycznia 2018, 22:18 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Posty: 897
Moje BMW: e39, e46
Kod silnika: m54b22, m52tub20
Zastanów się nad pierwszym rysunkiem. Odkręciłeś prostą czy krzywą głowicę? :)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx, R6] sens planowania głowicy
PostNapisane: 8 stycznia 2018, 23:58 
Offline
Forumowicz

Posty: 443
Lokalizacja: Śląsk
Moje BMW: e46 330ci 328ci
Kod silnika: m54b30,m52b28tu
Garaż: e46 328ci hellrot
http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=149192
e46 330ci topasblau
viewtopic.php?f=6&t=170876
jak juz reanimujesz swój silnik i chcesz nim latami jezdzić to zrób to porządnie czyli kompleksowo głowice do tego można porting jej zrobić a bedzie to na duży plus. :)

_________________
Obrazek
Kolektory Schmiedmann, xpipe, końcowy eisenmann, ssący b30, gwint Lowtec H9.2


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx, R6] sens planowania głowicy
PostNapisane: 9 stycznia 2018, 17:02 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 120
Lokalizacja: Szczecin
Moje BMW: e39 touring 520i '02
Kod silnika: m54b22
Cytuj:
Zastanów się nad pierwszym rysunkiem. Odkręciłeś prostą czy krzywą głowicę? :)

Sugerujesz, że blok i głowica mogą być tak samo krzywe? :) Jeżeli tak to nawet planowanie obu części nic nie da, bo wałka już równo nie położę. Dla mnie najlogiczniejsze wydaje sie złożenie tego tak jak było, żeby maksymalnie wrócić do stanu początkowego :looka:
Założyłem, że blok jest prosty, a naprężeniom uległa sama głowica w czasie eksploatacji silnika. Głowica ma po zdjęciu nową geometrie spoczynkową. Wydaje mi się, że blok jest znacznie sztywniejszym elementem i jest zbyt dużo materiału dookoła, żeby nastąpiło identyczne gięcie w tej samej płaszczyźnie.
Mój dobry kumpel co robi silniki do sportowych aut mówił mi, że odkształcony blok to rzadkość i to z powodu konkretnego przegrzania silnika (raczej na śmietnik). Głowice są podłużnymi elementami i niewielkie naprężenie w środku powoduje spore odkształcenie. Ale jak rzuciłem hasło : "a co z wałkami rozrządu po splanowaniu" to miał niezła rozkminę :D


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx, R6] sens planowania głowicy
PostNapisane: 9 stycznia 2018, 17:44 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Posty: 897
Moje BMW: e39, e46
Kod silnika: m54b22, m52tub20
Częściowo poddała się na silniku a resztę możliwe że po odkręceniu. Chociaż 25 setek to sporo jak dla mnie. Wygląda jakbyś ją odkręcał od środka wykręcając śruby od razu do końca. Łatwo długą głowicę skrzywić przy nieumiejętnym demontażu. Blok warto sprawdzić ,to tylko aluminium. Wałki rozrządu przez te tysiące kilometrów też przy okazji wytarły swoje i planowaniem nie się co przejmować. Sam demontowałeś te głowicę?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx, R6] sens planowania głowicy
PostNapisane: 9 stycznia 2018, 22:36 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 120
Lokalizacja: Szczecin
Moje BMW: e39 touring 520i '02
Kod silnika: m54b22
sam zdejmowałem, ale odkręcałem zgodnie ze sztuką, kierunek na krzyż i zaczynając od zewnątrz do środka. Najpierw śruby 90 stopni, potem po pół obrotu i po całym obrocie i tak po kolei. Poszło sprawnie i żadne gwinty się nie pozrywały. Mi się wydaje, że te 0,25mm na prawie 70 centymetrowej głowicy to bez najmniejszego problemu śruby dociągną na stare miejsce. Akuminium też ma pewną elastyczność. Ale jestem ciekawy Waszego zdania co do planowania.

Wyniki pomiaru na skanerze :)
Obrazek
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx, R6] sens planowania głowicy
PostNapisane: 10 stycznia 2018, 22:29 
Offline
Forumowicz

Wiek: 40
Posty: 434
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: E36 323i Turing
Kod silnika: M52B23
Na tych zdjęciach pięknie widać czemu uszczelka pod głowicą pada przeważnie na którymś z rogów :). Ten odchył nie jest fabryczny nowa głowica jest prosta więc stara też powinna być zakładana prosta. P.s kiedyś w Oplu astrze 8v zakładałem głowicę bez planowania bo gdzieś w wyczytał że nie trzeba za każdym razem. Efekt 6tys km i przeciek na 1 cylindrze. Po planowaniu 4 lata jazdy i sprzedał auto wiec coś w tym planowaniu jest :).

A bierzesz pod uwagę jeszcze jak będzie ten odchył wyglądał po kolejnych 50tys km? Nie wierzę żeby taka głowica wytrzymała na uszczelce tyle co prosta. Śruby głowicy też będą miały ciężej trzeba by je dokręcić mocniej i będzie na nie działać większa siła rozciągająca.

_________________
BMW forever!!!


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx, R6] sens planowania głowicy
PostNapisane: 11 stycznia 2018, 04:58 
Offline
Zacna persona forum

Posty: 1100
Moje BMW: pocket rocket 323ti
Kod silnika: r6 :)
Garaż: Pocket rocket 323ti vel dzikus
Smoczyca 645ci vel dziadkowóz
Wyslij głowicę razem z łozami do planowania.

_________________
323ti
Kolektor m50
Wałki s50
Lekki zamach 240mm
Hamulec 325/294mm+ pompka e84
Szpera 40% w końcu na pokładzie!
Gwint 4x kolumna
Stroker waiting.......
Jest przeciąg :)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx, R6] sens planowania głowicy
PostNapisane: 11 stycznia 2018, 08:03 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 120
Lokalizacja: Szczecin
Moje BMW: e39 touring 520i '02
Kod silnika: m54b22
Cytuj:
Na tych zdjęciach pięknie widać czemu uszczelka pod głowicą pada przeważnie na którymś z rogów :)

Moja zaczynała przeciekac ale do najbliższego kanału olejowego. Na zewnatrz jeszcze nic nie wyszło. Widac było dopiero po zdjęciu głowicy gdzie jest olej na uszczlce.

Cytuj:
P.s kiedyś w Oplu astrze 8v zakładałem głowicę bez planowania bo gdzieś w wyczytał że nie trzeba za każdym razem. Efekt 6tys km i przeciek na 1 cylindrze. Po planowaniu 4 lata jazdy i sprzedał auto wiec coś w tym planowaniu jest :).


Ja zakładałem uszczelkę pod ten sam M40 dwukrotnie bez planowania i nic nie przeciekło :) Tylko to był krótki silnik jak w tej Astrze. W tym planowaniu "coś" może jest, ale na pewno planowanie nie powoduje że głowca jest prosta. Jest dalej krzywa, tylko z jednej strony zeszlifowana.

Cytuj:
Wyslij głowicę razem z łozami do planowania.

Robi się takie coś? :) Obawiam się, że za koszmarne pieniądze :( I trzeba zdemontować wszytskie szpilki


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx, R6] sens planowania głowicy
PostNapisane: 11 stycznia 2018, 20:28 
Offline
Zacna persona forum

Posty: 1100
Moje BMW: pocket rocket 323ti
Kod silnika: r6 :)
Garaż: Pocket rocket 323ti vel dzikus
Smoczyca 645ci vel dziadkowóz
Robi się osiowanie łoży wałków. Z tego co widziałem to swoje to kosztuje ale zależy na jaką kieszeń ;)

_________________
323ti
Kolektor m50
Wałki s50
Lekki zamach 240mm
Hamulec 325/294mm+ pompka e84
Szpera 40% w końcu na pokładzie!
Gwint 4x kolumna
Stroker waiting.......
Jest przeciąg :)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx, R6] sens planowania głowicy
PostNapisane: 11 stycznia 2018, 20:44 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Wiek: 40
Posty: 528
Lokalizacja: KRAKÓW
Moje BMW: E39
Kod silnika: m57d30
maroFX Zabielanie głowicy bardziej niż planowanie ale mniejsza z tym, i głowicę zabiela się na całej powierzchni a nie tylko z jednej. Zakłady które to robią akurat wiedzą dobrze co robią, a pytanie ile ci m40 wytrzymało po twojej robocie

_________________
Bandit Machine Wagon


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx, R6] sens planowania głowicy
PostNapisane: 11 stycznia 2018, 21:48 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 120
Lokalizacja: Szczecin
Moje BMW: e39 touring 520i '02
Kod silnika: m54b22
M40 po pierwszym zwaleniu głowicy (remont po zerwaniu paska rozrządu) jeździło u mnie parę lat w rodzinie i co ciekawsze na starej uszczelce ;) . Po drugim remoncie uszczelniaczy zaworowych na nowej uszczelce jeździłem 3 lata i nic :)
Mam namiar na firmę co robi różne cuda z głowicami w Szczecinie. Podjadę i wypytam fachowców.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx, R6] sens planowania głowicy
PostNapisane: 11 stycznia 2018, 22:39 
Offline
Forumowicz

Wiek: 40
Posty: 434
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: E36 323i Turing
Kod silnika: M52B23
No ok może w BMW da radę na krótkiej głowicy tak zrobić bez planowania, ale trzeba też wziąć pod uwagę różnicę jakości głowicy do BMW, a głowicy do Opla :).

_________________
BMW forever!!!


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx, R6] sens planowania głowicy
PostNapisane: 12 stycznia 2018, 07:56 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Wiek: 40
Posty: 528
Lokalizacja: KRAKÓW
Moje BMW: E39
Kod silnika: m57d30
Przy takiej partyzantce i szczęściu to grał bym w lotto. Bo niestety ale większość kończy się robotą głowicy jeszcze raz,

_________________
Bandit Machine Wagon


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx, R6] sens planowania głowicy
PostNapisane: 2 lutego 2018, 11:22 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 120
Lokalizacja: Szczecin
Moje BMW: e39 touring 520i '02
Kod silnika: m54b22
W dalszym ciągu nie znalazłem odpowiedzi na pytania :( . Jedyna rozmowa jaka znalazłem w tym temacie jest tu https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2076039.html
Uważam ze wszyscy na wieeelu forach powielają bzdury. Uważam tez ze Planowanie ma sens gdy przed planowaniem głowica była prosta, a zabieg ten ma na celu jedynie oczyszczenie powierZchni. Każdy z kim rozmawiam mówi ze planować planować koniecznie bo tak zawsze się robi. A jak pytam o walki to nabiera wody w usta. Ktoś mi mówil ze faktycZnie walki będą się giąć ale potem wyrobią sobie loża... No chyba nie. Wałek ma luz max 0.1mm a strzałka ugięcia głowicy 0,22mm. obliczenia proste.
Tak wiec poświęcę się dla dobra ludzkości i zrobię eksperyment :) dociągnę głowice ostrożnie tylko najpierw czyszczenie gniazd i kanalow


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 15 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google Adsense [Bot] i 113 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL