BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 14 maja 2024, 00:21

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie, odśwież istniejący podobny temat a jeżeli takiego nie ma, możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji


Tematy związane z ze starszymi modelami BMW takimi jak E36, E34, E32, E12 etc. prosimy zakładać w dziale Young & Oldtimery



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 18 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [Exx] M54b30 - dymi na niebiesko przy mocnym wdepnięciu
PostNapisane: 18 września 2013, 22:57 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 1085
Lokalizacja: Wroclaw
Moje BMW: E46 330CiA Cabrio
Kod silnika: M54B30
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=91115
Witam

Temat przewijał się przez forum, aczkolwiek nie chciałem odgrzebywać starych tematów i wolałem założyć coś swojego, żeby było nieco bardziej przejrzyście :P ;)

Sprawa wygląda następująco:
- samochód ma najechane około 213 tys km
- 4 miesiące temu zalałem nowy olej (Shell Helix 10W60), wymieniłem filtry, czujniki poziomu oleju itd itp od tego czasu zrobiłem około 5-6 tys km
- kilka tygodni temu znajomy zwrócił mi uwagę że jak za mną jedzie i ruszam gwałtownie spod świateł, albo robię kick-down przy nagłym przyspieszaniu to z wydechu leci mi niebieska chmura (przez chwilę w momencie ruszania, lub redukcji biegu)
- wczoraj usłyszałem ciche cykanie w silniku na parkingu przy otwartym oknie (kontrolka niskiego stanu oleju nie zapaliła się), dzisiaj rano sprawdziłem olej - okazało się że w silniku Sahara... dolałem więc 1l 10W60 który miałem pod ręką - okazało się że ledwo namoczona jest końcówka bagnetu...
- jako że miałem w domu 7 litrów Liqui Moly Top Tec 4100 5W40, to stwierdziłem że taniej wyjdzie mnie wymiana całego oleju niż dokupowanie kolejnych 2 litrów oleju (spalił na 5-6 tys km około 2,5 litra, czyli niby średnia standardowa dla M54), tym bardziej że i tak planowałem zmienić olej na bardziej dopasowany do mojego silnika, co by mi szklanki nie klepały w zimie :]
- niebieska chmura nadal się pojawia podczas gwałtownego przyspieszania (nie zawsze, ale od czasu do czasu) - chociaż fakt faktem spalanie benzyny na 10W40 spadło mi o jakieś 2-3l/100 km :P

Co byście mi teraz polecili w tej kwestii zadziałać pod kątem diagnostyki?
- separator oleju wymieniony na nowy ori
- nie ma żadnych wycieków, wszystkie uszczelki są nowe (w ciągu ostatnich 2 lat wymieniłem wszystkie uszczelniacze, uszczelki pokrywy zaworów itd itp), nigdzie nic nie cieknie
- w kompie nie ma żadnych błędów

Przypuszczam że mogą to być pierścienie tłokowe... ale czy macie jakieś inne pomysły?

Da radę w INPIE albo DIS sprawdzić ciśnienie sprężania w cylindrach, czy trzeba to rozbierać i lecieć ręcznie?

W sumie nie chciałbym inwestować pieniędzy w ciemno, a tym bardziej nie chciałbym się rozglądać za nowym silnikiem, bo nigdy nie wiadomo na co trafię :P

Z góry dzięki za porady ;)

_________________
Obrazek
Aktualne: E46 330CiA Cabrio
Było: E46 323Ci Coupe, E30 320i Coupe


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] M54b30 - dymi na niebiesko przy mocnym wdepnięciu
PostNapisane: 19 września 2013, 09:03 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 38
Posty: 1884
Moje BMW: E92 335i Msport
Kod silnika: N55
blademccoy napisał(a):
Da radę w INPIE albo DIS sprawdzić ciśnienie sprężania w cylindrach, czy trzeba to rozbierać i lecieć ręcznie?

Nie da rady bo niby jak?

Oddaj do mechanika niech Ci sprawdzi, albo jak sam chcesz grzebać to kup miernik ciśnienia (ok 100zł) i sam zmierz.
Wkręca się go zamiast świecy.

_________________
Obrazek Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] M54b30 - dymi na niebiesko przy mocnym wdepnięciu
PostNapisane: 19 września 2013, 09:55 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Wiek: 37
Posty: 525
Lokalizacja: DZA/DW
Moje BMW: e46 316ti
Kod silnika: n42b18
Na bmw klub był temat o e39 z tym silnikiem. Gość miał podobnie z bagnetem, może będą jakieś wskazówki:
http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=72&t=190172

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [Exx] M54b30 - dymi na niebiesko przy mocnym wdepnięciu
PostNapisane: 19 września 2013, 10:18 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 1085
Lokalizacja: Wroclaw
Moje BMW: E46 330CiA Cabrio
Kod silnika: M54B30
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=91115
Lukasz_S napisał(a):
Nie da rady bo niby jak?

myślałem że są jakieś czujniki zczytujące ciśnienia z cylindrów - tak jak np mierzone jest spalanie stukowe ;)

Lukasz_S napisał(a):
Oddaj do mechanika niech Ci sprawdzi, albo jak sam chcesz grzebać to kup miernik ciśnienia (ok 100zł) i sam zmierz.
Wkręca się go zamiast świecy.

myślę że chyba jednak oddam go mechanikowi - nie opłaca mi się kupować czujnika, jak mniej mnie wyniesie koszt robocizny przy sprawdzeniu ;)

mr18 napisał(a):
Na bmw klub był temat o e39 z tym silnikiem. Gość miał podobnie z bagnetem, może będą jakieś wskazówki:
http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic. ... 2&t=190172

kwestia bagnetu to akurat jednorazowy przypadek - brak oleju - u mnie jako tako nic się nie 'zatyka' jak sugeruje autor tamtego tematu, fakt faktem zdałem sobie sprawę po przeczytaniu tego tematu że mój silnik nigdy nie był rozbierany i nie mam pojęcia jak wygląda w środku i czy nie ma w nim szlamu - tym bardziej że lałem dość gęsty olej i poprzedni właściciel również... dopiero teraz zmieniłem olej na bardziej rzadki...

szklanki na zimnym nadal lekko klepią przez kilka sekund... ciekaw jestem jak będzie w zimie, ale jeśli okaże się że tak samo to czeka mnie zapewne remont silnika i na to powoli zaczynam się nastawiać...

_________________
Obrazek
Aktualne: E46 330CiA Cabrio
Było: E46 323Ci Coupe, E30 320i Coupe


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] M54b30 - dymi na niebiesko przy mocnym wdepnięciu
PostNapisane: 19 września 2013, 11:45 
Offline
Naczelny bimbrovnik
Avatar użytkownika

Posty: 9076
Lokalizacja: PTU
Moje BMW: e30
Kod silnika: m52b28
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=77118
No jazda na 10W tym motorem to nie jest dobry pomysł.
Co do dymku - jeśli pojawia się przy depnięciu, to pierwsze podejrzenie powinno paść na pierścienie. Również zacząłbym od zmierzenia kompresji, później zrobiłbym porządne płukanie (jakimś Forte np) i ponownie sprawdziłbym kompresję.

_________________
Obrazek

One redline a day keeps a mechanic away.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] M54b30 - dymi na niebiesko przy mocnym wdepnięciu
PostNapisane: 19 września 2013, 16:44 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 1085
Lokalizacja: Wroclaw
Moje BMW: E46 330CiA Cabrio
Kod silnika: M54B30
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=91115
hmmm... sprawa z dymieniem na niebiesko póki co stoi pod znakiem zapytania, bo dzisiaj trochę pojeździłem sobie dynamiczniej i przestał dymić na niebiesko... a ostatni raz zadymił wczoraj jeden raz, zaraz po wymianie oleju - więc możliwe że albo przepalił jakieś resztki po 10W60 albo jakiś syf po 10W60 osadził się w wydechu i go przedmuchało...

dzisiaj jak robiłem testy pod domem, to nic nie dymi... hmmm... strange :]

no ale trudno - kompresję w cylindrach i tak sprawdzę w najbliższym czasie :]

_________________
Obrazek
Aktualne: E46 330CiA Cabrio
Było: E46 323Ci Coupe, E30 320i Coupe


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] M54b30 - dymi na niebiesko przy mocnym wdepnięciu
PostNapisane: 19 września 2013, 18:01 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 33
Moje BMW: e39
Kod silnika: M54B22
blademccoy napisał(a):
hmmm... sprawa z dymieniem na niebiesko póki co stoi pod znakiem zapytania, bo dzisiaj trochę pojeździłem sobie dynamiczniej i przestał dymić na niebiesko... a ostatni raz zadymił wczoraj jeden raz, zaraz po wymianie oleju - więc możliwe że albo przepalił jakieś resztki po 10W60 albo jakiś syf po 10W60 osadził się w wydechu i go przedmuchało...

dzisiaj jak robiłem testy pod domem, to nic nie dymi... hmmm... strange :]

no ale trudno - kompresję w cylindrach i tak sprawdzę w najbliższym czasie :]


Mimo to ,jak kolega wyżej napisał płukanka ,płukanka i jeszcze raz płukanka,taka z pół godziny i zalać dobrym syntetykiem 0w/40 i kolejna wymiana max po 15tys.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] M54b30 - dymi na niebiesko przy mocnym wdepnięciu
PostNapisane: 19 września 2013, 21:07 
Offline
Częsty bywalec

Wiek: 54
Posty: 701
Moje BMW: e39 523i Touring 99r
Kod silnika: M52TUB25
Garaż: Jestem uzależniony od garażu.
DEŁUu TICO
Jeśli wymianiałeś wszystkie uszczelniacze, to rozumiem że uszczelniacze na zaworach też?
Mogą to być właśnie te uszczelniacze.
W oplu vectrze 1.6 16V dowiedziałem się od brata właśnie że puszczała dymki przy ruszaniu, mocnym i nagłym przyśpieszaniu i to dotąd dopóki się dobrze silnik nie nagrzał. Brat jechał za mną na odcinku ok. 120km i to mi właśnie powiedział, że na zimnym było najgorzej a później zanikło przydymianie.
Sam później się dokładnie poprzyglądałem na postoju, przy przegazówkach i tak było.
Gdy mocno nagrzany silnik zgasiłem na jakieś 10-15min. to bezpośrednio po odpaleniu puszczał dyma i po przegazowaniu dymienie zanikało.
Wypalał się olej, który ściekał na grzybki zaworów przez zużyte uszczelniacze i szczeliny pomiędzy prowadnicami a trzonkami zaworów
W takim przypadku pomiar kompresji może wykazywać duże róznice między cylindrami(lepiej i nierówno są uszczelnione "od góry") i w dodatku
ciśnienie jest wyższe niż w nówce silniku.
Piszę to, żeby zapobiec zrzucaniu głowicy i wyciąganiu tłoków-uszczelniacze dobry spec wymieni po zdjęciu samych walków(można też samemu).
Separatorowi, pomimo że jest wymieniony też warto się przyglądnąć. Za pierścienie to brałbym się na końcu.

_________________
Skazany na BMW.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] M54b30 - dymi na niebiesko przy mocnym wdepnięciu
PostNapisane: 22 września 2013, 09:09 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Posty: 3282
Moje BMW: e46 330Ci turbo
Kod silnika: m54b30t
Garaż: http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=112765&start=80
Mój kolega ma taki sam przypadek. Nowy silnik który dokładnie sprawdzaliśmy przed kupnem, wygladał na max 100tys przelotu. Pierwsze km nie brał nawet kropli oleju. Później było coraz gorzej i gorzej aż w końcu zaczął pić 1l na 1000km.

Pierwsze co to wsadziliśmy endoskop do cylindrów i bingo.... porysowane cylindry góra dół do tego stopnia że rysy wyglądają jak rowy... Szybka diagnoza moto przegrzany ALE nie od temp wody bo w układzie wszystko nowe .

Sprawdził bym najpierw jak wyglądają gładzie cylindrów i grzybki zaworowe to do odpowiedź na twoje pytanie :)

_________________
e46 330CI+2JZ+DCT+wściekły królik

Polub nas na FB BMWexpert Motorsport

Odbudowa silników KLIK


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] M54b30 - dymi na niebiesko przy mocnym wdepnięciu
PostNapisane: 22 września 2013, 09:41 
Offline
Forumowicz

Wiek: 46
Posty: 142
Lokalizacja: slask
Moje BMW: BMW e91
Garaż: Bylo:
e30 coupe 1.8
e34 2.0 m20
e36 coupe 1.8 is limited motorsport
e34 2.0 m50
e36 sedan 1.6 m43
e39 touring 2.0 m52
e46 1.8 n42
e91 2.0 d m47
Jezeli Ci nie dymi teraz to ja bym nie kopal,a jak zacznie to zrob tak potrzebny Ci bedzie cisnieniomierz do kompresji,odkrecasz wszystkie swiece i mierzysz i sobie zapisz nastepnie powtorz operacje tylko do kazdego cylindra przed pomiarem wstrzyknij troche oleju jezeli bedzie duza roznica miedzy pomiarem 1 a drugim to znaczy na 99%ze pierscienie i wtedy olej pije przez uszczelniacze.Pisales ze wymieniales sepulator oleju[tzw odma]bo od tego tez pije.
Powiedz mi jeszcze co sie dzieje u ciebie jak odkrecisz korek wlewu oleju na wolnych obrotach
[co z obrotami maleja rosna bez zmian a moze wydaje silnik wtedy dziwny odglos]??????

_________________
morek78


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] M54b30 - dymi na niebiesko przy mocnym wdepnięciu
PostNapisane: 24 września 2013, 07:30 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Wiek: 41
Posty: 505
Lokalizacja: Białystok
Moje BMW: E46 Touring
Kod silnika: N42B20
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=88077
Dymienie na wolnych obrotach po krótkim postoju oraz spore ubytki oleju charakterystyczne są też dla silników N42 i tam faktycznie winne są uszczelniacze zaworowe.

_________________
Obrazek
Moje E46 318i Touring
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] M54b30 - dymi na niebiesko przy mocnym wdepnięciu
PostNapisane: 24 września 2013, 08:39 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 41
Posty: 3232
Lokalizacja: Zabrze/Ludwigshafen
Moje BMW: Było E39. Jest E88
Kod silnika: N52B30
Garaż: viewtopic.php?f=6&t=171542
blademccoy, a co z tym czujnikiem oleju? Bo to mnie zaciekawiło że jeśli go wymieniłeś i przy takim niskim stanie nic nie pokazywał, nawet jakby się uszkodził to wtedy powinien na stałe świecić. Sprawdzałeś czy został dobry/dobrze zamontowany?

_________________
---->>>https://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=171542<<<----


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] M54b30 - dymi na niebiesko przy mocnym wdepnięciu
PostNapisane: 25 września 2013, 22:13 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 1860
Moje BMW: brak
Kod silnika: Turbo
blademccoy, jak juz się uporasz z problemem to nie stosuj tego oleju 10W60. Zrób mu płukankę i wlej jakiś dobry syntetyk najlepiej PAO od LM, Millers, Amsoil lub coś w ten deseń. Szkoda męczyć motor na 10W60 - w ogóle ten Shell 10W60 do syntetyk ( w sensie hydrokrak) ? A jak lałeś 10W60 bo cały czas deptasz 200km/h+ po autostradach i kręcisz full po mieście to wlej 5W40 ale Fuchsa Race czy Motula 300V 5W40 ale te oleje chyba powinno się zmieniać częściej niż nawet co 10kkm. Moim zdaniem i tak bez sensu lać na codzien oleje 10W60 czy nawet te "race". Dobre PAO 5W40 i zdrowe podejście do tematu pozwoli nawet pobawić się autem troche po torze.

Krzycho napisał(a):
Dymienie na wolnych obrotach po krótkim postoju oraz spore ubytki oleju charakterystyczne są też dla silników N42 i tam faktycznie winne są uszczelniacze zaworowe.

Ile silników tyle przypadków. Nie wiem bo nie miałem styczności z innym N42 niż mojego taty ale ten ma blisko 250kkm przebiegu i chodzi bardzo dobrze do tego nie bierze nic oleju nie mówiąc o tym, ze nie puszcza nawet nic w zimę z wydechu (nie wiem ma w wyposażeniu jakies dodatkowe coś " Definicja normy spalinowej/COC" i kurcze nawet nie czuć spalić w garażu za bardzo).

Także nie mówił bym, ze uszczelniacze zaworowe to charakterystyczna "usterka" dla N42 i przez to puszczają dymki i pobierają olej. Jak ktoś dbał w przeszłości tak teraz nowy użytkownik ma ale to samo dotyczy większości silników.

_________________
Moje BMW E46 330i
viewtopic.php?f=6&t=120047


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] M54b30 - dymi na niebiesko przy mocnym wdepnięciu
PostNapisane: 29 września 2013, 14:40 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 9
Moje BMW: e46
Mam dokładnie to samo silnik n42b18 . Po zmierzeniu kompresji - wyniki za wysokie 1-16 2-16,2 3-16,3 4-17,3
Macie jakiś pomysł ? dodam że odma wymieniona na nową . węże również. Myślicie że to mogą być uszczelniacze zaworowe ? Jak to sprawdzić ?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] M54b30 - dymi na niebiesko przy mocnym wdepnięciu
PostNapisane: 30 września 2013, 12:22 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 1085
Lokalizacja: Wroclaw
Moje BMW: E46 330CiA Cabrio
Kod silnika: M54B30
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=91115
morek78 napisał(a):
Jezeli Ci nie dymi teraz to ja bym nie kopal

...jak zacznie dymić, albo będę coś robił większego przy silniku to wtedy się przyjrzę tematowi na nowo ;)

morek78 napisał(a):
Powiedz mi jeszcze co sie dzieje u ciebie jak odkrecisz korek wlewu oleju na wolnych obrotach

ostatnio nie sprawdzałem jak się zachowuje - aczkolwiek z tego jak pamiętam kiedyś robiłem ten test z instrukcją na youtube to było wszystko prawidłowo :D

GP-T1000 napisał(a):
blademccoy, a co z tym czujnikiem oleju? Bo to mnie zaciekawiło że jeśli go wymieniłeś i przy takim niskim stanie nic nie pokazywał, nawet jakby się uszkodził to wtedy powinien na stałe świecić. Sprawdzałeś czy został dobry/dobrze zamontowany?

najpierw kupiłem na Alledrogo - miał być Autlog Germany, okazało się że był chiński i nie działał...później zamówiłem AutLog w InterCars i jest wszystko ok - ale pokazuje niski stan oleju dopiero jak jest BARDZO NISKI :] ...czyli ogólnie rzecz ujmując... jakoś rewelacji nie ma - ale błędu też nie ma

!kuchar napisał(a):
blademccoy, jak juz się uporasz z problemem to nie stosuj tego oleju 10W60.

teraz przeszedłem na 5W40 i zamierzam przy takim pozostać ;)

_________________
Obrazek
Aktualne: E46 330CiA Cabrio
Było: E46 323Ci Coupe, E30 320i Coupe


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] M54b30 - dymi na niebiesko przy mocnym wdepnięciu
PostNapisane: 6 kwietnia 2019, 09:42 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 10
Lokalizacja: Lublin
Witam. Mam m54b25 i tak samo dymi przy ruszaniu na niebiesko. Odma nowa. Ciśnienie od 11 do 14 w zależności od cylindra. Czy to pierścienie? Ale komoresja dobra więc czemu dymi?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] M54b30 - dymi na niebiesko przy mocnym wdepnięciu
PostNapisane: 6 kwietnia 2019, 18:14 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Posty: 1178
Lokalizacja: Łódź
Moje BMW: BMW e39 528i
Kod silnika: m52b28
Garaż: byłe e34: http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=134211
jest e39: viewtopic.php?f=6&t=169366&start=20
siejuch napisał(a):
Witam. Mam m54b25 i tak samo dymi przy ruszaniu na niebiesko. Odma nowa. Ciśnienie od 11 do 14 w zależności od cylindra. Czy to pierścienie? Ale komoresja dobra więc czemu dymi?


Bo sie pierścienie olejowe skończyły.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] M54b30 - dymi na niebiesko przy mocnym wdepnięciu
PostNapisane: 24 czerwca 2019, 06:56 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 10
Lokalizacja: Lublin
JRafal napisał(a):
siejuch napisał(a):
Witam. Mam m54b25 i tak samo dymi przy ruszaniu na niebiesko. Odma nowa. Ciśnienie od 11 do 14 w zależności od cylindra. Czy to pierścienie? Ale komoresja dobra więc czemu dymi?


Bo sie pierścienie olejowe skończyły.


A uszczelniacze zaworowe? Też do wymiany?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 18 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 72 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL