BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 27 kwietnia 2024, 08:19

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie. Możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.


Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 10 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [e30] i inne kasowanie luzów lewarka
PostNapisane: 7 października 2008, 18:43 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Posty: 14408
Moja instrukacja, przekopioałem z innego forum, bo tu chyba jej nie było...???

SPECJALNIE DLA ŁOJA :)

Instrukcja oparta na samochodzie:

BMW E30 silnik M10 prod. 1987.
W innych E30 mogą być niewielkie zmiany, ale z powodzeniem można ją wykorzystać,
nie napotykając się na większe zagwozdki.

Witam, jak obiecałem, tak robię.

OBJAWY:
luźny lewarek skrzyni biegów, mogą występować problemy wrzucaniem biegów, szczególnie wstecznego - dodatkowo trzeszczy wtedy tapicerka.

SCHEMAT:
Obrazek

CO TRZEBA NAPRAWIĆ?
Przeważnie wyrabiają się elementy zaznaczone na czerwono, ceny w BMW na Narbutta:
13-ok 90zł - ale tokarz sobie radzi, bo wyrabia się też trzpień, więc nie warto kupować bo i tak jest luźny.
2-ok 20zł
6-ok 20zł
14- oringi - jak tokarz powalczy też będą zbędne
element zaznaczony zieloną strzałką tokarz.

POTRZEBNE NARZĘDZIA:
nic specjalistycznego:
Klucz 17mm - płaski oczkowy i łamany oczkowy - czyli 2 szt. (wał)
Klucz 13mm - 2szt. (wydech)
Klucz 10mm
Śrubokręt płaski,krótki, twardy
Śruba (chyba M5) ok 25mm
WD 40 - popsikać na śruby przed okręcaniem

PRZYDATNE:
Żabka lub coś podobnego
klucz nasadowy 10 lub 13mm
Śrubokręt płaski, krótki, twardy
drut lub sznurek.


JAK TO ZROBIĆ:

CZAS:
Wyjęcie - z moimi rysunkami - max 2h. a jak masz wprawę to i 1h. Czas od wejścia do kanału.


ZANIM ZACZNIESZ:
Wrzuć luz.
Bez ręcznego.
Samochód tak żeby dało się go pchnąć w tył lub przód.


INSTRUKCJA:
1. Rozkręcamy wydech i wyjmujemy go:
Odkręcamy go na kryzie:
strzałką zaznaczyłem gdzie jest "nasz" nieszczęsny wybierak.
Obrazek[/URL]
odkęcamy obejmę z końcowego tłumika:
Obrazek[/URL]

2. Odkręcamy osłonę między wydechem a wałem+ 2 śrubki niewidoczne na foto:
Obrazek[/URL]



3.Okręcamy wał od skrzyni :
6 śrub - pod klucz 17mm. Polecam klucz płaski oczkowy to trzymania śrub od strony skrzyni i klucz oczkowy (płaski lub łamany) do okręcania śrub. Samochód na luzie, miejsce przed i za, ponieważ z kanału trzeba go pchać tył i przód żeby się wał obracał.
Po wykręceniu warto obejrzeć przegub gumowy czy nie jest naderwany, i włożyć go tak samo i tak samo śruby po wkręcać.
Obrazek[/URL]

7.Odkręcamy podporę wału - 2 śruby, również warto spojrzeć czy nie jest porwana, wal sobie dynda, przyda się kawałek drutu lub sznurka do podtrzymania.
[foto zrobię przy składaniu]


8. Odpinamy spinkę z wybieraka od strony lewarka, śrubokręcikiem podważamy i schodzi.
Obrazek[/URL]

9.Śrubokręcikiem podważamy pierścień szeroki od strony skrzyni i zdejmujemy go w stronę skrzyni, następnie bierzemy śrubę (chyba M5), przykładamy ją do okrągłego bolca, łeb opieramy na kluczu płaskim i wypychamy w górę bolec. Jak nie odzie od razu, można wziąć śrubokręt i młotek :mrgreen: ale dalej nie pójdzie bo kąt jest za duży.
Obrazek[/URL]

Wsiadamy do samochodu

10.Ściągamy mieszek (ja mam rozebrane autko nie przestraszyć się , wystarczy mieszek zdjąć!) i mamy gumę, którą wyciągamy do góry. Ukazuje się plastikowy pierścień.
Obrazek[/URL]

11. Ja pierścień rozwaliłem śrubakiem. Wyciągamy wajche.
Obrazek[/URL]

Wracamy pod samochód żeby wyjąć ten element.

12.Odkręcamy śruby podpory skrzyni biegów, powoli pozwalamy jej się opuścić. I mamy piękny dostępy do tego elementu
Obrazek[/URL]

13.Bierzemy śrubokręcik - krótki, płaski i twardy, kładziemy go nad wajchą i na zasadzie dźwigni podważamy blaszkę, aby wyskoczyła do góry.
Po zdjęcicu wygląda to tak:
Obrazek[/URL]

a zawleczka z trzpeniem tak:
Obrazek[/URL]

14.Odkręcamy kluczem 13cie nakrętkę na drugim końcu tego długiego elementu i wracamy na pierwszy koniec. Tak to wygląda po wyjęciu:
Obrazek[/URL]

15. Wysuwamy trzpień (FOT 2 z pkt 13), delikatnie go wyjmujemy, odczepiając od niego kabel.

Wszystkie elementy mamy wyjęte, możemy wymieniać gumki i oddać do ślusarza wybierak.

El. nr 6: NOWY i stary:
Obrazek[/URL]

El. nr 13 NOWY i stary oraz blaszka i trzpień.
Obrazek[/URL]

Całość:
Obrazek[/URL]
Obrazek[/URL]


ŻYCZĘ PRZYJEMNEJ I OWOCNEJ PRACY

Smarowanie grafitowym smarem:
-przegub kulisty
-ośki wybieraka - nie ma tam gum - to jest tworzywo
-ten element aluminiowy - przy skrzyni i przy mocowaniu jest guma


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 8 października 2008, 11:16 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 15
Lokalizacja: W-wa/Legionowo
Wielkie dzieki :D

To kiedy się zabieramy za to :P

_________________
635CSiA 88r Highline LotusWhite

Pare fotek mojej sześć


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 8 października 2008, 11:24 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Posty: 14408
:D


Ostatnio edytowano 22 października 2012, 09:12 przez KotSylwester, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 8 października 2008, 11:34 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 44
Posty: 37030
Lokalizacja: Kielce
Moje BMW: E38 730d
Kod silnika: M57
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=153718
KotSylwester napisał(a):
Chciałbym wreszcie po pracy wracać do domu, brać pilota i siadać się przed TV...


tylko nie zapomnij o browarku ;)

_________________

Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 8 października 2008, 11:39 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 15
Lokalizacja: W-wa/Legionowo
Kocie spokojnie. Za tydzień wyjeżdżam na miesiąc, będziesz miał masę czasu na odpoczynek :rotfl:

A jak wrócę to mam nadzieję, że ochota do pracy już u Ciebie powróci :hyhy:

_________________
635CSiA 88r Highline LotusWhite

Pare fotek mojej sześć


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e30] i inne kasowanie luzów lewarka
PostNapisane: 18 lutego 2010, 15:32 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 31
Lokalizacja: wejherowo
mam e28 520i '87 i w realoem schemat lewarka wyglada identycznie poniewaz tez mam luzy chcialbym to zrobic ale chcailbym uscislic czy dobrze rozumiem.
czyli rozumiem ze najlepiej kupic czesci nr 2 i 6.
numer 10 dac do zrobienia w calosci slusarzowi i wtedy tez 13 i 14 nie trzeba kupowac tylko zostawic stare i dopasowac element 10 do tych starych??

ile sluzarz moze wziasc za zrobienie tego nr 10 (wybieraka o ile sie nie myle.)

pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e30] i inne kasowanie luzów lewarka
PostNapisane: 18 lutego 2010, 19:31 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Posty: 14408
2 i 6 nowe
10 i13 tokarz, 14 to podkładka, daj ją tokarzowi zeby wiedział że jest.

O ile pamiętam to tokarz przetacza 13tkę na większą ale okrągłą średnicę, dotacza tulejkę z jakiegoś przemysłowego tworzywa i spasowuje 10 i 13 na ścisło :)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e30] i inne kasowanie luzów lewarka
PostNapisane: 18 lutego 2010, 19:51 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 31
Lokalizacja: wejherowo
czyli nie trzeba 10tki robic nowej tylko 13 przetoczyc i potem spasowac 13 z 10 przy pomocy jakiejs zrobionej nanowo z dura platyku tuleji??


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e30] i inne kasowanie luzów lewarka
PostNapisane: 18 lutego 2010, 20:21 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Posty: 14408
Dokładnie


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e30] i inne kasowanie luzów lewarka
PostNapisane: 10 stycznia 2020, 14:54 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 68
Lokalizacja: wwa
Czy ktoś mógłby zaktualizować obrazki, albo chociaż zedytować wpisy tak, żeby było wiadomo, o co chodzi...?
Przydałaby się czasem ta instrukcja, a w obecnej formie bez obrazków jest średnio użyteczna...


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 10 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 38 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL