BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 29 marca 2024, 10:36

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie. Możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.


Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 57 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: [E36] Wymiana żarówek w zegarach
PostNapisane: 20 września 2008, 22:02 
Witam!

Na pewno większość z Was robiła to już u siebie, ja w końcu też wymieniłem przepalone i co prawda jest dużo opisów na innych forach i googlach, jak szybko i sprawnie wyjąć zegary w E36, czy do wymiany żarówek, czy montowania ringów chromowanych, ale u nas porządnego, czytelnego opisu nie ma do E36. Dlatego postanowiłem opisać co i jak robić, żeby nie wpakować się w pułapki i nic nie popsuć. A nuż się komuś przyda...

Opis dotyczy wszystkich wersji E36, oprócz compact-a, z obojętnie jaką kierą będzie działać.

Co będzie potrzebne:

-dość długi klucz nasadowy M17, lub przedłużkę do niego (mile widziany klucz dynamometryczny)
-śrubokręty płaskie, krzyżak lub torx
-szczypce
-klucz do odkręcenia klem
-rysik traserski
-żarówki na wymianę (o których później)

1. Odłączyć minusową klemę od akumulatora.
2. Zdjąć kierownicę. Aby to zrobić, należy odblokować kierownicę, podważyć w "1" zaślepkę z logo płaskim śrubokrętem.

Obrazek

Teraz odkręcić śrubę kluczem nasadowym 17.
Następnie zaznaczyć rysikiem położenie kierownicy względem kolumny, np. wg. czerwonej kreski:

Obrazek

3. Teraz odkręcić wkręty zaznaczone na 1. fotce pchnąć zegary u dołu do silnika i pociągnąć za blaszki na górze do siebie

Obrazek

Następnie oprzeć zegary (jak na rys.) na kolumnie, podciągać do siebie i od prawej strony powoli wyciągać. Będzie zapewne szło z oporem, ale materiał ten jest elastyczny, trzeba powoli i ostrożnie, uważając, by nie przerysować szybki w miejscu z wykrzyknikiem, zegary do siebie podciągnąć. W końcu wyskoczą. Jest to w zasadzie najtrudniejsza operacja.

Obrazek

4. Teraz trzeba wypiąć wtyczki z zegarów. Wbrew pozorom, jest to bardzo proste. Najpierw wcisnąć "1" kciukiem i podciągnąć "2" palcem i do góry, aż sama wtyczka wyjdzie, albo z palcami na odwrót, jak wygodniej. Powtórzyć czynność z pozostałymi zegarami. Zegary są już wyjęte!

Obrazek

5. W zegarach, jest 25 (odpowiednio mniej, w zależności od wersji, może ich być 7,8, albo 14) miejsc na żarówki 1,2W (od wszelakich kontrolek), 2 na 1,5W (podświetlenie wyświetlacza LCD), oraz 3 na 3W. Wszystkie oczywiście 12V. Stosowanie mocniejszych żarówek, niż zalecane, może powodować stopienie oprawki. Żarówki 1,2 oraz 1,5 koniecznie kupować z oprawkami. 3W już nie, można bez problemu przełożyć, ale muszą być wszystkie razem, by świeciły poprawnie. Warto wszystkie na raz wymienić na nowe, wówczas nie będzie "plam" na tarczach. Żarówki wyjmować płaskim śrubokrętem, lub szczypcami, przekręcając je o ok. 90 stopni.

Obrazek

6. Podpiąć przewody do zegarów i podłączyć masę.

UWAGA! Nie podłączać masy na włączonym zapłonie! Grozi poważną awarią komputera!

Sprawdzić, czy wszystkie żarówki działają poprawnie

Obrazek

Świetnie! Teraz można składać z powrotem.

7. Należy zegary ustawić prosto, nie przechylać na lewo, czy prawo jak wcześniej, tylko przechylić i wsunąć na wprost delikatnie do środka. Zegary powinny ładnie szybko wskoczyć na swoje miejsce. Dosunąć do końca i wkręcić wkręty.

8. Założyć kierownicę w takim położeniu, w jakim była zdjęta- pomoże w tym zaznaczenie ryskiem

UWAGA!
Nie zakładać kierownicy przy włączonym kierunkowskazie! Jest to jednoznaczne z uszkodzeniem wajchy od kierunków.

9. Dokręcić śrubę kluczem dynamometrycznym z momentem 65Nm.

10. Założyć zaślepkę z Logo BMW.

UWAGA! Zaślepkę z logo wcisnąć symetrycznie, żeby było ładnie no i broń Boże do góry nogami!! Nie może być lipy :cisza:



Powodzenia :]


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 20 września 2008, 22:49 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 44
Posty: 37030
Lokalizacja: Kielce
Moje BMW: E38 730d
Kod silnika: M57
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=153718
:super:

_________________

Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21 września 2008, 01:32 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 23
Lokalizacja: KrakĂłw
kurcze oczywiscie compact jest zawsze inny i zawsze musi byc jakis problem ;/;/;/


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21 września 2008, 08:59 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 3945
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: 550i
Kod silnika: M70B54
Dodam jeszcze ceny ASO za poszczegolne zarowki:
3x W3W (poswietlanie licznika) - 5,10pln/ szt
2x 1,5W (poswietlanie przebiegu i "wymiany oleju") - 6,28pln/szt
*X 1,2W (zarowki kontrolek) - 7,8pln /szt

_________________
W końcu nie kolejne sreberko - 5er E34 550i
Szary Kaszalot - 7er E65 745i


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21 września 2008, 09:14 
Za to w zwykłym sklepie z różnymi pierdołami:

Żarówka 1,2W z oprawkami: 3,5zł-szt.
Żarówka 3W (bez oprawki): 70gr -szt. :hyhy:

Lukaszzzek napisał(a):
kurcze oczywiscie compact jest zawsze inny i zawsze musi byc jakis problem ;/;/;/


Wnętrze w compact-cie jest jak w e30, więc tam bardziej należy się sugerować opisem z e30! (a ten jest w dziale Zrób To Sam ;) )


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21 września 2008, 10:55 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 23
Lokalizacja: KrakĂłw
dzieki za info !!!!!! napewno m isie przyda :D


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21 września 2008, 14:25 
Offline
Uzależniony od forum :)

Posty: 5925
Lokalizacja: GorzĂłw Wlkp
Jako uzupelnienie opisu dodam iz nie jest konieczny demontaż kierownicy :) obojętnie czy z poduszka powietrzna czy bez :)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21 września 2008, 21:40 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 10
Lokalizacja: Pleszew
No mi tez sie przyfda napewno, bo zarówka od prsawego kierunku mi padła :zalamany:

_________________
BMW 318i E-36


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 22 września 2008, 07:33 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 44
Posty: 2271
Lokalizacja: Słupsk/Ustka
Moje BMW: E39 530d M-pakiet
Kod silnika: M57D30
:super: taki manual jest niezbedny :super:

_________________
73!! 51!!
mobile: President Johnny II ASC + Sirio AS 100

Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 4 października 2008, 18:04 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Posty: 1362
Lokalizacja: okolice Rzeszowa
Moje BMW: E 36/ E 91
Kod silnika: M40B16/ M47T2
Kornelio napisał(a):
Jako uzupelnienie opisu dodam iz nie jest konieczny demontaż kierownicy obojętnie czy z poduszka powietrzna czy bez


Dokladnie...mialem to samo pisac...sam wyciagalem bez demontarzu kiery i wiem ze da rade ;) :)

Ale ..::CZARNY::.., Dobra robota...i swietny opis :padam: :padam: :padam: :padam:

_________________
POZDRAWIAM


ŁUKASZ


<<< Maszeruj albo giń... >>>


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 4 października 2008, 19:03 
Offline
Forumowicz

Posty: 126
Lokalizacja: olsztyn
a trudno zdjąć kierownice ? nie jest na stożku i wieloklinie?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 5 października 2008, 21:54 
jest, dlatego trzeba zaznaczyć w jakiej pozycji była.

wyjęcie kiery to chwila moment, a dużo ułatwia dostęp do zegarów


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 5 października 2008, 22:09 
Offline
Uzależniony od forum :)

Posty: 5925
Lokalizacja: GorzĂłw Wlkp
..::CZARNY::.. napisał(a):
jest, dlatego trzeba zaznaczyć w jakiej pozycji była.

wyjęcie kiery to chwila moment, a dużo ułatwia dostęp do zegarów


bez jaśka owszem, a z jaśkiem zaoszczedza nam to czasu i ponownego ustawiania zegarka, radia itp po odlaczeniu klem :) aha gdy mamy autko z jaśkiem i wyjmujemy zegary bez odpinania klem i zdejmowania kierownicy nie wlaczamy zaplonu przy zdemontowanych zegarach :) wyskoczy nam blad airbag :)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 6 października 2008, 22:31 
Offline
Forumowicz

Wiek: 37
Posty: 130
Lokalizacja: siemianowice śl
Moje BMW: e60
Kod silnika: m54b30
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=166411
panowie a jak wyciagnac ten licznik gdy sie ma taka kiere jak na zdjeciu podgladowym tylko ze z poduszka? chcialem wyciagnac kierownice ale jak urwalem znaczek BMW z kierownicy to tak sie wku... ze wyszedlm z auta i tam narazie nie wchodze dopuki sie nie dowiem jak sie ta kierownice wyciaga zeby normalnie wytargac ten licznik...

EDIT:

ha dałem rade jest PRO;]

_________________
bmw 4 life


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 27 października 2008, 14:47 
Offline
Forumowicz

Posty: 225
Lokalizacja: stalowa wola
kantor, i jak ja zdjałeś??? ja tez mam poduche tylko inna kiere! i podwazam ten znaczek i wyjsc nie chce tylko sie wygina! jak ja zdjac???bo mnie juz szlag trafia :mur: ??

_________________
Brzmienie Moc WraÂżenia!!!!!!!!!!


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 27 października 2008, 18:20 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 211
Lokalizacja: Wrszawa
Moje BMW: e36
Kod silnika: m40b18
a jakie kolory podświetlenia zegarów wy sobie wstawiacie? bo mnie korci aby wrzucić błękitne...

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 28 października 2008, 08:49 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 39
Posty: 13607
Lokalizacja: WWY
Moje BMW: E38
Kod silnika: M57
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f ... 08&start=0
lord_Sekal nie żartuj!!!!! ori jest OK.

Czarny fajny i czutelny opis :D

_________________
"Ja to chętnie napiłbym się kawy, ale wszyscy myślą, że ja tylko tą wódę, no i stawiają, a ja nie mam śmiałości, żeby im odmówić"-Jan Himilsbach


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 17 listopada 2008, 12:34 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 5
Lokalizacja: TarnĂłw
kantor napisał(a):
panowie a jak wyciagnac ten licznik gdy sie ma taka kiere jak na zdjeciu podgladowym tylko ze z poduszka? chcialem wyciagnac kierownice ale jak urwalem znaczek BMW z kierownicy to tak sie wku... ze wyszedlm z auta i tam narazie nie wchodze dopuki sie nie dowiem jak sie ta kierownice wyciaga zeby normalnie wytargac ten licznik...

EDIT:

ha dałem rade jest PRO;]

Kolego u mnie w compacie E36 Kluczem nasadowym 16-stką odkręciłem od tył kierownicy dwie śruby i poduszka ladnie schodzi


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 18 grudnia 2008, 15:45 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 9
Lokalizacja: BoÂża Wola
Siemka!!!!
A ja wymieniałem żarówki od podświetlenia zegarów ( E36 , fajera z airbagiem) bez ściągania kierownicy!!!Zajeło mi to 15 minut!!!Wszyscy piszą ze trzeba sciągać kierownice, a jednak nie!Wystarczy troche zapału i sprawne paluszki, hehe


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 20 grudnia 2008, 15:49 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 6
Lokalizacja: Holandia
Witam wszystkich .mowia mi hipis i od dwoch miesiecy jezdze e36 316i z 96 roku.Na bejce wsiadlem prosto z fiata pandy 2004, wiec jak do tej pory, to dla mnie cos tak jak bym wsiadl do TIE fightera Dartha Vadera :-),,nic dodac nic ujac :-),,a z tego co poczytalem juz na tej stronie to silniki o pojemnosci 1.8 i 2.0 to to dopiero znaczy predkosc i moc:-).ale dla mnie to dopiero poczatek przygody z bmw wiec narazie poznaje 16 ,:-),,,Jako ,ze czesto sam grzebie przy aucie postanowilem ponaprawiac kilka drazniacych mnie rzeczy .Dzieki instrukcja z tej strony jak do tej pory poradzilem sobie z diagnoza i naprawa problemu z absem,wiem skad wziela sie nazwa,co oznaczaja poszczegulne symbole,kontrolki itp :-),,Jednak jedna sprawa ciagnie sie juz trzeci tydzien a mianowicie podswietlenie zegarow.Krok po kroku postepowalem zgodnie z instrukcja(ktora jest naprawde swietna),lecz napotkalem niespodziewany opor ze strony tej durnej sroby od kierownicy :-).Szukam zatem ,przed nastepna potyczka ,dobrej rady lub mysli co by to moglo byc,,,,Czy ta sroba jest moze lewoskretna ?,czy mozliwe jest ze ma jakas blokade ?:-),nie chce nic wylamac,, czy moze jest tak zapieczona(co bylo by dziwne bo w srodku auta raczej nie dzialaja sily zewnetrzne ktore przyspieszaja korozje materialu???,,opcja ze jestem za slaby ,chyba tez odpada bo sie naprawde do wykrecania przylozylem???pomuzcie koledzy bo mi polowa podswietlenia tylko swieci,a tak byc nie moze :-),,wynik starcia to sroba2,hipis0 :-),,dzieki za pomoc i szerokiej drogi wszystkim


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 57 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 18 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL