BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 28 marca 2024, 17:42

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie. Możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 103 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: [E36] Guma czy poliuretan?
PostNapisane: 12 maja 2013, 16:34 
Offline
Forumowicz

Wiek: 37
Posty: 136
Lokalizacja: Gliwice
Moje BMW: e36
Masz rację, uniball w tych miejscach byłby najlepszy.
Choć w zwykłej e36 jedynie co przyuważyłem to podnosząc zawias do góry i ściągając koła z tyłu (max rozciągnięty). Jedynie tuleja wahliwa pracuje zauważalnie - wahacz poprz górny na styku z wahaczem wzdł. jest przekręcony delikatnie, ale nie zauważyłem na PU odkształceń z tego wynikających. Może to też wynikać z tego, że mam miększe PU z olkusza zbliżone twardością do gumy, które sobie lepiej poradzi z tym ruchem w drugiej osi, od wersji w tych miejscach twardego PU. Jak ktoś chce totalną sztywność i bezpośredniość to tylko uniball.
Dodatkowo z olkusza mają wcięcia przy końcach przed rozszerzającym rantem zabezp. tuleje, które (te wcięcia) pozwalają także jak sądzę na odkształcenie PU wzg. tej drugiej osi.

Nie mniej jednak (na tą chwilę osobiście) wahliwej bym nie polecał z pewnością zmieniać na PU, bo tam mamy uniball i największe odkształcenie (PU nie chcę pisać, ze zaszkodzi, ale na pewno nie poprawi niczego).
W zwykłej e36 dolna to zwykła tuleja gumowo/metalowa, więc tam nie byłbym przekonany, o nie stosowaniu PU (zwłaszcza o twardości zbliżonej do gumy), jak i do progu.
Mam nadzieję, że moje będą mi służyć i nie przekonam się boleśnie o byciu w błędzie. Ale jeśli w standardzie są zalane gumą to jestem dobrej myśli. Choć masz rację co do minimalnego odkształcania się na boki, ja jednak na rozciągniętym zawiasie nie zauważyłem go specjalnie. Zatem żywotność PU w tych miejscach mam nadzieję nie będzie skrócona z tego powodu.
Z drugiej strony mamy korzyść ze wzg. na sztywność samego PU i ruchy wzg. osi obrotu śruby i negatywny wpływ na blokowanie drugiej osi obrotu. W przypadku miększego będzie on mniejszy, a twardszego PU pewnie większy, choć nie sądzę żeby był on w codziennym zastosowaniu wyczuwalny.
Ja swoim jeżdżę wyłącznie w normalnym codziennym ruchu i negatywnego zachowania nie zauważyłem, raczej póki co in plus.

_________________
Stowarzyszenie Moto Sport Gliwice


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] Guma czy poliuretan?
PostNapisane: 12 maja 2013, 16:50 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Wiek: 33
Posty: 84
Lokalizacja: Nie powiem
Moje BMW: E38
Kod silnika: M60B40
Rozumując na moje jeżeli chcemy coś poprawić PU to:

Przód

-Gumy Stabilizatorów
-Łączniki stabilizatora
-Tuleje Wachacza


Tył:

-Gumy Stabilizatora
-Łączniki Stabilizatora
-Tuleje Belki
-Tuleje Mostu


Reszta nic nie poprawi jak coś pomieszałem to poprawcie ;)

Z tego co zdążyłem zauważyć to Każde PU(nawet czerwone) jest troszkę twardsze od Ori części


A co powiecie na poduszki tylnych amortyzatorów z PU ? takich oo

Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] Guma czy poliuretan?
PostNapisane: 12 maja 2013, 17:22 
Offline
Forumowicz

Wiek: 37
Posty: 136
Lokalizacja: Gliwice
Moje BMW: e36
Dokładnie tak:
tam gdzie mamy uniball (wahliwa) to PU jest krokiem w tył
W pozostałych wymienionych już wcześniej PU jest sposobem na pewną poprawę
A w reszcie ja bym zostawił sprawę nierozstrzygniętą ze wzg. na plusy i minusy. Najlepszy tam byłby również uniball, ale życzę powodzenia w kupnie takiego z osłoną jak przy wahliwej. Nieosłonięty z kolei może za długo nie posłużyć.

Co do poduszek, coś mi się zdaję, że tam jest ta sama historia z osiami obrotu. Inaczej możnaby było na sztywno przykręcać amor. Więc jedynie uniball, żeby mialo największy sens.
PU będzie z tych samych powyżej powodów dobre i złe. Sam wahacz wzdłużny pracując powoduje ruch dolengo mocowania amora do przodu i tyłu. A wahacze poprzeczne z kolei zbliżanie i oddalanie się od środka. Zatem dół przymocowany do wahacza wzdłużnego będzie się także odchylał i wpływał tym samym na górną poduszkę.
Druga sprawa to wielkość tych odchyleń.
Tu myślę także, że wzg. gumy miększy PU ma większe szanse się sprawdzić od twardszego. A najlepszy uniball ze wzg. na ruchy w wielu płaszczyznach.

PU miększe czerwone oferowane na rynku mają coś 65-70ShA jak pamiętam. Żółte i inne kolory (powerflex) odpowiednio twardsze 80-95!! chyba nawet ShA.
Guma o ile dobrze pamiętam obiło mi się kiedyś ok. 55ShA.

Pewnie da się wyprodukować i miększe od gum stosowanych przez producenta, ale pozostaje zasadność. No chyba, że w miejsca gdzie pracują w kilku osiach.

_________________
Stowarzyszenie Moto Sport Gliwice


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] Guma czy poliuretan?
PostNapisane: 12 maja 2013, 17:24 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 1805
Lokalizacja: Wawa
Moje BMW: M3 e46
Kod silnika: S54
Simon623, ale tak jak pisałem w M3 masz w zwrotnicy 2 wahliwe. Jeżli zwrotnica na to pozwala to ja bym przeszedł na taką koncepcje jaka jest w M3 (lepiej pracuje a i tak niechciane uderzenia wytłumią tuleje z drugiej strony wahaczy, a następnie tuleje belki). Generalnie pod kątem kinematyki zawieszenia najlepszy jest uniball, ale z drugiej strony nie tłumi wszelakich uderzeń i nadwozie bardziej obrywa i my tracimy trochę komfortu. Wszelakie gumowe zamienniki tłumią owe uderzenia, ale jednak pozwalają zawieszeniu się ruszać w sposób jaki nie powinno się poruszać i wprowadzają opory tam gdzie się zawieszenie powinno ruszać bez oporów.

Homik napisał(a):
Z tego co zdążyłem zauważyć to Każde PU(nawet czerwone) jest troszkę twardsze od Ori części

Takie jest założenie. Chociaż co ciekawe tuleje tylnej belki są miększe (żółte).

Homik napisał(a):
A co powiecie na poduszki tylnych amortyzatorów z PU ? takich oo

W serii masz gumę, więc o ile to PU nie jest dużo twardsze to powinno być OK. Jak chcesz to mam takie na sprzedaż. Kupiłem gdyż miałem w planie KW Clubsprt, ale kupiłem w końcu AST i tam mam uniball.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] Guma czy poliuretan?
PostNapisane: 12 maja 2013, 17:26 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 1805
Lokalizacja: Wawa
Moje BMW: M3 e46
Kod silnika: S54
Simon623 napisał(a):
Pewnie da się wyprodukować i miększe od gum stosowanych przez producenta, ale pozostaje zasadność. No chyba, że w miejsca gdzie pracują w kilku osiach.


Ale zauważ że seryjne tuleje gumowe w miejscach w których zawieszenie pracuje w kilku osiach wcale nie mają takiej prostej konstrukcji. Przykład seryjna tuleja która wchodzi w próg.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] Guma czy poliuretan?
PostNapisane: 12 maja 2013, 17:31 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Wiek: 33
Posty: 84
Lokalizacja: Nie powiem
Moje BMW: E38
Kod silnika: M60B40
Homik napisał(a):
Takie jest założenie. Chociaż co ciekawe tuleje tylnej belki są miększe (żółte).



Żółte są miększe ?? od Ori poduch ? to czerwone do czego są zbliżone ??


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] Guma czy poliuretan?
PostNapisane: 12 maja 2013, 17:41 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 1805
Lokalizacja: Wawa
Moje BMW: M3 e46
Kod silnika: S54
Ja gdzieś przeczytałem że kolor to kwestia barwnika a nie twardości, chociaż ogólnie się jakoś w miarę przyjęło iż żółty jest najmiększy, a czerwony najtwardszy. A że guma też może być miększa/twardsza to ciężko porównywać. Tym bardziej że według ETK zwykłe e46 i M3 mają inne poduszki, a Powerflex robi takie same i tu i tu.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] Guma czy poliuretan?
PostNapisane: 12 maja 2013, 17:48 
Offline
Forumowicz

Wiek: 37
Posty: 136
Lokalizacja: Gliwice
Moje BMW: e36
Odwrotnie,
czerwone miększe
żółte twardsze
A mnie także się obiło że kolorystyka jest umowna (czyt. przyjęto taki barwnik). :)

kostek_ja napisał(a):
Simon623 napisał(a):
Pewnie da się wyprodukować i miększe od gum stosowanych przez producenta, ale pozostaje zasadność. No chyba, że w miejsca gdzie pracują w kilku osiach.


Ale zauważ że seryjne tuleje gumowe w miejscach w których zawieszenie pracuje w kilku osiach wcale nie mają takiej prostej konstrukcji. Przykład seryjna tuleja która wchodzi w próg.


Zgadza się, ale nie mnie rozstrzygać czemu to zostało w ten, a nie inny sposób zaprojektowane. Czy bardziej dlatego żeby stanowić wymóg dla dodatkowych osi obrotu czy może dla komfortu i tłumienia jak wcześniej napisałeś drgań przenoszonych przez wahacze na karoserie. Czy wahliwych nie zastosowano tam dlatego, żeby zachować jedynie komfort, czy może wybrano tańsze rozwiązanie, albo nie było też wyraźnej konieczności ze wzg. na znikomą ruchomość tych miejsc w innych osiach.
Trzeba by to laboratoryjnie pomierzyć jeden punkt zawieszenia po drugim jaki wykonuje ruchy w płaszczyznach i dopiero wyprowadzić porządne wnioski na podstawie tego. To samo napisałeś przy poduszce amortyzatora. PU jeśli miększe, a ruchy w innych płaszczyznach niewielkie to z powodzeniem mogą się sprawdzić.

Patrz np. przedni wahacz: w wersji normalnej guma jest fikuśnie ukształtowana dla zapewnienia komfortu. M3 mają te tuleje gumowe pełne, dalej mamy PU i uniball.

_________________
Stowarzyszenie Moto Sport Gliwice


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] Guma czy poliuretan?
PostNapisane: 12 maja 2013, 18:04 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 1805
Lokalizacja: Wawa
Moje BMW: M3 e46
Kod silnika: S54
Ja osobiście uważam że wzięto pod uwagę wszystkie owe czynniki i taka konstrukcja wynika z ich optymalizacji.

Wiadomo że ze względu na kinematykę zawieszenia najlepszy byłby tam osłonięty uniball. Ale jednak ta tuleja jest montowana bezpośrednio do karoserii i trzeba jakoś wytłumić niechciane uderzenia żeby oszczędzić budę.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] Guma czy poliuretan?
PostNapisane: 12 maja 2013, 22:05 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Wiek: 33
Posty: 84
Lokalizacja: Nie powiem
Moje BMW: E38
Kod silnika: M60B40
Reasumując można do listy dopisać poduszki tylnych amortyzatorów(miękkie PU tzn. Zbliżone do Ori)


i można by zakończyć tę nierówną walkę :)


Czyli jeżeli chcemy coś poprawić poprzez wymianę tulei metalowo-gumowych na Poliuretan to:

Przód

-Gumy Stabilizatorów
-Łączniki stabilizatora
-Tuleje Wachacza


Tył:

-Gumy Stabilizatora
-Łączniki Stabilizatora
-Tuleje Belki
-Tuleje Mostu
-Poduszki amortyzatorów

I każdemu mechanikowi który czynił będzie owe czary dać wiadro smaru tego, http://sklep.millersoils.pl/smary/362-m ... -500g.html i nie powinno piszczeć kolego ;)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] Guma czy poliuretan?
PostNapisane: 12 maja 2013, 22:56 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 1805
Lokalizacja: Wawa
Moje BMW: M3 e46
Kod silnika: S54
Homik napisał(a):
Reasumując można do listy dopisać poduszki tylnych amortyzatorów(miękkie PU tzn. Zbliżone do Ori)


W ten sposób to można każdą tuleje zastąpić PU o ile ma podobną twardość i taką samą konstrukcję.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] Guma czy poliuretan?
PostNapisane: 26 maja 2013, 09:22 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 28
Posty: 2578
Moje BMW: F20
Kod silnika: N55B58
Podbijam temat.


Widze, że podsumowując warto poliuretan wkładać do codziennego auta tu i tam.

Teraz pytanie ode mnie. Mam auto (nie BMW) które ma strasznie budyniowaty układ kierowniczy nawet jeżeli jest zdrowy. Mój obecnie jest w stanie kwalifikującym się do wymiany, wiec na dniach auto wpadnie gdzieś do mechanika tylko skompletuje części. Nie mam zaufanego mechanika który wiem, że dobrze te poliuretany założy. Stąd pytanie czy jest sens zamawiać poli wiedząc, że nie koniecznie mogą być dobrze założone?

Konkretnie chodzi mi o

- Łączniki stabilizatora przod/tył
- Gumy stabilizatora przod/tył
- Poduszki amortyzatorów


Przy okazji jakby poli dało rade to pewnie wpadło by też do Bawarek w domu hehe :)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] Guma czy poliuretan?
PostNapisane: 26 maja 2013, 14:38 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 6
Moje BMW: EG 8 tymczasowe
Kod silnika: D15B2
Mozesz zawsze zwrocic jak mechanik Ci odmowi wlozenia. Jak ogarniety mechanik to zalozy bez problemu tak jak powinno byc , duzo tego nie masz tak ze powinien podolac wyzwaniu :) jak masz wachania szukaj jakis warsztatow tuningowych albo kto juz zakladal pol... Albo samemu jak jest czas i checi ;)

PS. co za auto ???


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] Guma czy poliuretan?
PostNapisane: 26 maja 2013, 16:09 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 1805
Lokalizacja: Wawa
Moje BMW: M3 e46
Kod silnika: S54
Te zmiany za bardzo ci nie pomogą. Najpierw posprawdzaj czy nie ma nigdzie luzów, czy amorki są sprawne itd. Jakbyś gdzieś miał luzy to zmień to możesz rozważyć zmianę na twardszą tuleję. Jak coś będzie nie tak z amorkami to skoro i tak musisz wymenić to zastanów się nad jakimś gwintem czy ogólnie usportowionym kompletem amorki + sprężyny. Jeżeli wszystko będzie sprawne to bez modyfikacji się nie obejdzie, ale samo PU nie da za dużego efektu jeżeli auto to łódka. Największy efekt da ci zestaw amorków ze sprężynami. Później stabilizatory. Najmniejszy twardsze tuleje zawieszenia.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] Guma czy poliuretan?
PostNapisane: 26 maja 2013, 17:03 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 28
Posty: 2578
Moje BMW: F20
Kod silnika: N55B58
No obecnie do wymiany są łączniki stabilizatorów, drążki kierownicze, poduchy amortyzatorów, amortyzatory i sprężyny są okej. Po prostu chyba ten model ma taką basenowatą charakterystyke... Przy kpl nowym zawieszeniu oryginalnym jest lepiej, ale nadal 'szału' nie ma. Dlatego zastanawiałem się nad PU w w/w wymienione miejsca, z czasem po dojechaniu moich sprężyn i amortyzatorów (obecne są zdrowe) może by wpadł jakieś twarde amortyzatory + springi. Stąd było moje pytanie. Czyli nie ma sensu kombinować na siłe tylko narazie wkładać oryginalne części, a dopiero w razie zabaw z amortyzatorami, springami czy gwintem bawić sie w PU?

Auto ma być na codzień, więc myślałem, że PU mógłbym co nie co poprawić charakterystyke. Nie ukrywam, ze większych inwestycji w to auto nie przewiduje bo to słaby substytut BMW na jakiś czas.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] Guma czy poliuretan?
PostNapisane: 26 maja 2013, 18:31 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 1805
Lokalizacja: Wawa
Moje BMW: M3 e46
Kod silnika: S54
waskii napisał(a):
łączniki stabilizatorów, drążki kierownicze

Drążki kierownicze to generalnie osłonięte uniballe. PU tylko pogorszy sprawę.
Łączniki stabilizatorów z regóły też są uniballami więc to też nie ma sensu ale trzeba sprawdzić na konstrukcję tych u ciebie.
waskii napisał(a):
poduchy amortyzatorów

Można iść w PU żeby dłużej żyły, ale z faktu że i tak musisz pójść w twardość podobną do seryjnej nie wyczujesz różnicy w prowadzeniu.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] Guma czy poliuretan?
PostNapisane: 27 maja 2013, 05:52 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 28
Posty: 2578
Moje BMW: F20
Kod silnika: N55B58
Okej, czyli sprawa wyjaśniona ide póki co w seryjne elementy i nie myśle nic zmieniać. Dziękuje ;)



PS. Tak, łączniki to też są uniballe.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] Guma czy poliuretan?
PostNapisane: 27 maja 2013, 06:38 
Offline
Zacna persona forum

Wiek: 38
Posty: 1003
Lokalizacja: Tychy
Moje BMW: E39 525d Touring
Kod silnika: M57D25
Witam,
czytam tan wątek i zastanawiam się czy warto wrzucić do e39 touringa poliuretanowe tuleje belki czy lepiej ori bmw. Mam obecnie zrobione 20 tys km na lemforderach i padły dlatego szukam jakiejś alternatywy. Różnica w cenie to prawie połowa za poliretan w stosunku do ori. Te tuleje wózka też pracują na tej metalowej tulejce czy na zginaniu poliuretanu?
http://poliuretany.olkusz.pl/pl/bmw-e39-touring-tuleja-belki-tylnej-1szt.html


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] Guma czy poliuretan?
PostNapisane: 27 maja 2013, 10:35 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 28
Posty: 2578
Moje BMW: F20
Kod silnika: N55B58
pryjom, czytaj temat. Jak masz wsadzac PU tylko, żeby mieć PU to nie ma sensu.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] Guma czy poliuretan?
PostNapisane: 27 maja 2013, 10:50 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 1805
Lokalizacja: Wawa
Moje BMW: M3 e46
Kod silnika: S54
waskii, to ty źle rozumiesz :) PU ma bardzo duży sens gdyż zachowuje swoje właściwościu dużo dłużej niż guma dzięki czemu tuleje dłużej żyją. Ważne tylko żeby się zastanowić gdzie to ma sens.

pryjom, ja bym wstawiał PU. Mój samochód jest rozebrany i do belki też wrzucam PU. Efekty zobaczymy, ale w teorii to bardzo dobre miejsce na PU.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 103 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 9 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL