BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 16 maja 2024, 21:00

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1




Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 14 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Hamowanie z klinem
PostNapisane: 16 lutego 2007, 11:56 
Offline
Częsty bywalec

Posty: 528
Lokalizacja: Ząbki
Moje BMW: E36
Kod silnika: M40B18
Hamowanie z klinem

Pewnie niewiele osób słyszało dotąd o nowej technologii EWB, nazywanej także elektronicznym hamulcem klinowym. Firma Siemens odpowiedzialna za produkcję tego elementu, zamierza w przeciągu kilku kolejnych lat zrewolucjonizować rynek motoryzacyjny.

Nowe układy poddawane są już końcowym testom w samochodach produkowanych przez przodujące w Europie koncerny. Mają one narobić dużo pozytywnego zamieszania w dziedzinie bezpieczeństwa samochodów, przede wszystkim skracając poważnie drogę hamowania w porównaniu do tradycyjnych układów hydraulicznych.

Wysiłki inżynierów w kierunku zwiększenia wydajności układów hamulcowych pozwoliły na odkrycie wielu innowacji w ciągu ostatnich paru lat, włączając w to takie osiągnięcia jak tarcze z włókna ceramicznego oraz elektronicznie aktywowany hamulec parkingowy. Jednak mają one znaczyć mało w porównaniu z nowym hamulcem klinowym Siemensa.

Pomysł ten nie jest całkowicie nowatorski, bowiem w osiemnastym wieku używano już podobnego rozwiązania w… dorożkarstwie. W tamtej konstrukcji specjalny klin używany był do zatrzymywania koła w wozie. Zamiast jednak polegać na kawałku drewna, specjaliści z Siemensa opracowali zaawansowany system elektroniczny zespolony z łącznikiem w kształcie klinów, które są w stanie dostarczyć dużo większej mocy ciernej, niż jakikolwiek element hydrauliczny dostępny obecnie na rynku.

W przeciwieństwie do hamulca hydraulicznego, gdzie wymagane jest wytworzenie odpowiedniej siły zanim nastąpi zacisk szczęk na tarczy, nowa technologia wspomagana elektrycznie posiada rząd ryglujących się ‘zębów’ w kształcie trójkąta, umieszczone między zaciskiem, a tarczą hamulcową. Taka konstrukcja wymaga siły dziesięciokrotnie mniejszej niż w przypadku tradycyjnych rozwiązań. Mały silniczek elektryczny wyciska specjalny bloczek na obracającą się tarczę. Całość zasilana jest przy pomocy konwencjonalnej instalacji 12V. Cały system wykorzystuje energię kinetyczną samochodu, która zwiększa efektywność hamowania. Kilka umieszczonych przy sobie silniczków elektrycznych wypycha i wciąga z powrotem bloczki w bardzo dużej częstotliwości, kontrolując nieustannie moment obrotowy i dostosowując siłę hamowania, tak aby koła nie zostały zablokowane. Każde koło hamowane jest niezależnie, co oznacza, że systemy elektronicznej kontroli trakcji mogą być dużo dokładniej skonfigurowane.

Testy przeprowadzane przez inżynierów wykazały, że hamulce klinowe pozwalają zredukować drogę hamowania prawie o połowę, w porównaniu z prototypem wyposażonym w standardowy układ hamulcowy. Poza oczywistymi korzyściami w kwestii bezpieczeństwa, nowa konstrukcja jest również dużo lżejsza oraz bardziej trwała. Kiedy więc możemy spodziewać się pierwszych samochodów wyposażonych w takie urządzenie? Według nieoficjalnych informacji już w 2008 roku pojawi się ono w autach marki Audi, BMW, Mercedes oraz Porsche.


Skopiowane stąd

_________________
///M40
Wiesz jak wymontować i oczyścić lampy w E36? :D


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 16 lutego 2007, 18:37 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Posty: 14408
Trochę to przerażająco brzmi. Pewnie jak większość tego typu nowości, jak np. skręcanie kół bez maglownicy a elektrycznie... Ile razy wam się zdarzyło żeby padł alternator podczas jazdy... Na pewno będzie jakaś blokada przed jazdą bez aku, na holu... hmm jednym słowem: CIEKAWE.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 16 lutego 2007, 18:52 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Posty: 691
Lokalizacja: DW
Moje BMW: 323ti
Kod silnika: m52b25
technika goni zdrowo do przodu. :/


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 16 lutego 2007, 22:41 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Posty: 3023
Lokalizacja: zachodniopomorskie
ptysiek napisał(a):
przede wszystkim skracając poważnie drogę hamowania w porównaniu do tradycyjnych układów hydraulicznych.
hm.... zdaje mi się że to raczej nie będzie taka dużo większa efektywnośc przeciez normalne hamulce sa wstanie zablokować koła więc to raczej przyczepnośc opon jest ograniczeniem......fakt że jezeli szybciej by eragowały to jakaś poprawa by była......

_________________
[you] zobacz moje qp
http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?p=26102#26102 - nowe zdjĂŞcia w galeri



Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 16 lutego 2007, 22:49 
Offline
Przyjaciel forum

Wiek: 38
Posty: 1901
Lokalizacja: Siedlce
Moje BMW: e53
Kod silnika: m57
Ukasz,

tu raczej chodzi o większe prędkości poza tym system typu abs nie pozwoli zablokować kół np szybciej wyhamujesz ze 150km/h do zera.

_________________
www.facebook.com/wyscigzlomow


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 16 lutego 2007, 22:55 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Posty: 14408
dokładnie ABS wydłuża drogę, ale pozwala ominąć...


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 16 lutego 2007, 23:19 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Posty: 16970
Moje BMW: mityczne
Kod silnika: tłuste konie
Garaż: Było: E36 318i sedan, E36 316i Compact, E39 528i sedan, E46 328Ci, E92 325Xi
Jest: F32 420i, F32 428i
Czy wydłuża to też kwestia dyskusyjna, rzekłbym że nie bardzo.
Wydajniej jest hamować toczące się koło mające przyczepność, niż trzeć gumą o asfat.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 16 lutego 2007, 23:22 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 2827
Lokalizacja: Gdynia
http://pl.wikipedia.org/wiki/ABS_%28motoryzacja%29

_________________
E28 525e 05/1986
E28 535i 04/1987
E28 M535i 09/1986
E30 316iA 05/1990
E32 750i 09/1991
http://www.e12e28.pl


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 17 lutego 2007, 01:17 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 1746
Lokalizacja: Berlin
Moje BMW: E46 M3 + E60
Kod silnika: S54 + M54
ABS nie zawsze wydłuża drogę hamowania. Pamiętam kiedy w latach 90-tych wprowadzano ABS do aut kompaktowych i porównywano modele aut bez ABS i z nim. Przypominam sobie dobrze test w Auto Bild, gdzie na kilka testowanych aut tylko w Fiacie Punto droga hamowania wydłużyła się dzięki ABS. Reszta autek zatrzymała się wcześniej :)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 17 lutego 2007, 09:22 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Posty: 14408
Ej ej. Spokojnie nie mówię że ZAWSZĘ. Mówię że czasami :) Ja jest pro ABS, ale na śliskim, piasku, zdarza się że "wariuje".


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 17 lutego 2007, 13:50 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Posty: 3023
Lokalizacja: zachodniopomorskie
kaamilalfa napisał(a):
system typu abs nie pozwoli zablokować kół
ja doskonale o tym wiem chodziło mi właśnie oto że hamulce mają na tyle dużą sprawnoś że są w stanie bardzo łatwo zablokowac koło (oczywiście gdyby ABS nie "blokował" takiej mozliwości
KotSylwester napisał(a):
Ja jest pro ABS, ale na śliskim, piasku, zdarza się że "wariuje".
no tak ale wątpie żeby bez ABS wtedy lepiej się hamowało ;)

_________________
[you] zobacz moje qp
http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?p=26102#26102 - nowe zdjĂŞcia w galeri



Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 17 lutego 2007, 17:23 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Posty: 14408
Oj Ukasz uwierz mi że są sytuacje kiedy "wprawiony" kierowca lepiej się zachowa niż ABS. np. kobieta wtedy tylko zamknie oczy a "wprawiony" kierowca działa.

Przykład: Zjazd do garazu podziemnego , tzw. schodeczki. ABS wariuje i samochód "se jedzie" na zblokowanych się zatrzyma.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 17 lutego 2007, 17:42 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Posty: 16970
Moje BMW: mityczne
Kod silnika: tłuste konie
Garaż: Było: E36 318i sedan, E36 316i Compact, E39 528i sedan, E46 328Ci, E92 325Xi
Jest: F32 420i, F32 428i
KotSylwester napisał(a):
wprawiony" kierowca


mocno 'wprawiony' kierowca ma problem z trafieniem kluczykiem do stacyjki ;)

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 18 lutego 2007, 00:59 
Offline
Przyjaciel forum

Posty: 7452
Moje BMW: e36
Kod silnika: M43B16
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=53724
Kyokushin napisał(a):
mocno 'wprawiony' kierowca ma problem z trafieniem kluczykiem do stacyjki


kluczykiem tak ale ...

_________________
11.Bądź wierny marce BMW, uwielbiaj ją i nie pożądaj innej!!


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 14 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 25 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL