BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 28 marca 2024, 12:46

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1




Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: M5
PostNapisane: 12 czerwca 2009, 10:11 
Offline
Zacna persona forum

Posty: 1927
Lokalizacja: a stund :)
BMW M5
Obrazek

E12
Pierwszą piątką noszącą magiczną literę "M" w nazwie był model E12 535i. Wszystko zaczęło się w 1979 roku, gdy BMW pokazało światu swojego mocarnego sedana. Auto wyposażone było w 3.5 litrowy, rzędowy silnik pochodzący z modelu 635i. M535i oferowało słuszne 218 koni i 308 Nm. Jak na ówczesne realia osiągi były zdumiewająco dobre - 7.2 sekundy do setki i prędkość maksymalna wynosząca 219 km/h to świetny wynik. Silnik M535i zeswatano z pięciobiegową, krótko lub długo zestrojoną skrzynią biegów. Produkcję E12 M535i zakończono w 1981 roku.

Dane techniczne:
długość - 4618 mm
szerokość - 1689 mm
wysokość - 1422 mm
rozstaw osi - 2637 mm
masa - 1391 kg
silnik: 3453 cm3 R6, 2 zawory na cylinder
skrzynia biegów - manualna, pięciobiegowa
moc - 218 KM @ 5200 rpm
max. moment obrotowy - 304 NM @ 4000 rpm
przyspieszenie 0-100 km/h - 7.2 s
prędkość maksymalna - 219 km/h


Obrazek

Obrazek





E28
Również model E28 doczekał się wersji M535i będącej przedsmakiem pierwszej, "prawdziwej" M5. Auto było zbliżone danymi do starej M535i. Silnik to wciąż rzędowa, trzyipółlitrowa szóstka, o prawie identycznych parametrach. Jedyna zmiana w osiągach to prędkość maksymalna równa 225 km/h. M353i musiało wkrótce ustąpić miejsca nowemu królowi szybkich sedanów - M5.
W 1984 roku w Amsterdamie BMW zaprezentowało pierwsze M5. Była to radykalnie wzmocniona "piątka" E28. Auto miało łączyć wygodę i praktyczność sedana z osiągami sportowego auta. Wygląd zewnętrzny nie zdradzał mocy auta. Z podwoziem zapożyczonym od BMW M535i i zmodernizowaną sześciocylindrową, rzędową jednostką z M1 osiągającą 286 KM z pojemności 3.5 litra, pierwsze M5 mogło poszczycić się osiągami, które nawet dziś mogą wywierać wrażenie - 6.1 sekundy do setki i prędkość maksymalna rzędu 251 km/h. BMW M5 E28 zostały ręcznie wyprodukowane w ilości zaledwie 2191 sztuk, więc spotkanie go w Polsce graniczy z cudem.

Dane techniczne (M535i):
długość - 4620 mm
szerokość - 1700 mm
wysokość - 1400 mm
rozstaw osi - 2625 mm
masa - 1465 kg
silnik: 3430 cm3 R6, 2 zawory na cylinder
skrzynia biegów - manualna, pięciobiegowa
moc - 218 KM @ 5500 rpm
max. moment obrotowy - 310 NM @ 4000 rpm
przyspieszenie 0-100 km/h - 7.2 s
prędkość maksymalna - 225 km/h

Dane techniczne (M5):
długość - 4620 mm
szerokość - 1700 mm
wysokość - 1400 mm
rozstaw osi - 2625 mm
masa - 1465 kg
silnik: 3453 cm3 R6, 4 zawory na cylinder
skrzynia biegów - manualna, pięciobiegowa
moc - 286 KM @ 6500 rpm
max. moment obrotowy - 340 NM @ 4500 rpm
przyspieszenie 0-100 km/h - 6.1 s
prędkość maksymalna - 251 km/h


Obrazek

Obrazek




E34
W 1988 roku BMW przedstawiło nowe M5. Silnik był kolejną ewolucją rzędowego M88 zastosowanego w M5 E28, w E34 pierwszej serii generował 315 KM z 3.5 litra pojemności. Auto było oferowane z pięcio- lub sześciobiegową manualną skrzynią biegów. Osiągi były podobne do E28 - przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmowało 6.4 sekundy, a prędkość maksymalna wynosiła 253 km/h. W drugiej połowie 1991 roku pojemność zwiększono do 3.8 litra, a co za tym idzie moc wzrosła do 340 KM. Po tej modyfikacji M5 przyspieszało od zera do setki w 5.7 sekundy i osiągało prędkość maksymalną równą 250 km/h z ogranicznikiem, a po zdjęciu elektronicznego kagańca aż 273 km/h. E34, w odróżnieniu od poprzednika, była oferowana również w wersji Touring, która znalazła tylko 891 nabywców. Każda sztuka M5 była, podobnie jak poprzednik, składana ręcznie w fabryce M GmbH.

Dane techniczne (sedan):
długość - 4720 mm
szerokość - 1750 mm
wysokość - 1392 mm
rozstaw osi - 2760 mm
masa - 1733 kg
silnik - 3535 cm3 R6, 4 zawory na cylinder (1 wersja), 3795 cm3 R6, 4 zawory na cylinder (2 wersja)
skrzynia biegów - manualna, pięcio- lub sześciobiegowa
moc - 315 KM @ 6900 rpm (1 wersja), 340 KM @ 6900 (2 wersja)
max, moment obrotowy - 360 Nm @ 4750 rpm (1 wersja), 400 Nm @ 4750 Nm (2 wersja)
przyspieszenie 0-100 km/h - 6.4 s (1 wersja), 5.7 s (2 wersja)
prędkość maksymalna - 253 km/h (1 wersja), 250 km/h (ograniczona 2 wersja), 273 km/h (2 wersja bez ogranicznika)

Dane techniczne (touring):
długość - 4720 mm
szerokość - 1751 mm
wysokość - 1392 mm
rozstaw osi - 2721 mm
masa - 1786 kg
silnik - 3795 cm3 R6, 4 zawory na cylinder
skrzynia biegów - manualna, sześciobiegowa
moc - 340 KM @ 6900 (2 wersja)
max, moment obrotowy - 400 Nm @ 4750 Nm (2 wersja)
przyspieszenie 0-100 km/h - 5.9 s
prędkość maksymalna - 250 km/h







Cecotto Edition
Ta specjalna, wyprodukowana w 22 egzemplarzach seria jest spełnieniem życzenia kierowcy wyścigowego, Johnnego Cecotto, którego BMW zapytało o jego wizję M5. Cecotto zażyczył sobie luksusowego wyposażenia - między innymi skórzanych, podgrzewanych foteli, drewnianego wykończenia wnętrza i spryskiwaczy reflektorów. Limitowana seria M5 była oferowana w dwóch kolorach nadwozia - Lagoon Green metallic i Mauritius Blue metallic.

Winkelhock Edition
Joachim Winkelhock, podobnie jak Johnny Cecotto, został poproszony o wymyślenie specjalnej wersji piekielnego sedana BMW. Wizja Winkelhocka była zupełnie inna niż pomysł Cecotto. Chciał, żeby M5 sygnowane jego nazwiskiem było lżejsze kosztem luksusu i komfortu. W celu odchudzenia auta zrezygnował z tylnich zagłówków, świateł przeciwmgielnych i elektrycznych tylnych szyb. Zmniejszeniu uległ nawet bak. Zmieniono opony na szersze, serjne przednie fotele zastąpiły sztywniejsze i lżejsze odpowiedniki dające lepsze trzymanie boczne. Wszystkie 51 egzemplarzy miało ten sam, dwukolorowy lakier - Jet Black na górze auta, niższe partie były w kolorze Sterling Silver metallic.

20 Jahre Motorsport Edition
Specjalna seria M5 wyprodukowana w ilości 20 egzemplarzy z okazji dwudziestolecia działalności M Motorsport. Jubileuszowa edycja była wyposażona w pakiet Nurburgring i specjalne fotele Recaro. Deska rozdzielcza była wykonana z włókna węglowego w celu obniżenia masy i nadania wnętrzu sportowego charakteru. 20 Jahre Motorsport Edition M5 były sprzedawane wyłącznie w kolorze Mugello Red.

UK Limited Edition
Ta edycja M5 powstała w ilości 50 sztuk z okazji zakończenia produkowania modelu z kierownicą po prawej stronie. Oferowane były w kolorach Rosso Red metallic i Orinoco metallic. We wnętrzu zagościło drewno wysokiej jakości i elektryczny szyberdach. W kolorze Rosso Red wyprodukowano 15 sztuk, zaś w Orinoco pozostałe 35.

Obrazek
Obrazek
Obrazek

E39
W 1998 na genewskim salonie zostało zaprezentowane M5 E39. W odróżnieniu od poprzedników, E39 nie było produkowane ręcznie. Zerwano również z silnikiem R6, który został zastąpiony pięciolitrowym V8 osiągającym niebotyczne 400 KM. Nowy, piekielnie szybki sedan z Monachium był sprzedawany jedynie z sześciobiegową, ręczną skrzynią biegów. Według producenta, M5 osiągało 100 km/h w 5.3 sekundy, a prędkość maksymalna była ograniczona do 250 km/h. Bez limitera samochód osiągał niemal 300 kilometrów na godzinę, co czyniło go wówczas najszybszym czterodrzwiowcem świata. M5 E39, podobnie jak poprzednicy, nie zdradzało zbytnio wyglądem swojego potencjału. Cztery końcówki tłumika i delikatne ospoilerowanie odróżniały z zewnątrz M5 od zwykłej piątki.

Dane techniczne:
długość - 4784 mm
szerokość - 1800 mm
wysokość - 1437 mm
rozstaw osi - 2830 mm
masa - 1795 kg
silnik - 4941 cm3 V8, 4 zawory na cylinder
skrzynia biegów - manualna, sześciobiegowa
moc - 400 KM @ 6600 rpm
max. moment obrotowy - 500 Nm @ 3800 rpm
przyspieszenie 0-100 km/h - 5.3 s
prędkość maksymalna - 250 km/h (ograniczona), 298 km/h (bez ogranicznika)


Obrazek

Obrazek

Obrazek

E60
W roku 2004 BMW zaprezentowało najbardziej agresywny, szybki i potężny samochód, jaki do tego czasu powstał w Monachium. Nowe M5 elektryzuje wszystkim. Od dziesięciocylindrowego silnika osiągającego 507 koni i 8250 rpm, przez siedmiobiegową, sekwencyjną skrzynię biegów, do płaskiego podwozia, dzięki któremu M5 niemalże przykleja się do nawierzchni. Jakby tego było mało, skrzynia posiada 11 trybów pracy, 4 automatyczne, 6 ręcznych i specjalny tryb M, który daje najlepsze osiągi. W centrum dowodzenia M5 można ustawić jeden z trzech trybów pracy silnika. Innymi słowy kierowca sam decyduje, ile koni mechanicznych chce mieć i jak brutalny ma być jego samochód. Można wybierać między trybem P400, który daje "marne" 400 KM, P500 uwalniającym wszystkie konie i P500S, który oferuje 507 KM i przyspieszoną reakcję pedału gazu. Najnowsze M5 osiąga pierwszą setkę w 4.7 sekundy, a bez ogranicznika osiąga prawie 330 km/h. Wersja Touring zaprezentowana w roku 2006 dysponuje podobnymi osiągami, ale przyspieszenie jest nieznacznie gorsze, zajmuje bowiem 4.8 sekundy. Wieczność, prawda?

Dane techniczne (sedan):
długość - 4855 mm
szerokość - 1846 mm
wysokość - 1469 mm
rozstaw osi - 2 889 mm
masa - 1795 kg
silnik - 4999 cm3 V10, 4 zawory na cylinder
skrzynia biegów - sekwencyjna SMG III, siedmiobiegowa
moc - 507 KM @ 7750 rpm
max. moment obrotowy - 520 NM @ 6100 rpm
przyspieszenie 0-100 km/h - 4.7 s
prędkość maksymalna - 250 km/h (ograniczona), 328 km/h (bez ogranicznika)

Dane techniczne (touring):
długość - 4855 mm
szerokość - 1846 mm
wysokość - 1512 mm
rozstaw osi - 2880 mm
masa - 1795 kg
silnik - 4999 cm3 V10, 4 zawory na cylinder
skrzynia biegów - sekwencyjna SMG III, siedmiobiegowa
moc - 507 KM @ 7750 rpm
max. moment obrotowy - 520 NM @ 6100 rpm
przyspieszenie 0-100 km/h - 4.8 s
prędkość maksymalna - 250 km/h (ograniczona)

Obrazek
Obrazek



Źródło:
(c) bmw.pl
(c) wikipedia.org
(c) carfolio.com
(c) google.pl
(c) m5board.com
(c) netcarshow.com
(c) answers.com
(c) moje zbiory

_________________
Obrazek
GeRmAn STyLe~~NiSko i SZeRoKo


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 5 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL