BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 19 kwietnia 2024, 09:52

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie. Możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 23 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: [Exx] Ustawienie geometrii, a dystanse
PostNapisane: 18 grudnia 2015, 20:59 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 7115
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: M3
Witam
Ciekawy jestem opinii ludzi znających się na ustawieniu geometrii jaki wpływ ma szersza felga inne et lub dystanse na ustawienie geometrii auta.
Wiele z naszych aut ma nie seryjne koła lub dystanse i co wtedy??
Wiadomo można wszystko zdemontować i pojechać na geometrię na serii tylko wg mnie to żadne wyjście skoro auto jeździ na codzień w innym setupie powinno być ustawione tak jak jeździ.
Kolejna sprawa obniżony zawias i już geometria jest inna względem serii pochylenia kół na granicy tolerancji lub poza normą.
Temat mnie ciekawi bo w każdym nowszym bmw ustawiam geometriie po 3-4razy żeby było "w miarę" u najlepszych polecanych fachowców a nawet najlepsze polecane warsztaty nie mają pojęcia i ustawiają samochody na seryjne parametry.
Wiele osób twierdzi,że super ustawili im geometrię w bmw jedz "to i tu" wsiadam w ich auta a samochód lata jak baba po ciuchlandzie.
Zazwyczaj mam nie seryjne auta (niższy zawias dystanse) ustawialem geometrię w min 20 zakładach ze sprzętem za grubą kasę i zawsze dopiero za którymś razem jest znośnie masakra jakaś a ludzie ustawiający albo nie wiedzą nic albo niewiele i nie mają pojęcia jak podejść do seryjnego rwd a co dopiero modyfikowanego. Dobry fachowiec powinien wiedziedzieć co i jak ma być bo auto można ustawić w różny sposób wg potrzeb i użytkowania. Ciekawy jestem czy tylko ja mam takj problem z ustawieniem geometrii w bmw.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Ustawienie geometrii a dystanse itd ?
PostNapisane: 18 grudnia 2015, 21:14 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Wiek: 37
Posty: 5693
Lokalizacja: Ciechanów
Moje BMW: e39
Kod silnika: m52b28
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?p ... 0#p2043810
A może podpytaj jakiegoś okolicznego tunera czy warsztat specjalizujący się w sportowych autach. Tam powinni być najbardziej ogarnięci albo chociaż będą wiedzieć kto się na prawdę zna. Mi kiedyś gostek ustawiał "na światełka" i nawet do książki nie zaglądał ale o dziwo efekt był ok. Choć pewnie z punktem odniesienia jest tak jak piszesz. Dla przeciętnego zjadacza chleba to jak kiera jest prosto to jest ok.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Ustawienie geometrii, a dystanse
PostNapisane: 19 grudnia 2015, 13:04 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 7115
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: M3
Z geometria mialem problem i z e92 i z e63 i to samo z brata e60.
Niby wszystko zielone a auto prowadzi sie do dupy po kilku ustawieniach ktos tam trafi ze jest w miare ale to dla mnie dziwne bo chce zeby bylo idealnie a nie w miare. Pytasz kolesia od ustawien o mozliwosc innych ustawien niz fabryczne a on zero pojecia tylko "ma byc na zielono maszyna parametry zna". Pytasz o obniżone auto dystanse itd i zero pojęcia i to w niby porządnych polecanych warsztatach od geometrii nie u Pana Henia. Aso zreszta to samo bo tam też próbowałem sprzęt super ale osoba obsługująca bez pojęcia i tak w dwóch ASO.
Kiedys byl taki starszy gosc wiedzial wszystko o geometrii i sam sugerowal np ustawimy tak i tak bo masz szerokie opony nizsze auto itd pytał czy chce żeby auto lepiej skręcało czy lepiej trzymało oś jazdy itd i mimo starego sprzetu zawsze byla bajka bo wiedzial co robi ale niestety juz na emeryturze.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Ustawienie geometrii, a dystanse
PostNapisane: 19 grudnia 2015, 20:14 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 6907
Lokalizacja: JP
--==Mały==-- napisał(a):
Witam
Ciekawy jestem opinii ludzi znających się na ustawieniu geometrii jaki wpływ ma szersza felga inne et lub dystanse na ustawienie geometrii auta.
Wiele z naszych aut ma nie seryjne koła lub dystanse i co wtedy??


Geometrie robisz na komplecie kol, na ktorym jezdzisz, to samo dotyczy dystansow - powinny byc zamontowane.

Jak sam zauwazyles, to kwestia slabej wiedzy ludzi, ktorzy sie tym zajmuja, a nie tego, ze nie da sie dobrze ustawic.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Ustawienie geometrii, a dystanse
PostNapisane: 19 grudnia 2015, 21:07 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 45
Posty: 7448
Lokalizacja: Toruń
Moje BMW: e39 530d
Kod silnika: M57D30
Garaż: www.tinyurl.com/podol-e39
Dołączę się do tematu.
Mam dwa kompletu kół jak każdy zima 205/65/15 a lato 235/45/18 i 265/35/18, letnie opony mi zdarło od wewnątrz i już wiem że muszę na lato zrobić geometrię ale czy muszę ją robić co każdą zmianę kół?

_________________
Obrazek
Kupię deskę w skórze.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Ustawienie geometrii, a dystanse
PostNapisane: 19 grudnia 2015, 21:29 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Wiek: 37
Posty: 5693
Lokalizacja: Ciechanów
Moje BMW: e39
Kod silnika: m52b28
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?p ... 0#p2043810
Zaleca się to kontrolować, przynajmniej raz w roku. Tył masz chyba trochę nietypowy, wiec nie zdziwiłbym się gdyby była taka potrzeba.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Ustawienie geometrii, a dystanse
PostNapisane: 19 grudnia 2015, 21:45 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 6907
Lokalizacja: JP
podol napisał(a):
Dołączę się do tematu.
Mam dwa kompletu kół jak każdy zima 205/65/15 a lato 235/45/18 i 265/35/18, letnie opony mi zdarło od wewnątrz i już wiem że muszę na lato zrobić geometrię ale czy muszę ją robić co każdą zmianę kół?


Przod w E39 powinien miec rozmiar 235/40R18.

Ustaw geometrie pod letnie kola, na zimowych jezdzisz i tak przez mniejsza czesc roku (i z mniejszymi predkosciami).


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Ustawienie geometrii, a dystanse
PostNapisane: 19 grudnia 2015, 21:46 
Offline
Zacna persona forum

Wiek: 32
Posty: 2977
Lokalizacja: RMI
Moje BMW: e90 330d +
Kod silnika: m57t2
--==Mały==-- napisał(a):
auto prowadzi sie do dupy



a bardziej konkretnie?


Miałem raz przypadek, w którym po ustawieniu geometrii w aucie z RWD samochód nadal prowadziło się niepewnie, nerwowo. Przyczyną okazały się opony-nowe opony...


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Ustawienie geometrii, a dystanse
PostNapisane: 20 grudnia 2015, 00:25 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Posty: 841
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: E30+E36+Z3+E61
Garaż: viewtopic.php?f=6&t=149858
viewtopic.php?f=6&t=171187
--==Mały==-- napisał(a):
Zazwyczaj mam nie seryjne auta (niższy zawias dystanse) ustawialem geometrię w min 20 zakładach ze sprzętem za grubą kasę i zawsze dopiero za którymś razem jest znośnie masakra jakaś a ludzie ustawiający albo nie wiedzą nic albo niewiele i nie mają pojęcia jak podejść do seryjnego rwd a co dopiero modyfikowanego. Dobry fachowiec powinien wiedziedzieć co i jak ma być bo auto można ustawić w różny sposób wg potrzeb i użytkowania. Ciekawy jestem czy tylko ja mam takj problem z ustawieniem geometrii w bmw.


Próbowałeś u Sylwka u Dobruckich? Gość ma o tym wiedzę i sporo ludzi ścigających się w rajdach jeździ do niego ustawiać. Ustawiałem u niego E30 i jest GIT.
Dowiedziałem się od niego np. że obniżenie tyłu w stosunku do przodu zwiększa KWSZ (a zatem ustawianie auta w klin tuningowymi sprężynami pogarsza KWSZ = trakcję zewnętrznego koła w zakręcie)

Co do pytania w temacie: założenie dystansów albo felg z mniejszym ET powiększa rozstaw kół więc poprawia stabilność w zakręcie... ale zwiększa promień zataczania co w efekcie pogarsza stabilność auta w trakcie hamowania gdy na koła działają nierównomierne siły (czyli prawie zawsze gdy nie hamujemy na idealnej drodze jadąc na wprost). Da się to skorygować zmieniając kąt pochylenia sworznia zwrotnicy (nie mylić z kątem wyprzedzenia który można zmienić tulejami wahaczy i gónymi mocowaniami amortyzatorów w macphersonie) ale... nie da się tego zrobić w drogowym aucie (przynajmmniej ja nie widziałem takiego, w którym by się dało).

_________________
E30 323i Bahamabeige '85, E36 328i Hellrot '95, Z3 Cosmos-schwarz '98
ex E30 325i Bronzitbeige '85, Toyota Camry USDM '87, Toyota Carina II '87, Citroen BX Break '94, Volvo 940 '92, Audi Coupe V8 '89, Clio Sport Ph1 '00


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Ustawienie geometrii, a dystanse
PostNapisane: 20 grudnia 2015, 12:14 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Wiek: 40
Posty: 528
Lokalizacja: KRAKÓW
Moje BMW: E39
Kod silnika: m57d30
ded napisał(a):
Zaleca się to kontrolować, przynajmniej raz w roku. Tył masz chyba trochę nietypowy, wiec nie zdziwiłbym się gdyby była taka potrzeba.

Zalecany przy feldze 18cali

_________________
Bandit Machine Wagon


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Ustawienie geometrii, a dystanse
PostNapisane: 20 grudnia 2015, 17:49 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 45
Posty: 7448
Lokalizacja: Toruń
Moje BMW: e39 530d
Kod silnika: M57D30
Garaż: www.tinyurl.com/podol-e39
Vermilion, dzięki, z tym rozmiarem to możliwe że się machnąłem, musiałbym sprawdzić.

_________________
Obrazek
Kupię deskę w skórze.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Ustawienie geometrii, a dystanse
PostNapisane: 20 grudnia 2015, 21:16 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 7115
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: M3
Dla wiekszosci ludzi jak jest na zielono na maszynie, kierownica prosto to idealnie a wcale nie bo czuc ze auto myszkuje zwlaszcza na mokrym, bardziej reaguje na boczne podmuchy wiatru i w koleinach lekko lata, reaguje również na pochylenie drogi a jak ktoś w końcu trafi z geometria wszystkie obiawy ustępują ale to zazwyczaj 4-5 ustawienie. Jakaś masakra.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Ustawienie geometrii, a dystanse
PostNapisane: 29 grudnia 2015, 20:34 
Offline
Poszukaj zanim zapytasz

Posty: 4
Moje BMW: e 36 coupe
Kod silnika: M50B25
Parę razy ustawiałem geometrię często w samochodach na zupełnie nie seryjnych felgach i oponach dlatego ośmielę się dodać coś od siebie, jest to czynność stosunkowo prosta, a jej wykonywanie zupełnie nie zależy od ogumienia, ani felg lecz od konstrukcji zawieszenia. Maszyna, która wykonuje pomiar po ustawieniu na dany model porównuje wynik odczytany z wzorcowym. I tak na przykład dla osi kierowanej w naszym aucie wzorzec to +1,5 stopnia (nie wszystkie auta mają wzorzec na 0). Idealne ustawienie to lewa strona +0,75 i prawa + 0,75, wtedy jest super, ale błędy w ustawianiu wynikają z paru przyczyn:
1.błąd od ustawiającego - po prostu drukuje nam wynik a potem kontruje zawieszenie (tak to robi 90% mechaników, tym lepszym wychodzi, tym gorszym nie za bardzo)
2. błąd tolerancji maszyny - po pierwsze pomiar sam w sobie ma błąd jak każdy pomiar po drugie maszyna wyświetla na zielono np. +0,73 do +0,77 i z drugiej tak samo do puki suma jest +1,5, a koła są pod różnymi kontami
3. Wreszcie kompensacja nie okrągłości felg,
Tak więc ustawienie geometrii to nic trudnego, ale to że maszyna pokazuje że jest dobrze to nie znaczy że jest, potrzeba jeszcze dopilnować aby maszyny niechcący tak zupełnie przypadkowo nie oszukać. Wyżej wymienione błędy to tylko parę przykładów, ale wszystkie powodują że każde koło z ustawianych jedzie zupełnie osobno.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Ustawienie geometrii, a dystanse
PostNapisane: 29 grudnia 2015, 20:51 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 7115
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: M3
Fajna odpowiedź szkoda,że tak mało ustawiających wie jak to zrobić dobrze w 99% przypadków na zielono jest ok. E92 było fajne bo nie miało żadnych tolerancji. Wg mnie w ogóle powinno się ustawić możliwie idealnie przejechać autem kilka km założyć przyrządy ponownie i skorygować bo naprężone elementy zawieszenia po regulacji też ułożą się ciut inaczej podczas jazdy a praktycznie raz spotkałem warsztat który tak robił reszcie się nie chce.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Ustawienie geometrii, a dystanse
PostNapisane: 29 grudnia 2015, 21:23 
Offline
Specjalista

Posty: 4441
Moje BMW: Infiniti
Kod silnika: VQ37VHR
--==Mały==--, pogrzeb może w ista/d tam jest sporo informacji na temat ustawienia zawieszenia. Akurat przeglądałem ostatnio i jak dobrze pamiętam były ładnie rozpisane wartości od danego typu, a jest ich trochę, vinem się nie sugeruj.

Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Ustawienie geometrii, a dystanse
PostNapisane: 29 grudnia 2015, 21:54 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 7115
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: M3
Miłosz a możesz mi wysłać dane dotyczące geometrii w moim 650i z isty?
Jutro chcę ustawić\polrawić geometrię a nie będę miał do tego czasu dostępu do isty.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Ustawienie geometrii, a dystanse
PostNapisane: 29 grudnia 2015, 22:02 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 45
Posty: 7448
Lokalizacja: Toruń
Moje BMW: e39 530d
Kod silnika: M57D30
Garaż: www.tinyurl.com/podol-e39
Miłosz, do e39 ISTA też pokazuje takie ustawienia ?

_________________
Obrazek
Kupię deskę w skórze.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Ustawienie geometrii, a dystanse
PostNapisane: 30 grudnia 2015, 08:39 
Offline
Uzależniony od forum :)

Wiek: 36
Posty: 10916
Lokalizacja: zlokalizowana
Moje BMW: zielone 3er
Kod silnika: M52tu
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=141592
ja jak jeżdżę na geometrie to tam na tej rampie są do wyboru zawsze 3 opcje zawieszenia; standard, m-technic i obniżone/sportowe. Na tym ostatnim zawsze ustawiam i jest ok

ciekawe czy takie auta jak 650i też mają do wyboru takie opcje, ja jeżdżę popularnymi autami

ale pomimo tych nastawów mechanik zawsze jeszcze patrzy po swojemu na ustawienia i przy sporych negatywach robi większą zbieżność, niz to jest zakładane, zeby zniwelować myszkowanie. Na negatah koła rozjeżdżają sie na zewnątrz

i zawsze daje auto jak jeździ, z ponadwymiarowymi felgami i na dystansach, nie przeszkadza to w ustawieniu

_________________

Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Ustawienie geometrii, a dystanse
PostNapisane: 30 grudnia 2015, 12:34 
Offline
Specjalista

Posty: 4441
Moje BMW: Infiniti
Kod silnika: VQ37VHR
Tych dłuższych nie chciało mi się przerabiać , do 6er chyba mniej opcji niż e39 ale pewnie dlatego że jechałem z jakiegoś vinu, e39 odpaliłem z kreatora ogólnego. Nie po kolei jest, ale to patrzcie po górze na typ pojazdu

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Ustawienie geometrii, a dystanse
PostNapisane: 30 grudnia 2015, 17:57 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 45
Posty: 7448
Lokalizacja: Toruń
Moje BMW: e39 530d
Kod silnika: M57D30
Garaż: www.tinyurl.com/podol-e39
Dzięki :piwo: Teraz już widzę że w Toruniu będzie ciężko to ustawić :kwasny:

_________________
Obrazek
Kupię deskę w skórze.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 23 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 22 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL