BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player



Ogłoszenia
Teraz jest 24 sierpnia 2017, 11:31


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1




Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 23 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: BMW E23 Kolejny temat z serii historia;)
PostNapisane: 6 września 2010, 20:56 
Offline
Zacna persona forum

Wiek: 6
Posty: 1238
Lokalizacja: Białystok
Moje BMW: E32 E39
Kod silnika: M30B30 M52B25
Garaż: viewtopic.php?f=6&t=76025&start=100
Czas produkcji

1976 październik – 1986 maj (usa: 1977 wrzesień – 1986 czerwiec)
Ilośc wyprodukowanych modeli

725i – 921
728 – 30.717
728i – 62.908
730 – 16.848
732i – 54.776
733i – 27.238
735i – 60.746
745i – 16.031
745i RPA – 192

Cena 730 na początku produkcji wynosiła 34.850 DM, a 732 drugiej generacji: 37.700 DM.
Szef projektu

Obrazek

Paul Bracq – zatrudniony w BMW w latach 1970 – 1974. Wcześniej pracował m.in. w zakładach Mercedesa biorąc udział przy projektach 230 SL Pagode, 220 S Coupé, 250, 600, 220 D. Pracując dla BMW zaprojektował serię 5 (E12, E28), 2002 Turbo, serię 3 (E21), serię 6 (E24), serię 7 (E23) oraz koncepcyjne samochody np. BMW Turbo, który zdobył nagrodę “Concept Car of the Year” od Revue Automobile Suisse. Nominowany w 2007 roku do Automotive Hall of Fame.


1976 – początek produkcji
Obrazek
1979 wrzesień – mały lifting.

1982 wrzesień – duży lifting.

Obrazek

Silniki

Wszystkie E23 były zasilane 12-zaworowym* silnikiem M30**. Wczesne egzemplarze sterowane były Boschowskim systemem Jetronic, późniejsze systemem Motronic. Jedynie modele 728 i 730 posiadały gaźnik, pozostałe modele miały paliwo podawane wtryskowo.

* Wyjątek stanowi wersja 735i na rynek RPA
** Wyjątek stanowi wersja 745i na rynek RPA, posiadająca silnik M88 z torowej legendy – BMW M1.
Ewolucja wyposażenia

1980 – zamek centralny, elektryczne okna, przyciemniane szyby, spryskiwacze i wycieraczki lamp.

1981 – zastąpienie 4-biegowej skrzyni ręcznej 5-biegową w standardzie oraz 3-biegowego automatu 4-biegowym. ABS jako opcja.

1982 – wraz z faceliftingiem 4-biegowa skrzynia ręczna z over-drivem była dostępna jako opcja
L7

L7 była luksusową wesją dostępną na rynku amerykańskim, w automacie. Wnętrze było w pełni pokryte skórą, łącznie z deską rozdzielczą i podsufitką.
Obrazek

Wersja touring

Produkowany przez francuski warsztat Alpiny ‘Garage Du Bac’. Część kombi (tj. bagażnik) jest wzięta z Mercedesa W123. Wyprodukowano kilkaset egzemplarzy.

Zobacz także: artykuł z BMW Total Magazin o E23 kombi.
http://www.bmw-e23-club.de/files/bmw%20total%20magazin.zip
Obrazek

Poprzednik
Obrazek

E23 zastąpił sedana o oznaczeniu E3 zasilanego 6-cylindrowym, rzędowym silnikiem o pojemności od 2.5 do 3.3. E3 produkowane były w latach 1968-1977 i są bezpośrednim przodkiem serii 7.

Następca

Obrazek

W 1985 roku premierę miał model E32 oferujący młodszą odmianę rzędowej szóstki M30, oraz silniki M60 (V8) i M70 (V12). E32 występowała także w przedłużonej wersji nadwozia – oznaczenie ‘iL’. E32 produkowana była do 1994 roku.

temat z:

http://bmwe23.wordpress.com/historia
/

_________________
Obrazek
523iA in progress
Moja była 7er ;(
5er Automatyczna Bieda


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: BMW E23 Kolejny temat z serii historia;)
PostNapisane: 7 września 2010, 17:34 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 1206
Lokalizacja: W-wa
Moje BMW: E32 735iA E39 523iT
Kod silnika: M30B35 M52B25
Najciekawsze jest to że zarówno w E3, E23 i E32 pod maską pracował motor M30 :ok:

_________________
Moja 7er viewtopic.php?t=2029

Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: BMW E23 Kolejny temat z serii historia;)
PostNapisane: 8 września 2010, 08:24 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Posty: 2507
Lokalizacja: Nadrenia (DE)
Moje BMW: E39 540&E39 528
Kod silnika: M62B44&M52B28TU
Skoro M30 było monopolistą w E23, warto wspomnieć:
"BMW M30 – silnik BMW Typoszereg silników BMW produkowany w latach 1968-1994. Jest to tak zwana ”Big six”, czyli duża szóstka. Wynaleziona jako 6-cylindrowe rozwiniecie silnika M10 autorstwa barona Alexandra von Falkenhausena. Cechą charakterystyczną jest odległość miedzy osiami cylindrów równa 100mm."
Najciekawsze silniki oparte na M30 wg mnie to:
- z BMW M1 silnik M88
- z 745i E23 silniki M102 i M106
- z E34 alpina B10 Biturbo silnik M30B35 z dwoma turbosprężarkami typu Garrett T25 0.8 bar

Cytacik o E32
"Silniki były bardzo wytrzymałe (szczególnie silniki M30 – odpowiednio serwisowane wytrzymywały przebiegi powyżej 600 tys. km)"

_________________
E39 M-pakiet 19" Hartge
viewtopic.php?f=6&t=125307&p=1576641#p1576641

V8 Eisenmann, 10J, Dupowóz
viewtopic.php?f=6&t=146942


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: BMW E23 Kolejny temat z serii historia;)
PostNapisane: 8 września 2010, 09:30 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 1237
Moje BMW: F10 530dA
Kod silnika: N57D30A
Garaż: http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=163403
kadlobekk dobra robota !!! :ok:

Okazuje się, że mam model już po ostatnim, dużym liftingu. Mój jest z grudnia '82

Co do ewolucji wyposażenia, które przedstawiłeś to elektryczne szyby w 80' roku stały się standardem ale tylko na przód. Elektryki na tył do samego końca produkcji znajdowały się na liście opcji. Np. ja mam z tyłu korbki :hyhy:

728 były zasilane gaźnikiem i ogólnie to raczej kiepska konstrukcja... :dobani: Ja mam 728i na wtrysku i to już zupełnie inna bajka :ok: Zmiany dokonano przy okazji pierwszego liftingu w '79.

Sporo zmian dokonało się również przy okazji liftingu jeśli chodzi o wersję 745i. Przed liftem konstrukcja bazowała na wersji 732 a po lifcie na wersji 735i.

_________________
Obrazek
BMW F10 530dA


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: BMW E23 Kolejny temat z serii historia;)
PostNapisane: 8 września 2010, 11:58 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Posty: 2507
Lokalizacja: Nadrenia (DE)
Moje BMW: E39 540&E39 528
Kod silnika: M62B44&M52B28TU
Łukasz_P napisał(a):
Sporo zmian dokonało się również przy okazji liftingu jeśli chodzi o wersję 745i. Przed liftem konstrukcja bazowała na wersji 732 a po lifcie na wersji 735i.

zgadza się, odpiednio silniki M102 i M106 :)

_________________
E39 M-pakiet 19" Hartge
viewtopic.php?f=6&t=125307&p=1576641#p1576641

V8 Eisenmann, 10J, Dupowóz
viewtopic.php?f=6&t=146942


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: BMW E23 Kolejny temat z serii historia;)
PostNapisane: 8 września 2010, 12:05 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 1237
Moje BMW: F10 530dA
Kod silnika: N57D30A
Garaż: http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=163403
Swoją drogą taka 745i z końca produkcji w srebrnym metalicu + czarne skóry...ahhh :serce: :serce: :serce:

Ale i tak uwielbiam swojego golaska z podstawowym silnikiem :super:

_________________
Obrazek
BMW F10 530dA


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: BMW E23 Kolejny temat z serii historia;)
PostNapisane: 8 września 2010, 12:39 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Posty: 2507
Lokalizacja: Nadrenia (DE)
Moje BMW: E39 540&E39 528
Kod silnika: M62B44&M52B28TU
droga wolna, swapuj.
Sławek z Wałcza włożył silnik z 745i E23 do E30 :)
Żaden driftowóz, po prostu pasjonat :]
Podobno na autostradzie porsche carrera nie dała rady (tyle że doładowanie jest chyba większe niż w serii)
Bardzo fajna jest reklama E23 745i z dawnych lat na youtube, jak znajdę to wkleje
Ogólnie E23 :hyhy:

_________________
E39 M-pakiet 19" Hartge
viewtopic.php?f=6&t=125307&p=1576641#p1576641

V8 Eisenmann, 10J, Dupowóz
viewtopic.php?f=6&t=146942


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: BMW E23 Kolejny temat z serii historia;)
PostNapisane: 8 września 2010, 12:59 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 1237
Moje BMW: F10 530dA
Kod silnika: N57D30A
Garaż: http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=163403
Co do SWAPA... hmm.

Prędzej czy później mnie to czeka bo ten silnik jest w stanie tak na.... 3+
Niestety spory przebieg (choć jak na na E23 to znowu bez przesady) i LPG przez większość jego żywota robi swoje...

Myślałem o SWAPIE na M30 3.5 po to podobno łatwa i przyjemna robota.

Dla mnie jednak VIN jest wyrocznią. Jak z fabryki wyjechała jako 2.8 to bardzo bym chciał aby tak pozostało.
Najpewniej na wiosnę będę szukał zdrowego 2.8 M30 co wcale łatwym zadaniem nie jest... :looka:

SWAP na jednostkę z 745i to już niezła jazda sądzę. Zresztą mam wątpliwości co tego czy skrzynia by to zniosła. Pomijając koszt zakupu takiego silnika.

Kumpel ostatni w żartach namawiał mnie na S62B50 :D

_________________
Obrazek
BMW F10 530dA


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: BMW E23 Kolejny temat z serii historia;)
PostNapisane: 8 września 2010, 14:39 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Posty: 2507
Lokalizacja: Nadrenia (DE)
Moje BMW: E39 540&E39 528
Kod silnika: M62B44&M52B28TU
Łukasz_P napisał(a):
namawiał mnie na S62B50

to by było dobre ;)
Na razie widziałem tylko w dwóch E28 w PL

Łukasz_P napisał(a):
Dla mnie jednak VIN jest wyrocznią. Jak z fabryki wyjechała jako 2.8 to bardzo bym chciał aby tak pozostało.

ale zmieniając na B35 pod maską by się praktycznie nic nie zmieniło poza wielkością dolotu :)
Chyba że masz gaźnik to dużo się zmieni.
Ale jazda będzie z innej bajki, w 7er 200KM i 300Nm musi być :!:
(dla mnie to nawet minimum w E30 :rotfl: )

_________________
E39 M-pakiet 19" Hartge
viewtopic.php?f=6&t=125307&p=1576641#p1576641

V8 Eisenmann, 10J, Dupowóz
viewtopic.php?f=6&t=146942


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: BMW E23 Kolejny temat z serii historia;)
PostNapisane: 8 września 2010, 14:42 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 1237
Moje BMW: F10 530dA
Kod silnika: N57D30A
Garaż: http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=163403
Pablo325i napisał(a):
ale zmieniając na B35 pod maską by się praktycznie nic nie zmieniło poza wielkością dolotu


No ja wiem, że nic by się nie zmieniło poza kilkoma drobiazgami ale to mnie boli... :looka: Bo już coś nie jest tak jak fabryka przewidziała....

Może to i śmieszne ale jestem "zboczony" na punkcje ORI...no poza felgami... :) Zresztą felgi też mam ORI BMW by BBS :)

_________________
Obrazek
BMW F10 530dA


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: BMW E23 Kolejny temat z serii historia;)
PostNapisane: 8 września 2010, 15:21 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Posty: 2507
Lokalizacja: Nadrenia (DE)
Moje BMW: E39 540&E39 528
Kod silnika: M62B44&M52B28TU
Łukasz_P napisał(a):
jestem "zboczony" na punkcje ORI

to wyjmuj serducho, leć da ASO po komplet panewek, uszczelniaczy, a jak starczy dźwigienek i wałek :)

_________________
E39 M-pakiet 19" Hartge
viewtopic.php?f=6&t=125307&p=1576641#p1576641

V8 Eisenmann, 10J, Dupowóz
viewtopic.php?f=6&t=146942


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: BMW E23 Kolejny temat z serii historia;)
PostNapisane: 8 września 2010, 15:29 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 1237
Moje BMW: F10 530dA
Kod silnika: N57D30A
Garaż: http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=163403
Dobra, dobra... :)

Mam na tyle ORI, na ile pozwalają fundusze... :cool:

Co do 3.5 M30 to muszę to jeszcze przemyśleć ale dopiero wtedy jak poszukiwania 2.8 nic nie dadzą...

_________________
Obrazek
BMW F10 530dA


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: BMW E23 Kolejny temat z serii historia;)
PostNapisane: 8 września 2010, 18:10 
Offline
Zacna persona forum

Wiek: 6
Posty: 1238
Lokalizacja: Białystok
Moje BMW: E32 E39
Kod silnika: M30B30 M52B25
Garaż: viewtopic.php?f=6&t=76025&start=100
Raczej ciężko Ci będzie znaleźć B28, jak już chcesz bliżej orginału to B30 lub B35.
P.s dziś na allegro widziałem E23 w dizlu po swapie :zdziwko: :/

_________________
Obrazek
523iA in progress
Moja była 7er ;(
5er Automatyczna Bieda


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: BMW E23 Kolejny temat z serii historia;)
PostNapisane: 8 września 2010, 23:47 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 1237
Moje BMW: F10 530dA
Kod silnika: N57D30A
Garaż: http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=163403
kadlobekk napisał(a):
P.s dziś na allegro widziałem E23 w dizlu po swapie


Tak widziałem to, prawie jak F01 730d :rotfl:

2.8 da się dorwać ale trzeba się trochę wysilić. 3.5 za to niemal leżą na ulicy :cool:

_________________
Obrazek
BMW F10 530dA


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: BMW E23 Kolejny temat z serii historia;)
PostNapisane: 9 września 2010, 16:25 
Offline
Zacna persona forum

Wiek: 6
Posty: 1238
Lokalizacja: Białystok
Moje BMW: E32 E39
Kod silnika: M30B30 M52B25
Garaż: viewtopic.php?f=6&t=76025&start=100
Wsadzaj B35! :hyhy:

_________________
Obrazek
523iA in progress
Moja była 7er ;(
5er Automatyczna Bieda


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: BMW E23 Kolejny temat z serii historia;)
PostNapisane: 10 września 2010, 08:48 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Posty: 2507
Lokalizacja: Nadrenia (DE)
Moje BMW: E39 540&E39 528
Kod silnika: M62B44&M52B28TU
B37 (ze schnitzera S5) :)
I tak nikt nie zobaczy różnicy, no chyba że po tym jak zostaje w tyle :rotfl:

_________________
E39 M-pakiet 19" Hartge
viewtopic.php?f=6&t=125307&p=1576641#p1576641

V8 Eisenmann, 10J, Dupowóz
viewtopic.php?f=6&t=146942


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: BMW E23 Kolejny temat z serii historia;)
PostNapisane: 10 września 2010, 18:17 
Offline
Zacna persona forum

Wiek: 6
Posty: 1238
Lokalizacja: Białystok
Moje BMW: E32 E39
Kod silnika: M30B30 M52B25
Garaż: viewtopic.php?f=6&t=76025&start=100
A właśnie, ile PS ma S5 schnitzera? dużo róźni się od B35?

_________________
Obrazek
523iA in progress
Moja była 7er ;(
5er Automatyczna Bieda


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: BMW E23 Kolejny temat z serii historia;)
PostNapisane: 10 września 2010, 18:33 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 1237
Moje BMW: F10 530dA
Kod silnika: N57D30A
Garaż: http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=163403
Dobra jak znajdziecie mi silnik B37 w dobrej cenie to wsadzam od razu... :cwaniak:

kadlobekk, z tego co wiem B37 w S5 ma 260 km ... :) ale pewności nie mam

_________________
Obrazek
BMW F10 530dA


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: BMW E23 Kolejny temat z serii historia;)
PostNapisane: 10 września 2010, 20:33 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 1206
Lokalizacja: W-wa
Moje BMW: E32 735iA E39 523iT
Kod silnika: M30B35 M52B25
kadlobekk napisał(a):
A właśnie, ile PS ma S5 schnitzera? dużo róźni się od B35?


Motor AC Schnitzer S5 3,7 Kat posiada 262 PS (+51PS oczywiście względem oryginału -211PS)
Motor AC Schnitzer S5 Kat 535 (E34) - 245 PS (+34 PS)
Motor AC Schnitzer S5 M535 (E28) - 245 PS (+27PS względem oryginału - 218PS)
i jeszcze taka ciekawostka
Motor AC Schnitzer S5 2,7 - 200 PS (+30PS względem - 170PS)

_________________
Moja 7er viewtopic.php?t=2029

Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: BMW E23 Kolejny temat z serii historia;)
PostNapisane: 10 września 2010, 21:51 
Offline
Zacna persona forum

Wiek: 6
Posty: 1238
Lokalizacja: Białystok
Moje BMW: E32 E39
Kod silnika: M30B30 M52B25
Garaż: viewtopic.php?f=6&t=76025&start=100
A Arkus, dzięki za wyjaśnienie :)

_________________
Obrazek
523iA in progress
Moja była 7er ;(
5er Automatyczna Bieda


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 23 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL