BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 28 marca 2024, 15:14

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie. Możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.


Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 24 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: [M5^^] Montaż Jednomasy zamiast dwumasy- Pytania i odpowiedz
PostNapisane: 29 lutego 2016, 22:09 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 32
Posty: 2657
Lokalizacja: Świebodzice
Moje BMW: E36 320i
Kod silnika: M50B20++
Garaż: Murowany w szeregu :P
Jednomas M50.
Ostatnimi czasy na forum często przewalają się pytania o montaż słynnego koła zamachowego jednomasowego zamiast dwumasy.
Tematów jest w bród.... dlatego postanowiłem opisać problemy i rozwiązania związane z montażem jednomasowego koła zamachowego.


A więc :) Są 4 możliwości kół zamachowych do BMW.
1)M50/B20/b25- Jednomas o wadze 10.5Kg. Są to takie same koła jak i dociski z tarczami w obu wersjach B25 i b20
Obrazek
Zdjęciem się proszę nie sugerować bo jest to M50 roztoczone na 240mm
Potrzebujemy do montażu tego zestawu u nas :
-Jednomas
-krótkie śróby do wału
-docisk
-tarczę sprzęgła
-łapkę wyciskową łożyska oporowego z jednomasy-może być M40/M50/M20
-Łożysko oporowe w tych przypadkach jest takie samo.
-Wysprzęglik taki sam


2)Jednomas M50 poddany obróbce roztoczenia na 240mm-przypadek dla aut z silnikiem B28 w zwyż... bo nie oszukujmy się ale 228mm nie wytrzyma 280Nm... wiem bo sam to przepaliłem 3 razy :)
Koło zamachowe możemy przerobić na dwa sposoby:
-Pod docisk M57D30
dla M57 obniżamy docisk na wysokość 8.8mm
-wyfezowujemy szczerby na stopy docisku w 3 miejscach symetrycznie pomiędzy otworami na śróby docisku
-pod łożysko oporowe stosujemy dystans 10mm np pierścień ameliniowy :P
-łapa sprzęgła z koła dwumasowego ;)
Obrazek
Obrazek
Po takiej obróbce mamy coś koło 7 Kg ;)

-Pod docisk M52B28
Dla M52 obniżamy docisk na wysokość 7.51 i wyfrezowujemy szczerby na stopy JW:
-łożysko normalne oraz łapa sprzęgła od dwumasy
Zdjęcie dodam jak będę miał tak zrobione koło ;)


3)M20 B20/25 228mm jest to lekkie koło zamachowe waga koło 8KG
Obrazek

Do montażu potrzeba:
-Jednomas
-docisk, tarcza ze sprężynkami
-łapka łożyska oporowego
-śróby koła zamachowego z M50 (krótkie)[Z M20 nie pasują]
Aby to poprawnie i bezboleśnie zamontować należy przerobić:
-Albo zmienić rozrusznik na taki z M20
-Albo poddać koło zamachowe obróbce czyli: zmienić wieniec zębaty rozrusznika zbijając go na gorąco,
poddać koło operacji toczenia i wprasować na gorąco wienieć z zamachu dwumasy M50/M52
Obrazek
-Albo szlifować miske olejową szlifierką
-Albo poddać obróbce toczenia tylną część koła zamachowego tak aby je stoczyć o 2mm na tynej wysokości aby nie haczyło o miskę olejową.
Co można zyskać?? Lepiej toczyć, poddać koło obróbce toczenia dodatkowo wyrównania powierzchni pracującej i lekko odchudzić mi udało się zrobić je a 6 KG.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

4) Koło zamachowe M30 240mm
praktycznie taka sama modyfikacja jak koło M20 więc nie będę się rozpisywał ;)


Temat będę sukcesywnie uzupełniał jak mi się coś przypomni ;)
Do kolegów administratorów (gdy zobaczycie temat z jednoasą odrazu odsyłajcie tutaj i blokujcie temat )
Każda przeróbka koła zamachowego to moje doświadczenia z tym tematem związane. Wszystkie informacje są potwierdzone i nie ma niedomówień w temacie ;) Przez każde koło przeszedłem problemy samemu bo w sieci można natknąć się na wiele niespójnych informacji :)

Pozdrawiam Timi-91

_________________
Takie tam 2.8 w sedanie<---KLIK
Mapa osób z interfejsam


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [M5^^] Montaż Jednomasy zamiast dwumasy- Pytania i odpowiedz
PostNapisane: 1 marca 2016, 15:36 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 219
Moje BMW: x5 e70
Kod silnika: m57n2
a kosztowo jak to się przedstawia? zakup nowego sprzęgła, nowej jednomasy, toczenie - pewnie trzeba daleko szukać kogoś kto sie będzie chciał podjąć, a jaki jest stosunek ceny do wydłużenia żywotności działania wobec dwumasy ? uważam, że gra nie warta świeczki bo dwumasa jest na 100 tys. km a ten jednomas na ile wystarczy ? dwumasa 1700 zł nowa do m52 a pewnie koszt podobny do przerobienia jednomasy plus dodatkowe komplikacje typu nie każdy się podejmie takiemu zabiegowi.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [M5^^] Montaż Jednomasy zamiast dwumasy- Pytania i odpowiedz
PostNapisane: 1 marca 2016, 16:37 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 33
Posty: 9899
Moje BMW: E46Coupe
Garaż: /E46Turbo
320Cd @ 2.5 M50Turbo.
http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=86&t=94261
Do seryjnego auta nigdy bym tego nie założył, ani do dupowozu ;)


A tak jeździ się nieźle nawet...

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [M5^^] Montaż Jednomasy zamiast dwumasy- Pytania i odpowiedz
PostNapisane: 2 marca 2016, 08:22 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 219
Moje BMW: x5 e70
Kod silnika: m57n2
deejeys napisał(a):
Do seryjnego auta nigdy bym tego nie założył, ani do dupowozu ;)


A tak jeździ się nieźle nawet...



do serii nie, a dlaczego ? bo na dłuższą metę niestety skrzynia albo silnik by się poddał, prędzej skrzynia, dwumasa nie bez powodu jest montowana seryjnie? a po co? żeby niwelować przeciążenia, drgania... jeśli chodzi o samochód tylko do zabawy to pomysł jest dobry :)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [M5^^] Montaż Jednomasy zamiast dwumasy- Pytania i odpowiedz
PostNapisane: 2 marca 2016, 23:23 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 32
Posty: 2657
Lokalizacja: Świebodzice
Moje BMW: E36 320i
Kod silnika: M50B20++
Garaż: Murowany w szeregu :P
deejeys, bam87, Ja wrzuciłem jednomasę na tzw "Spróbowanie" i jeździ ze mną już od 120 tysi.... nie narzekam... jedyne co jest drażniące to na 5 tym biegu słychać sprężyny w tarczy sprzęgłą :) a tak... to nie mam nic do zarzucenia temu systemowi sprzęgła ;)

_________________
Takie tam 2.8 w sedanie<---KLIK
Mapa osób z interfejsam


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [M5^^] Montaż Jednomasy zamiast dwumasy- Pytania i odpowiedz
PostNapisane: 2 marca 2016, 23:32 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Wiek: 32
Posty: 4264
Lokalizacja: Poznań
timi-91 napisał(a):
deejeys, bam87, Ja wrzuciłem jednomasę na tzw "Spróbowanie" i jeździ ze mną już od 120 tysi.... nie narzekam... jedyne co jest drażniące to na 5 tym biegu słychać sprężyny w tarczy sprzęgłą :) a tak... to nie mam nic do zarzucenia temu systemowi sprzęgła ;)

ja jeżdżę na co dzień e30 m50 z jednomasą (ori) półtora roku i też jest spoko, z moich obserwacji wynika, że silnik lepiej wkręca się na obroty ale też bardziej bezpośrednio następuje hamowanie silnikiem, co do zużycia skrzyni to fakt, przy świrowaniu szybko lecą synchro drugiego biegu :D


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [M5^^] Montaż Jednomasy zamiast dwumasy- Pytania i odpowiedz
PostNapisane: 2 marca 2016, 23:43 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 7454
Lokalizacja: Tarnów
Moje BMW: E12 520A
Kod silnika: m20b20
Garaż: E12
http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=67421&start=400
e46 328ci Santorini Blue
https://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6& ... &start=200
E36/7 2.8i
Mini countryman SE
F87
super temacik :super:

miałem jednomas w strokerze , odchudzony z dociskiem b28 i tarczą z m30b35 na sprężynkach i powiem szczerze ,że nie zauważyłem jakiegoś drastycznego pogorszenia komfortu jazdy a silnik wchodził na obroty zauważalnie lepiej :)

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [M5^^] Montaż Jednomasy zamiast dwumasy- Pytania i odpowiedz
PostNapisane: 3 marca 2016, 00:38 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 32
Posty: 2657
Lokalizacja: Świebodzice
Moje BMW: E36 320i
Kod silnika: M50B20++
Garaż: Murowany w szeregu :P
Jakiś czas temu nagrałem filmik po włożeniu tego m20. Różnica jest w wchodzeniu na oroty i to zauważalna. Jeszcze na hamownię nie dotarłem by sprawdzić czy ten mod poprawił mi Nm


_________________
Takie tam 2.8 w sedanie<---KLIK
Mapa osób z interfejsam


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [M5^^] Montaż Jednomasy zamiast dwumasy- Pytania i odpowiedz
PostNapisane: 3 marca 2016, 07:50 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 33
Posty: 9899
Moje BMW: E46Coupe
Garaż: /E46Turbo
320Cd @ 2.5 M50Turbo.
http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=86&t=94261
timi-91, ja również na tym jeździłem u siebie, teraz mam to znów rozebrane bo docisk zepsułem. Tylko ja mam wersję stricte sport bo nie mam ani dwumasy ani tarczy ze sprężynami tylko docisk diesel, tarcza full kevlar ori i jednomas 5.6kg zrobiony przez otoczaka ;) Dla mnie różnica jest duża, względem np. Zmiany biegów jak jedziemy spokojnie, przepiecie pod odcieciem tez jest zupełnie inne ;)

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [M5^^] Montaż Jednomasy zamiast dwumasy- Pytania i odpowiedz
PostNapisane: 3 marca 2016, 14:05 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 707
Lokalizacja: Kamyk
Moje BMW: E46
Kod silnika: M54B30 Supercharged
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f ... 78&start=0
Ja również użytkuję od 2 lat (jakoś tak) swoje M52TUB20 w E46 na jednomasie z M50B20 nic nie dłubanej a więc 228mm. Tak jak Timi-91 wspomniał słychać troszkę sprężyny z tarczy sprzęgłowej. Ale ja słyszę je głównie tylko na biegu jałowym z włączoną klimatyzacją.

Dla ciekawskich wrzucam fotki kompletnej jednomasy z M50B20 nie roztaczanej ani odchudzanej. Wszystko pasuje Plug&Play.
Obrazek
Obrazek
Obrazek


Natomiast ciekawi mnie kwestia łapy sprzęgła, że musi być inna. Jest to prawdą ponieważ są inne numery katalogowe łap. Ja jeżdżę na tej z dwumasy, bo nie wiedziałem że z jednomasy jest inna... myślałem, że tyczy to się tylko wersji jednomasy odelżonej z dociskiem od Diesla. :kwasny:

Powiedzcie co mi grozi jeżeli użytkuję to sprzęgło z łapą od dwumasy zamiast jednomasy? :niepewny: Bo biegi wchodzą normalnie nic się nie dzieje. Sprzęgło też nie ślizga się ani nic. :)

Pozdrawiam :piwo:


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [M5^^] Montaż Jednomasy zamiast dwumasy- Pytania i odpowiedz
PostNapisane: 4 marca 2016, 08:39 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 219
Moje BMW: x5 e70
Kod silnika: m57n2
tak czy siak jak dla mnie to jest morderstwo dla skrzyni :) chociaż w sumie skrzynia na podmiankę to 200 zł :)

piotrek8113 napisał(a):
piotrek8113
a jaki koszt tego kompletu ?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [M5^^] Montaż Jednomasy zamiast dwumasy- Pytania i odpowiedz
PostNapisane: 4 marca 2016, 18:31 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 707
Lokalizacja: Kamyk
Moje BMW: E46
Kod silnika: M54B30 Supercharged
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f ... 78&start=0
bam87 napisał(a):
tak czy siak jak dla mnie to jest morderstwo dla skrzyni :) chociaż w sumie skrzynia na podmiankę to 200 zł :)

piotrek8113 napisał(a):
piotrek8113
a jaki koszt tego kompletu ?


Niestety nie jestem w stanie powiedzieć, ponieważ był to komplet z mojej poprzedniej E36 320i 91r., który sobie po prostu leżakował w garażu. I w końcu doczekał się lepszych czasów hehe. ;) Nie jestem pewien ale widziałem komplet na allegro po 400zł. Z tym, że stan tarczy i docisku do wglądu, bo na zdjęciach to wiadomo.

Nie no bez przesady, że to morderstwo dla skrzyni. Popatrz na pierwsze M50 i M43 czy nawet M40. Tam były pakowane jednomasy. Wszystko robiło tyle tysięcy kilometrów i nic się nie działo ze skrzynią. W ojca 318i M43 E36 94r. również siedzi jednomasa odkąd wyjechała z fabryki i nic nie było ruszane przy sprzęgle jak i skrzyni do tej pory. Oczywiście pomijam kwestie wymiany oleju i uszczelniaczy. Biegi wchodzą pięknie jak w masełko pomimo tylu lat. :ok:


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [M5^^] Montaż Jednomasy zamiast dwumasy- Pytania i odpowiedz
PostNapisane: 4 marca 2016, 19:11 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 33
Posty: 9899
Moje BMW: E46Coupe
Garaż: /E46Turbo
320Cd @ 2.5 M50Turbo.
http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=86&t=94261
piotrek8113 napisał(a):
Nie no bez przesady, że to morderstwo dla skrzyni. Popatrz na pierwsze M50 i M43 czy nawet M40. Tam były pakowane jednomasy. Wszystko robiło tyle tysięcy kilometrów i nic się nie działo ze skrzynią. W ojca 318i M43 E36 94r. również siedzi jednomasa odkąd wyjechała z fabryki i nic nie było ruszane przy sprzęgle jak i skrzyni do tej pory. Oczywiście pomijam kwestie wymiany oleju i uszczelniaczy. Biegi wchodzą pięknie jak w masełko pomimo tylu lat.



Bo rolę dwumasu przejmuje tarcza ze sprężynkami ;)


Problem zaczyna się gdy zrobimy konfigurację jednomas + tarcza od dwumasu :) A jak to jeszcze jest jakaś lepsza okładzina nie pozwlająca na uślizg zaczyna się robić ciekawie ;)

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [M5^^] Montaż Jednomasy zamiast dwumasy- Pytania i odpowiedz
PostNapisane: 5 marca 2016, 20:36 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 32
Posty: 2657
Lokalizacja: Świebodzice
Moje BMW: E36 320i
Kod silnika: M50B20++
Garaż: Murowany w szeregu :P
Jednomas M50 docisk M50 i tarcza z okładziną kevlarową 228mm jeździ w jednym M3 .... i .... daje radę.... byłem zdziwiony tym ustrojstwem wykonanym ale, działa i nie pali tarczy tylko opony :) Ja kompletne jednomasy sprzedawałem za 150/200zł.

_________________
Takie tam 2.8 w sedanie<---KLIK
Mapa osób z interfejsam


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [M5^^] Montaż Jednomasy zamiast dwumasy- Pytania i odpowiedz
PostNapisane: 6 marca 2016, 19:55 
Offline
Forumowicz

Posty: 138
Moje BMW: Bmw e91 HYBRYDA :)
Garaż: BYŁO
E 30 Coupe
E 30 Sedan
E 36 Coupe
E 36 SedaNisko
E 46 Kombiak
W moim sedaNisku też był jednomas, :-D https://m.youtube.com/watch?v=fnfyfGxhZ-Q


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [M5^^] Montaż Jednomasy zamiast dwumasy- Pytania i odpowiedz
PostNapisane: 6 marca 2016, 21:57 
Offline
Zacna persona forum

Posty: 1100
Moje BMW: pocket rocket 323ti
Kod silnika: r6 :)
Garaż: Pocket rocket 323ti vel dzikus
Smoczyca 645ci vel dziadkowóz
Mialem w hondzie po odhudzeniu wazylo moze 3,5kg? Nie pamietam.. Oprócz hybrydy byl to najlepszy mod... Teraz w kompakcie bede montował z tym że ze sztywną tarczą... Bo nie możliwość dostac taka ze sprezynkami... w ludzkich pieniądzach. I pewnie bym kupił ale padlo info ze pod docisk z m57 nie pasuje..
Ktos wie, montował?
Zestaw mam przygotowany u otoczaka wraz z dowazanym dociskiem
Calosc wyszla ok 800zl.

_________________
323ti
Kolektor m50
Wałki s50
Lekki zamach 240mm
Hamulec 325/294mm+ pompka e84
Szpera 40% w końcu na pokładzie!
Gwint 4x kolumna
Stroker waiting.......
Jest przeciąg :)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [M5^^] Montaż Jednomasy zamiast dwumasy- Pytania i odpowiedz
PostNapisane: 12 marca 2016, 11:27 
Offline
Forumowicz

Posty: 327
Moje BMW: 323ti+++
Kod silnika: M52B25
Mam pytanie co do przeróbki jedno-masy M50 na 240mm i docisk z 328. Jaką do tego tarczę sprzęgła zastosować ? Z jakiego modelu

_________________
Hamownia Drogowa/Wypożyczalnia Racelogic Zapraszam - Warszawa


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [M5^^] Montaż Jednomasy zamiast dwumasy- Pytania i odpowiedz
PostNapisane: 13 marca 2016, 09:27 
Offline
Zacna persona forum

Posty: 1100
Moje BMW: pocket rocket 323ti
Kod silnika: r6 :)
Garaż: Pocket rocket 323ti vel dzikus
Smoczyca 645ci vel dziadkowóz
Np z e36 2.8. Tylko będzie bez sprezynek. Moze byc z m30, m5 e34, e36 m3, patrz na srednice i wieloklin.
W m30 wystepowaly te ze sprezynkami ale sa trudno dostępne i drogie.
Z iveco sa pasujace ze sprezynkami. Ale tez trudno dostać. Bo często komplet sprzegla sprzedaja.

_________________
323ti
Kolektor m50
Wałki s50
Lekki zamach 240mm
Hamulec 325/294mm+ pompka e84
Szpera 40% w końcu na pokładzie!
Gwint 4x kolumna
Stroker waiting.......
Jest przeciąg :)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [M5^^] Montaż Jednomasy zamiast dwumasy- Pytania i odpowiedz
PostNapisane: 21 marca 2016, 14:07 
Offline
Forumowicz

Posty: 327
Moje BMW: 323ti+++
Kod silnika: M52B25
Ma ktoś może pomiary na hamowni przed i po założeniu odelżonego koła ?

_________________
Hamownia Drogowa/Wypożyczalnia Racelogic Zapraszam - Warszawa


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [M5^^] Montaż Jednomasy zamiast dwumasy- Pytania i odpowiedz
PostNapisane: 21 marca 2016, 23:04 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 32
Posty: 2657
Lokalizacja: Świebodzice
Moje BMW: E36 320i
Kod silnika: M50B20++
Garaż: Murowany w szeregu :P
short, Po majówce Ci Odpiszę co pokazała hamownia ;)

_________________
Takie tam 2.8 w sedanie<---KLIK
Mapa osób z interfejsam


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 24 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 14 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL