BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 17 kwietnia 2024, 01:00

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie. Możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji.



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 50 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: [e60] kolejny problem z elektronika!
PostNapisane: 27 stycznia 2014, 16:40 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Wiek: 37
Posty: 23095
Lokalizacja: Łódź
Moje BMW: E36&E46&F30
Garaż: E36 316i Compact & E46 320CI Coupe & F30 320D Sedan
Mamuśce warta dość szybko padła... za to z boscha i centry jesteśmy zadowoleni :)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e60] kolejny problem z elektronika!
PostNapisane: 27 stycznia 2014, 19:27 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Wiek: 50
Posty: 817
Lokalizacja: mazury
Moje BMW: Z4 e89, e60 LCI
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=129051
Shadow520d napisał(a):
swistar napisał(a):
Żona w e60 miała to samo, kupiłem nowy aku i na razie nic się nie dzieje.
Komunikat się nie pokazuje.


A jaki aku kupiles? Taki sam 90Ah 900, ale jakiej produkcji?


Shadow520d napisał(a):
Bylem sie dowiedziec o baterie do 520d. Zaproponowano mi Varte G3 95ah 800. Podobno teraz takie robia pod 520d. Ktos mial z tym stycznosc? Bedzie to dobra bateria? Z gory dziekuje

właśnie taki zakupiłem :ok:
zapłaciłem 430pln.
Teraz synowie bawią się w zarejestrowanie aku ale coś nie mogą połączyć się przez inpe.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e60] kolejny problem z elektronika!
PostNapisane: 27 stycznia 2014, 22:33 
Offline
Forumowicz

Wiek: 37
Posty: 112
Lokalizacja: Piotrkòw Trybunalski
Moje BMW: szukam
Mala korekta, dokladnie to jest Varta G3 95ah 850 rozruch. Jesli chodzi o inpe to mialem taki sam problem, ze 520d przed liftem z 2007 roku laczyla mi sie bez problemu, a tutaj po lifcie z 2008 inpa nie laczy sie z autem :szok: Aku juz zamowiony na jutro. A co do przestawienia i rejestracji nowej aku to kumpel ma kompa diagnostycznego z Delphi i tam ma mozliwosc zarejestrowania oraz zmiane wartosci baterii. Wiec swistar polecam podjechac do jakiegos mechanika co ma kompa i Ci to ogarnie za pare zloty. Bo tak to jezdzic nie polecam, alternator laduje baterie tak jak by widzial 90ah a nie 95ah. Dam znac jutro co i jak... Dzieki i pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e60] kolejny problem z elektronika!
PostNapisane: 27 stycznia 2014, 22:36 
Offline
Forumowicz

Wiek: 37
Posty: 112
Lokalizacja: Piotrkòw Trybunalski
Moje BMW: szukam
Swistar rozumiem ze po wymianie baterii ten denerwujacy komunikat Ci sie nie pojawia przy uruchamianiu silnika? ;)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e60] kolejny problem z elektronika!
PostNapisane: 28 stycznia 2014, 08:04 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 38
Posty: 3397
Lokalizacja: Kraina BMW
Kod silnika: MXXBXX
Garaż: E36 Coupe Black Bitch http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f ... 9#p1307309

FunPage E36 Coupe Black Bitch http://www.facebook.com/e36bbcosmos/
Shadow520d napisał(a):
Bylem sie dowiedziec o baterie do 520d. Zaproponowano mi Varte G3 95ah 800. Podobno teraz takie robia pod 520d. Ktos mial z tym stycznosc? Bedzie to dobra bateria? Z gory dziekuje
Będzie dobra, ja sam mam varte :)

Szczurek1986 napisał(a):
Mamuśce warta dość szybko padła... za to z boscha i centry jesteśmy zadowoleni :)
Może źle trafiłeś albo coś nie tak było, bo mi varta trzymała a centra padła w zielonej, teraz w czarnej varta padła a centra trzyma jest na odwrót i u mamy w aucie bosch kaszlał a varta działa jak szalona.

swistar napisał(a):
Teraz synowie bawią się w zarejestrowanie aku ale coś nie mogą połączyć się przez inpe.
Znam ten ból, trzeba dobrze ustawić plik na OBD, jeśli nie da się połączyć to w pliku obd.ini dodajemy linie UBATT=OFF pod RETRY=ON i wtedy się połączy, chyba, że ten interfejs co mają nie obsługuje linii CAN ja musiałem dokupić interfejs z obsługą linii CAN żeby móc łączyć się z autami od 2007 roku.

Shadow520d napisał(a):
Jeśli chodzi o inpe to miałem taki sam problem, ze 520d przed liftem z 2007 roku łączyła mi się bez problemu, a tutaj po lifcie z 2008 inpa nie łączy się z autem :szok:
Właśnie, bo tam diagnostyka jest inaczej zrobiona i jak już pisałem trzeba dokupić interfejs który obsługuje auta od 2007 roku czyli linia CAN

Shadow520d napisał(a):
Swistar rozumiem ze po wymianie baterii ten denerwujacy komunikat Ci sie nie pojawia przy uruchamianiu silnika? ;)
Odpowiem na przykładzie innych E9X i E6X po wymianie nie będzie pojawiać tak od razu ale za kilka dni może się pojawić jeśli nie zrobi się adaptacji baterii.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [e60] kolejny problem z elektronika!
PostNapisane: 28 stycznia 2014, 10:27 
Offline
Specjalista

Posty: 2693
Lokalizacja: Racibórz(śląsk)
Moje BMW: Vectra B
Kod silnika: X20XEV
Wujek Lollipop napisał(a):
Odpowiem na przykładzie innych E9X i E6X po wymianie nie będzie pojawiać tak od razu ale za kilka dni może się pojawić jeśli nie zrobi się adaptacji baterii.

Przy wymianie na taki sam typ(czyli jeśli mamy AGM to na AGM o tej samej pojemności) to nie jest konieczna rejestracja i też będzie działać poprawnie.

Z IBS'em jest o tyle problem, że może powodować komunikat rozładowanego aku, gdy wszystko działa bez zarzutu.
Może też nie być błędu IBS, a będzie on powodować różne problemy.

Najczęściej spotykam błąd klemy 15(plus po zapłonie, w przypadku E60 to informacja "wake up" z CAS) w DSC.
Po wymianie IBS problem nie powraca.


Jeśli aku zachowuje się dobrze(pojawia się komunikat, a i tak rozrusznik kręci bez oporów) to warto dobrze diagnostykę zrobić, bo winny może być IBS, który pada bardzo często. Powoli tak samo często jak aku.
Do nowszej wersji potrzebny jest adapter(nowy 140zł), jak coś to mam schemat jak go wykonać. Wtyk pasuje z nowych czujników PDC(E60 LCI, E90 itd), a resztę biorę ze starej klemy

_________________
Jeśli udzielam się w temacie, to proszę nie pisać mi PW. Lepiej problem rozwiązać w danym temacie. Może przydać się jeszcze komuś innemu w przyszłości


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [e60] kolejny problem z elektronika!
PostNapisane: 28 stycznia 2014, 10:31 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 38
Posty: 3397
Lokalizacja: Kraina BMW
Kod silnika: MXXBXX
Garaż: E36 Coupe Black Bitch http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f ... 9#p1307309

FunPage E36 Coupe Black Bitch http://www.facebook.com/e36bbcosmos/
cursor napisał(a):
Przy wymianie na taki sam typ(czyli jeśli mamy AGM to na AGM o tej samej pojemności) to nie jest konieczna rejestracja i też będzie działać poprawnie.
Tak ale adaptacja konieczna, bo komputer nadal widzi jako rozładowany i trzeba jemu podpowiedzieć, że jest nowy.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [e60] kolejny problem z elektronika!
PostNapisane: 28 stycznia 2014, 13:01 
Offline
Forumowicz

Wiek: 37
Posty: 112
Lokalizacja: Piotrkòw Trybunalski
Moje BMW: szukam
Mysle, ze IBS został dobrze sprawdzony i nie wyswietla bledow. Sadze, ze to wina już starej baterii która może nie trzymać odpowiednio. I podczas postoju, szybciej się rozladowuje co objawia się bledem większej ilości pobieranego pradu. A nic tego pradu nie pobiera bo pobor pradu po uśpieniu wynosi 0,03. A inteligentna klema wskazuje na duzy spadek pradu poprzez utrate naladowania baterii :rotfl:


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e60] kolejny problem z elektronika!
PostNapisane: 28 stycznia 2014, 20:03 
Offline
Forumowicz

Wiek: 37
Posty: 112
Lokalizacja: Piotrkòw Trybunalski
Moje BMW: szukam
Wujek a inpa da rade zmienic wartosc baterii z 90ah na 95ah? Dasz namiary na dzialajaca inpe?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e60] kolejny problem z elektronika!
PostNapisane: 28 stycznia 2014, 20:59 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 38
Posty: 3397
Lokalizacja: Kraina BMW
Kod silnika: MXXBXX
Garaż: E36 Coupe Black Bitch http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f ... 9#p1307309

FunPage E36 Coupe Black Bitch http://www.facebook.com/e36bbcosmos/
Shadow520d napisał(a):
Wujek a inpa da rade zmienic wartosc baterii z 90ah na 95ah? Dasz namiary na dzialajaca inpe?
Da radę. Według regulaminu nie moge podawać linków, ale zobacz na chomikuj i stamtąd pobierz.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [e60] kolejny problem z elektronika!
PostNapisane: 29 stycznia 2014, 00:08 
Offline
Forumowicz

Wiek: 37
Posty: 112
Lokalizacja: Piotrkòw Trybunalski
Moje BMW: szukam
Wujek to podeślij prywatna wiadomość;) Bo w tej inpie co mam to jakos nie widzi mojego silnika N47;/ i gdzie wogole szukac funkcji zmiany wartości baterii? może ktoś nakierować?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e60] kolejny problem z elektronika!
PostNapisane: 29 stycznia 2014, 11:11 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 38
Posty: 3397
Lokalizacja: Kraina BMW
Kod silnika: MXXBXX
Garaż: E36 Coupe Black Bitch http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f ... 9#p1307309

FunPage E36 Coupe Black Bitch http://www.facebook.com/e36bbcosmos/
Shadow520d, wysłałem PW i musisz mieć tam swoją opcję, bo jak nie to poszukaj najnowszą INPĘ ale mam nadzieje, ze to bezie ta którą na PW wysłałem

W INPIE jest to (pisałem posty wyżej jak zrobić)
Kod:
Po fizycznej wymianie akumulatora połączamy interface do gniazda OBD i odpalamy program diagnostyczny INPA.
- Wybierasz swój samochód i następnie kolejno:
- engine
- dde (wybierasz typ silnika... w moim przypadku M57)
- status
- ibs-powermanagement
- battery reg
Po naciśnięciu [battery reg.] wyskoczyło okno [OKEY]
Funkcja ta w niektórych modelach może znajdować się w innym miejscu. Np. w BODY ---> POWER MODULE


Kod:
Resetowanie nowego akumulatora Inpa (IBS)

1. Wybierz model e65 (dla innych e6X tak samo)
2. Wybierz silnik np. N62
3. F5
4. F5 - PM-IBS
5. F3 - PM 2 Byte Feld (kontrola czy rejestruje się odpowiedni akumulator)
6. F5 - wybierz wymiana akumulatora
7. Powinno wyskoczyć OK


NCS:
Tworzenie profilu lub jego edycja
Kod:
1 Oczywiście potrzebujemy interfejs do podłączenie się do bmw i program NSC-expert który instaluje się razem z INPA należy przy instalacji INPY zaznaczyć żeby zainstalował pełną wersję NSC-expert
2 Uruchamiamy NSC musimy stworzyć profil tak więc klikamy File-load profile - expertmode - OK
następnie File- Edit prifl - hasło: repxet - ok
wybieramy w car/key memory przycisk Individualisierung i zaznaczamy wszystkie 3 opcje czyli :
individualierung aktiv, kernfunktionen, trace individualizable FSW/PSW - ok
conistance check = sprawdza czy wszystko
klikamy przycisk FSW/PSW i zaznaczamy ptaszkiem FSW/PSW-Manipulate with FSW_PSW.MAN
OK OK :)


Rejestracja większej baterii / zmiana wartości ah:
Kod:
Otwieram NCS ląduje profil EXPERTMODE Wciskam F1 VIN/ZCS/FA następnie F3 ZCS/FA f ECU wybieram model e60 i klikam OK.
I mam do wyboru CAS i LMA, wybieram CAS i daje OK.
NCS sczytuje VIN itd. następnie daję F6 BACK
i klikam na F4 Process ECU i mam do wyboru różne sterowniki, dalej wybieram CAS i daję OK odczytuje, następnie daje F4 READ ECU


Poszukaj tam w pliku
KLASSE_BATERIE
90ah
I zmień tą wartość

Przykłady
http://forums.5series.net/diy-do-yourse ... ry-114909/

Kodowanie na przykładzie dziennych
viewtopic.php?f=25&t=73650


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [e60] kolejny problem z elektronika!
PostNapisane: 29 stycznia 2014, 18:19 
Offline
Forumowicz

Wiek: 37
Posty: 112
Lokalizacja: Piotrkòw Trybunalski
Moje BMW: szukam
Super Wujek, dzieki jeszcze raz o pomoc!!! Bede modzil ;) tylko zastanawia mnie jedna rzecz, pokazales jeden post dla przykladu... Tam rozne rodzaje wartosci ah sa wyswietlone. A co zrobic jak ja mam 95ah a na tym przykladzie go nie ma?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e60] kolejny problem z elektronika!
PostNapisane: 30 stycznia 2014, 08:03 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 38
Posty: 3397
Lokalizacja: Kraina BMW
Kod silnika: MXXBXX
Garaż: E36 Coupe Black Bitch http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f ... 9#p1307309

FunPage E36 Coupe Black Bitch http://www.facebook.com/e36bbcosmos/
Shadow520d napisał(a):
Super Wujek, dzieki jeszcze raz o pomoc!!! Bede modzil ;) tylko zastanawia mnie jedna rzecz, pokazales jeden post dla przykladu... Tam rozne rodzaje wartosci ah sa wyswietlone. A co zrobic jak ja mam 95ah a na tym przykladzie go nie ma?
Nie ma, ale może w NCS DUMMY jest :)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [e60] kolejny problem z elektronika!
PostNapisane: 30 stycznia 2014, 08:32 
Offline
Specjalista

Posty: 2693
Lokalizacja: Racibórz(śląsk)
Moje BMW: Vectra B
Kod silnika: X20XEV
Wujek Lollipop napisał(a):
cursor napisał(a):
Przy wymianie na taki sam typ(czyli jeśli mamy AGM to na AGM o tej samej pojemności) to nie jest konieczna rejestracja i też będzie działać poprawnie.
Tak ale adaptacja konieczna, bo komputer nadal widzi jako rozładowany i trzeba jemu podpowiedzieć, że jest nowy.

Niekoniecznie. Pod warunkiem, że IBS jest w pełni sprawny


Odnośnie zmiany pojemności to prościej chyba dopisać do klucza FA np. +B090 co odpowiada baterii 90Ah
Dostępne opcje dla E60:
B080 BATTERIE_80AH //80 Ah-Batterie
B090 BATTERIE_90AH //90 Ah-Batterie
B110 BATTERIE_110AH //110 Ah-Batterie
A090 BATT_AGM_90AH //90 Ah-AGM Batterie (SA536)
A080 BATT_AGM_80AH //80 Ah-AGM Batterie

Jak widać nie ma baterii 95Ah i 100Ah


Nie musi być błędu bezpośrednio związanego z IBS. W innych sterownikach potrafią być błędy które potrafią naprowadzić, że to on jest winny

_________________
Jeśli udzielam się w temacie, to proszę nie pisać mi PW. Lepiej problem rozwiązać w danym temacie. Może przydać się jeszcze komuś innemu w przyszłości


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [e60] kolejny problem z elektronika!
PostNapisane: 30 stycznia 2014, 08:44 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 38
Posty: 3397
Lokalizacja: Kraina BMW
Kod silnika: MXXBXX
Garaż: E36 Coupe Black Bitch http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f ... 9#p1307309

FunPage E36 Coupe Black Bitch http://www.facebook.com/e36bbcosmos/
cursor napisał(a):
Niekoniecznie. Pod warunkiem, że IBS jest w pełni sprawny
Nie wiem gdzie ty wyczytałeś, bo mi znajomi płaczą, ze po samej wymianie padają im nowe akumulatory mimo, ze sprawny IBS, nic prądu nie pobiera? A po adaptacji wszystko wraca do normy.

cursor napisał(a):
Odnośnie zmiany pojemności to prościej chyba dopisać do klucza FA np. +B090 co odpowiada baterii 90Ah
Dostępne opcje dla E60:
B080 BATTERIE_80AH //80 Ah-Batterie
B090 BATTERIE_90AH //90 Ah-Batterie
B110 BATTERIE_110AH //110 Ah-Batterie
A090 BATT_AGM_90AH //90 Ah-AGM Batterie (SA536)
A080 BATT_AGM_80AH //80 Ah-AGM Batterie
Ale wiesz, że dopisywanie do kluczu FA jest o wiele trudniejsze niż samo kodowanie pliku w którym można zmienić wartość baterii jeśli ktoś to robi sam pierwszy raz?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [e60] kolejny problem z elektronika!
PostNapisane: 30 stycznia 2014, 11:24 
Offline
Specjalista

Posty: 2693
Lokalizacja: Racibórz(śląsk)
Moje BMW: Vectra B
Kod silnika: X20XEV
Wujek Lollipop napisał(a):
Ale wiesz, że dopisywanie do kluczu FA jest o wiele trudniejsze niż samo kodowanie pliku w którym można zmienić wartość baterii jeśli ktoś to robi sam pierwszy raz?

Wg mnie odwrotnie. Nie trzeba edytować żadnego pliku. Nie trzeba edytować żadnego profilu w NCS, żeby wykorzystywał plik man. Po prostu po odczytaniu wyposażenia z CAS, klikamy "FA eingeben"/"Enter FA"(zależnie od języka), potwierdzamy VIN i mamy listę FA. Dopisujemy kolejną opcję. Klikamy ADD. Potwierdzamy Ok, a później postępujemy tak jakbyśmy kodowali normalnie moduł.

Można ew. wykorzystać opcję FA write dla CAS i LMA

_________________
Jeśli udzielam się w temacie, to proszę nie pisać mi PW. Lepiej problem rozwiązać w danym temacie. Może przydać się jeszcze komuś innemu w przyszłości


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [e60] kolejny problem z elektronika!
PostNapisane: 30 stycznia 2014, 11:37 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 38
Posty: 3397
Lokalizacja: Kraina BMW
Kod silnika: MXXBXX
Garaż: E36 Coupe Black Bitch http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f ... 9#p1307309

FunPage E36 Coupe Black Bitch http://www.facebook.com/e36bbcosmos/
cursor napisał(a):
Wujek Lollipop napisał(a):
Ale wiesz, że dopisywanie do kluczu FA jest o wiele trudniejsze niż samo kodowanie pliku w którym można zmienić wartość baterii jeśli ktoś to robi sam pierwszy raz?

Wg mnie odwrotnie. Nie trzeba edytować żadnego pliku. Nie trzeba edytować żadnego profilu w NCS, żeby wykorzystywał plik man. Po prostu po odczytaniu wyposażenia z CAS, klikamy "FA eingeben"/"Enter FA"(zależnie od języka), potwierdzamy VIN i mamy listę FA. Dopisujemy kolejną opcję. Klikamy ADD. Potwierdzamy Ok, a później postępujemy tak jakbyśmy kodowali normalnie moduł.

Można ew. wykorzystać opcję FA write dla CAS i LMA

A przepraszam, pomyliło mi się FA z SA.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [e60] kolejny problem z elektronika!
PostNapisane: 30 stycznia 2014, 11:55 
Offline
Forumowicz

Wiek: 37
Posty: 112
Lokalizacja: Piotrkòw Trybunalski
Moje BMW: szukam
Dobra Panowie, ale jak juz mam 95ah a nie ma jej na liscie w systemie auta to idzie ja i tak zakodowac jako 95ah?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e60] kolejny problem z elektronika!
PostNapisane: 30 stycznia 2014, 11:59 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 38
Posty: 3397
Lokalizacja: Kraina BMW
Kod silnika: MXXBXX
Garaż: E36 Coupe Black Bitch http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f ... 9#p1307309

FunPage E36 Coupe Black Bitch http://www.facebook.com/e36bbcosmos/
Shadow520d napisał(a):
Dobra Panowie, ale jak juz mam 95ah a nie ma jej na liście w systemie auta to idzie ja i tak zakodowac jako 95ah?
Myślę, zostaw tak jak jest jeśli nie masz na liście i nie zmieniaj opcji na większy jeśli masz zakodowane A090 a kupiłeś AGM 95ah. Tylko powiedz jaki kupiłeś AGM czy normalny akumulator bo to jest bardzo ważne, a wypadałoby zmienić na B zamiast A jeśli kupiłeś bez AGM czyli zmiana z A090 na B090.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 50 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3  Następna strona


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 11 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL