BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 16 kwietnia 2024, 08:45

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie. Możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji.



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 16 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [E36] Krzywa modelowania w instalacji KME
PostNapisane: 19 sierpnia 2006, 16:38 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Posty: 16970
Moje BMW: mityczne
Kod silnika: tłuste konie
Garaż: Było: E36 318i sedan, E36 316i Compact, E39 528i sedan, E46 328Ci, E92 325Xi
Jest: F32 420i, F32 428i
Witam,

Zrobiłem kilka wersji krzywej, jeździ się na nich w zasadzie podobnie.
Dlatego się w to bawię bo przy nagłym depnięciu np przy 3000 obr na 2 biegu autko się zbiera troche gorzej niz na benz (takie mam wrażenie).

Która krzywa bardziej była by w/g Was lepsza tak aby autko chodziło tak jak na benzynie w całym zakresie obrotów.

Poniżej zrzuty mapy jaką mi zrobili gazownicy oraz zrzuty krzywej.

Obrazek
Mapa

Obrazek
Model zrobiony przez gazowników. Na nim w górnym zakresie obrotów autko było słabsze, dlatego zaczęłem się w to bawić.

Poniżej moje eksperymenty:

Obrazek
1

Obrazek
2

Obrazek
3

Która w/g Was optycznie lepsza lub może macie jakiś inny pomysł.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 20 sierpnia 2006, 00:22 
Offline
Przyjaciel forum

Posty: 3355
Lokalizacja: Katowice
Moje BMW: E36 323ti Compact
Kod silnika: M52B25
Prawidłowo optymalne obroty przeprowadzania procedury autokalibracji to 2500 rpm.
Aby zweryfikować poprawność ustawień i mieć pewność, że samochód pracuje poprawnie w całym zakresie obciążeń, należy stworzyć tzw. „mapy” pracy sterownika. Mapy tworzymy podczas pracy na benzynie oraz z pracy na gazie. Aby rozpocząć procedurę tworzenia mapy, należy podłączyć do sterownika dodatkowy czujnik podciśnienia ,a następnie wykonać jazdę testową. Sterownik automatycznie zacznie zbierać punkty pracy. Podczas jazdy testowej należy utrzymywać obroty ok. 2500 rpm (2200-2800rpm) i różne, ale stabilne obciążenia. Dany odcinek drogi testowej należy przejechać dwukrotnie najpierw na benzynie a potem na gazie. W trakcie jazdy testowej, można obserwować powstawanie mapy na ekranie komputera (nie jest jednak to konieczne).Opcja 'Oblicz nastawy' ułatwia ustawienie właściwych parametrów modelu pracy.Należy tak dobierać parametry 'Nachylenie (MULT)' i 'Przesunięcie OFFSET' aby czerwona linia modelu pokrywała się z punktami pracy uzyskanymi przez zebranie mapy.

_________________
Kierowca BMW bez punktów karnych ,nie ma takiego ,chyba że uciekł... lub ma CB ;)


moje CB -- > President Harry II ASC + Sirio ML-145

Mój mały czarny diabełek BMW 323Ti Compact


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 20 sierpnia 2006, 00:24 
Offline
Przyjaciel forum

Posty: 3355
Lokalizacja: Katowice
Moje BMW: E36 323ti Compact
Kod silnika: M52B25
Jak dla mnie najlepsza jest ta mapa nr 3 nie jest idelana trzeba jeszcze nad nią popracować.


Ps. Andrzej na początku tygodnia wybieram się do moich gazowników ,wiec wydrukuje te twoje mapy i spytam się ich co by mozna było zmienić w tych ustawieniach

_________________
Kierowca BMW bez punktów karnych ,nie ma takiego ,chyba że uciekł... lub ma CB ;)


moje CB -- > President Harry II ASC + Sirio ML-145

Mój mały czarny diabełek BMW 323Ti Compact


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 18 września 2006, 16:42 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 41
Lokalizacja: W-wa
Jakoś mało tych punkcików.
Ostatnio też się trochę bawiłem i chyba mam już ok. Ale mam więcej punktów. Później wrzucę swoją @.
Aha, na tej ostatniej @ będziesz miał najprawdopodobniej spaliny ponad "normę".
edit:
Narazie mapka
Obrazek
Jutro zapodam swoją aktualną i chyba ostateczną już nastawę.
Czy gazownicy podłączali Ci czujnik do szczytania punktów mapy?

_________________
Moja byÂła


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 19 września 2006, 08:25 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Posty: 16970
Moje BMW: mityczne
Kod silnika: tłuste konie
Garaż: Było: E36 318i sedan, E36 316i Compact, E39 528i sedan, E46 328Ci, E92 325Xi
Jest: F32 420i, F32 428i
do 'przeliczenia' nie jest potrzebny czujnik. jest on potrzebny tylko do zbierania punktów mapy, ale nie jest potrzebny juz do modelowania krzywej.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 19 września 2006, 12:06 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 41
Lokalizacja: W-wa
Do modelowania nie jest potrzebny. Pytałem dlatego, że masz trochę ubogą. Ja miałem podobną przeprowadzoną przez gazowca po instalacji. Pojechałem do gazownika drugi raz podłączył czujnik i po pojeżdżeniu troszkę mapa wygląda jak na załączonym wyżej obrazku. Mając dokładniejszą mapę można dokładniej ustawić krzywą modelowania.

_________________
Moja byÂła


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 19 września 2006, 13:07 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Posty: 16970
Moje BMW: mityczne
Kod silnika: tłuste konie
Garaż: Było: E36 318i sedan, E36 316i Compact, E39 528i sedan, E46 328Ci, E92 325Xi
Jest: F32 420i, F32 428i
zgadza sie, ale nie mam tego czujnika, może uda mi sie go gdzies kupić albo porzyczyć.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 19 września 2006, 14:35 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 41
Lokalizacja: W-wa
Gazownik, który zakładał gaz powinien Ci założyć ten czujnik.
A tak swoją drogą, ciekawe ile takie ustrojstwo może kosztować :-k

_________________
Moja byÂła


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 19 września 2006, 14:38 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Posty: 16970
Moje BMW: mityczne
Kod silnika: tłuste konie
Garaż: Było: E36 318i sedan, E36 316i Compact, E39 528i sedan, E46 328Ci, E92 325Xi
Jest: F32 420i, F32 428i
To jest czujnik serwisowy, podłączany jest na czas zbierania mapy.
W KME nie chceili tego sprzedać bo podobno 'tylko dla warsztatów' ale można sobie zrobić samemu. Na bkp poznałem gościa _KAI_ który rob takie czujniki, dowiem się czy może zrobić i sprzedać taki.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 19 września 2006, 20:17 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 41
Lokalizacja: W-wa
Taki czujnik to pewnie nadaje się również do instalacji innych firm...
A to obiecana nastawa:
Obrazek

_________________
Moja byÂła


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 19 września 2006, 22:32 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Posty: 16970
Moje BMW: mityczne
Kod silnika: tłuste konie
Garaż: Było: E36 318i sedan, E36 316i Compact, E39 528i sedan, E46 328Ci, E92 325Xi
Jest: F32 420i, F32 428i
Hm jak widać mapa się robi dla czasów do około 9ms (widzę to u ciebie i u mnie). Jestem ciekaw jak estymować pozostałe czasy. Długie czasy są to czasy przy b. dużym obciążeniu jakim jest przyspieszanie (sprawdzałem jeżdżąc z podłączonym laptopem i czasy sięgały nawet 20ms). I tutaj rodzi się pytanie skąd wziąć punkty dla tych czasów.
Zauważyłem że i u mnie jak i u ciebie przy około 9s następuje załamanie krzywej.
I pytanie czy ogólnie charakterystyka się 'łamie', bo np ty ją złamałeś ale później wygięłeś spowrotem. Ja ją 'odgięłem' w końcu tak jak mi sie wydawało w punkcie w którym sie łamie (jutro może zrobię screena jak mam teraz).

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 20 września 2006, 06:22 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 41
Lokalizacja: W-wa
Pierwsze moje nastawy były bez załamania po 9ms. No i samochód pow. ok. 3200rpm był trochę niedojedzony, wtedy aż chciało się przełączyć na pb. Jak zacząłem się interesować tymi ustawieniami (bo już nie chciało mi się walczyć z gazowcami) i zrozumiałem że mapa jest "tylko" do ok 3000rpm :idea: zacząłem wzbogacać i o to chodziło. Zresztą od wspomnianego wyżej KAI dowiedziałem się tego samego.
Nie wiem jak jest z Twoim autkiem tzn jak przyspiesza w zakresie mapy jak i na wyższych obr.
Jak pojechałem do zakładacza mojej instalacji mówiąc, że jest za duża różnica między Pb a LPG założył czujnik, zebrał mapę. Potem wzbogacił w całym zakresie chyba o 15 czy 20%. :evil:
Efekt był taki że góra była dobra, ale dół za bogaty. Zbierał się ze startu jak polski piłkarz, później rakieta.
Myślę że bez dokładniejszej mapy masz za duży rozrzut ustawień i trzeba chyba zacząc od niej.

_________________
Moja byÂła


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 20 września 2006, 08:10 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Posty: 16970
Moje BMW: mityczne
Kod silnika: tłuste konie
Garaż: Było: E36 318i sedan, E36 316i Compact, E39 528i sedan, E46 328Ci, E92 325Xi
Jest: F32 420i, F32 428i
Dobra mapa to podstawa.

Pierwszy model jaki dałem, to model gazowników. Chyba mapa gazu była robiona właśnie do niego. Widać że jakby dół jest za bogaty, a góra przy 9s wchodzi na równo z benzyną natomiast przypuszczam że wyżej, było za ubogo. Krzywa jest zbyt pochylona.
Trochę inaczej ułożyłem tę krzywą i dość mocno złamałem właśnie koło 9s i auto zrobiło sie żwawsze od 4000 obr (dlatego że było jakby troche gorzej zaczęłęm kombinować).

Też tak myślałem żeto jest tylko do 3000, ale jak popatrzyłem na skalę podciśneinia na mapie, zaczęłęm w tą teorię wątpić. Bo przecież im większe obciążenie tym mniejsze podciśnienie. Pytanie, jaką wartość będzie miało Tb dla podciśnienia bliskiemu 0.

Jakbym miał ten czujnik tobym pojeździł na różne sposoby na różnych biegach, mocno przyspieszając etc, i spróbował złapać jakiś punkt dla większych wartości, żeby było przez co poprowadzić krzywą.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 20 września 2006, 10:02 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 41
Lokalizacja: W-wa
Czyli miałeś/masz podobne problemy do moich. Na tym czujniku właśnie to trzeba jeździć "normalnie", ja jeździłem po ok 15 km na LPG i Pb max 3500rpm. Czyli nie wkręcać go do wysokich obrotów. Tak mi mówili i tak jeździłem. Moja mapa jest właśnie z tego czujnika i też się kończy ok 9ms. Mając ten czujnik można by spróbować inaczej, ciekawe jaka byłaby mapa i czy w ogóle by była..
Czy po wzbogaceniu góry lepiej Ci się jeździ? Spróbuj jeszczę trochę wzbogacić górę i zobacz

_________________
Moja byÂła


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 20 września 2006, 10:29 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Posty: 16970
Moje BMW: mityczne
Kod silnika: tłuste konie
Garaż: Było: E36 318i sedan, E36 316i Compact, E39 528i sedan, E46 328Ci, E92 325Xi
Jest: F32 420i, F32 428i
ogólnie teraz mam dośc mocno wzbogaconą górę i rzekł bym że ogólnie chodzi lepiej niż na benzynie, w zasadzie jestem zadowolony i spalanie też w normie 12.5 L.

Ale tak patrze na moją charakterystykę i nie wiem czy nie mam za bogatego dołu.

Zauważyłem, co mnie niepokoi że jadąc na wysokim biegu, np 5 i mając małe obroty np 2000 i poniżej auto zbiera się gorzej. Co prawda tak sie nie jeździ ale świadczy to otym że coś jeszcze nie jest idealnie spasowane. Jest moment do którego 'ciągnie' a jak wcisne gaz bardziej to przestaje . Strzałów ani nic nie ma i jestem ciekaw, czy przypadkiem nie jest za bogato (bo niby wysoki bieg, małe obroty to duże obciążenie, czyli małe podciśnienie i długi czas wtrysku, może za mocno górę wzbogaciłęm.)

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 20 września 2006, 13:42 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 41
Lokalizacja: W-wa
Jak miałem pierwszą nastawę to właśnie było tak, że po wciśnięciu gazu do połowy miał lepsze odejście niż jak wcisnąłem gaz głębiej.
I po przygodzie lewoskrętu na światłach (ja mu w gaz, on prawie nic, a ja śmierć w oczach) pojechałem na zrobienie dokładnej mapy. Ale mapa swoje, a gazowiec wzbogacił całość o chyba 20%. Efekt był taki, że góra - rakieta, dół chodził jakoś tak nierówno i na benie go zalewało. Kupiłem "fejsa" doszedłem do tego co teraz i jest dobrze

_________________
Moja byÂła


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 16 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 4 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL