Ponieważ bardzo często na forum pojawia się pytanie dotyczące instalacji gazowych postanowiłem przykleić posta o tej tematyce.Wątek ten jest dla tych, którzy mimo obaw postanowili w najbliższym czasie założyć gaz lub już go założyli,po to, aby dowiedzieć się od siebie nawzajem,jakiego typu instalacje założyć,czego unikać i gdzie szukać rozwiązań ewentualnych problemów
I GENERACJI INSTALACJA GAZOWA DLA SAMOCHODÓW Z SILNIKIEM GAŹNIKOWYM
Jest to najprostszy układ zasilania benzyną i nie wymaga montażu skomplikowanych układów sterujących. Gaz zmagazynowany w zbiorniku, umieszczonym w bagażniku, przedostaje się rurą miedzianą (D O,6 mm) do przedniej części samochodu. Przepływa przez zawór gazowy i rozpręża się w reduktorze do ciśnienia atmosferycznego pod wpływem podciśnienia panującego w silniku, zostaje on zassany do cylindrów silnika przez mixer umieszczony na gaźniku. W czasie, gdy silnik pracuje na gazie dopływ benzyny do gaźnika zostaje odcięty elektrozaworem benzynowym. Przełączenie funkcji gaz/benzyna odbywa się ręcznie z kabiny samochodu przez wyłącznik umieszczony w zasięgu ręki kierowcy.
Jeżeli chodzi o ten typ instalacji gazowej stanowczo odradzam,
chyba ze jest to auto nie wyposażone w Sade Lambda ewentualnie jest o
dosc znacznym przebiegu i po sprawdzeniu w warsztacie montującym dana
instalacje monter stwierdza iż jest ona uszkodzona a auto sklad
mieszanki benzynowo-powietrznej dobiera na podstawie zaprogramowanych
danych z wlasnej jednostki CPU, objawy dosc duze spalanie benzyny bez
znaczenia czy auto jest mocno deptane czy tez nie.
Wady tego rozwiązania - przy czestym jezdzeniu na wysokich obrotach
szybkie uszkodzenie sondy lambda, wylatujące uszczelki pod glowica,
podpieranie zaworow, jak również wypalanie gniazd zaworowych. W
większości przypadkow konieczność resetowania Memory CPU, gdyz po pewnym
czasie odmawia pracy lub zaczyna wariowac na benzynie.
Zalety - Tania instalacja gazowa, niekiedy jedyna jaka można zamontowac
II GENERACJI
INSTALACJA GAZOWA DLA SAMOCHODÓW Z JEDNO PUNKTOWYM WTRYSKIEM PALIWA
Jest to silnik typu monowtrysk. Ilość wtryskiwanego paliwa określa "komputer" na podstawie odczytu sygnałów z różnych czujników, w które wyposażony jest silnik. Jednym z podstawowych czujników jest sonda LAMBDA i katalizator. W starszych silnikach niewyposażonych fabrycznie w sondę Lambda, można zamontować najprostszy zestaw instalacji gazowej, składającej się ze zbiornika; zaworu gazowego reduktora (parownika); miksera - elementu montowanego między wtryskiem benzyny a przepustnicą ,podającego gaz do silnika; przekaÂĽnika odcinającego wtrysk i przełącznika gaz/benzyna umieszczonego w kabinie samochodu. Układ taki należy regularnie serwisować, aby nie dopuścić do zmiany w znaczący sposób układu mieszanki paliwowo - powietrznej, co w konsekwencji może doprowadzić do zwiększenia użycia gazu, a w ekstremalnych sytuacjach wypalenia gniazd zaworowych w silniku. W nowszych układach wtrysku pojedynczego, silnik wyposażony jest w sondę LAMBDA i należy zamontować poza podstawowym układem gazowym sterowanie elektroniczne składu mieszanki paliwowo - powietrznej. Spotkać się można z dwoma podstawowymi typami komputerów gazowych: korekcyjny programowalny
Proces dobierania składu mieszanki opiera się jedynie na
odczytach z Sondy Lambda, uzadzenia już prawie niestosowane w większości
przypadkow działają poprawnie do dnia dzisiejszego o ile Sonda Lambda
podaje właściwe dane, mala możliwość konfiguracji typow stosowanych
Sond, nie nadaje się do większości nowszych autek.
Wady - przy nieprawidłowej pracy Sondy przelewa gaz przez silnik, mala
ilość trybow pracy
Zalety - W miare poprawne dawkowanie, ochrona komor spalania przed
nadmiernym przegrzewaniem się (efekt zubożenia mieszanki)Tutaj mogę polecić systemy włoskiego producenta marki BRC- lambda BLITZ i Lambda JUST Koszt takiej instalacji mieści się w granicy 1400 do 2500 zł i jest uzależniony od rodzaju samochodu.
III GENERACJI
INSTALACJA GAZOWA DLA SAMOCHODÓW Z WIELOPUNKTOWYM WTRYSKIEM PALIWA
Paliwo w takim silniku podawane jest do każdego z cylindrów osobno tuż przed zaworami silnika. Auto wielopunktowe zawsze wyposażone jest w komputer benzyny, mniej lub bardziej rozbudowany posiadający przeważnie funkcje samokontroli i samoadaptacji do aktualnych warunków jazdy . W zasadzie do silnika z wtryskiem wielopunktowym zamontować można każdą dostępną na rynku instalację gazową. Przy wyborze systemu gazowego należy zastanowić się tylko - czego oczekujemy po jej zamontowaniu.
Systemy III generacji są to instalacje już nowocześniejsze i przeznaczone do samochodów z wielopunktowym wtryskiem paliwa, oraz kolektor z tworzywa sztucznego. Gaz jest wtryskiwany za pośrednictwem dystrybutora (silnika krokowego) bezpośrednio do kolektora ssącego. Ze względu na mankamenty tej instalacji stosuje się systemy bardziej nowocześniejsze tj. IV generacji
IV GENERACJA INSTALACJA GAZOWA DLA SAMOCHODÓW Z SEKWENCYJNYM WTRYSKIEM PALIWA
Instalacja jest oszczędniejsza niż przy wtrysku ciągłym gazu ze względu na bardziej precyzyjne określenie poszczególnych dawek paliwa, mniejsza jest też różnica mocy między gazem i benzyną. Układ taki składa się ze zbiornika, elektrozaworu gazowego, reduktora, listwy wtryskiwaczy gazowych - sterownych osobno dla każdego cylindra. Stary i nowy typ różni się częścią elektroniczną. Stary typ elektroniki opiera się na poszczególnych czujnikach silnika (TPS, obroty, sonda Lambda lub sygnału z pierwszego cylindra). Komputer gazowy na ich podstawie tworzy własną mapę czasów otwarcia wtryskiwaczy gazowych. Układ taki wymaga zastosowania emulatora wtryskiwaczy, emulatora sondy Lambda (odmienna praca sondy Lambda niż na benzynie ze względu na dwie różne mapy czasów otwarcia wtryskiwaczy - benzynową i gazową), ewentualnie emulatora OBD II dla samochodów po 2000 r. produkcji posiadających dwie sondy Lambda. Nowy typ elektroniki sterującej gazem, pomija całkowicie pojedyncze czujniki silnika. Praca silnika na gazie opiera się w całości na mapie zapisanej w pamięci komputera benzynowego, pobierając gotową, przetworzoną przez komputer benzynowy informacje na temat ilości paliwa koniecznych do zasilenia każdego cylindra indywidualnie. To komputer benzynowy decyduje o ilości podawanego do silnika gazu. Komputer gazowy jest tylko przelicznikiem ilości podawanej benzyny na ilość gazu. Instalację tą można stosować do obecnie produkowanych aut z nowoczesną elektroniką sterowania benzyny i systemami diagnostyki pokładowej OBD II bez konieczności stosowania dodatkowych emulatorów.
Systemy IV generacji są to instalacje gazowe przeznaczone do samochodów z wielopunktowym wtryskiem paliwa, oraz kolektor z tworzywa sztucznego. Są to najnowocześniejsze systemy, w których zastosowano wtryskiwacze gazowe. Każdy wtryskiwacz obsługuje wyłącznie jeden cylinder przez co jazda na gazie nie różni się niczym od jazdy na benzynie.
W żadnym przypadku instalacja gazowa nie przyczynia się do skrócenia życia silnika a wręcz przeciwnie powoduje nawet jego wydłużenie. Jest to spowodowane przede wszystkim składem chemicznym paliwa, co widoczne jest podczas spalania ? czystość spalin ? mniej zanieczyszczeń. Kolejnym warunkiem jest prawidłowy dobór instalacji oraz póżniejsza jej eksploatacja
|