BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 23 kwietnia 2024, 17:00

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


W dziale proszę umieszczać tematy związane z mechaniką, elektryką i eksploatacją modeli wydanych przed 1990r.

Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie, odśwież istniejący podobny temat a jeżeli takiego nie ma, możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji.
Nie umiesz czytać, stosować się do powyższych zasad, nie będziesz mieć tematu!!


Tematy związane z modelami wytworzonymi przed 1990r. prosimy zakładać w dziale Young & Oldtimery



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 32 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: [e36] WYMIANA AMORÓW I SPRĘŻYN, CZY POTRZEBNA GEOMETRIA..???
PostNapisane: 12 lipca 2011, 08:41 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Wiek: 41
Posty: 665
Lokalizacja: Piotrków Tryb.
Moje BMW: e36 328
Kod silnika: M52B28
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=97228 Aktualne foty str 5.. ;)
Witam. Wiem że temat był poruszany dość często bo czytałem już masę postów na forum lecz nie znalazłem jednoznacznej odpowiedzi.. :kwasny: Moje pytanie jest nst:
Czy po wymianie amortyzatorów i sprężyn z przodu i tyłu muszę robić geometrię.??? :|

Co założyłem/zmieniłem:
kpl Bilsteinów B4
kpl sprężyn GH

Przed wymianą nie ściągało na boki, nie ścierało opon, po prostu amory już miałem słabe, sprężyny przednie miałem za twarde i niskie do B4 a tylne wyglądały nie za specjalnie więc wymieniłem kpl podnosząc auto (szczególnie z przodu)..
Zdjęcia są tu (mniej więcej po środku str): viewtopic.php?f=2&t=12768&p=1132643#p1132643

Wymiany dokonałem samemu. Nie zauważyłem aby dało się wsadzić nowe kolumny MCPhersona inaczej niż stare, 3 śruby przy maglownicy/wahaczu oraz 3 w kielichach na stronę. To samo z tyłem, raptem 2 śruby do odkręcenia no i włożenie sprężyny w miejsce starej również na stronę.. :chytry:
Więc rodzi się pytanie: CO NIBY MOGŁO SIĘ POZMIENIAĆ ŻE TRZEBA ROBIĆ GEOMETRIĘ skoro drążki, gałki nie były ruszone..??

Poza tym że stoi wyżej i jeździ się bardziej komfortowo nie zauważyłem niewłaściwego prowadzenia, opony też nie wyglądają na zjechane z którejś ze stron.. A co ważne, kierownica nie przesunęła się w najmniejszym stopniu w żadną ze stron..
Dodam że wcześniej wymieniałem tuleje z tyłu w progach i wtedy poustawiali mi zbieżność super, więc po wymianie amorów nie jechałem już na powtórne ustawianie żeby nie potrzebnie nie wydawać kasy.
Wiadomo że gdybym do nich zadzwonił to usłyszałbym że muszę koniecznie zrobić zbieżność lub geometrię a w sumie nic nie robiąc zainkasowali by pieniądze..

SŁUSZNIE ZROBIŁEM CZY POWINIENEM POJECHAĆ.??

Chciałbym tym postem OSTATECZNIE ROZWIAĆ WSZYSTKIE WĄTPLIWOŚCI.. :!: :!:
:cisza: :cisza: TRZEBA czy NIE TRZEBA robić geometrię ?? :cisza: :cisza:

Najlepiej same konkretne odpowiedzi, jeśli już trzeba to czemu..?? :!:

Fajnie byłoby gdyby wypowiedzieli się ludzie zajmujący się na co dzień grzebaniem przy zawieszeniu a inni forumowicze nie mieszali w głowach doświadczeniami z innych marek bo mówimy o BMW a dokładnie e36 sedan, więc zdania typu: "..w hondzie kiedyś tam robiłem zbieżność po wymianie amorów.."" nic do tematu nie wnoszą. :zdegustowany:
Podobnie jest ze zdaniami .."warto podjechać, można zrobić, nie zaszkodzi zrobić.." itp

Zainteresowanych zapraszam do dyskusji.. ;)

Pozdro :piwo:

_________________
Obrazek

Moja B-U-M-A.: viewtopic.php?f=6&t=97228
Nowe foty str 5..


Ostatnio edytowano 12 lipca 2011, 17:15 przez Yaro, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] WYMIANA AMORÓW I SPRĘŻYN, POTRZEBNA GEOMETRIA..???
PostNapisane: 12 lipca 2011, 10:12 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 39
Posty: 13607
Lokalizacja: WWY
Moje BMW: E38
Kod silnika: M57
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f ... 08&start=0
Trzeba !!
Zmieniasz bardzo ważne elementy w zawieszeniu, zmiany w geometrii mogą być minimalne, ale na 99% jakieś będą, więc należy zrobić geometrię. To że nic nie odczuwasz nie znaczy że jest dobrze, bo przesunięcia 1mm nie odczujesz. Inna sprawa, jak nie przeszkadza Ci że geometria jest zła odrobinę, bo auto dobrze się prowadzi, to możesz nie robić.

_________________
"Ja to chętnie napiłbym się kawy, ale wszyscy myślą, że ja tylko tą wódę, no i stawiają, a ja nie mam śmiałości, żeby im odmówić"-Jan Himilsbach


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] WYMIANA AMORÓW I SPRĘŻYN, POTRZEBNA GEOMETRIA..???
PostNapisane: 12 lipca 2011, 13:16 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Wiek: 41
Posty: 665
Lokalizacja: Piotrków Tryb.
Moje BMW: e36 328
Kod silnika: M52B28
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=97228 Aktualne foty str 5.. ;)
DanyU napisał(a):
Trzeba !!

Trzeba 1 : Nie trzeba 0
A Inni co sądzą..????

_________________
Obrazek

Moja B-U-M-A.: viewtopic.php?f=6&t=97228
Nowe foty str 5..


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] WYMIANA AMORÓW I SPRĘŻYN, POTRZEBNA GEOMETRIA..???
PostNapisane: 12 lipca 2011, 13:20 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Wiek: 29
Posty: 879
Lokalizacja: Kościan
Moje BMW: E30 316+
Kod silnika: M52TUB28
nie trzeba

_________________
Dla Ciebie To Trzy Zwykle Litery, Dla Mnie Zaś Silnik I Koła Cztery
Pozdro dla maniaków

"Wiedza daje pokorę wielkiemu, dziwi przeciętnego, nadyma małego. Nic tak nie ogranicza prawdziwej wiedzy, jak przekonanie, że się wie to, czego się nie wie".


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] WYMIANA AMORÓW I SPRĘŻYN, POTRZEBNA GEOMETRIA..???
PostNapisane: 12 lipca 2011, 13:25 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 38
Posty: 2597
Lokalizacja: D_S_W
Moje BMW: E 36 sedan
Kod silnika: M50b25v
Garaż: Posiada to , to
ja tez sie upieralem ze nie trzeba az pojechalem na geometrie , ustawili ja i auto nie to samo , nic nie sciaga nie telepie etc
dodam ze zmienialem tylko sworznie przednie a przy takiej zmianie jak ty to juz tym bardziej trzeba

kazda ingerencja w zawieszenie np sworznie = ustawianie zbierznisci , zmiana amorok = geometria

_________________
...BMW...Bez Dwoch Zdan...
Obrazek

Byla -- viewtopic.php?f=6&t=86211
Obecna -- viewtopic.php?f=6&t=128243


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] WYMIANA AMORÓW I SPRĘŻYN, POTRZEBNA GEOMETRIA..???
PostNapisane: 12 lipca 2011, 13:27 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Wiek: 41
Posty: 665
Lokalizacja: Piotrków Tryb.
Moje BMW: e36 328
Kod silnika: M52B28
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=97228 Aktualne foty str 5.. ;)
Maverick:] napisał(a):
nie trzeba

:kwasny: Prosiłem o konkretniejsze odp najlepiej poparte przykładami lub wiedzą fachową.. :kwasny:

Trzeba 2 : Nie trzeba 1
....

_________________
Obrazek

Moja B-U-M-A.: viewtopic.php?f=6&t=97228
Nowe foty str 5..


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] WYMIANA AMORÓW I SPRĘŻYN, POTRZEBNA GEOMETRIA..???
PostNapisane: 12 lipca 2011, 15:14 
Offline
Forumowicz

Posty: 215
Lokalizacja: Wwa
Moje BMW: E34
Kod silnika: M30B35
Nie trzeba. Powiem wiecej - nie ma to zadnego sensu. Chyba ze zmieniles wysokosc zawieszenia. Wtedy sens jest, ale koniecznosc nie zawsze.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] WYMIANA AMORÓW I SPRĘŻYN, POTRZEBNA GEOMETRIA..???
PostNapisane: 12 lipca 2011, 16:47 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Wiek: 41
Posty: 665
Lokalizacja: Piotrków Tryb.
Moje BMW: e36 328
Kod silnika: M52B28
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=97228 Aktualne foty str 5.. ;)
korba napisał(a):
Nie trzeba. Powiem wiecej - nie ma to zadnego sensu.

tzn..?? Bo nie ma tam się co w takim przypadku pozmieniać??

korba napisał(a):
Chyba ze zmieniles wysokosc zawieszenia. Wtedy sens jest, ale koniecznosc nie zawsze.

no właśnie zmieniłem wysokość bo miałem glebę a mam standardową wysokość.

_________________
Obrazek

Moja B-U-M-A.: viewtopic.php?f=6&t=97228
Nowe foty str 5..


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] WYMIANA AMORÓW I SPRĘŻYN, CZY POTRZEBNA GEOMETRIA..???
PostNapisane: 12 lipca 2011, 17:30 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 45
Posty: 272
Lokalizacja: Warszawa
Zdecydowanie trzeba.

_________________
Pozdrawiam,
L.

Obrazek
Oceń mojego byłego białego sedana
... i mój przyrząd do odreagowywania stresu


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] WYMIANA AMORÓW I SPRĘŻYN, CZY POTRZEBNA GEOMETRIA..???
PostNapisane: 12 lipca 2011, 17:33 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Wiek: 41
Posty: 665
Lokalizacja: Piotrków Tryb.
Moje BMW: e36 328
Kod silnika: M52B28
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=97228 Aktualne foty str 5.. ;)
lookier napisał(a):
Zdecydowanie trzeba.

ale czemu tak uważasz..?? Bo...???
Bardziej szczegółowo odpisujcie.. :kwasny:

_________________
Obrazek

Moja B-U-M-A.: viewtopic.php?f=6&t=97228
Nowe foty str 5..


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] WYMIANA AMORÓW I SPRĘŻYN, CZY POTRZEBNA GEOMETRIA..???
PostNapisane: 12 lipca 2011, 17:45 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 45
Posty: 272
Lokalizacja: Warszawa
Yaro napisał(a):
czytałem już masę postów na forum lecz nie znalazłem jednoznacznej odpowiedzi..


Szukałeś konkretu to masz konkret.

Inaczej pracuje zawieszenie kiedy jest obniżone, inaczej kiedy jest w ustawieniu fabrycznym. Wahacze ustawione są pod innym kątem, to samo z drążkami kierowniczymi i stabilizatorem. Dobry warsztat, który wykonuje geometrię w samochodach, stosuje różne ustawienia dla aut z zawieszeniem sportowym i zwykłym. Nie wiem na czym dokładnie polega różnica, nie jestem specjalistą, ale wiem, że to ma dosyć duże znaczenie.

