BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 28 marca 2024, 15:42

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie. Możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.


Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 10 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [E36] ZDJĘCIA Wymiana pompy wspomagania krok po kroku.
PostNapisane: 24 marca 2009, 19:01 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 34
Posty: 2469
Lokalizacja: Wisła
Moje BMW: Audi 80 B4Q VR5T
Kod silnika: AZX
Jeżeli komuś padła pompka wspomagania to postaram się jak najlepiej przybliżyć wam i opisać jej wymianę. U mnie odbywała się ona przy silniku 1.8IS. Dla tych którzy planują zakup pompy zwróćcię uwagę na ciśnienie robocze waszej starej pompy i szukajcie pompy oczywiście o tym samym ciśnieniu. Wszystkie czynności zalecam wykonywać w opisanej przezemnie kolejności aby np. nie pokrzywić sobie przewodów pompy lub narobić innych dziwnych niepotrzebnych szkód. Zaczynamy :)

Potrzebne narzędzia:

Klucz płaski 19, 21, 13 (jeżeli nie masz grzechotki),
Klucz nasadowy 13,
Grzechotka z przedłużką średnią (zalecane),
Śrubak,

I w zasadzie to tyle ale może coś pominąłem.

Najpierw odkręcamy korek zbiorniczka płynu wspomagania następnie podnosimy samochód i odkręcamy cybanty trzymające przewody wys. ciśnienia i powrotu, trzymając w ręku wiaderko lub jakieś naczynie do którego zlejemy płyn, siłujemy się z wężykiem aż ześlizgnie się z króćca zbiorniczka, spuszczamy cały olej ze zbiornika, jak już przestanie lecieć ciurkiem i zacznie kapać to można go nałożyć spowrotem i zdjąć drugi, oczywiście skierować oba przy zlewaniu w dół żeby wszystko wykapało no i spowrotem zakładamy.

Obrazek

Następnie bierzemy klucz płaski 19 i 21 i odkręcamy śruby mocujące przewody do pompy. Na górze 19 na dole ta w poziomie 21. W zasadzie można je tylko popuścić, potem powinny iść już palcami, tak jest oczywiście wygodniej :) Radzę nie pogubić starych podkładek miedzianych, przydają się w celu ustalenia średnicy nowych podkładek.

Obrazek

Teraz odkręcamy śruby mocujące pompę do silnika. Do tego najlepiej użyć grzechotki z kluczem nasadowym 13 ewentualnie jak ktoś nie ma to musi się pomęczyć jakoś płaskim o ile znajdzie tam kawałek miejsca na ruch.

Obrazek

Gdy już wszystkie śruby mamy odkręcone i luźne możemy odkręcić nakrętkę przy napinaczu aby poluźnić pasek, poluźniamy tylko delikatnie, jak zabardzo odkręcimy to będzie za duży luz na ząbkach napinacza i możemy sobie je objechać, szczególnie ważne to jest przy napinaniu. Popychamy teraz pompę ręką w lewo żeby sie rozluźniła :D Ściągamy paseczek :)

Obrazek

Teraz tylko odkręcamy wszystkie wcześniej popuszczone śruby mocujące przewody i pompę (nie wykręcamy oczywiście nakrętki z napinacza) i już można ją bez przeszkód wyciągnąć.

Gdy mamy już swoją nową pompę przygotowaną do montażu, wkładamy pompę, chytamy najpierw śrubę mocującą do silnika górną i dolną, lekko dokręcamy ale żeby możnabyło pompą poruszać, teraz zakładamy paseczek i napinamy kręcąc płaskim kluczem 19 śrubę zębatą przy napinaczu w lewo,

Obrazek

następnie dokręcamy drugą ręką nakrętke napinacza tak aby pompa pozostała już na swoim miejscu wraz z napiętym paskiem. Pasek napinamy z czuciem, nie na hama, tak żeby dało się go lekko palcem odgiąć jeszcze :)

Gdy już mamy napięty pasek, dokręcamy śruby mocujące pompę do silnika,

Obrazek

teraz udajemy się do sklepu moto lub do żelaźnioka ;P po podkładki alu lub miedziane, polecam oczywiście miedziane bo bardziej się poddają i lepiej uszczelniają. Potrzebne będą po 2szt na śrube, zakładamy je pomiędzy przewód, 2szt. 14mm i 2szt. 16mm jak mnie pamięć nie myli.

Obrazek

Nakładamy podkładkę na śrubę, przekładamy przez przewód, dajemy drugą podkładkę i wkręcamy do pompy, z drugim przewodem robimy tak samo :) Dokręcamy teraz obie śruby mocno ale z czuciem oczywiście :) Na koniec skręcamy przewody przy zbiorniczku, zjeżdżamy samochodem w dół, zalewamy świeżego płynu, polecam Febi. Wlewamy płynu tyle ile ma być, nie więcej, ewentualnie potem sprawdzamy stan i dolewamy, jeżeli nalejemy zbyt dużo możemy rozszczelnić układ (maglownicę) w najgorszym przypadku. Zapalamy silnik i odpowietrzamy skręcając kołami do oporu i przy końcu delikatnie popuszczając, odczekać chwilkę i w drugą stronę, jak przestanie wyć to wyłączyć silnik, sprawdzić stan płynu, dolać jak ubyło i można jeździć.

Mam nadzieje, że komuś się to przyda :)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] [ZDJĘCIA]Wymiana pompy wspomagania krok po kroku.
PostNapisane: 22 marca 2011, 19:42 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 18
Moje BMW: e36 1.8is
Kod silnika: M42
mam pytanie jaki płyn zalać do wspomagania ?? gdyż wymieniam maglownice stary zlałem ale nie wiem jaki wczesniej był zalany .Czy są jakieś oznaczenia płynu jeśli nie wiem co miałem zalane co najlepiej wlać??


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] [ZDJĘCIA]Wymiana pompy wspomagania krok po kroku.
PostNapisane: 22 marca 2011, 20:30 
Offline
Compact z wyboru
Avatar użytkownika

Wiek: 33
Posty: 3741
Lokalizacja: Rzeszów
Moje BMW: e36 316i
Kod silnika: M43B16
Garaż: http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t ... lit=malina
Joey napisał(a):
mam pytanie jaki płyn zalać do wspomagania ?? gdyż wymieniam maglownice stary zlałem ale nie wiem jaki wczesniej był zalany .Czy są jakieś oznaczenia płynu jeśli nie wiem co miałem zalane co najlepiej wlać??

Zalej jakiegoś ATF'a

dextron II lub III

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] [ZDJĘCIA]Wymiana pompy wspomagania krok po kroku.
PostNapisane: 22 marca 2011, 20:33 
Offline
Forumowicz

Wiek: 37
Posty: 136
Lokalizacja: Gliwice
Moje BMW: e36
Już raz odpisałem, ale może w tym temacie się bardziej przyda dla przyszłych zmagań innych użytkowników.

Do układu wspomagania lejemy olej ATF klasy Dextron II (wg. programu serwisowego TIS) lub ewentualnie III też nie powinna zaszkodzić (taki podaje np. manual Bentley'a do BMW).

A przy wymianie i szukaniu pompki warto patrzeć właśnie na jakim kole pasowym mamy. Czyli czy na szerokim jest na jednym pasku, czy tak jak tu u kolegi na wąskim. Z tego co wiem to do 4 cylindrówek jest to 90barów (1.6, 1.8 nie wiem jak is). Pompa ZF jest na wąskim kole i osobnym pasku, a LUKa jest na szerokim kole pasowym.

No i jeszcze na szerokim mam innym napinacz (hydrauliczny). Mniej roboty jest, tylko nakładamy na niego klucz płaski 17 w odpowiednim miejscu i ściskamy, jednocześnie ściągając pasek, odwrotnie tak samo. Sama pompka na 2 śrubach.

No i mimo możliwości przełożenia koła pasowego pompy nie podejdą, bo są jeszcze blaszki mocujące ją do bloku inne, jakby ktoś próbował.

_________________
Stowarzyszenie Moto Sport Gliwice


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] [ZDJĘCIA]Wymiana pompy wspomagania krok po kroku.
PostNapisane: 25 marca 2011, 22:00 
Offline
Zacna persona forum

Posty: 2703
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: Subaru Outback
Kod silnika: EJ253
odpowietrzanie pompy odbywa się tylko przez to skręcanie kół i układ niejako sam się odpowietrza dzięki temu?

_________________
Jeśli 4 to B. Jeśli 6 to R. Jeśli 8 to V


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] [ZDJĘCIA]Wymiana pompy wspomagania krok po kroku.
PostNapisane: 25 marca 2011, 22:41 
Offline
Forumowicz

Wiek: 37
Posty: 136
Lokalizacja: Gliwice
Moje BMW: e36
Tak.
Jeśli boisz się, żeby pompa nie pracowała w ogóle na sucho (przy odpaleniu masz obroty pod 1000/min również na pompie), to możesz zalać i przed odpaleniem, pokręcić ręcznie pompą przy zdjętym pasku. Przekręcić kołami w jedną stronę i pokręcić pompą i w druga to samo. U mnie sporo tak poszło bąbelków powietrza i zaciągnęło płynu, potem dolewka i uruchamiamy silnik i również kręcimy, mając już z grubsza odpowietrzony układ.

Dzięki temu unikamy te króciutkie momenty gdzie pompa może chwile na sucho pójść. Takie dodatkowe zabezpieczenie.

_________________
Stowarzyszenie Moto Sport Gliwice


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] [ZDJĘCIA]Wymiana pompy wspomagania krok po kroku.
PostNapisane: 26 marca 2011, 09:00 
Offline
Zacna persona forum

Posty: 2703
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: Subaru Outback
Kod silnika: EJ253
ok a dlaczego zbyt duża ilość płynu może zaszkodzić przekładni?

_________________
Jeśli 4 to B. Jeśli 6 to R. Jeśli 8 to V


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] [ZDJĘCIA]Wymiana pompy wspomagania krok po kroku.
PostNapisane: 26 marca 2011, 10:52 
Offline
Forumowicz

Wiek: 37
Posty: 136
Lokalizacja: Gliwice
Moje BMW: e36
Co masz na myśli i skąd to pytanie się pojawiło?

Coś takiego chyba nie występuje, problem jest jak jest niewystarczająca ilość płynu/oleju w układzie i pompa zaczyna pracować na sucho.

_________________
Stowarzyszenie Moto Sport Gliwice


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] [ZDJĘCIA]Wymiana pompy wspomagania krok po kroku.
PostNapisane: 26 marca 2011, 12:08 
Offline
Zacna persona forum

Posty: 2703
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: Subaru Outback
Kod silnika: EJ253
"jeżeli nalejemy zbyt dużo możemy rozszczelnić układ (maglownicę) w najgorszym przypadku. "

w pierwszym poście - sam się zastanawiam skąd taka opinia ;)

_________________
Jeśli 4 to B. Jeśli 6 to R. Jeśli 8 to V


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] ZDJĘCIA Wymiana pompy wspomagania krok po kroku.
PostNapisane: 21 maja 2018, 11:24 
Offline
Poszukaj zanim zapytasz

Posty: 1
Moje BMW: E36 Coupe
Kod silnika: M43B16
Cześć. Panowie takie dodatkowe info aby się nikt nie pierdyknął jak ja. Sugerując się powyższymi wpisami żyłem sobie w świadomości, że są dwa rodzaje pompy. Na cienkim lub szerokim pasku. Szybki rzut oka pod maskę i już śmiało zamawiałem pompę Luka na szerokim. Po demontażu mojej pompy okazało się, iż mam również na szerokim pasku aczkolwiek różni się kołem pasowym (wklęsłe i odrobinę większe a nie wypukłe jak w Luku) i ogólnie budową (ni w ząb nie zamontujesz). No i zonk. Także zanim zamówicie to dokładnie się przyjrzyjcie jak wygląda Wasza pompa :piwo: Podałbym jakiś numer bądź markę tej mojej gdyby cokolwiek na niej było wybite ale niestety. Ja musiałem się sugerować wyglądem pompy. Pozdro


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 10 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 11 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL