Na pierwszy samochód postanowiłem wybrać samochód chyba najpopularniejszy na Polskich drogach przez co najłatwiej o części do niego. Ceny tego modelu zaczynają się na 2tys zł a kończą nawet na 50tys za wersje M3 w idealnym stanie. Głównym atutem tego auta jest dostępność części, przetarte szlaki w kwestii wszelkich modyfikacji, pancerna budowa, bardzo dobre właściwości jezdne, duża liczba silników w tej wersji i łatwość przekładek (SWAP-ów). A to czyni z niego idealne auto do szybkiej jazdy i do driftu.
Zawieszenie Seryjne zawieszenie w bmw e36 jest zestrojone bardziej pod bezpieczeństwo samochód jest zestrojony tak by przy przeginaniu ostrzegała nas podsterowność a nie nadsterowność. Takie ustawienie wiele wybacza ale też odbija się negatywnie na czasach na torze. Często można się spotkać ze stwierdzeniami, że silniki w bmw są ciężkie i przez to te auta tak wychodzą przodem z zakrętów jest to oczywiście nie prawda i głupotą wynikającą z niewiedzy osób mówiących takie rzeczy. Silnik w wersji m3 jest cięższy od normalnej 6 cylindrów-ki sprzed liftingu o 20kg. Więc teoretycznie powinien wychodzić przodem jeszcze intensywniej. Jednak tak nie jest bmw m3 ma zawieszenie wystrojone typowo pod sport . Samochód z rozkładem masy 50/50 jest po prostu idealny na początek. Zmiana zawieszenia spowoduje, że samochód zmieni się w maszynę do łykania zakrętów. Bardzo popularnym zestawem do poprawy zawieszenia są sprężyny H&R lub Eibach + bilsteiny B8. Miejcie na uwadze, że zejście na sprężynach o -60mm z przodu będzie się już dawało we znaki na dziurawych drogach. No ale coś za coś. Poza zmiana sprężyn i amortyzatorów polecam posprawdzać wszystkie gumy i wmiare możliwości pozmieniać je na poliuretanowe. Na niskim zawieszeniu lubią często się wysypać tuleje wahacza z tylnego. Nie jest to mega droga sprawa ale przy ostrej jeździe na seryjnych tulejach można się liczyć z wymiana raz lub 2 razy do roku. Do poprawy sztywności ludzie zalecają x-brace z wersji cabrio czyli pająk pod silnik. Podobno bardzo poprawia właściwości jezdne auta.
Silnik W tej wersji bmw było około 15 wersji silnikowych licząc oczywiście te wsadzane w Europie. Jednak w tym artykule ze względu na przeznaczenie auta skupimy się na 5 wersjach. 318IS – 140KM – 175Nm 0-100 – 10,2s 320 – 150KM – 190Nm 0-100 – 9,8s 323 – 170KM – 245Nm 0-100 – 8,0s 325 – 192KM – 245Nm 0-100 – 8,0s 328 – 192KM – 280Nm 0-100 – 7,3s Ogólnie to tuning tych silników jest dość kosztowny i mało opłacalny jeśli chodzi jazdę dla przyjemności. Dużo łatwiej i taniej jest zrobić swap niż tuningować już istniejący silnik. Sprawa ma się troszkę inaczej w kwestii wersji 323 i 328 które są modelami po-liftingowymi które zostały ograniczone dolotami od wersji 320 po wsadzeniu dolotu od wersji 325 do tych dwóch silników można liczyć na wyniki powyżej 200KM. Silniki same w sobie są bardzo pancerne i idioto odporne. Rozrząd na łańcuchu powoduje, że te silniki są łatwe w serwisowaniu i odporne na warunki torowe.
Napęd Model E36 nie różniąc się od poprzednich wersji bmw ma napęd na tylna oś. W kwestii napędu i jego tuningu. To najwieksza zaletą tego modelu jest łatwość instalacji szpery i jej dostępność wystarczy kupić dyferencjał z oryginalnie już zainstalowana szperą zabieg jest bardzo prosty jednak trzeba uważać na to ze w tych silnikach były dwa rodzaje połączenia dyferencjału z wałem tzw. mała i duża głowa. Mała głowa była montowana od wersji 316 do wersji 320 włącznie potem już było wszystko na dużą głowę. W bmw nie ma takiej możliwości jak w hondach, że można sobie dowolnie dobierać biegi w skrzyni. Tutaj sprawa jest dużo prostsza bo wystarczy dobrać dyferencjał z odpowiednim przełożeniem. Wersji jest pełno od dyferencjału z M3 po wersje z automatu która da nam wręcz wyczynowe przyśpieszenie lecz ograniczy prędkość maksymalna do około 170km/h.
Hamulce Oryginalnie w wersjach opisanych powyżej były hamulce tarczowe z przodu wentylowane z tyłu pełne, z wyjątkiem wersji 328 która miała wentylowane tarcze też z tyłu. Najłatwiejszym tuningiem hamulców jest wsadzenie lepszych jakościowo tarcz i mocniejszych klocków jeśli to nie wystarczy to można wykonać swap z wersji e46 330 lub z wersji e36 M3 z tym, że opcja m3 jest droższa i trochę bardziej skomplikowana. Jednak przy takiej modyfikacji będzie trzeba już zaopatrzyć się w koła 17.
Waga Wiele osób narzeka na wagę tego samochodu która wcale nie jest mała bo wynosi około 1400kg. W internecie można znaleźć wiele projektów na których ludzie wyrzucając większość rzeczy z auta zyskują około 200kg. W tej kwestii powiem tylko, że wiele można zyskać wyrzucając seryjne fotele wygłuszenia i szyberdach który sam w sobie wazy około 50kg.
_________________ Szybka jazda - Street-voice.pl
|