_________________
Pozdrawiam,
L.

Obrazek
Oceń mojego byłego białego sedana
... i mój przyrząd do odreagowywania stresu


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] WYMIANA AMORÓW I SPRĘŻYN, CZY POTRZEBNA GEOMETRIA..???
PostNapisane: 12 lipca 2011, 20:35 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 40
Posty: 365
Moje BMW: E46&E90
Kod silnika: M52TUB28&N52B30
zmieniasz wysokosc auta zmienia sie kąt polozenia kola. proste i logiczne

_________________
Nie odkładaj na jutro życia, bo nikomu nieznana ta pora, gdy jutro - to nasze dzisiaj, nigdy nie stanie się wczoraj.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] WYMIANA AMORÓW I SPRĘŻYN, CZY POTRZEBNA GEOMETRIA..???
PostNapisane: 13 lipca 2011, 00:42 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Wiek: 41
Posty: 665
Lokalizacja: Piotrków Tryb.
Moje BMW: e36 328
Kod silnika: M52B28
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=97228 Aktualne foty str 5.. ;)
endriu25 napisał(a):
zmieniasz wysokosc auta zmienia sie kąt polozenia kola.

być może coś w tym jest, hmm :niepewny:

_________________
Obrazek

Moja B-U-M-A.: viewtopic.php?f=6&t=97228
Nowe foty str 5..


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] WYMIANA AMORÓW I SPRĘŻYN, CZY POTRZEBNA GEOMETRIA..???
PostNapisane: 13 lipca 2011, 17:03 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Wiek: 41
Posty: 665
Lokalizacja: Piotrków Tryb.
Moje BMW: e36 328
Kod silnika: M52B28
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=97228 Aktualne foty str 5.. ;)
Sprawa wygląda następująco: :!:

Podjechałem do warsztatu zajmującego się tylko i wyłącznie zawieszeniami u których wcześniej wymieniałem tuleję w progu i ustawiałem geometrię. Zrobili wtedy elegancką robotę. :)
Sądziłem że usłyszę coś w stylu
"..tak oczywiscie trzeba obowiązkowo zrobić geometrię..". Okazało się
jednak inaczej..
Miły Pan powiedział że mimo iż auto stoi wyżej niż stało wcześniej to
nie ma prawa się nic w geometrii zmienić.
Pytałem o naciski na wahacze itp, odp mi że to nie ma wpływu. Jeśli auto prowadzi się dobrze, nie ściąga na żadną ze str to ich ingerencja nie jest potrzebna. Powiedział że na wypadek wszelki OBSERWOWAĆ OPONY. Nie przewiduje żadnych zmian ale strzeżonego Pan Bóg strzeże ... Dodał że nie ma co szukać dodatkowych wydatków.
Okazał się bardzo uczciwy, nie chciał mnie naciągnąć na zbędne koszta.

:cisza: REASUMUJĄC.. :!: :!:

jeśli wszystko było dobrze przed to:
1. Po zmianie zawieszenia z gleby na standardowe, nie ma potrzeby
ustawiania geometrii.
2. Naciski na wahaczach, drążki itp. pozostają bez zmian
3. Na wypadek wszelki obserwować opony czy się nie ścierają którąś ze str
4. Jeśli ktoś chce to oczywiście może sprawdzić geometrię, jak
najbardziej, ale OBOWIĄZKU NIE MA..

_________________
Obrazek

Moja B-U-M-A.: viewtopic.php?f=6&t=97228
Nowe foty str 5..


Ostatnio edytowano 13 lipca 2011, 23:41 przez Yaro, łącznie edytowano 3 razy

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] WYMIANA AMORÓW I SPRĘŻYN, CZY POTRZEBNA GEOMETRIA..???
PostNapisane: 13 lipca 2011, 22:43 
Offline
Zacna persona forum

Wiek: 39
Posty: 1322
Lokalizacja: śląskie
Moje BMW: L2PH2
Kod silnika: F4R
Garaż: Volvo 340 DL
Jeżeli masz pod standard i obniżasz, to można olać, ale w odwrotnej sytuacji powinno się skontrolować geometrię.

_________________
Jeśli widzisz drzewo, w które za chwilę uderzysz to nazywamy to podsterowność. Jeśli go słyszysz i poczujesz to była nadsterowność.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [e36] WYMIANA AMORÓW I SPRĘŻYN, CZY POTRZEBNA GEOMETRIA..???
PostNapisane: 13 lipca 2011, 22:46 
Offline
Forumowicz

Posty: 215
Lokalizacja: Wwa
Moje BMW: E34
Kod silnika: M30B35
Po zmianie wysokosci zawieszenia zmienia sie kat pochylenia kola, ale tego mozesz nie zauwazyc w codziennej jezdzie i wtedy rzeczywiscie mozna "obserwowac opony:.

Natomiast guma w tulejach wahaczy pracuje skrecona i tu pan ci wcisnal bzdure bo powinno sie odkrecic srube i skrecic ponownie.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] WYMIANA AMORÓW I SPRĘŻYN, CZY POTRZEBNA GEOMETRIA..???
PostNapisane: 13 lipca 2011, 23:19 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Wiek: 41
Posty: 665
Lokalizacja: Piotrków Tryb.
Moje BMW: e36 328
Kod silnika: M52B28
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=97228 Aktualne foty str 5.. ;)
korba napisał(a):
Natomiast guma w tulejach wahaczy pracuje skrecona i tu pan ci wcisnal bzdure bo powinno sie odkrecic srube i skrecic ponownie.

a jesteś w stanie pokazać mi tą gumę bo już sam nie wiem..

Obrazek
dokładny opis obrazka jest tu: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=31&fg=10



Obrazek
dokładny opis obrazka jest tu: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=31&fg=05

_________________
Obrazek

Moja B-U-M-A.: viewtopic.php?f=6&t=97228
Nowe foty str 5..


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] WYMIANA AMORÓW I SPRĘŻYN, CZY POTRZEBNA GEOMETRIA..???
PostNapisane: 13 lipca 2011, 23:55 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 38
Posty: 9999
Lokalizacja: Kaszëbë
Moje BMW: X5
trzeba

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] WYMIANA AMORÓW I SPRĘŻYN, CZY POTRZEBNA GEOMETRIA..???
PostNapisane: 14 lipca 2011, 00:30 
Yaro napisał(a):
Powiedział że na wypadek wszelki OBSERWOWAĆ OPONY.
taa a jak się już pościerają to jednak ustawić i przy okazji kupić nowe opony.
Trochę kasy na zawias wydałeś, a szkoda Ci 30-40zł na sprawdzenie na stacji diagnostycznej :wstyd:

Yaro napisał(a):
4. Jeśli ktoś chce to oczywiście może sprawdzić geometrię, jak
najbardziej, ale OBOWIĄZKU NIE MA..
nie ma też obowiązku zmiany oleju, filtrów...


Góra
  
 
 Tytuł: Re: [e36] WYMIANA AMORÓW I SPRĘŻYN, CZY POTRZEBNA GEOMETRIA..???
PostNapisane: 14 lipca 2011, 08:13 
Offline
Forumowicz

Posty: 215
Lokalizacja: Wwa
Moje BMW: E34
Kod silnika: M30B35
Yaro napisał(a):
a jesteś w stanie pokazać mi tą gumę bo już sam nie wiem..


Numer 5.
Jezeli masz zamiar zrobic autem duzo kilometrow albo masz nowe tuleje/wahacze, to powinno sie to odkrecic i skrecic pod obciazeniem (kierowca + pasazer). Zajmuje to 10 minut na kanale.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 32 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 124 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL