BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 29 marca 2024, 16:36

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie. Możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.


Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 118 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: [Exx] Visco - budowa, zasada działania, problemy
PostNapisane: 13 stycznia 2007, 16:32 
Offline
Specjalista

Posty: 2903
Przede wszystkim, jego budowa.
Jest ona bardzo prosta - dwie płaszczyzny ślizgowe, pomiędzy którymi czynnikiem zasprzęglającym jest specyficzny olej o bardzo dużej lepkości i stałej płynności, niezależnie od temperatury oraz przesłona umożliwiająca przedostawanie się tego oleju na powierzchnie ślizgową, uruchamiana w wyniku pracy blaszki bimetalowej. Zmiana temperatury na tej blaszce powoduje jej odkształcenie i za pomocą małego tłoczka zmienia położenie przesłony doprowadzając w ten sposób na powierzchnię ślizgową większą ilość oleju, co w efekcie daje nam zasprzęglenie.

Prawdą jest to, że visco na zimnym silniku, zaraz po odpaleniu pracuje zasprzęglone, a to tylko z tego powodu, że olej ten po dłuższym czasie ściega w dolną część bieżni ślizgowej i gromadząc się w jednym miejscu, również powoduje zasprzęglenie. Jednak po kilku obrotach zostaje on rozrzucony siłą odśrodkowo i visco przechodzi w tryb normalnej pracy kontrolowanej przez bimetal.
Zadaniem visca jest odprowadzanie nadmiaru ciepła z chłodnicy w sytuacji, kiedy nie ma innego czynnika schładzającego - mam tu na myśli przepływ powietrza przez chłodnicę w trakcie jazdy lub jego niewydolność w schładzaniu.
I tu jest odpowiedź.
1. Visco napewno powinno zwiększyć swe obroty w chwili zejścia obrotów silnika do obrotów biegu jałowego (czyli przeważnie postoju lub zatrzymywania się auta, kiedy to przepływ powietrza przez chłodnicę maleje lub go nie ma)
2. Powinno także się zasprzęglić w trakcie jazdy, kiedy przepływające powietrze przez chłodnicę jest zbyt małe i nie pozwala na wystarczające schładzanie chłodnicy (np. gorące powietrze)
3. Gdy już zasprzęgli na wolnych obrotach pozostaje zasprzęglone do momentu, aż przepływające powietrze przez chłodnicę nie zacznie spełniać swojej roli.

Tak powinno prawidłowo pracować visco, lecz przeważnie tak nie jest.
Jest wiele rodzaji visc, pomimo tego, że jednakowo wyglądają. Różnice te wynikają z pojemności silnika i typu zastosowanego wiatraka, bliskości do chłodnicy, oraz temperatury pracy silnika o której decyduje termostat.
W samochodach BMW temperatura silnika była, jest i ma być zawsze w połowie. Jakiekolwiek wychyłki wskazówki poza połowę przy sprawnym i szczelnym układzie chłodzenia, są już sygnałem o niewydolności sprzęgła wiskozowego.

Moja metoda sprawdzania, czy visco jest wydolne:
1. Cieszy mnie kiedy wyczuwam, jak wentylator zwiększa siłę podmuchu powietrza po zejściu silnika na obroty biegu jałowego i stara się takie utrzymać.
2. Po dodaniu gazu zwiększają się one wraz z obrotami silnika, lub nawet i nie, ale zaraz po ujęciu gazu znowu wyczuwam zwiększony podmuch.
3. Trzymam silnik na 1200 - 1500 obrotach i obserwuję czy visco nagle ze stanu wysprzęglenia zaczyna powoli zwiększać swoje obroty (czasem robię przegazówki i pozwalam silnikowi zejść na obroty biegu jałowego, po czym znowu powoli je dodaję)

Co zrobić kiedy visco jest padnięte.
Najlepiej wymienić na nowe, albo używane w dobrym stanie. Nie zawsze jednak można pewnie sprawdzić czy jest ono w stanie dobrym.
Metoda jest dobra i pozwala na przejechanie znaczącej ilości kilometrów do czasu wymiany, np kiedy jesteśmy z dala od domu.
Zaopatrujemy się w kawałek gumowego węża, opaskę zaciskową i śrubokręt. Z gumowego węża (najlepiej wodnego zbrojonego sznurkiem :D ) wycinamy pasek o szerokości nieco większej niż odległość płaszczyzny koła pasowego pompy wodnej do płaszczyzny visca. Długość tego paska nie może być dłuższa od obwodu nakrętki visca, gdyż utrudni to montaż. Wciskamy ten pasek na tę nakrętkę - visco pozostaje przykręcone do pompy wodnej - i zaciskamy skręcając opaską.
Dzięki temu zastosowaniu będzie się ono kręcić szybciej, ale nie będą to nawet w 50% obroty pompy wody.
Słyszałem o blokowaniu visc na stałe i uważam to za totalną głupotę. Ta metoda również nie należy do zalecanych zastosowań, ale lepiej z niej skorzystać niżeli ponośić spore koszty. A wiem z doświadczenia, że największym problemem jest przegrzewanie się silnika podczas przejazdu przez miasto z dala od domu.

To tyle.

_________________
"Przemilczenia dzielą bardziej niż nieobecność"


Ostatnio edytowano 12 kwietnia 2008, 17:52 przez robertbmw, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 17 marca 2007, 18:04 
Offline
Forumowicz

Posty: 126
Lokalizacja: Londyn
Fajnie by bylo,jakby ktos wkleil jakies fotki,u mnie visco jest padniete,chcialbym wymienic sam,ale nie wiem jak sie zabrac za to (jak sciagnac to :cenzura: visco).Z gory dzieki za pomoc.

_________________
Szanujmy innych a inni beda nas szanowali.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 23 kwietnia 2007, 22:52 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 124
Lokalizacja: Mielec-Rzeszow
plaski klucz i odkrecasz w druga strone niz Ci sie wydaje najlepiej pomagajac sobie mlotkiem udezajac w klucz aby sie zaczelo odkrecac

_________________
Bayerische Motoren Werke :)
[you]zobacz mojÂą Bawarke i ocen
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 24 kwietnia 2007, 00:00 
Offline
Specjalista

Posty: 2903
Cytuj:
w druga strone niz Ci sie wydaje

Ciekawe określenie :zakrecony:
Muszę to zapamiętać :rotfl:

Napewno odkręcasz wisko zgodnie z kierunkiem obrotów silnika, zakładając na nakrętkę wiska klucz number 32 i uderzeniem w niego młotkiem je odkręcasz. Czasem wystarczy lekkie puknięcie a czasem kilka mocniejszych. Bywa też i tak że musisz mocniej naprężyć pasek klinowy/wielorowkowy, lub zablokować koło pasowe pompy wody, gdyż ktoś wcześniej przesadził z dokręcaniem. Także i Ty z dokręcaniem nie przesadzaj (wystarczą dwa lekkie uderzenia młotkiem w klucz) no i oczywiście uważaj byś czegoś przy demontażu nie rozwalił :cwaniak:

_________________
"Przemilczenia dzielą bardziej niż nieobecność"


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 10 maja 2007, 14:15 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 67
Lokalizacja: Kwidzyn
Witam! Ja mam 1.8 TDS-a i u mniw visco chodzi caly czas co stwarza wrazenie ze mam pod maska co najmniej 3.0 . Nie wiem czy tak powinno byc .jak mam zimny silnik i probuje zakrecic wiatrakiem to stawia lekki opor ale sie kreci.Czy to ma tak byc? Jezeli chodzi o temp. silnika to jest O


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 17 maja 2007, 17:23 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 67
Lokalizacja: Kwidzyn
Juz jestem po wymianie visko silnik chodzi o niebo lepiej i ciszej do tego lapie temperature po kilku przejechanych metrach.Jesli chodzi o kulture pracy to rowniez sie poleprzyla no i jest troche mocniejszy.Jednak to prawda ze glupi wentylator potrafi uskromnic mnie o jakis 10 KM MOCY


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 17 maja 2007, 17:37 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Wiek: 17
Posty: 885
Lokalizacja: z duzego pokoju
Witam!!!
U mnie za cholere nie chce sie ta sruba(zardzewiala) poluznic! Pukalem mlotkiem w klucz i to nic nie dalo! Po zblokowaniu innego kola gdzie pasuje klucz 22(bodajze) slizga sie na pasku i tyle ! Naprezyc paska za bardzo nie mam jak bo mam ten smieszny teleskopik ktory sam "steruje" naprezeniem. Chyba ze jest zepsuty i nie spelnia swojej roli(za slabo napreza). Moj silnik to M43.

Co radzicie?????

POZDRAWIAM

_________________
Obrazek
Bald Mein Wagen ;)
http://www.youtube.com/embed/ixuicqPQY9Q?rel=0
http://www.youtube.com/watch?v=CQcVJsNxPNs


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 2 sierpnia 2007, 16:55 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 53
Lokalizacja: WodzisÂław ÂŚlÂąski
JA tam wolę sam za to się nie brać. Stąd też moje pytanie. Jaki jest orientacyjny koszt wymiany wisca?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 5 sierpnia 2007, 09:35 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Wiek: 17
Posty: 885
Lokalizacja: z duzego pokoju
czyżu napisał(a):
JA tam wolę sam za to się nie brać. Stąd też moje pytanie. Jaki jest orientacyjny koszt wymiany wisca?


Ok. 200 PLN firma Hella Behr

_________________
Obrazek
Bald Mein Wagen ;)
http://www.youtube.com/embed/ixuicqPQY9Q?rel=0
http://www.youtube.com/watch?v=CQcVJsNxPNs


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 26 sierpnia 2007, 15:22 
Offline
Naczelny bimbrovnik
Avatar użytkownika

Posty: 9076
Lokalizacja: PTU
Moje BMW: e30
Kod silnika: m52b28
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=77118
Czy padnięte visco może być przyczyną niedogrzewania się silnika? U mnie wskazówka praktycznie nie dochodzi do pionu, czasami tylko w korku w upale pion przekroczy. Termostat wymieniony, układ odpowietrzony.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 26 sierpnia 2007, 22:19 
Offline
Poszukaj zanim zapytasz

Posty: 3
Lokalizacja: krakĂłw
Ja za visco do mojej E34 525 Behr'a płaciłem 280 zeta, na szczecińskiej w krakowie u Wieśka.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 1 września 2007, 06:43 
Offline
Przyjaciel forum

Posty: 239
Lokalizacja: KoÂłobrzeg
maaaad napisał(a):
Czy padnięte visco może być przyczyną niedogrzewania się silnika? U mnie wskazówka praktycznie nie dochodzi do pionu, czasami tylko w korku w upale pion przekroczy. Termostat wymieniony, układ odpowietrzony.

nie padnięte tylko masz zespawane pewnie na stałe!!!


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21 listopada 2007, 21:28 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Posty: 14408
Dobry opis! :)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 26 stycznia 2008, 12:07 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 32
Lokalizacja: Warszawa-Yelonky
robertbmw napisał(a):
Cytuj:
w druga strone niz Ci sie wydaje

Ciekawe określenie :zakrecony:
Muszę to zapamiętać :rotfl:

Napewno odkręcasz wisko zgodnie z kierunkiem obrotów silnika, zakładając na nakrętkę wiska klucz number 32 i uderzeniem w niego młotkiem je odkręcasz. Czasem wystarczy lekkie puknięcie a czasem kilka mocniejszych. Bywa też i tak że musisz mocniej naprężyć pasek klinowy/wielorowkowy, lub zablokować koło pasowe pompy wody, gdyż ktoś wcześniej przesadził z dokręcaniem. Także i Ty z dokręcaniem nie przesadzaj (wystarczą dwa lekkie uderzenia młotkiem w klucz) no i oczywiście uważaj byś czegoś przy demontażu nie rozwalił :cwaniak:


Czy aby na pewno odkręcamy w stronę zgodną z obrotami silnika?Przecież wisko z reguły jest lekko dokręcane.I jeżeli tak by było ,to samoczynnie by sie odkręciło.
Ja osobiście stawiam na to ,iż gwint jest odwrotny.

_________________
B-ardzo M-ocny W-Ăłz


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 26 stycznia 2008, 13:30 
Cytuj:
Ja osobiście stawiam na to ,iż gwint jest odwrotny.


Na Visco gwint jest LH, czyli LEWY :!:


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 26 stycznia 2008, 13:33 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 32
Lokalizacja: Warszawa-Yelonky
..::CZARNY::.. napisał(a):
Cytuj:
Ja osobiście stawiam na to ,iż gwint jest odwrotny.


Na Visco gwint jest LH, czyli LEWY :!:



DOKŁADNIE. ;)

_________________
B-ardzo M-ocny W-Ăłz


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 29 stycznia 2008, 14:16 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 46
Posty: 247
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle
Moje BMW: E60 3.0d
Kod silnika: M57N
cinek napisał(a):
Fajnie by bylo,jakby ktos wkleil jakies fotki,u mnie visco jest padniete,chcialbym wymienic sam,ale nie wiem jak sie zabrac za to (jak sciagnac to :cenzura: visco).Z gory dzieki za pomoc.


Obrazek

Zacieniowane obszary to elementy napędowe, kolorem czerwonym zaznaczony jest obszar płynu.

A - port wypuszczający
B - 'tama'
C - pompa tłocząca
D - przednia obudowa
E - element bimetaliczny
F - główna obudowa (z użebrowaniem chłodzącym)
G - zawór
H - dopływ
J - uszczelka
K - rotor
L - wałek napędowy
M - zbiornik płynu
P - tarcza pompy

_________________
A6...2.6........V6..ABC..150KM..225 Nm==> było
A4...2.5 TDI..V6..AFB..150KM..310Nm ==>było
BMW..E39..2.0...150 KM....190Nm ==>było
BMW..E60..3.0...218 KM....500Nm ==>jest


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 11 kwietnia 2008, 19:05 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 11
Lokalizacja: polska
witam
Mam pytanie odnośnie visco czy może być przyczyna rozszczelnienie chłodnicy lub powodować za duże ciśnienie w układzie chłodzenia??


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 12 kwietnia 2008, 23:47 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 58
Posty: 659
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: E36i Compact
Kod silnika: M43
u mnie visco też padło i kiedy samochód jest w trakcie jazdy jest ok. z chłodzeniem, ale gdy wpadam w korek temperatura ma ochotę iść do góry wtenczas włączam nadmuch ciepły do kabiny i otwieram szybyto taka rada dla tych którzy tego nie wiedzieli, za parę dni zmienię na nowe bo moim zdaniem kupowanie używanego nie opłaca się w ogóle.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: BMW E 39
PostNapisane: 7 sierpnia 2008, 10:41 
Offline
Pierwsze kroki

Wiek: 45
Posty: 5
Lokalizacja: Athlone Irlandia
Moje BMW: 520i E60
Kod silnika: M54 B22
Mam BMW 520i ostatnio w korku zagotował mi sie wskazówka weszła na czerwone zanim dojechałem do domu powtórzyło mi sie to właśnie próbuje kupic visco ale jak moge sprawdzić czy coś wiecej nie padło czy jest jakiś szybki sposób bez wizyty u mechanika by sprawdzić czy uszczelka albo niedajboże głowica nie padła, silnik chodzi jak wcześniej nie szarpie zapala bardzo ładnie ale słyszałem że bemki sa bardzo czułe na przegrzanie i troche sie przestraszyłem nie uśmiecha mi sie kapitalka :( Czy mógłby mi ktoś pomóc???


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 118 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 12 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL