BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 25 kwietnia 2024, 10:04

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie, odśwież istniejący podobny temat a jeżeli takiego nie ma, możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji


Tematy związane z ze starszymi modelami BMW takimi jak E36, E34, E32, E12 etc. prosimy zakładać w dziale Young & Oldtimery



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 5 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [E39] 523i 1999r - nie działa 3 pin wentylator klimatyzacji
PostNapisane: 29 lipca 2018, 13:56 
Offline
Forumowicz

Wiek: 40
Posty: 153
Lokalizacja: Bydgoszcz/Gniewkowo
Moje BMW: E39,523i,Sedan,2,5i.
Kod silnika: M52TUB25
Witam. Szukałem tematów o wentylatorach 3 pinowych sterowanych PWM w E39 i znalazłem tylko o tych 4 pinowych na rezystorach, a o 3 pinowych słabo. Od pewnego czasu zastanawiam się dlaczego 3 pinowy wentylator klimatyzacji nie działa w moim E39 z Marca 99'. Bezpieczniki ok, klimatyzacja zwykła bez klimatronika włącza się i lekko chłodzi, nie wiem ile jest czynnika, ale jeśli się włącza i lekko chłodzi tzn, że wentylator też powinien jeszcze działać, śmigło można obracać normalnie bez tarć i oporów, napięcie 12-14V dochodzi do wentylatora na grubych przewodach i podczas gdy klima jest włączona i silnik pracuje mierzyłem także względem masy napięcie na 3 pinie cienkim przewodzie i jest tam ok 0,064V. Jak wiadomo tam idzie sygnał prostokątny z PWM i miernikiem to nie zabardzo to da się zmierzyć, trzebaby pewnie oscyloskop. Czujnik temperatury zewnętrznej wydaję się ok bo pokazuje na wyświetlaczu +27°C. Rurka aluminiowa, która idzie z kompresora do chłodnicy podczas pracy jest gorąca. Kompresor wydaje też mi się jakby lekko grzać. Teraz pytania:
1. Czy wentylator klimatyzacji gdy wiskoza nie daje rady lub padnie powinien się włączać pomimo braku czynnika?
2. Czy wentylator klimatyzacji przy temperaturze zewnętrznej +27°C i przy włączonej klimatyzacji powinien się włączyć na postoju po kilku minutach pracy ?
3. Czy wentylator klimatyzacji nawet gdy ona włącza się i działa jakoś gdzie może być nie 1220 g czynnika, a np 200 g powinien się włączać?
4. Czy to normalne, że kompresor i wspomniana rurka robią się gorące?
5. Czy ktoś kto umie obsługiwać inpe jest w stanie wykonać test wentylatora klimatyzacji?
6. Czy ten sygnał PWM do sterownika wentylatora co idzie cienkim przewodem idzie z panela klimy czy z DME ECU - kompa auta?

_________________
Było: Fiat 126p, 650ccm, 22KM, 93r, Opel Astra 1, 1.4i, 60KM cheatchback, 92r, E36, 1.8i M43,115KM sedan, 95r, E39, 2,5i M52,170KM sedan, 99r. Jest Honda Accord Type-S, 2, 4 benzyna, 220KM(190KM podkręcone ze zmianami dolotu i wydechu), sedan, 2005r.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: E39 523i 1999r - nie działa 3 pin wentylator klimatyzacji .
PostNapisane: 29 lipca 2018, 17:12 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Posty: 2174
Lokalizacja: Świdnica/Wrocław/Wałbrzych
Moje BMW: 320d,328i,540i,740il
Kod silnika: M47N,M52TUB,M62,M60
1. Jak jest sprawny to tak.
2. J.w.
3. J.w.
4. -
5. Tak, choć robię to w ista, ale w inpa też można.
6. -
Jaką masz temperaturę w teście 7.0 przy obecnych upałach (dynamiczna jazda)?

_________________
INPA/NCS/ISTA/PaSoft - DIAGNOSTYKA, KODOWANIE WTRYSKIWACZY, ADAPTACJE - SŁUŻĘ POMOCĄ - DOLNYŚLĄSK - WROCŁAW - WAŁBRZYCH - ŚWIDNICA

POMOC PRZY OGLĘDZINACH
TEL. 782-784-200, maniek98hl@vp.pl


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: E39 523i 1999r - nie działa 3 pin wentylator klimatyzacji .
PostNapisane: 29 lipca 2018, 21:29 
Offline
Forumowicz

Wiek: 40
Posty: 153
Lokalizacja: Bydgoszcz/Gniewkowo
Moje BMW: E39,523i,Sedan,2,5i.
Kod silnika: M52TUB25
Dzięki za odpowiedź, wygląda na to, że mam uwalomy wentylator klimatyzacji. Albo silnik-/stojan/wirnik padł albo moduł sterujący tym silnikiem. Ponoć to standard w tych autach. Często lecą Mosfet w sterowniku, diody i zdarza się, że cewki na wirniku. Muszę to wyjąć i looknąć. Trochę grzebania z tym będzie. Czyli jak wiadomo wentylator ten pełni nie tylko rolę schładzania skraplacza na postoju gdy czynnik grzeje się, ale ratuje silnik przed przegrzaniem gdy padnie wiskoza, wentylator główny chłodnicy silnika to DME ECU podaje prostokąta na moduł tego wentylatora i ten w zależności od temperatury 1,2 i 3 bieg....ciekaw jestem czy gdybym posiadał układ zewnętrzny PWM i wypiął bym sterujący od DME ECU samochodu i wpiął do wentylatora z zewnętrznego PWM sygnał jedną żyłę, a drugą do masy to powinno działać by sprawdzić wentylator. Zasilanie duży prąd by został z auta, a z zewnątrz podałbym prostokąta takiego 145Hz bodajże . Na przykład to : https://youtu.be/cato-Bf238I

Dziś rozebrałem przód auta i sprawdziłem jeszcze raz przewody. I tak : brąz/ czerń instalacji auta przechodzi w brąz niebieski wentylatora i żółty z czerwonym paskiem instalacji auta przechodzi w czerń wentylatora od kostki. Po dokładniejszym sprawdzeniu przewodów okazało się, że sterujący czyli żółty z czerwonym paskiem jest w dwóch miejscach zaśniedziały i przerwany pod otuliną z taśmy. Naprawiłem przewód wymieniając odcinek i zmierzyłem miernikiem przejście od punktu z wiązki obok osuszacza do wtyczki i jest ok. Napięcie na przewodach czarny i brąz jest 13V. Podłączyłem wentylator i odpaliłem auto oraz włączyłem klimatyzację i czekałem 5 min, bez rezultatu. Szkoda. Więc czekali mnie Nb rozebranie wentylatora i rozebrałem go. Magnesy ok, uzwojenia całe niespalone przejście mają czyli naprzeciwko siebie jest przejście styków/złączy, przewody ok, płytka bez śladów spalenia/przegrzania, łożyska ok, styki męskie tylko z płytki oraz żeńskie z uzwojeń były przyśniedziałe, wyczyściłem je nożykiem i papierem ściernym więc powinny łączyć ze sobą gdy się je wciśnie w siebie przy składaniu. Po tym wyczyszczeniu i przejrzeniu znów próba. Podłączenie i odpalenie auta oraz włączenie klimatyzacji odczekanie z 5-6 min i nic. Wentylator nie ruszył. Podczas gdy auto pracowało i klimatyzacja i było podłączone wszystko, zmierzyłem napięcie między masą auta a sterującym i okazało się, że jest tam 12-13V. Po odpięciu wentylatora nie ma 12-13V . Przełączyłem multimetr na prostokąt i jeszcze raz zmierzyłem samo sterowanie z DME ECU i masę, wskazanie skaczące od 950/980/999/1025 i tak w kółko. Ciekawe czy dobrze zmierzyłem j czy to dobre parametry. Wentylator biorę do dalszego sprawdzania. Ktoś wie jak ten silnik zasilić by działał z 12V od razu? Jak połączyć uzwojenia? Dziwi mnie te 12-13V na sterowaniu po podłączeniu wentylatora. Czy czasem nie jest coś uszkodzone i nie cofa napięcia do kompa. Ciekaw jestem czy elektryk samochodowy da radę sprawdzić ten wentylator. Czy ktoś coś wie, doradzi?
Jeśli mam wymontowany wentylator i go zasilę prostownikiem, a względem masy podłącze do sterującego układ PWM na scalaku NE555 jak z linku powyżej to powinno działać jeśli jest sprawny.....

_________________
Było: Fiat 126p, 650ccm, 22KM, 93r, Opel Astra 1, 1.4i, 60KM cheatchback, 92r, E36, 1.8i M43,115KM sedan, 95r, E39, 2,5i M52,170KM sedan, 99r. Jest Honda Accord Type-S, 2, 4 benzyna, 220KM(190KM podkręcone ze zmianami dolotu i wydechu), sedan, 2005r.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E39] 523i 1999r - nie działa 3 pin wentylator klimatyzacji
PostNapisane: 22 lutego 2020, 13:14 
Offline
Forumowicz

Wiek: 40
Posty: 153
Lokalizacja: Bydgoszcz/Gniewkowo
Moje BMW: E39,523i,Sedan,2,5i.
Kod silnika: M52TUB25
Witam. Więc po tym jak czasowo poddałem się przy walce z wentylatorem klimatyzacji wzięło mnie by drążyć temat dalej. Rozebrałem wentylator i doszedłem do elektroniki dłubiąc delikatnie i mozolnie z wyczuciem silikon, który m jest zalana elektronika. Dostałem się do tranzystorów mosfet oraz diod. Odlutowałem po 2 nóżki tranzystorów i dokonałem pomiarów ich oraz diod i niektórych przypadkowych rezystorów w pobliżu. Na moje okazało się, że tranzystory oraz wspomniane inne elementy oraz połączenia są ok. Zbudowałem generator sygnału prostokątnego o amplitudzie wyjściowej ok 11V - 12V i częstotliwości ok 145Hz - 160Hz. Podłączyłem do akumulatora 12V i wentylator ruszył. Wygląda na to iż jest sprawny. Nie grzeje sie i nic nie dymi z niego i działa. Teraz jeszcze raz sprawdzę instalację i jeśli okaże się ok to główne podejrzenie padnie niestety lub stety na sterownik silnika, który tym steruje. Dodam tyle, że z disa też mam problem bo nie reaguje na przygazowanie oraz na wyzwalanie z INPA tak jak wentylator nie działa wyzwalany z INPA. Więc może okazać się ubity sterownik DME znajdujący się pod podszybiem pod maska od strony pasażera. Jeśli coś ustalę dam znać.

_________________
Było: Fiat 126p, 650ccm, 22KM, 93r, Opel Astra 1, 1.4i, 60KM cheatchback, 92r, E36, 1.8i M43,115KM sedan, 95r, E39, 2,5i M52,170KM sedan, 99r. Jest Honda Accord Type-S, 2, 4 benzyna, 220KM(190KM podkręcone ze zmianami dolotu i wydechu), sedan, 2005r.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E39] 523i 1999r - nie działa 3 pin wentylator klimatyzacji
PostNapisane: 11 marca 2020, 10:36 
Offline
Forumowicz

Wiek: 40
Posty: 153
Lokalizacja: Bydgoszcz/Gniewkowo
Moje BMW: E39,523i,Sedan,2,5i.
Kod silnika: M52TUB25
Witam. Wentylator zamontowany wrócił na swoje miejsce okazał się sprawny po wielu rozbieraniach go, mierzeniach, pomiarach, przeglądach, poleżał trochę w piwnicy wrócił po roku czasu ponad na swoje miejsce, sprawdziłem instalację okazało się że instalacja jest felerna była przegnita. Przewody te grube zasilające i jak były przegnite to woda, która tam się dostała robiła zwarcie przewodu sterującego tego cienkiego, na którego wydostaje się sygnał prostokątny ze sterownika i ten sygnał prostokątny ze sterownika był zwierany do masy ponieważ woda zalała przewód masowy który podgnił i było zwarcie i nie mogło sterować poprawnie wentylatorem wszystko wyczyściłem wiązkę uciąłem dołożyłem wiązkę, połączyłem polutowałem, uruchomiłem wentylator za pomocą inpa i wentylator działa zachowuje się dobrze zgodnie ze wskazówkami z inpy problem dodatkowy, ale to nie związany z wentylatorem w tym, że nie mogę i nie wiem co czym leży problem, że disa nie chce też się testować czy też gdzieś jakaś instalacja poleciała co, czy sama disa. Disa wydaje się sprawna no ale muszę z tym powalczyć o co chodzi. Więc sporo osób które narzeka, że wentylator przestał działać musi sprawdzić przede wszystkim dobrze, ale to dobrze instalację czy nie ma zwarć, czy nie ma wody, czy nie są przetarte i tak dalej i tak dalej, później napięcie musi się zgadzać na dwóch grubych przewodach. Bo istnieje przekonanie, że wentylatory ot tak sobie padają. Trochę prawdy jest, ale lubi też walnąć sterownik silnika, który nim steruje oraz instalacja. Błąd błąd o numerze 125 w programie inpa Electric fan czyli błąd elektrycznego wentylatora electric fan musi zostać skasowany zanim dojdzie do próby wypróbowania wentylatora, który jest podłączony oraz do sprawdzenia czy sygnał pwm wychodzi na cienkim przewodzie względem masy, ale do tego potrzebny jest oscyloskop ponieważ wartość tego sygnału może osiągać amplitudę około 12 V oraz częstotliwość 120Hz do 160Hz no i współczynnik wypełnienia ileś tam procent. To zależy w jakim momencie jest to uruchomione. Ja sobie złożyłem taki generator na układzie scalonym NE555 kilka elementów dobry zasilacz, akumulator, prostownik, parę przewodów grubych, cieńszych, dobrze mieć oscyloskop no bo w ciemno troszkę słabo dostrajać częstotliwości wypełnienie i można podchodzić do sprawdzenia wentylatora ci co posiadają wentylator 3 PIN To przewód wychodzący z wentylatora bezpośrednio do kostki przyłączeniowej jest niebieski drugi jest brązowy to są dwa grube i cienki jest czarny, ten cienki czarny łączymy z samochodem z żółto z czerwonym paskiem to jest sterowanie ten cieniutki to idzie sygnał pwm o którym już wcześniej wspominałem brązowy to masa czyli minus -12 V niebieski wentylatora to plus +12 V i ten niebieski musi się łączyć z czarnym grubym z plusem na stałe z samochodem, a czarny brązowy łączy się z brązowym wentylatora to jest minus idą tam dość duże prądy około 30A może się tam pojawić więc dobrze by było do takiego sprawdzenia mieć prostownik, który ładuje akumulator na bieżąco i do tego akumulatora jest podłączony ten układ cały oraz wentylator bo na prostowniku samym wentylator nie ruszy ponieważ nie będzie miał stateczności prądowej. Zastanawia mnie też to dlaczego jak uruchomie klime i sprężarka się załącza po chwili ten wentylator nie włącza się na chwilę. Bo ludzie piszą, że powinien, a napewno sprawny i dobrze podłączony bo z testu rusza.

_________________
Było: Fiat 126p, 650ccm, 22KM, 93r, Opel Astra 1, 1.4i, 60KM cheatchback, 92r, E36, 1.8i M43,115KM sedan, 95r, E39, 2,5i M52,170KM sedan, 99r. Jest Honda Accord Type-S, 2, 4 benzyna, 220KM(190KM podkręcone ze zmianami dolotu i wydechu), sedan, 2005r.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 5 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google Adsense [Bot] i 96 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL