BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 28 marca 2024, 14:57

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie. Możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.


Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 15 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [E34] touring Klapa - naprawa wycieraczki, otwierania szyby
PostNapisane: 27 maja 2008, 08:35 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Posty: 14408
Witka, zgodnie z obietnicą wziąłem się za naprawę niesprawnej tylnej klapy w Touringu.

Fotorelacja z naprawy E34, ale może w E36 jest podobnie?

Ta naprawa dotyczy:
-niedziałającej wycieraczki
-nieparkującej wycieraczki
-niedziałającego spryskiwacza
-nie otwierającej się szyby
-nie działającego zamykania otwierania auta przez kluczyk z zamka bagażnika
-nie działającego ogrzwania tylnej szyby
-nie działających świateł przeciwmgłowych (przeciwmgielnych)
-nie działających świateł wstecznych (wstecznego)
-i innych problemów elektro-mechanicznych klapy



Przeważnie problemem są uszkodzone - połamane, poprzecinane, porwane kable wiązki, która idzie przy obu zawiasach klapy. W sumie przewodów jest chyba dwadzieścia... plus dwa dodatkowe osobne do ogrzewania szyby.

Zanim weźmiemy się do pracy przygotujmy kilka przydatnych narzędzi:
-śrubokręt gwiazdkowy
-lutownica
-boczniaki lub inne narzędzie do cięcia kabli
-coś do odizolowywania przewodów
-lutownicę
-cynę
-rurki termokrczliwe - małej średnicy (jakieś 4-5mm)
-szmatę, kartony - lutujemy na aucie więc trzeba czymś zakryć szybę boczną i dobrze ułożyć karton w bagażniku jakby cyna spadła na drugą stronę.
-malutkie opaski do ściągania kabli
-taśma izolacyjna PARCIANA, najlpiej 3M !!!!
-i pewnie pare innych o których nie pamiętam.
-ok 2metrów przewodu np.0,75mm² i 30cm przewodu 1,5mm² - do szyby ogrzewanej.
-nasadki torx - tylko do ogrzewania szyby

Zaczynamy. Ważne - odłączyć akumulator.

Otwieramy szybę bagażnika. Pod nią po obydwu bokach klapy są listwy maskujące. Ściągamy dwie okrągłe gumowe maskownice-odbojniki szyby, wykręcamy pod nimi śrubki. Na bocznej części są jeszcze plastikowe śruby, a na górnej części są zatrzaski w pionie (nie skośne, nie zsuwane)
Pod tymi maskownicami są umieszczone wiązki i warto je zdjąć.

Jeżeli tylna szyba nie działa jest problemik, ale nie duży. Maskownicy tylnej klapy nie da się zdjąć, bo jedna śruba jest pod szybą..... Tzn. można ale się ułamie kawałek mocowania. Trzeba więc przy otwartej klapie wyciągnąć wiązkę i połączyć kabelki na krótko i otworzyć szybę klawiszem, oczywiście podłączając akumulator najpierw.

Otwieramy klapę bagażnika.
X to miejsce gdzie kabel się chowa
Obrazek
Obrazek

Zaznaczyłem na rysunku jak jest ułożony kabel
Obrazek
Obrazek

Kabelek z prawej strony to ogrzewanie szyby, do zawiasu przykręcona jest blaszka. Trzeba wykręcić śrubę kluczem TORX, na szybie od spodu jest maskownica, na zatrzaski po obu stronach. NA fotce widać że wiązka jeszcze jest na swoim miejscu, widać też że była naprawiana i oklejona zwykłąizolacją, która na mrozie popękała... albo ze starości.
Obrazek


Nalezy wymienić jak najdłuższe kawałki przewodów. Bezsensowne mi się wydaję poprostu polutowanie przerwanych miejsc, bo pęknie potem 1cm dalej.

Odcinamy poszarpany oplot plastikowy
Obcinamy kabelki od strony auta - te uszkodzone, nie tylko urwane.
odcinamy ok 1cm izolacji i pobielamy
To samo robimy od strony klapy.
Lutujemy pierwszy kabelek do wiązki w aucie
sprawdzamy długość i odcinamy ODPOWIEDNIĄ, nie mogą być dłuższe ani krótsze od innych.
Nakładamy dwa odcinki rurki termokurczliwej
Lutujemy do wiązki w klapie.

Powtarzamy ten krok tyle razy ile przewodów wymieniamy.
Każdy przewód ma inny kolor, więc nie ma szans pomyłki.

Po lutowaniu wszystkiego, zapalniczką "kurczymy" rurki :)
Całość owijamy ścisło dwa razy taśmą izolacyjną - parcianą i wsuwamy wsuwamy na swoje miejsce.

Następnie zakłądamy zaślepkę zawiasu, uważając czy dobrze kabel leży. Zaślepka może nie chcieć się zatrzasnąć bo zmieniła się grubość wiązki.... można użyć wtedy zacisków do kabli, uważając w którym miejscu chcemy schować "zamek" paska.

To samo robimy z drugiej strony.

Podłaczamy aku, sprawdzamy CAŁĄ elektrykę klapy.

Jak działa składamy...


Mi to zajęło ok 2godzin... jak elektryk za to bierze stówkę, to nie drogo :hyhy:
Za tyle to i ja mogę zrobić :hyhy:


P.S. Jakby komuś nie zadziałało otwieranie szyby i chce poświęcić ułamanie kawałeczka osłony pokrywy (niwidoczne :niepewny: ) to tu fotki:

strzałki to śruby mocujące lampy ich nie ruszmy :) Tu niepotrzebnie odkręcone. Od góry są zatrzaski.
Duże foto:
Obrazek
Po lewej stronie od wycieraczki widać blaszaną spinkę na śrubkę - to właśnie musisz ułamać :(

nr.2 to Kiekert, otwieracz szyby, trzeba z latarką zobaczyć gdzie jest cięgno i nacisnać, szyba odskoczy :)

Obrazek

Obrazek


P.S. Jak namotałem to wybaczcie :)
P.S.2: Brakujące fotki postaram się dzisiaj/jutro uzupełnić.


Ostatnio edytowano 6 czerwca 2008, 21:51 przez KotSylwester, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 18 sierpnia 2009, 08:14 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 12
Lokalizacja: toruĂą
Moje BMW: E34 Touring 525 ttds
witam, odkręciłem wszystkie potrzebne śruby ale nie mogę sobie poradzić z tymi zatrzaskami, nie wiem jak je "odtrzasnąć" tak by się potem nadawały do ponownego założenia. Pomoże ktoś?


OK, poszło, czasem trzeba trochę siły. Szkoda że nie udało mi się usunąć usterki bo prąd nie dochodzi do otwieracza szyby, a wszystko inne działa.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Troszeczkę się podepnę
PostNapisane: 28 sierpnia 2009, 15:56 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 443
Lokalizacja: Szprotawa
Moje BMW: E34 525 Touring 92r
Kod silnika: M50TUB25 LPG/SEK
Zamiast owijać kable taśmą izolacyjną czy parcianą proponuje zastosować coś co było użyte wcześniej czyli oplot nylonowy lub poliestrowy.
Można go kupić na allegro

przykładowa aukcja:

http://www.allegro.pl/item720371005_opl ... mm_1m.html

Zastosowałem to u siebie ponieważ zastosowanie taśmy powoduje usztywnienie całej wiązki co powoduje szybkie ułamanie się świeżo naprawianej wiązki.
Oczywiście wybór zostaje każdemu z osobna indywidualny.

_________________
Jeśli pomogłem nie zapomnij o "Dziękuje"
V-max = 64,72 m/s


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E34] touring Klapa - naprawa wycieraczki, otwierania szyby
PostNapisane: 19 stycznia 2010, 18:38 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Posty: 1856
Lokalizacja: Włocławek
KotSylwester napisał(a):
Po lewej stronie od wycieraczki widać blaszaną spinkę na śrubkę - to właśnie musisz ułamać


Kocie nie można tego jakoś uniknąć ? Wolałbym uniknąć łamania :niepewny:

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E34] touring Klapa - naprawa wycieraczki, otwierania szyby
PostNapisane: 19 stycznia 2010, 19:10 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Posty: 14408
Orso, jak się szyna zacięła? Szczerze, nie wiem. Pewnie można zewrzeć jakieś kabelki w uszkodzonej wiązce...


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E34] touring Klapa - naprawa wycieraczki, otwierania szyby
PostNapisane: 30 grudnia 2010, 14:14 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 443
Lokalizacja: Szprotawa
Moje BMW: E34 525 Touring 92r
Kod silnika: M50TUB25 LPG/SEK
Witam.
Odświeżę trochę temat w związku z zimą i ponownie pojawiającym się problemem.
Otóż robiłem taką naprawę u siebie (2 razy) i raz kolesiowi. I jak to w życiu bywa, złośliwość rzeczy martwych, u kolesia znowu nie działają światła w klapie i pali bezpiecznik.
Oczywiście wiedzieliśmy że przewód w klapie, ale tym razem przeanalizowałem problem.
Otóż jak się weźmie kawałek przewodu i wystawi na te zimno, izolacja robi się strasznie sztywna, do tego u niego stosowaliśmy jeszcze taśmę do oplotu zamiast oplot nylonowy czy poliestrowy i takie połączenie daje kawał sztywnego kabla i siłą rzeczy przy otwieraniu tylnej klapy coś musi puścić (tutaj ułamać się).
Zacząłem szukać jakiegoś przewodu do niskich temperatur i oto zwycięzca http://allegro.pl/kabel-silikonowy-sif- ... 32269.html
Nawet przy skrajnie niskich temp jest dalej elastyczny, może nie tak jak przy temp. dodatnich ale i tak o niebo lepiej jak zwykłe przewody stosowane dotychczas. Do tego zastosowaliśmy oplot nylonowy (można poliestrowy) i całość jest bardzo giętka nawet przy -12 (bo tyle na razie mieliśmy najmniej).
Szczerze polecam, bo jest ogromna różnica.
Po zimie sprawdzimy czy zdało egzamin w praktyce, póki co działa bez zarzutów.

_________________
Jeśli pomogłem nie zapomnij o "Dziękuje"
V-max = 64,72 m/s


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E34] touring Klapa - naprawa wycieraczki, otwierania szyby
PostNapisane: 31 grudnia 2010, 10:14 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Posty: 14408
tigwelder, widzę że SPEC KABLE są na allegro, hehe, sprzedają też "nasze" kable :hyhy:

SIF będzie zawsze elastyczny.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E34] touring Klapa - naprawa wycieraczki, otwierania szyby
PostNapisane: 12 stycznia 2011, 18:23 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 49
Posty: 401
Lokalizacja: POZNAŃ
Moje BMW: e39 525 ,e38 728
Kod silnika: m52b25,b28
witam,ja też swego czasu trudziłem się z wymiana przelotki klapy tylnej....otóż stan wiązek na "zawiasie " klapy był tragiczny i zdecydowałem sie na wymiane wszystkich przewodów na zagieciu gdzie najbardziej sa narażone na łamanie....zastosowałem przewody o przekroju 1mm2 w oplocie gumowym przez co sa o wiele bardziej elastyczne nawet w niskich temperaturach,a przewód -pojedyncze żyły otrzymałem z przewodu do pompy ogrodowej -był bardzo elastyczny----jedyna wada tego rozwiazania ze mamy do dyspozycji tylko 3 kolory przewodów....i łatwo o pomyłke....ale przy odrobinie uwagi mozna to ogarnąć....wiazka smiga u kolegi juz 3 lata i jest narazie święty spokój....oby jaknajdłuzej!!!! : :ok: pozdro.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E34] touring Klapa - naprawa wycieraczki, otwierania szyby
PostNapisane: 12 stycznia 2011, 21:26 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 443
Lokalizacja: Szprotawa
Moje BMW: E34 525 Touring 92r
Kod silnika: M50TUB25 LPG/SEK
Sylikon czy guma...bez znaczenia, wszystko lepsze niż zwykła izolacja PVC.
Kiedyś stosowano gumową izolację w instalacjach elektrycznych w samochodach
ale był problem z gryzoniami, które ulubowały sobie ten materiał izolacyjny. PVC im jakoś nie podchodzi :)

_________________
Jeśli pomogłem nie zapomnij o "Dziękuje"
V-max = 64,72 m/s


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E34] touring Klapa - naprawa wycieraczki, otwierania szyby
PostNapisane: 28 lipca 2011, 21:32 
Offline
Forumowicz

Posty: 130
Moje BMW: e34 1994r 525 tds
Kod silnika: m51
znalazłem ten temat i biorę się za ogrzewanie tylnej szyby :kwasny:


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E34] touring Klapa - naprawa wycieraczki, otwierania szyby
PostNapisane: 22 grudnia 2013, 11:51 
Offline
Poszukaj zanim zapytasz
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 4
Moje BMW: e34 520iT
Kod silnika: M50B20
Odgrzeję kotleta, bo wiem, że nie tylko ja mam problem z wycieraczką. U mnie sprawa wygląda tak, że w klapie działają mi dosłownie wszystkie urządzenia, oprócz wycieraczki... Jest martwa, totalnie. Silnik jest sprawny. Czy jest szansa, że w wiązce przy zawiasie fatalnym zbiegiem okoliczności przetarły sie przewody tylko od wycieraczki, a wszystko inne dziala? Co jeszcze powinienem wykluczyć, zanim pochlastam fabryczną wiązkę?

EDIT:
To jednak był fatalny zbieg okoliczności. Trzy kable trafione w tym jeden od zasilania wycieraczki, pozostałe dwa od podświetlenia rejestracji i czegoś jeszcze, ale o dziwo nie dawały o sobie znać. 40 minut roboty i satysfakcja nie do opisania, bo wycieraczka nie działała odkąd kupiłem turasa. Mam nadzieję, że do lata wytrzyma, a później się zrobi porzadnie.

_________________
e39 520i
e39 523iT
e36 318is/328 'driftgruz'
e34 520iT


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E34] touring Klapa - naprawa wycieraczki, otwierania szyby
PostNapisane: 23 grudnia 2013, 19:56 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 443
Lokalizacja: Szprotawa
Moje BMW: E34 525 Touring 92r
Kod silnika: M50TUB25 LPG/SEK
Witam.
Staraj się nie otwierać całej klapy tylko samą szybę.
Zimą PCV twardnieje i jest bardziej podatne na łamanie.

_________________
Jeśli pomogłem nie zapomnij o "Dziękuje"
V-max = 64,72 m/s


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E34] touring Klapa - naprawa wycieraczki, otwierania szyby
PostNapisane: 13 grudnia 2016, 23:02 
Offline
Pierwsze kroki

Wiek: 28
Posty: 5
Lokalizacja: Biała Podlaska
Moje BMW: E34 540i Touring
Kod silnika: M60B40
Można prosić o uaktualnienie zdjęć??


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E34] touring Klapa - naprawa wycieraczki, otwierania szyby
PostNapisane: 18 grudnia 2016, 22:34 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Posty: 1178
Lokalizacja: Łódź
Moje BMW: BMW e39 528i
Kod silnika: m52b28
Garaż: byłe e34: http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=134211
jest e39: viewtopic.php?f=6&t=169366&start=20
Tu nie ma co uaktualniać, robota prosta jak cep, też to u siebie przerabiałem bez żadnych instrukcji...

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E34] touring Klapa - naprawa wycieraczki, otwierania szyby
PostNapisane: 15 grudnia 2017, 08:59 
Offline
Pierwsze kroki

Wiek: 28
Posty: 5
Lokalizacja: Biała Podlaska
Moje BMW: E34 540i Touring
Kod silnika: M60B40
JRafal napisał(a):
Tu nie ma co uaktualniać, robota prosta jak cep, też to u siebie przerabiałem bez żadnych instrukcji...

Dzięki spoko naprawdę :kwasny:


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 15 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 24 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL