BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 29 marca 2024, 00:02

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie, odśwież istniejący podobny temat a jeżeli takiego nie ma, możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji


Tematy związane z ze starszymi modelami BMW takimi jak E36, E34, E32, E12 etc. prosimy zakładać w dziale Young & Oldtimery



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 14 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [M62/M60] klekotanie / stukanie z silnika
PostNapisane: 22 lipca 2018, 00:47 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 7
Moje BMW: E38
Kod silnika: M62TUB44
Cześć!
Mam dość poważny problem ze swoim 740i E38, choć dotyczy on ogólnie M62 i najpewniej M60.
Konkretnie chodzi mi o klekotanie z silnika, identyczne jak to na poniższym filmie, słyszalne głównie z prawego nadkola:
https://youtu.be/N_9LwO7_6Tw | https://youtu.be/HvoQ3iuMJPY | https://youtu.be/ZajIUNMkYxk

Praktycznie na każdym filmie z M60 bądź M62 jest ten dźwięk, mniej lub bardziej słyszalny. Nawet we wszelakich "coin test" czy prezentacjach aut można to wychwycić. Występuje z reguły tylko na jałowych obrotach - po włączeniu klimatyzacji i podbiciu obrotów na ok. 750, klekot niemalże zanika. Powyżej 1500 obrotów nie słychać go wcale (lub jest mocno zagłuszony?). Dodatkowo mam wrażenie, że jest cichszy po dłuższej jeździe autostradowej, a głośniejszy przy częstym odpalaniu i gaszeniu silnika (np. przeparkowując auto), co wskazywać by mogło na hydropopychacze.

Z tego co podpytałem / osłuchałem "realnie", bądź wyczytałem, nie są to:
- rozrząd (https://youtu.be/_gP6SOgcpFc)
- vanosy (w wersjach bez również to występuje)
- popychacze (choć tutaj pewności nie mam, pod którymś filmem gość napisał, że wymienił tylko 4 sztuki)
- napinacz rozrządu (osobiście wymieniałem)
- najpewniej też panewki (w jakimś filmie była wzmianka o ich wymianie + pod innym w komentarzu)
- zbyt wysoka temperatura pracy (zmiana ze 105 st. C na 85, to samo)
- zbyt rzadki olej (czy 0W40 czy 10W60, to samo)
- luźna pompa oleju (po dokręceniu to samo).

Czy ktokolwiek gdziekolwiek natknął się na 100% rozwiązanie problemu? Można osiwieć przez to...
Z góry dzięki za odpowiedzi.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [M62/M60] klekotanie / stukanie z silnika
PostNapisane: 22 lipca 2018, 23:10 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 209
Moje BMW: E38 & E36
Kod silnika: 2x M62B44
Garaż: E38 740iA 1997
E36 344i 1992

Było: E36 328iA 1994
Ciężko to stwierdzić biorąc pod uwagę jakość dźwięku w filmikach, ale obstawiam na rozrząd. W każdym z tych trzech filmów słychać jak łańcuch obija się o obudowę lub łyżwa jest już na tyle popękana, że "bije". Ew problemem może być złe ustawienie rozrządu i za słabo lub w ogóle brak napięcia wstępnego, ale to raczej wykluczam.

Tu nie ma filozofii i jest tylko kilka elementów, które mogą powodować takie dźwięki.
Panewkę można wykluczyć, bo to zupełnie inny kaliber dźwięku. Szklanki - może. Płukanka mogłaby pomóc.
Uszkodzenie napinacza bardziej objawia się podczas odpalania. Później ciśnienie oleju nabija go i naciąga łańcuch i tak.

Zdejmij pokrywy i zobacz jak wyglądają ślizgi łańcucha na górze.
Dokręcałeś pompę, ale czy regulowałeś napięcie łańcucha śrubą? Łańcuch pompy nie jest zbyt luźny?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [M62/M60] klekotanie / stukanie z silnika
PostNapisane: 23 lipca 2018, 14:28 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 7
Moje BMW: E38
Kod silnika: M62TUB44
Pompa na dobrą sprawę nie wymagała dokręcania, była sztywna, łańcuch też ok. W misce nie było najmniejszych "niepożądanych" elementów (np. plastikowych), olej czysty. Silnik pracuje prawidłowo, moc ma, przebieg 236 tysięcy (na 1000% pewny, nie zamierzam tłumaczyć). Napinacz wymieniłem ze względu na rechot przy porannym odpaleniu - choć nie każdym.
Na wielu filmach ludzie opisują, że są świeżo po rozrządzie i dźwięk występuje. Osobiście też słuchałem motoru, który miał zrobione ok. 60 tys. km od wymiany kompletnego rozrządu i też było to słyszalne, choć nie tak mocno.
Może zmierzę ciśnienie oleju, choć sądzę, że gdyby było za niskie, to "góra" też by się odzywała. Kontrolka niby gaśnie jeszcze podczas kręcenia rozrusznikiem, czy ciepły czy zimny.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [M62/M60] klekotanie / stukanie z silnika
PostNapisane: 23 lipca 2018, 17:17 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 209
Moje BMW: E38 & E36
Kod silnika: 2x M62B44
Garaż: E38 740iA 1997
E36 344i 1992

Było: E36 328iA 1994
Podjedź do kogoś ogarniętego żeby posłuchał, bo przez jakość dźwięku i brak możliwości posłuchania z każdej strony to można wróżyć. Skąd jesteś?

Ciśnienie raczej nie jest problemem. Ja dalej obstawiam rozrząd(łańcuch wyciągnięty), ew napinacze na wałkach.

Miałem jakiś czas temu B35, chodził perfekcyjnie. Można było zrobić coin test grosikiem. Trochę szumiał ale to olałem. Po jakimś czasie rozrząd przeskoczył i pogiął zwrory. Po rozebraniu silnika i przyłożeniu do nowego łańcucha, okazało się że tamten był wyciągnięty o ok 1.5cm! Nie mówię że u Ciebie może być to samo, ale jak łańcuch nie był wymieniany to proponuję zajrzeć do rozrządu, chociaż dla świętego spokoju.

PS. M62 nie mają problemu z odkręcającą się pompą oleju.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [M62/M60] klekotanie / stukanie z silnika
PostNapisane: 23 lipca 2018, 18:09 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 7
Moje BMW: E38
Kod silnika: M62TUB44
https://youtu.be/5LbEx1lj2ks
Filmy odwzorowują to naprawdę dobrze, ten co teraz wklejam chyba najlepiej (i ze wszystkich stron). Dodatkowo w komentarzu można poczytać niemalże wykład o tym, co właściciel wymienił. Twierdzi on też, że z ów klepaniem zrobił rzekomo 100 tysięcy kilometrów.
Wiem, że nic nie zastąpi odsłuchu na żywo, ale dodam jeszcze tak: najlepiej to słychać z zamkniętą maską i uchem przy prawym kole. Od spodu również jest to dość wyraźne, przy lewym kole znacznie mniej. Od przodu zaś (jak od 38 sekundy ww. filmu) czy po otwarciu maski, od góry, nie słychać tego prawie wcale. Nachylając się do pokryw zaworów jest rechot vanosów, a to podłe stukanie gdzieś "w tle" - równo z grzechotaniem wspomnianego vanosa (a więc raz na obrót wałka?).

Nie oczekuję oczywiście wywróżenia z fusów, po prostu wątków / nagrań z tym problemem jest multum, a nigdzie 100% odpowiedzi. Pytając osobę, która robi w większości BMW, usłyszałem, że to najpewniej szklanka i te "fałki" tak mają.
Może faktycznie łańcuch, ale dlaczego wyciągnięty klepałby tylko na jałowych obrotach? Akurat tam wpada w jakiś rezonans?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [M62/M60] klekotanie / stukanie z silnika
PostNapisane: 23 lipca 2018, 18:56 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 209
Moje BMW: E38 & E36
Kod silnika: 2x M62B44
Garaż: E38 740iA 1997
E36 344i 1992

Było: E36 328iA 1994
Po 1 - sprostowanie co do ciśnienia oleju - wolne obroty = niskie ciśnienie oleju. Czyli napinacz napina łańcuch słabiej. Jeśli ten jest już wyciągnięty, to napinacz nie zapewni odpowiedniego napięcia dla łańcucha. Możesz zamiast niego wkręcić tą śrubę do ustawiania napięcia wstępnego i odpalić, ale olej może trochę polecieć.

Po 2 - Na jałowych silnik nie pracuje tak gładko jak nawet na lekko otwartej przepustnicy, tzn nie pracuje tak równomiernie. Obroty jałowe dla tego silnika to ok 500-650.

Po 3 - A propos tego filmiku - gość wymienił wszystko co się dało oprócz łańcuchów. Nie rozumiem jaki jest sens rozbierania połowy silnika po to żeby wymienić ślizgi a nie ruszyć łańcucha? Główny nowy łańcuch to koszt ok 150zł.

Skoro masz przebieg 230k i rozrząd nie był robiony to łańcuch i tak klasyfikuje się do wymiany.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [M62/M60] klekotanie / stukanie z silnika
PostNapisane: 23 lipca 2018, 19:07 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 72
Moje BMW: e61
Kod silnika: N52B25
M62 to ogólnie hałaśniki. Rozrząd jest głośny, ślizgi nietrwałe, a "dożywotni łańcuch" o dziwo się wyciąga :rotfl: :rotfl: :rotfl:
A tak serio, to wszystko może powodować takie dźwięki, nic tam nie "rezonuje". Z fizyki nazywa się to nierównomiernym biegiem maszyny, po to montuje się koło zamachowe czy wałki wyrównoważające. Titan dobrze prawi, przy tak niskich obrotach każdy luz w układzie elementów obrotowych w tym połączeń łańcuchowych będzie widoczny, objawi się tzw. biciem. Im większe obroty tym większa siła dośrodkowa + większe ciśnienie oleju powodujace większe rozprężenie napinacza, efekt ustaje. Rozrzą wymienia się kompletem, a nie samym łańcuchem czy ślizgiem, koszt takiej operacji to i tak 4k+. Dopóki nie jest to krytyczne to ja bym się tu nie rył za bardzo, silnik ma przecież swoje lata a i tak jest naprawdę pancerny w porownaniu do nowych v8 ;)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [M62/M60] klekotanie / stukanie z silnika
PostNapisane: 24 lipca 2018, 00:16 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 452
Moje BMW: E60
Kod silnika: N52B25AF
Z tym olejem to różnicy od razu nie zauważysz - jeżeli chcesz wykluczyć olej to musisz go przepałować dość solidnie - jak to kiedyś gość na jednym zagranicznym forum napisał "drive like you stole it" :rotfl:, a najlepiej kilka razy na postoju spróbować procedury napełniania (zwykle polega ona na utrzymywaniu przez około 3 minuty silnika na obrotach w okolicy 2,5-3k rpm) - serwisówki chyba zalecają max próby 3 za jednym podejściem z odczekaniem iluś tam sekund. Dopiero po takim zabiegu można wykluczyć olej.

Co do panewki to kiedy podbija się obroty to nie tyle klekotanie by przyśpieszało co zaczynałoby się solidne stukanie, a przy większym zużyciu wręcz rzężenie jakby tłoki chodziły po cylindrach na sucho, dlatego to totalnie nie ten dźwięk.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [M62/M60] klekotanie / stukanie z silnika
PostNapisane: 25 lipca 2018, 20:04 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 7
Moje BMW: E38
Kod silnika: M62TUB44
Ok, dzięki za odpowiedzi.
Miałem w tym roku tak czy siak robić rozrząd, także zobaczymy co po tym wyjdzie. Oczywiście zgadzam się, że totalną głupotą jest wymiana wszystkich napinaczy, szyn, a zostawienie starego łańcucha. Tym bardziej, że patrząc przez pryzmat kosztów całej operacji, jest on wręcz tani, nawet w ASO (na tę chwilę nieco ponad 350 zł). Zastanawiają mnie tylko te deklaracje gdzieś po internecie, że komplet został wymieniony, również łańcuch, i problem pozostał.
Wątek niestety pozostanie przez dłuższy czas "otwarty", jak się tym zajmę, dam znać (nie jak w sporej części tematów, brak ostatecznej odpowiedzi).
Przy okazji dopytam jeszcze - jakieś koła zębate warto wymienić? Dolne kosztuje w ASO 500 zł, powiedzmy nie ma problemu, jednakże górne w przypadku M62TU to cały zespół vanosa, za 3000 zł sztuka.

Odnośnie jeszcze tej procedury "napełniania" - próbowałem, jechałem po ekspresówce dobre 4 minuty trzymając 3000 obrotów, czasami nieco więcej. Bezpośrednio po zjeździe klepanie pozostało, choć jakby... minimalnie przytłumione? Ale może to tylko takie złudzenie.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [M62/M60] klekotanie / stukanie z silnika
PostNapisane: 25 lipca 2018, 21:58 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 209
Moje BMW: E38 & E36
Kod silnika: 2x M62B44
Garaż: E38 740iA 1997
E36 344i 1992

Było: E36 328iA 1994
Koła zostaw, one są wieczne :P


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [M62/M60] klekotanie / stukanie z silnika
PostNapisane: 28 lipca 2018, 12:06 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 39
Posty: 1231
Lokalizacja: KROSNO
Moje BMW: F31 320 ED
Kod silnika: N47T
Moim zdaniem wszystko jest w porządku ogladałem filmiki normalna praca V8 :)

_________________
„Jeśli masz Astona DB9 na podjeździe i nim nie jeździsz, to tak jakbyś miał Keirę Knightley w łóżku i spał na kanapie"


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [M62/M60] klekotanie / stukanie z silnika
PostNapisane: 28 lipca 2018, 16:55 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 7
Moje BMW: E38
Kod silnika: M62TUB44
Hmm... wybrałem się nocą na pustą autostradę (niemiecką, bez ograniczenia ;) ) z prędkościami ok. 200 km/h i raz przeciągnąłem krótkotrwale do 250 km/h. Bezpośrednio po zjechaniu na parking wysiadam... i klepania niemalże nie było. Jedynie gdzieś w tle cicho, że naprawdę może nawet ja bym się za bardzo nie czepiał. No nie wiem co myśleć. :P

ROBBMW, i takie wypowiedzi słyszałem, ale ciężko mi uwierzyć, że silnik może wydawać tak bezczelny dźwięk. Jeszcze żeby to było jakieś 1.0l R3...


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [M62/M60] klekotanie / stukanie z silnika
PostNapisane: 29 lipca 2018, 20:58 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Posty: 1178
Lokalizacja: Łódź
Moje BMW: BMW e39 528i
Kod silnika: m52b28
Garaż: byłe e34: http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=134211
jest e39: viewtopic.php?f=6&t=169366&start=20
Na pewno nie jest to normalna praca w m60/m62 miałem styczność z wieloma takimi silnikami, kilka lat temu posiadałem również na własność b35 i wszystkie chodziły cichutko bez żadnego klepania. Ja na Twoim miejscu rwał bym rozrząd, tym bardziej, że to nie jest zbytnio trwała rzecz w V8 bmw.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [M62/M60] klekotanie / stukanie z silnika
PostNapisane: 18 stycznia 2019, 10:02 
Offline
Poszukaj zanim zapytasz

Posty: 2
Moje BMW: E38
Kod silnika: M62
Witam. Marcinn8 czy udało się namierzyć problem?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 14 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 101 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL