BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 28 marca 2024, 17:45

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1




Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 6 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [Życiorys] Alex von Falkenhausen (1907-1989)
PostNapisane: 5 września 2010, 20:29 
Offline
Zacna persona forum

Wiek: 13
Posty: 1238
Lokalizacja: Białystok
Moje BMW: E32 E39
Kod silnika: M30B30 M52B25
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f ... &start=100
Jak było to do kosza.
Temat zaczerpnięty z innego forum.


Alex von Falkenhausen

Urodzony 22 maja 1907 r. w Monachium. Niemiecki arystokrata, menedżer, konstruktor i kierowca wyścigowy.
Obrazek


Baron von Falkenhausen był wszechstronnie uzdolnionym człowiekiem renesansu. Fani biało-niebieskiego śmigła powinni być mu dozgonnie wdzięczni. Bez jego konstruktorskiego geniuszu firma Bayerische Motoren Werke mogłaby nie przetrwać kryzysu przełomu lat 50. i 60. To właśnie on zaprojektował od podstaw legendarną 4-cylindrową jednostkę serii M10, która w ciągu kilku lat utorowała firmie drogę na szczyty.

Można śmiało rzec, iż w każdym BMW - od początku lat 30. po dziś dzień - tkwi pierwiastek sportowej pasji von Falkenhausena, kurtuazyjnie zwanego „baronem BMW”.

* * *
Alexander Von Falkenhausen pochodził z arystokratycznej rodziny bawarskiej o wojskowych tradycjach. Jego ojcem był Alexander von Falkenhausen (1878-1966), generał podczas II wojny światowej, który zapisał się w historii jako czarny charakter – pełnił m.in. rolę gubernatora okupowanej Belgii.

Obrazek

W latach 1928-1934 Alexander-junior studiował na politechnice w Monachium. Od pierwszej połowy lat 30. - fanatyk jednośladów - ścigał się na samodzielnie skonstruowanych motocyklach.



Na zawodach dotkliwie dogryzał fabrycznym zawodnikom BMW startującym wówczas na 1-cylindrowych R4.. W ten sposób wpadł w oko decydentów BMW. Potraktowali go jak nieoszlifowany, samorodny talent.

Falkenhausen dołączył do firmy w 1934 r. w podwójnej roli: zawodnika motocyklowych rajdów terenowych i projektanta ram jednośladów. Prędko przyczynił się do wyraźnej poprawy właściwości jezdnych motocykli BMW. Stworzył przednie zawieszenie na widelcu teleskopowym, które pojawiło się w 1935 r. oraz zawieszenie tylnego koła, dotąd mocowanego na sztywno, zastosowane po raz pierwszy rok później. Uzbrojony w te przyszłościowe rozwiązania eksperymentalny motocykl BMW R5 okazał się bezkonkurencyjny w rajdach terenowych. Falkenhausen zdobył na nim złoty medal w Sześciodniówkach w 1936 i 1937 r. Sukcesy R5 skłoniły BMW do stopniowego wprowadzenia patentów Falkenhausena do produkcji seryjnej.

W 1938 r. Falkenhausen grał już pierwsze skrzypce w dziale badawczym jednośladów. Wspomagał swoją wiedzą również dział projektujący samochody wyścigowe. Współtworzył legendarne BMW 328, pracując w zespole inżynierów obok takich sław jak Alfred Boning, Fritz Fiedler i Ernst Loof.

Pod koniec lat 30. Bayerische Motoren Werke zaczęło przestawiać się na produkcję przeznaczoną dla wojska. Baron był jednym z twórców motocykla z wózkiem bocznym BMW R75, od początku dedykowanego do użytku w armii. W ferworze testów terenowych otarł się o strefę walk na froncie wschodnim. W czasie wojny zajmował się też zleconym projektem miniaturowego, 1-osobowego pojazdu opancerzonego i adaptacją 9-cylindrowego, gwiazdowego, lotniczego silnika BMW do napędu czołgu. Ale nawet wtedy nie zapominał o ukochanych motocyklach. W wolnych chwilach wspierał zespół konstruktorów kreślących nowe rozwiązania takie jak 2-cylindrowy bokser 350 cm³ i układ nośny motocykla typu „monocoque”, ze zbiornikiem paliwa spełniającym częściowo funkcje ramy nośnej i z wózkiem o podobnej budowie nośnej.

Po II wojnie Falkenhausen założył przedsiębiorstwo AFM (skrót "Alexander von Falkenhausen Motorenbau"). Dziś nazywalibyśmy je firmą tuningową. Za odpowiednią opłatą baron przygotowywał najszybsze, przedwojenne samochody BMW do celów rajdowych.

Nie przestał się ścigać, choć tym razem na 4 kołach. Brał udział w pierwszych powojennych wyścigach samochodowych organizowanych w Niemczech, prowadząc prywatnego, podrasowanego roadstera BMW 328.
Obrazek

Baron za kierownicą swojego BMW 328, podczas wyścigu torem wytyczonym po trójkącie w Karlsruhe, rok 1946. Był najszybszy w klasie do 2 litrów.

Zdobył mistrzostwo Niemiec w wyścigach samochodowych w 1948 r. za kierownicą 1-osobowego roadstera własnej konstrukcji z wyczynowym, 6-cylindrowym silnikiem 1,5 dm³, wykorzystującym elementy BMW 328.

Później przyszły sukcesy w trudnych rajdach zagranicznych organizowanych w Jugosławii, oraz na alpejskich, diabelnie niebezpiecznych drogach Francji i Austrii. Odniósł je dzięki świetnemu porozumieniu z pilotem – żoną Kitty – czyli baronową Kathariną von Falkenhausen, z domu von der Mühle-Eckart.

W latach 1952-1953 firma AFM wystawiała swoje samochody do wyścigów Formuły 1.

Obrazek

Niestety, startowały bez większych sukcesów. Duże koszty uczestnictwa w F1 doprowadziły przedsiębiorstwo na skraj przepaści. Dlatego w 1954 r. baron powrócił na garnuszek BMW, gdzie został szefem wydziału projektowego sportów motorowych. Dopiero w 1956 r. przesiadł się ze swojej pierwszej rajdówki – „potwora” na bazie 16-letniego BMW 328 - do przygotowanego do wyczynu BMW 502.

Sportowa żyłka nie pozwoliła mu odwiesić kasku nawet, gdy musiał ustąpić miejsca młodszym pokoleniom rajdowców. Nadal startował w rajdach, tylko prywatnie, na przekornym malutkim BMW 600.
Obrazek


W latach 60. ujeżdżał lekko sportową Siedemsetkę, a także jej wyczynową wersję 700 RS-2 (na zdjęciu poniżej).
ObrazekObrazek



W 1957 r. baron przejął patronat nad działem fabryki projektującym silniki. Wkrótce, w ramach ambitnego projektu stworzenia nowoczesnego sedana średniej klasy, otrzymał zadanie stworzenia 4-cylindrowego silnika 1,3 dm³. Zabrał się do dzieła z poziomu pustej deski kreślarskiej. Stracił wiele nerwów, aby przekonać członków zarządu do zastosowania nowoczesnych rozwiązań. Firma balansowała na krawędzi bankructwa. Dlatego wielu decydentów uważało, że wał korbowy podparty na 5 łożyskach, wałek rozrządu w głowicy napędzany łańcuchem dwurzędowym, zaawansowany kształt komory spalania, czy też wysokiej jakości stopy metali użyte do odlewów, to tylko szalone fanaberie ambitnego inżyniera, zarażonego bakcylem wyścigów. Czyste ekstrawagancje piekielnie drogie w produkcji.

Nie dość kłopotów, von Falkenhausen prędko ocenił, że jednostka 1,3 dm³ będzie ledwie wystarczająca do napędu sedana o wadze ponad 1 tony. Według niego optymalny był silnik o pojemności… 2 dm³! Słysząc takie propozycje barona, jego mocodawcy tylko przewracali oczami, ciskali dokumentami i wychodzili z sali. Po wielu kłótniach stanęło na kompromisowym 1,5 dm³.

Urażony von Falkenhausen postanowił w pewnym sensie przechytrzyć decydentów. Zaprojektował silnik 1,5 dm³ perspektywicznie. Tak, aby w przyszłości dało się go łatwo i tanio powiększyć nawet do 2 dm³. Tak narodził się pierwszy z silników rodziny M10.

Obrazek
Wielka Czwórka BMW - Hofmeister, Fiedler, Wolff, von Falkenhausen - pochylona z uwagą nad dokumentacją rozłożoną na masce BMW 1500. Stylizowane zdjęcie z 1970 r.

Zaledwie rok po premierze „Neue Classe” baron mógł triumfować. Miał przysłowiowego nosa. Szefostwo zażądało ekspresowego powiększenia silnika do 1,6 dm³, a w 1964 r. do 1,8 dm³!

Baron osobiście testował wyczynową wersję M10 z dwoma wałkami rozrządu i 4 zaworami na cylinder. Z nie byle jakimi wynikami. W 1966 roku pobił rekord prędkości toru F1 Hockenheim dla aut o pojemności do 2 litrów. Miał wtedy 59 lat!

Obrazek
Po pierwszych niepewnych 2 latach, wyniki sprzedaży BMW Neue Classe zaczęły piąć się ostro wzwyż. Dzięki temu baron zdołał przekonać zarząd firmy do aktywniejszego udziału w sporcie. To właśnie on był ojcem duchowym diabelskiego wynalazku nazwanego BMW 2002 Turbo. W wigilię Bożego Narodzenia 1968 r. spędzoną ze współpracownikami zaskoczył ich szokującą propozycją:
- Spróbujmy wsadzić do dwulitrowego M10 turbosprężarkę.

Odszedł na emeryturę dopiero w 1976 r. przekazując szefostwo działu „BMW Motorsport” Paulowi Rosche. Swój wolny czas emeryta spędzał oczywiście w boksach.
Obrazek
Baron stroi silnik Formuły 2, rok 1977.

Z pewnością miał wiele satysfakcji, gdy w 1983 r. Nelson Piquet został mistrzem Formuły 1, prowadząc bolid Brabham BT52, napędzany turbodoładowanym silnikiem BMW M12/13 (1,5 dm³) o mocy 600 KM przy 9500 obr/min. Silnikiem wykorzystującym zmodyfikowany blok M10.
Obrazek


Zmarł 28 maja 1989 r. w rodzinnym Monachium.

Silnik M10 – jego wspaniałe „dziecko” - od samego początku zjednał sobie całą rzeszę sympatyków, głównie dzięki znakomitej dynamice i nowoczesnej, a jednocześnie prostej, świetnie przemyślanej konstrukcji. "Wariacje" M10 doskonale spisywały się w sporcie.

M10 był jednym z najdłużej wytwarzanych silników w historii BMW. W ciągu 26 lat seryjnej produkcji kolejnych wcieleń (do 1988 r.), wyprodukowano go w nakładzie około 3,5 mln sztuk!

Bibliografia i fotosy:
http://www.bmwworld.com http://www.grandprix.com http://www.ausauto.com http://zelastchancegaragedu78.blogspot.com http://www.e-24.ru http://www.prova.de


p.s
jeśli zły dział, proszę o przeniesienie.

_________________
Obrazek
523iA in progress
Moja była 7er ;(
5er Automatyczna Bieda


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Życiorys] Alex von Falkenhausen (1907-1989)
PostNapisane: 5 września 2010, 23:15 
Offline
Naczelny bimbrovnik
Avatar użytkownika

Posty: 9076
Lokalizacja: PTU
Moje BMW: e30
Kod silnika: m52b28
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=77118
Ciekawe :ok:

_________________
Obrazek

One redline a day keeps a mechanic away.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Życiorys] Alex von Falkenhausen (1907-1989)
PostNapisane: 6 września 2010, 02:52 
Offline
Częsty bywalec

Wiek: 43
Posty: 538
Lokalizacja: LBI
Moje BMW: E38
Kod silnika: M62B44
Naprawdę ciekawe! :ok:

_________________
Ból i tęsknota - ale już niedługo!!!


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Życiorys] Alex von Falkenhausen (1907-1989)
PostNapisane: 6 września 2010, 08:38 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 29637
Lokalizacja: Katowice
Garaż: ///M4 20iA+ LCI
było:
E91 318dA+ LCI
E39 520iA LCI
Mercedes CL600 V12TT
Mercedes C 180 lift
Mercedes E 350 lift
Mini JCW
Audi A6 3.0TDI
Mercedes CLS 350
Yaris d4d
E90 335iA+
E39 530i LCI
E61 535d+
E91 325d
E46 330i
E46 330dA LCI
E46 330i LCI
E39 540iA NV
E46 330i
E34 520i
:ok:


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Życiorys] Alex von Falkenhausen (1907-1989)
PostNapisane: 6 września 2010, 11:21 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 33
Posty: 8579
Lokalizacja: Lubelskie LJA
Moje BMW: Mercedes-Benz CLS
Kod silnika: 320CDI 7G-Tronic
Garaż: 93' E36 Sedan Calypsorot
http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=107879

99' E46 Coupe Topasblau
http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=119679

07' CLS W219 7G-Tronic
http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=55&t=151028
Bardzo ciekawy materiał :) Kawał dobrej motoryzacji :ok:

_________________
"Nie sztuką jest zwrócić uwagę swoim autem spojlerami i laminatami, sztuką jest zrobić to bez nich"
Obrazek
Był: 93' E36 Sedan 316i Calypsorot Metallic - Bimbrowóz (2009-2012)
Był: 99' E46 Coupe 320Ci Topasblau - Smerfeta (2012-2015)
Jest: 07' Mercedes-Benz CLS W219 320CDI 7G-Tronic - Czarna Locha (2015-Obecnie)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Życiorys] Alex von Falkenhausen (1907-1989)
PostNapisane: 13 września 2010, 23:05 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 330
Lokalizacja: Katowice
Moje BMW: E46 i E90
Kod silnika: m47tu/m47tu2
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=95909
i to mi się podoba - zamiast spać, dowiaduję się wielu ciekawych rzeczy :-D

_________________
Obrazek

zobacz siostrzyczki:
viewtopic.php?f=6&t=121033
&
viewtopic.php?f=6&t=95909


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 6 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 10 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL