BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 29 marca 2024, 08:30

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1




Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [Życiorys] Claus Luthe (1932-2008)
PostNapisane: 12 września 2010, 19:21 
Offline
Zacna persona forum

Wiek: 13
Posty: 1238
Lokalizacja: Białystok
Moje BMW: E32 E39
Kod silnika: M30B30 M52B25
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f ... &start=100
Claus Luthe

Urodzony 8 grudnia 1932 r. w Wuppertalu. Znakomity niemiecki konstruktor i designer.

Jako młody inżynier, w 1948 r. zaczął pracę w przedsiębiorstwie „Voll” w Würzburgu, wytwarzającym nadwozia specjalne m.in. karoserie autobusów. W 1954 r. odbył krótki staż w dziale projektów FIAT-a. Zaprojektował m.in. kilka elementów przedniej części nadwozia Fiata Nuova 500.

W 1956 r. znalazł pracę w fabryce motocykli NSU, która właśnie przygotowywała się do wznowienia produkcji samochodów osobowych po kilkudziesięcioletniej przerwie.
W Neckarsulm systematycznie wspinał się po szczeblach kariery, dochodząc do stanowiska dyrektora biura badawczo-rozwojowego. Współtworzył drugą generację NSU Prinz.
Obrazek
(Claus Luthe z prawej)

Jego dziełem był też pierwszy seryjny samochód napędzany silnikiem Wankla (NSU Wankel Spider z 1963 r.).

Jesienią 1967 r. debiutował bodaj najsłynniejszy, autorski projekt Luthego – znakomity, luksusowy NSU Ro80, wkrótce opromieniony w pełni zasłużonym tytułem „Samochód Roku 1968”. Duży, czterodrzwiowy sedan o awangardowej i aerodynamicznej linii, napędzany dwukomorowym silnikiem Wankla, niezwykle nowoczesny w konstrukcji, wyznaczył rywalom wyśrubowane standardy w zakresie bezpieczeństwa biernego i czynnego, właściwości jezdnych, komfortu, jakości i… przyjemności z jazdy. Miał wiele charakterystycznych, wspaniałych cech, które dziś możemy znaleźć w samochodach BMW.
Obrazek
równocześnie pod okiem Luthego powstawał tańszy i prostszy brat świetnego Ro80, oznaczony kodem K70, oparty na podobnych założeniach konstrukcyjnych, lecz napędzany konwencjonalnym silnikiem. Nigdy nie ujrzał światła dziennego jako NSU.
Przez całe lata 60. firma z Neckarsulm wydała miliony marek na prace badawcze nad nowymi modelami i silnikiem Wankla. Wskutek tego stanęła u progu bankructwa. W marcu 1969 r. została przejęta przez koncern Volkswagen, który na kilka dni przed salonem w Genewie, wstrzymał planowaną premierę K70.
Obrazek
Chcąc nie chcąc Luthe trafił do działu projektów VW-Audi. Niestety, zaszeregowano go w drugim rzędzie. Pracował w zespole tworzącym Volkswagena Polo / Audi 50. Efektem jego prac był wystrój wnętrza Audi 100 C2. Nadał pierwotny kształt nadwozia Audi 80 B2, doszlifowany później przez G. Giugiaro.

W kwietniu 1976 r. przeniósł się do BMW, gdzie został szefem stylistów. W Monachium „rozwinął skrzydła”. Pod jego okiem modernizowano E12. Stał na czele zespołów inżynierów kreślących modele BMW, przez wielu uznawane dziś za najdoskonalsze w historii firmy – dokończył dzieła tworzenia E30 (1982 r.). Był przy narodzinach E31 (1989 r.), E32 (1986 r.) i E34 (1988 r.). Ich styl, jakość i użyta technika budziły szczere uznanie nawet u najgroźniejszych konkurentów.
Obrazek
Wdrożenie do produkcji nowych, doskonałych modeli wymagało jednak wielomiliardowych inwestycji w krótkim okresie, wskutek czego w drugiej połowie lat 80. firma została zmuszona do zaciśnięcia pasa. Kontrolerzy kosztów coraz częściej wtykali nosy w pracę konstruktorów. Pod okiem Luthego powstała „kryzysowa” seria 3 (E36 z 1990 r.).
Luthe zdążył jeszcze rozpocząć prace nad kolejną serią 5 (E39), zanim odszedł na niespodziewaną, przyspieszoną emeryturę w dramatycznych okolicznościach.

Od lat zmagał się z wielkim problemem osobistym. Jego syn Urlich był uzależniony od alkoholu i narkotyków. Mieszkali pod tym samym dachem. Często dochodziło między nimi do gwałtownych kłótni. Podczas jednej z nich, w Wielki Piątek 1990 roku, doszło do tragedii. Ojciec ugodził 33-letniego syna nożem. Cios okazał się śmiertelny. Claus Luthe został aresztowany i postawiony przed sądem. Zważywszy na liczne okoliczności łagodzące, Claus Luthe otrzymał relatywnie krótki wyrok: 33 miesiące pozbawienia wolności.

Tragedia Luthego z dnia na dzień zabrała firmie znakomitego i cenionego szefa kluczowego działu projektów. Jego obowiązki w trybie awaryjnym przejął członek zarządu Wolfgang Reitzle. Swoiste „bezkrólewie” trwało aż do października 1992 r., gdy BMW podpisało kontrakt z Chrisem Bangle.

Luthe wyszedł na wolność wcześniej, nie odbywszy całej kary, dzięki dobremu sprawowaniu. Niestety, nie wrócił już do czynnej pracy w BMW, chociaż od czasu do czasu pełnił funkcję zewnętrznego konsultanta.

Wiele klubów zrzeszających miłośników samochodów marki BMW i NSU nadało mu tytuł członka honorowego.
Obrazek
Zmarł 17 marca 2008 r.

Zdjęcia: http://www.ro80.nl

zaczerpnięte z innego forum. ;)

_________________
Obrazek
523iA in progress
Moja była 7er ;(
5er Automatyczna Bieda


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 4 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL