BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 20 kwietnia 2024, 04:13

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie. Możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.


Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 79 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: [E36] compact montaż tempomatu
PostNapisane: 25 marca 2012, 17:18 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Wiek: 37
Posty: 525
Lokalizacja: DZA/DW
Moje BMW: e46 316ti
Kod silnika: n42b18
Witam, poniżej przedstawiam sposób montażu tempomatu do E36 compact 1.6 M43 manual bez ASC z 6/1997 r. Tempomat pochodzi z E34 (to nie pomyłka) z silnikiem M50, został wyprodukowany w 38 (tygodniu) 1991 roku. Zarazem nie ponoszę odpowiedzialności za awarie oraz zły montaż lub demontaż elektroniczny lub mechaniczny w twoim pojeździe.

A. Części, które potrzebujemy to:

1. Sterownik/moduł tempomatu o numerze 1387625 (przed 10/1994) lub nowszy 8375498 (po 10/1994). Jak napisałem wyżej wszystko pasuje z E34, będzie więc pasowało również z E36 M42, M44, M50. O tym co nie pasuje napiszę niżej. Moduł kompletujemy wraz z siłownikiem znajdującym się pod maską, ponieważ będzie prościej przy późniejszej instalacji. Starszy sterownik pasuje również do nowszego siłownika, trzeba zdobyć schematy z różnych roczników, ponieważ siłowniki i moduły różnią się pinami.
Obrazek

2. Siłownik tempomatu o numerze 1378315 (przed 10/1994) lub nowszy 8360043 (po 10/1994). Sytuacja powtarza się jak w punkcie A1 co do tego elementu.
Obrazek
Do tego potrzebujemy również wtyczkę z kawałkiem wiązki.
Obrazek

3. Uchwyt siłownika 1387003. Element nr 4 na poniższym obrazku. Taki uchwyt można również wykonać samemu, wystarczy blacha 1,5 mm. Poniżej fotki tej blachy i szkic z wymiarami i odpowiednim wyprofilowaniem.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Te ostatnie zdjęci przedstawia szkic, jest to odrysowany uchwyt mojego siłownika tempomatu. Jeśli ktoś chce sam wykonać taką blachę to trzeba kilku prób na danym odcinku metalu, aby wszystko pasowało.

4. Uchwyt siłownika nr 2 o numerze 8366496, jest to element nr 5 na powyższym obrazku (punkt A3). Do przykręcenia siłownika tempomatu służą trzy nakrętki o rozmiarze M5. Stosujemy je zarówno w oryginalnym uchwycie, który ma już wyprowadzone nagwintowane bolce jak i w uchwycie własnej roboty. Całość, czyli uchwyt oraz siłownik przykręcamy do dwóch uchwytów filtra powietrza. Uchwyt od E34 nie pasuje.

5. Cięgno tempomatu 8367606 (przed 10/1994) lub 8380075 (po 10/1994). Cięgno to zwykła linka, która idzie od siłownika do przepustnicy. Nasza przepustnica ma dwa gniazda, jedno jest już zajęte, a drugie jest przygotowane pod tempomat. Nie wiem jak wygląda sterownie ASC+T, bo nie mam u siebie. Linka jest zakończona regulowaną tulejką z gwintem oraz gumką, która jest mocowana w stelażu.

Obrazek Obrazek

Na poniższym zdjęciu linka od przyspieszenia jest wyżej, a ta od tempomatu w niższej pozycji.
Obrazek

Aby wyciągnąć linkę z siłownika tempomatu, należy wcisnąć widoczną na zdjęciu zapadkę oraz pociągnąć ten długi uchwyt:
Obrazek

Gdy już uchwyt wyjdzie na zewnątrz, zobaczymy następujący widok (ten element ciągnie lub zwalnia linkę):
Obrazek

Poniżej różnica pomiędzy linką od E34 M50, element regulacyjny uszkodziłem przez nieuwagę, wiec dochodzi jeszcze 2cm (wyżej na zdjęciu), a linką od M43. Ta z M43 jest sporo krótsza.
Obrazek

6. Łożysko cięgna gazu numer 1747519, znajduje się na metalowym cięgnie przepustnicy, dzięki temu cięgno przepustnicy może się swobodnie przesuwać, nie miażdżąc linki. Jest to element nr 8 na poniższym rysunku. Ktoś umieścił go w bardzo niefortunnym miejscu na rysunku, powinien się znajdować przy końcu linki.
Obrazek

7. Uchwyt cięgna numer 8353068, znajduje się na śrubie amortyzatora i trzyma linkę. Element nr 9 na powyższym obrazku (A6). Element z E34 nie pasuje.
Obrazek

8. Czujnik/przełącznik sprzęgła numer 8360421, ja mam od E34 i ma on inny numer 1378210. Pasuje idealnie, uchwyt do przełącznika sprzęgła znajdował się już w moim aucie (1997 r.). Trzeba sprawdzić czy w waszym aucie jest dodatkowe miejsce na ten przełącznik. Przepraszam za jakość drugiego zdjęcia, ale jest zimno i trzęsły mi się ręce:). Ten jasny przełącznik jest od sprzęgła, a ten czarny od hamulca.
Obrazek Obrazek Obrazek

9. Manetka/przełącznik tempomatu numer 1393316 (przed 1/1995) lub 8360926 (po 1/1995). Moja manetka jest od E34 i pasuje idealnie, choć ma inny numer OEM niż te od E36, Z3, E31. Manetka od E34 jest również dłuższa niż ta od E36. Manetkę montujemy w specjalnym łożu, które znajduje się pod manetką wycieraczek Zdjęcie nr 2 i 3.
Obrazek Obrazek Obrazek
Trzeba również zrobić otwór w dolnej osłonie kolumny kierownicy. Od wewnątrz jest to wyraźnie zaznaczone. Po wycięciu wygląda jak na zdjęciu nr 1.

10. Instalacja elektryczna, tutaj potrzebujemy 4 wtyczki. Jedna już jest na zdjęciu (punkt 2), a reszta niżej. Wtyczka koloru niebieskiego jest do modułu, pasuje również z licznika. Ta duża biała od manetki, a mała dwu pinowa od czujnika sprzęgła. Potrzebujemy wszystkich, aby podłączyć tempomat. Lepiej kupić kompletny tempomat z jednego samochodu, ze względu na wszystkie występujące w nim elementy. Wtyczka manetki ma swoje miejsce koło innych wtyczek od kierunkowskazów i wycieraczek, trzeba ją zamocować na specjalnym zatrzasku.
Obrazek


B. Czynności wstępne.

1. Odłączamy akumulator!!!!!

2. Ściągamy dolną część obudowy deski rozdzielczej od strony kierowcy posiadającą półkę na drobiazgi (kilka śrub). Następnie wyciągamy panel znajdującą się nad gazem, hamulcem i sprzęgłem.

3. Wędrujemy pod maskę i otwieramy puszkę bezpieczników. Następnie odkręcamy cztery śruby typu torx\gwiazdka. Jest to dość ciężkie zadanie ze względu na trudny dostęp do dwóch śrub od strony grodzi. Trzeba mieć wyginany (sprężynowy) śrubokręt bo inaczej obrobimy gniazdo śruby i będzie problem. Odginamy górę skrzynki w stronę zbiornika płynu hamulcowego. Musimy to zrobić bardzo delikatnie, z uwagi na kable wewnątrz.
Obrazek

4. Demontujemy plastik pod kolumną kierownicy, przez odkręcenie plastikowej śrubki i wyciągniecie plastiku w którym siedziała śrubka. Wkładamy palce w miejsca w których pracują manetki od kierunków i wycieraczek i ciągniemy zdecydowanie w dół.


C. Montaż kabli w ścianie grodziowej:

1. Trzeba mieć siedem przewodów, a następnie należy przeciągnąć je przez puszkę bezpieczników do środka.

2. Najgorszym zadaniem będzie przeciągnięcie tych kabli przez ściankę. Trzeba przygotować sobie twardy stalowy drut (ja wykorzystałem szprychę od roweru bez zawiniętej końcówki - uciąłem ją) , długi na około 20 cm. Następnie lutujemy końcówkę kabla do tego druta (na końcu), wkładamy ten drut na górze wiązki w skrzynce bezpieczników i przeciskamy się do wnętrza auta. Następnie delikatnie wprowadzamy kable do auta.

3. Druga część skrzynki bezpieczników jest zakończona gumą, do której możemy dodać parę kabli (dwa małe otwory).

4. Planujemy sobie długość kabli, dobrze zabezpieczamy je taśmą przed wilgocią.


D. Sposób połączenia kabli z oryginalną instalacją:

1. Kable można połączyć za pomocą plastikowych zacisków z metalową wkładką.
Obrazek

2. Drugi sposób to lutowanie kabelków (potrzebny kwas). Polecam tą metodę ponieważ jest pewniejsza, zajmuje mniej miejsca w szczególności w gnieździe X20 pod maską. Takie połączenie jest według mnie bardziej odporne na wibracje podczas jazdy. Sposób lutowania kabelków to już wasza inwencja twórcza. w każdym razie nie przecinałem oryginalnej instalacji, tylko wyginałem kabel w kształcie odwróconej litery "u", przecinałem oryginalną koszulkę kabla za pomocą szczypiec. Potem ostrym szpikulcem wyciągałem trochę plecionki i lutowałem do niej nowo powstałą wiązkę. Następnie taśma izolacyjna i po kłopocie.
Obrazek


E. Instalacja.

1. Umiejscowienie modułu/sterownika tempomatu. Moduł jest zainstalowany w dwóch miejscach w zależności od rocznika. W starszych autach jest koło głośnika (nie wiem czy nad czy pod, bo nie rozbierałem), a w nowszych znajduje się za schowkiem. Ja zainstalowałem moduł od strony kierowcy, bo nie chciało mi się ciągnąć przewodów na druga stronę.
Obrazek

2. Kablomania, czyli schemat 1992/1993, a więc zgodny z moim modułem i siłownikiem. Inne schematy każdy zainteresowany zdobędzie sobie sam. Trzeba wpisać w popularnej wyszukiwarce taki wyrażenie: 1997 BMW 318ti Electrical Troubleshooting Manual.pdf (to tylko przykład). Można też zdobyć książkę bentleya.
Poniżej schemat mojego tempomatu.
Obrazek

2a. Piny modułu/sterownika:

Pin 1 żółto-fioletowy, idzie do siłownika również pin 1, kolor ten sam.
Pin 2 czarno-zielony, idzie do siłownika pin 6, kolor ten sam.
Pin 3 pusty.
Pin 4 pusty.
Pin 5 pusty.
Pin 6 pusty.
Pin 7 pusty.
Pin 8 pusty.
Pin 9 pusty.
Pin 10 pusty.
Pin 11 czarno-niebieski, idzie siłownika pin 5, kolor ten sam.
Pin 12 pusty.
Pin 13 pusty.
Pin 14 żółto-biały, idzie do siłownika pin 4, kolor ten sam.
Pin 15 pusty.
Pin 16 czarno-biały, idzie do licznika pin 2 w niebieskim gniazdku (X17), jest to sygnał prędkości.
Pin 17 brązowo-pomarańczowy (połączony z pinem 8 siłownika), jest to masa, którą możemy wziąć ze śruby z nakrętką nad głośnikiem.
Pin 18 niebiesko-czerwony, idzie do siłownika pin 2 a następnie łączy się z czujnikiem sprzęgła. Schemat w punkcie 2d.
Pin 19 czarno-brązowy, idzie do siłownika pin 3, kolor ten sam.
Pin 20 niebiesko-biały, idzie do manetki pin 7 (zwalnianie), kolor ten sam.
Pin 21 niebiesko-szary, idzie do manetki pin 2 (wznowienie), kolor ten sam).
Pin 22 niebiesko-zielony, idzie do manetki pin 3 (przyspieszanie), kolor ten sam.
Pin 23 pusty.
Pin 24 niebiesko-czarny, idzie do manetki pin 4 (wyłączenie tempomatu), kolor ten sam.
Pin 25 brązowo-czarny, automat. Tego pinu nie stosujemy w manualnej skrzyni.
Pin 26 fioletowo-żółty, zasilanie 12V. Idzie do bezpiecznika nr 46. Napięcie możemy wziąć z kabla idącego do przełącznika stopu lub z zegarów, wtyczka niebieska (X17) pin 16. Jest to ten sam obwód, więc nie ma obaw. Ten kabel łączy się z z pinem nr 1 manetki tempomatu.

2b. Piny manetki:

Pin 1 fioletowo- zółty lub fioletowo-biały (zasilanie), łączy się z pinem 26 sterownika.
Pin 2 niebiesko-szary, idzie do pinu 21 sterownika.
Pin 3 niebiesko-zielony, idzie do pinu 22 sterownika.
Pin 4 niebiesko-czarny, idzie do pinu 24 sterownika.
Pin 7 niebiesko-biały, idzie do pinu 20 sterownika.

2c. Piny siłownika:

Pin 1 żółto-fioletowy, idzie do pinu 1 sterownika.
Pin 2 niebiesko-czerwony lub niebiesko-brązowy, idzie pinu 18 sterownika. Łączy się z przełącznikiem sprzęgła.
Pin 3 czarno-brązowy, idzie do pinu 19 sterownika.
Pin 4 żółto-biały, idzie do pinu 14 sterownika.
Pin 5 czarno-niebieski, idzie do pinu 11 sterownika.
Pin 6 czarno-zielony, idzie do pinu 2 sterownika.
Pin 7 pusty.
Pin 8 brązowy, jest to masa, łączy się pinem 17 sterownika. Może być podłączona pod maską.

2d. Piny przełącznika sprzęgła i hamulca:

Przełącznik sprzęgła - w moim przypadku, przełącznik w pozycji wciśniętej rozwiera obwód (pedał sprzęgła wciśnięty). Natomiast sprzęgło w normalnej pozycji powoduje zwarcie. Kable, czyli pin 18 sterownika i pin 2 siłownika łączą się z kablem przycisku hamulca (niebiesko-czerwony). Z tego wynika, ze bez wciśniętego sprzęgła mamy sterownik na masie.

Przełącznik hamulca - jak wskazuje logika hamulec w pozycji wciśniętej, powoduje zwarcie obwodu (świeci się światło stop). Natomiast hamulec w spoczynku powoduje rozwarcie. Kabel pochodzący z przełącznika sprzęgła przekazuje więc napięcie na sterownik podczas wciśnięcia hamulca (bez wciśniętego sprzęgła). Napięcie na kablu fioletowo-żółtym pojawia się podczas przekręcenia stacyjki.
Obrazek


F. Próba generalna:

1. Upewniamy się, że wszystko jest dobrze podłączone i zaizolowane.

2. Podłączamy akumulator.

3. Odpalamy silnik i zaczynamy jechać. Aby tempomat pracował, trzeba jechać minimum 40 km/h.

4. Instrukcja obsługi manetki tempomatu:

Beschlosen- manetka w kierunku silnika, przy jednokrotnym krótkim naciśnięciu tempomat zapamięta nam naszą prędkość i będzie ją utrzymywał. Przy ciągłym przyciskaniu, auto zacznie przyspieszać, aż nie puścimy manetki. Ostatnia prędkość zostanie zapamiętana. Jeśli zaczniemy klikać manetką to auto zacznie przyspieszać co 1km/h.

Verzog.- manetka w kierunku użytkownika. Przy jednokrotnym przyciśnięciu, tempomat zacznie zwalniać co 1km/h. Przy długim ciągłym naciskaniu auto również zwalania, samochód zachowa się tak, jakbyśmy zdjęli stopę z pedały przyspieszenia. Jeśli puścimy manetkę to ostatnia prędkość zostanie zapamiętana.

Abruf.- zapamiętuje ostatnie ustawienie tempomatu, np. 90 km/h. Po wciśnięciu manetki w stronę kolumny kierownicy, auto zacznie przyspieszać lub zwalniać. Po wyłączeniu zapłonu to ustawienie się kasuje.

AUF- wyłączenie tempomatu, manetka pracuje w górę lub w dół. Działa to tak samo jak naciśnięcie hamulca lub sprzęgła.

5. Kiedy wszystko zadziała, możemy wszystko składać do kupy.

6. Cieszymy się działającym tempomatem:)


G. Pytania i odpowiedzi:

Tylko i wyłącznie na forum. Proszę nie zwracać się z problemami na PW, po to jest forum, aby sobie pomagać.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [e36] compact montaż tempomatu
PostNapisane: 25 marca 2012, 20:35 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 38
Posty: 3397
Lokalizacja: Kraina BMW
Kod silnika: MXXBXX
Garaż: E36 Coupe Black Bitch http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f ... 9#p1307309

FunPage E36 Coupe Black Bitch http://www.facebook.com/e36bbcosmos/
Bardzo dobra robota dla tych którym nie chce się wydawać na multifunkcję. Podoba mi się ten opis, bardzo dużo wyjaśnia :piwo:


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [e36] compact montaż tempomatu
PostNapisane: 28 marca 2012, 08:25 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 39
Posty: 13607
Lokalizacja: WWY
Moje BMW: E38
Kod silnika: M57
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f ... 08&start=0
:padam: uratowałeś mnie człowieku :P mam właśnie taki sterownik, a schemat maiłem do nowego, więc nic nie działało, wczoraj uruchomiłem tempomat :D

I teraz moje uwagi :)

mr18 napisał(a):
Starszy sterownik pasuje również do nowszego siłownika, trzeba zdobyć schematy z różnych roczników, ponieważ siłowniki i moduły różnią się pinami.
różnica w podłączeniu siłownika jest tylko na pinach 5 i 8. Według Twojego opisu pin 5 siłownika łączy się z pinem 11 sterownika, a pin 8 to masa. U mnie było odwrotnie: pin 5 to masa, a pin (na moim złączu oznaczony jako pin 7) łączy się z pinem 11 sterownika.

mr18 napisał(a):
2d. Piny przełącznika sprzęgła i hamulca:

Przełącznik sprzęgła - w moim przypadku, przełącznik w pozycji wciśniętej rozwiera obwód (pedał sprzęgła wciśnięty). Natomiast sprzęgło w normalnej pozycji powoduje zwarcie. Kable, czyli pin 18 sterownika i pin 2 siłownika łączą się z kablem przycisku hamulca (niebiesko-czerwony). Z tego wynika, ze bez wciśniętego sprzęgła mamy sterownik na masie.

Przełącznik hamulca - jak wskazuje logika hamulec w pozycji wciśniętej, powoduje zwarcie obwodu (świeci się światło stop). Natomiast hamulec w spoczynku powoduje rozwarcie. Kabel pochodzący z przełącznika sprzęgła przekazuje więc napięcie na sterownik podczas wciśnięcia hamulca (bez wciśniętego sprzęgła). Napięcie na kablu fioletowo-żółtym pojawia się podczas przekręcenia stacyjki.

Długo nie mogłem tego rozszyfrować, bo chciałem to zrozumieć a nie tylko podłączyć jak leci :P Dla laików przedstawiam prosty rysunek jak to podłączyć:
Obrazek

_________________
"Ja to chętnie napiłbym się kawy, ale wszyscy myślą, że ja tylko tą wódę, no i stawiają, a ja nie mam śmiałości, żeby im odmówić"-Jan Himilsbach


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] compact montaż tempomatu
PostNapisane: 28 marca 2012, 08:34 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Wiek: 37
Posty: 525
Lokalizacja: DZA/DW
Moje BMW: e46 316ti
Kod silnika: n42b18
Widzę, że temat się rozwija. Co do tego podpunktu o przełączniku, to chyba będę musiał go poprawić/uzupełnić. Bo już raz tłumaczyłem na bmw klub. Tutaj zamieszanie w schemacie robi skrzynia automatyczna, wtedy brak jest tego przełącznika a kabelki na schemacie zostają :hyhy:
Natomiast co do tych siłowników, to jest ich chyba cztery rodzaje. Brawo za schemat, bo wiele wyjaśnia. sam chciałem taki stworzyć, ale mnie ubiegłeś :padam:

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [e36] compact montaż tempomatu
PostNapisane: 28 marca 2012, 15:04 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 39
Posty: 13607
Lokalizacja: WWY
Moje BMW: E38
Kod silnika: M57
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f ... 08&start=0
No ja szukałem takiego prostego schematu, ale wszędzie jakoś dziwnie to było opisane i musiałem sam to rozszyfrować :P

mr18 napisał(a):
Nie wiem jak wygląda sterownie ASC+T, bo nie mam u siebie
u mnie jest ASC+T i nie ma to żadnego wpływu na podłączenie i pracę tempomatu.

_________________
"Ja to chętnie napiłbym się kawy, ale wszyscy myślą, że ja tylko tą wódę, no i stawiają, a ja nie mam śmiałości, żeby im odmówić"-Jan Himilsbach


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] compact montaż tempomatu
PostNapisane: 28 marca 2012, 15:17 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Wiek: 37
Posty: 525
Lokalizacja: DZA/DW
Moje BMW: e46 316ti
Kod silnika: n42b18
Z tym ASC chodziło mi o podłączenie linek, jak to jest rozwiązane? Masz linkę od ASC czy kontrola trakcji jest rozwiązana zupełnie inaczej?

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [e36] compact montaż tempomatu
PostNapisane: 29 marca 2012, 08:20 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 39
Posty: 13607
Lokalizacja: WWY
Moje BMW: E38
Kod silnika: M57
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f ... 08&start=0
W m43 ASC działa inaczej, nie ma dodatkowej linki jak w m52, jest jakiś dodatkowy wężyk dochodzący do kolektora. Przepustnica od góry, czyli podłączenie linek jest identyczne jak w m43 bez ASC (miałem sedana bez ASC, i wyglądało to tak samo).

_________________
"Ja to chętnie napiłbym się kawy, ale wszyscy myślą, że ja tylko tą wódę, no i stawiają, a ja nie mam śmiałości, żeby im odmówić"-Jan Himilsbach


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] compact montaż tempomatu
PostNapisane: 17 maja 2012, 15:34 
Offline
Compact z wyboru
Avatar użytkownika

Wiek: 33
Posty: 3741
Lokalizacja: Rzeszów
Moje BMW: e36 316i
Kod silnika: M43B16
Garaż: http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t ... lit=malina
DanyU napisał(a):
Obrazek

albo ja jestem jakiś głupi, albo mnie dziś zaćmiło

tempomat ma rozłączać wciśnięcie sprzęgła lub wciśnięcie hamulca, tak ?? czyli gdy pojawi się napięcie na kablu niebiesko-brązowym ??

na powyższym schemacie napięcie jest obecnie tylko na kablu fioletowo żółtym
czyli gdy wcisnę hamulec, napięcie pojawi się też na kablach niebiesko-czerwonym i niebiesko-brązowym więc OK tempomat się wyłączy,

ale jeśli nie wcisnę hamulca, a wcisnę sprzęgło, to nie pojawi się napięcie na kablu niebiesko-brązowym, czyli tempomat się nie wyłączy

oraz gdy wcisnę sprzęgło i hamulec to napięcie również się nie pojawi na niebiesko-brązaowym kablu czyli tempomat się nie wyłączy

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] compact montaż tempomatu
PostNapisane: 17 maja 2012, 16:26 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 39
Posty: 13607
Lokalizacja: WWY
Moje BMW: E38
Kod silnika: M57
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f ... 08&start=0
Tempomat rozłączany jest na dwa sposoby,
ALBO podasz napięcie na pin 18 poprzez wciśnięcie hamuca i dalej przez sprzęgło leci +12 na pin 18
ALBO poprzez odłącznie masy, która przy stanie tak jak na rysunku, jest brana na pin 18 poprzez kabel niebiesko czerwony z żarówek. żółto filetowy daje na żarówki +12, a niebiesko czerwony jak nie podaje napięcia, to działa jak masa brana z żarówek, która jest połączona z czujnikami kablem niebiesko czerwonym. Dziwne to, ale tak to działa najprościej mówiąc :)

rafal_13, na PW objaśniłem Ci to szerzej ;)

_________________
"Ja to chętnie napiłbym się kawy, ale wszyscy myślą, że ja tylko tą wódę, no i stawiają, a ja nie mam śmiałości, żeby im odmówić"-Jan Himilsbach


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] compact montaż tempomatu
PostNapisane: 17 maja 2012, 16:30 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Wiek: 37
Posty: 525
Lokalizacja: DZA/DW
Moje BMW: e46 316ti
Kod silnika: n42b18
Sterownik jest pozbawiony połączenia. W środku sterownika musi być jakieś ustrojstwo reagujące zarówno na napięcie jak i brak połączenia. Przynajmniej ja to tak rozumiem. DanuU wytłumaczył to bardzo dobrze.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [e36] compact montaż tempomatu
PostNapisane: 17 maja 2012, 17:03 
Offline
Compact z wyboru
Avatar użytkownika

Wiek: 33
Posty: 3741
Lokalizacja: Rzeszów
Moje BMW: e36 316i
Kod silnika: M43B16
Garaż: http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t ... lit=malina
DanyU mr18

wielki dzięki za szybkie wyjaśnienie
:piwo:

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] compact montaż tempomatu
PostNapisane: 20 maja 2012, 10:25 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Wiek: 33
Posty: 87
Moje BMW: E46 Coupe
Kod silnika: M52
Świetna robota napewno się przyda:) :)

_________________
"Jakby Bóg chciał żebyśmy mieli napęd na przód, chodzilibyśmy na rękach"

Było E36 Coupe 1.8iS 1994r.--------> Jest E46 Coupe 2.0Ci 2000r.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] compact montaż tempomatu
PostNapisane: 20 maja 2012, 12:49 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Wiek: 37
Posty: 525
Lokalizacja: DZA/DW
Moje BMW: e46 316ti
Kod silnika: n42b18
No ba :)

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [e36] compact montaż tempomatu
PostNapisane: 8 czerwca 2012, 14:34 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 33
Posty: 351
Lokalizacja: Holandia
Moje BMW: E34 E60
Kod silnika: M50B25 M57N2 D30
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=136216
Chciałem u siebie uporać się z tempomatem ponieważ nie działa poprzedni właściciel go sam zakładał ponieważ oryginalnie nie było go w aucie twierdził że jakiś czas działał po czym przestał od kąt mam ten samochód nie udało mi się go ani razu uruchomić wiec pora to zmienić :) Sterownik mam taki jak na fotkach powyżej tylko że u mnie jest inny czujnik hamulca bo taki
Obrazek

Uploaded with ImageShack.us

a czujnika sprzęgła nie ma wcale jest tylko tak zrobione
Obrazek

Uploaded with ImageShack.us

Od czego zacząć sprawdzać co jest nie tak? dobrze by chyba bylo zobaczyć czy kable nie są pomylone tylko że podobno to działało no i wiązki są z jakiejś innej e34 przełożone więc powinny być dobre. A i do czego jest ten czujnik pod pedałem gazu?
Obrazek

Uploaded with ImageShack.us

W aucie był automat ale jest manual :)

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] compact montaż tempomatu
PostNapisane: 8 czerwca 2012, 18:57 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Wiek: 37
Posty: 525
Lokalizacja: DZA/DW
Moje BMW: e46 316ti
Kod silnika: n42b18
Ściągnij schemat do e34 i tam masz kolory. Przebadaj kable na przejście, bo może któryś jest przerwany. W e34 jest inny przełącznik hamulca bo ma 4 piny. Zbadaj przełącznik sprzęgła i manetkę oraz napięcie idące do sterownika jak i siłownika. Jeśli wszystko jest ok, to masz uwalony sterownik. Bez schematu trudno będzie coś wykombinować, musi być z odpowiedniego rocznika, bo mogą się różnić kolory kabli.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [e36] compact montaż tempomatu
PostNapisane: 10 czerwca 2012, 17:52 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 33
Posty: 351
Lokalizacja: Holandia
Moje BMW: E34 E60
Kod silnika: M50B25 M57N2 D30
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=136216
Z tego co widzę wiązka od tempomatu jest u mnie oryginalna wiec nie ma możliwości pomylenia kabli,z tego co mi wiadomo auto ma pełną wiązkę elektryczna jak by ktoś chciał coś dokładać :) Dobrze by było podmienić sterownik na próbę od kogoś ale raczej nie ma od kogo :kwasny: Ciekawe czy bezpiecznik jest włożony tam gdzie powinien to muszę sprawdzić.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] compact montaż tempomatu
PostNapisane: 10 czerwca 2012, 19:04 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Wiek: 37
Posty: 525
Lokalizacja: DZA/DW
Moje BMW: e46 316ti
Kod silnika: n42b18
Sprawdź czy manetka funkcjonuje, tzn czy piny odpowiadające za włączenie tempomatu zwierają się po jej naciśnięciu w kierunku silnika. Druga sprawa to ten przełącznik sprzęgła, zobacz czy jest przejście w tej kostce. Sterowniki są nieraz na alledrogo w dobrych cenach.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [e36] compact montaż tempomatu
PostNapisane: 25 stycznia 2013, 20:39 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Wiek: 30
Posty: 21
Lokalizacja: Sulechów Lubuskie
Moje BMW: e36 coupe
Kod silnika: m52b20
Konieczne jest podłączenie oby dwóch czujników (sprzęgła, hamulca)?

_________________
Nie dyskutuj z idiotą bo najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu a potem pokona doświadczeniem.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] compact montaż tempomatu
PostNapisane: 25 stycznia 2013, 20:45 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 38
Posty: 3397
Lokalizacja: Kraina BMW
Kod silnika: MXXBXX
Garaż: E36 Coupe Black Bitch http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f ... 9#p1307309

FunPage E36 Coupe Black Bitch http://www.facebook.com/e36bbcosmos/
zapylacz napisał(a):
Konieczne jest podłączenie oby dwóch czujników (sprzęgła, hamulca)?
Konieczne jest sprzęgło jeśli nie chcesz robić zworki, a hamulca też konieczny jeśli nie chcesz tej sytuacji ze auto pędzi a ty wyhamować nie możesz.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [e36] compact montaż tempomatu
PostNapisane: 25 stycznia 2013, 20:55 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Wiek: 37
Posty: 525
Lokalizacja: DZA/DW
Moje BMW: e46 316ti
Kod silnika: n42b18
Dokładnie, brak przełącznika sprzęgła może przysporzyć problemów gdy zastanie nas awaria przycisku STOP.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 79 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4  Następna strona


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google Adsense [Bot] i 29 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL