BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 18 kwietnia 2024, 04:19

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie. Możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.


Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 4 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: O blokowaniu EGR w 330d
PostNapisane: 1 kwietnia 2017, 22:04 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 276
Moje BMW: 330d e46
Kod silnika: M57D30
Garaż: Mój garaż;-)
Cześć. W tym temacie opisze jak ja zmagałem się z blokowaniem EGR.
Mój silnik ma M57D30 184km z 2001r


Czytałem trochę na forum o tym jak blokować egr i jakie mogą być wady i zalety.
Zamówiłem w necie zaślepkę do blokowania
Mniej więcej takie coś:
Obrazek
Kosz z przesyłką jakieś 55 zł.
Przed zablokowaniem, zrobiłem parę pomiarów kontrolnych odnośnie spalania. Bo w podobnych tematach były konwersacje na temat czy spalanie rośnie, czy maleje i ogólnie nie było jakichś konkretnych wyników tylko takie tam filozofie. :szok:

Więc:
Trasa na której robiłem pomiary to: Radzyń Podlaski-> Międzyrzec Podlaski> Siedlce> Wwa, i do domu.
W jedną stronę to jest około 170km
Trasa wygląda tak:
Kod:
https://www.google.pl/maps/dir/Radzyń+Podlaski/''/''/Warszawa/@51.9772002,21.702978,9.5z/data=!4m22!4m21!1m5!1m1!1s0x4722192527703449:0x113e24307dac19c!2m2!1d22.6218532!2d51.7832025!1m3!2m2!1d21.7728639!2d52.1991837!1m3!2m2!1d21.4909208!2d52.2007619!1m5!1m1!1s0x471ecc669a869f01:0x72f0be2a88ead3fc!2m2!1d21.0122287!2d52.2296756!3e0

Na tej trasie zaznaczyłem dodatkowo 2 punkty tj.
A. Wjazd na A2 obwodnicę Mińska :)
B. Zjazd z A2 obwodnicy Mińska :(

Przed wyjazdem zatankowałem auto na full i zresetowałem obliczenia z OBC. :rotfl:

Wyniki z pomiarów średniego spalania:

Z Radzynia do Warszawy, bujanie po mieście i dojazd do miejsca noclegowego: 6.7L/100km
Podczas tej trasy, na odcinku A-B jechałem na tempomacie ze stałą prędkością 150km/h, tutaj średnie spalanie wyszło: 7.3L/100km

Trasa powrotna, z Warszawy do Radzynia
Na odcinku B-A jechałem w drodze powrotnej też na tempomacie, z prędkością 110km/h, na tym odcinku spalanie wyniosło 5.6L/100km
A spalanie z całej wycieczki, czyli Radzyń>Wawa>Radzyń wyniosło 6.4L/100km

W tej chwili planuje wykonanie bliźniaczych pomiarów na tej samej trasie w podobnych warunkach tylko że z zblokowanym egr. Pomiarami się podzielę.


A teraz trochę o tym jak zablokować egr:
Ogólnie, mi to zajęło ponad 2h i do dyspozycji miałem całą szafę narzędzi, czasem było potrzebna druga osoba do pomocy... dla mnie nie było to łatwe.
1. Przede wszystkim silnik musi być zimny :super:
2. Zdejmujemy ten dolot powietrza do filtra i osłonę silnika, dosłownie parę śrubek na torx.
3. W moim aucie nie ma chłodniczki egr...
4. Będziemy musieli odnaleźć przewód egru.

Schemat dla mojej sytuacji jest taki:
https://www.realoem.com/bmw/pl/showparts?id=EL91-EUR-10-2001-E46-BMW-330d&diagId=11_2740
5. Wstępnie luzujemy opaskę oznaczoną 5 i śrubę oznaczoną na schemacie nr 2
6. Teraz musimy odłączyć plastikowy przewód powietrza. Jest zaznaczony Tutaj tutaj między turbiną a elementem 3. Trzyma się on na dwie plastikowe śrubki.
7. Teraz już mamy dostęp do miejsca, które nas najbardziej interesuje.
:hurra:
8. Odkręcamy 2 śrubki. U mnie nie było żadnego problemu z odkręceniem, a bałem się że może zapieczone będzie. :hurra:

9. Teraz ja miałem największy problem. Jak złożyć pakiet z przesyłki?
Ja zrobiłem to tak: Front kolektora, uszczelka z zestawu, blokada z zestawu, uchwyt rury egr, osłona kolektora, podkładki z zestawu.
Nie wiem czy kolejność jest ok, ale na mój chłopski rozum jest. A dokładniej chodzi o to, w którym miejscu trzeba dać tą uszczelkę z zestawy ?
10. A teraz najtrudniejsze manualnie. Czyli jak to wszystko tam wsadzić żeby jeszcze pasowało i dało się przykręcić? No ja tego nie wiem...
Później wpadłem na pomysł żeby złożyć to wszystko "na ziemi", czyli uszczelkę, blokadkę i front rury egr do kupy i skleiłem to taśmą malarską. Taki pakiem udało mi się dopasować do frontu kolektora i później dopasowałem tylko osłonę kolektora i przestrzeliłem śrubami z zestawu.
Według mnie ta taśma papierowa może tam zostać, powinna się sama wypalić od temperatury.
11. Teraz dokręcamy rurę egr do zawodu egr, i zonk... bo albo spasujemy tak żeby rura pasowała do zaworu albo żeby pasowała do miejsca, gdzie element 2 trzyma rurę.
Ja wymontowałem całe to mocowanko, bo bałem się że może to stukać później i spasowałem do zaworu.

Tyle.
Ja nie czyściłem zaworu EGR.
Test spalania z zablokowanym egr przeprowadzę w sobotę i niedzielę. A wyniki postaram się wrzucić w poniedziałek 10.04


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: O blokowaniu EGR w 330d
PostNapisane: 1 kwietnia 2017, 22:18 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 255
Moje BMW: brak
Na tym odcinku gdzie jedziesz 150/h spalanie się nie zmieni. Przy 110 też raczej nie ulegnie zmianie. Jedno zauważysz na pewno. Auto w chłodniejsze dni będzie nagrzewało się dłużej. Zamiast się męczyć z zaślepkami wygodniej jest wyłączyć w DDE jak ktoś uważa, że jest taka potrzeba.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: O blokowaniu EGR w 330d
PostNapisane: 9 kwietnia 2017, 20:37 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 276
Moje BMW: 330d e46
Kod silnika: M57D30
Garaż: Mój garaż;-)
Wyniki testów bliźniaczych:
Dzień pierwszy:
1. Na odcinku Radzyń Podlaski -> Warszawa, wyszło mi 6.7L/100km. Jednak warunku nie były identyczne jak przy pierwszej parze pomiarów, ponieważ od Siedlec do Warszawy miałem silny wiatr "pod narty" ;/
2. Na odcinku AB (czyli tam gdzie jadę Vconst=150) wyszło mi 7.9L/100km
Oprócz tego wiatru reszta warunków była prawie że idealna jak w dzień pomiarów poprzednich. Tankowałem na tej samej stacji, cały czas do pełna, jechałem tą samą trasą, nawet na przerwę zatrzymywałem się w tym samym miejscu :piwo:
Dzień drugi:
3. Trasa jest z Warszawy do radzynia, ale nie resetowałem licznika tylko licznik liczydał dalej trasę. Czyli ostatecznie wynik spalania z Radzynia do Warszawy i spowrotem do Radzynia wyszedł: 6.5L/100km
4. Dodatkowo na odcinku BA, gdzie jechałem ze stałą prędkością 100km/h uzyskałem wynik spalania 5.4L/100km :rotfl: :rotfl:

Wnioski: Ciężko stwierdzić tak naprawdę czy spalanie spadło, czy może mieści się to w granicach błędu pomiarowego. Tym bardziej że na odcinku AB były różnie warunki między pomiarem wczorajszym a tym 2 tygodnie temu. Co ewidentnie widać po średnim spalaniu.
Niektórzy twierdzą że auto staje się bardziej żwawe od niskich obrotów, a według mnie nie. Przynajmniej ja nie zauważyłem jakiejś rewelacyjnej różnicy przy starcie z pod świateł.

UWAGA: Ale ewidentnie auto jest bardziej dynamiczne podczas przyśpieszania z niskich obrotów na 3 i 4 biegu.
Np. Gdy jadę z tirem na 3 lub 4 biegu z prędkością obrotową silnika ~1400-1500rpm i wcisnę gaz w podłogę, to auto dostaję jak by kopa w tyłek i przyśpiesza jak małą rakieta. Według mnie wcześniej takiego aż takiego efektu nie było.




Według mnie, to powoduje że chętniej wyprzedzamy i może dlatego nie ma takich oszałamiających rezultatów w spadku spalania.
Dodatkowe wyniki: Średnia prędkość, mierzona 2 tygodnie temu (przed blokadą egr) wyniosłą mi na całej trasie 58.3km/h gdzie nie było jakichś szczególnych korków czy wypadku na trasie. A odpowiednio średnia mierzona podczas wycieczki w ten weekend, wyniosła 67.4km/h


Dodatkowe:
Do dnia dzisiejszego nie zauważyłem jakich różnic w tempie nagrzewania się silnika.
I jeszcze jedno. Nie czuć już takiego charakterystycznego smrodu spalin z wydechu. :super:

Jeszcze jakoś niedługo postaram się podjechać na stację diagnostyczną i zbadać skład spalin.
Jak będę miał wyniku to zaraz wrzucę.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: O blokowaniu EGR w 330d
PostNapisane: 10 kwietnia 2017, 09:29 
Offline
Częsty bywalec

Posty: 627
Moje BMW: E60 530XD
Kod silnika: M57/T2
akurat nie pamietam jak w tym 184 ps polityka EGRa jest zrobiona ale najczesciej to tak jest zrobione ze egr chodzi tylko do okolo 3tys obrotow... wiec jezeli jedziesz z obrotami 3500 egr jest wylaczony
Dodatkowo (co widac z inpie) mamy pojecie przeplywu zadanego ("z mapy") i faktycznego ("z przeplywki") i gdy faktyczny jest mniejszy niz zadany - ecu dezaktuwuje EGRa

Sam EGR jest zwezka venturiego: srednicce z obu stron sa inne aby wytworzyc podcisnenie "wysysajace" spaliny z kolektora wydechowego. Kolejny element geometria turbiny: zauwazyliscie, ze po zapaleniu auta gruszka juz na wolnych obrotach ciagne sztange geometrii ja zaciskajac? - przyczyn jest wiecej ale w ten sposob przymykaja wyjscie spalinom buduje sie cisnienie w kolektorze (czyli spaliny beda "chetniej" isc do EGRa)
Reasumujac: logika EGR jest zwiazana takze z ustawieniem geometrii i aby to zrobic z glowa warto przy tej geometrii moze tez w programie pogrzebac ;)
Tyle, ze jak niedomkniemy geometrie na wolnych bedzie basowo...
Pozdrawiam,
Przemek

_________________
Pomiar przyspieszenia w oparciu o GPS 10hz+PC
viewtopic.php?f=2&t=162744


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 4 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 11 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL