BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 24 maja 2024, 10:16

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1




Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 26 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: BMW 7 hydrogen
PostNapisane: 2 listopada 2008, 16:30 
http://www.autokrata.pl/lod/5011/pierws ... _hydrogen/

A to ci nowośc.. moze e38 zrobią na wodór? :)


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 2 listopada 2008, 16:41 
Offline
Uzależniony od forum :)

Wiek: 36
Posty: 10916
Lokalizacja: zlokalizowana
Moje BMW: zielone 3er
Kod silnika: M52tu
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=141592
MadziaWU napisał(a):
moze e38 zrobią na wodór? :)


e38 już nie produkują :]

_________________

Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 2 listopada 2008, 16:47 
Sylwek_ch napisał(a):
e38 już nie produkują



wiem dupo, to bylo pytanie bez oczekiwanie na odpowiedz :D moze wznowią produkcje :hyhy:


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 2 listopada 2008, 17:07 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 41
Posty: 1903
Lokalizacja: Tuchola
Moje BMW: E30 344i
Kod silnika: m62b44
Garaż: E36 Coupe 325i
E30 Coupe 344i
Cytuj:
http://www.autokrata.pl/l...bmw_7_hydrogen/

A to ci nowośc.. moze e38 zrobią na wodór? :)


To auto ma juz chyba ok 2 lat. Ogladałem je na zywo, pisalem prace magisterska na jego temat rok temu.

Niektorzy nie przyjmuja tego do wiadomosci, ale juz niedlugo bedzie coraz wiecej tego na ulicach. Oczywiscie najpierw za naszymi granicami, bo u nas takie cos jest dziwactwem. Polacy sie wezma ostro za to kiedy paliwa beda strasznie drogie.

Sam uzytkuje czasem eksperymentalnie toyote prius - moje odczucia sa takie ze hybryda na tym obecnym poziomie oferuje jakies 5-10% oszczednosci (nie sa to wyliczenia tylko moje odczucia wynikajace z analizy pracy tego systemu). Z tego wzgledu nie oplaca sie kupowac takich samochodow, ale warto m.in. dla poznania tej technologi, poobcowania z nia troche. Nie jest to Alpina B10 a mimo tego na postoju czesto do jej szyb sie przyklejaja zagladajace do srodka z ciekawosci twarze przechodniow.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 2 listopada 2008, 21:01 
Offline
Zacna persona forum

Posty: 1354
Lokalizacja: Bytom/Lubsza
Moje BMW: czasem e61 ;)
Kod silnika: n52b30
Dobrze, że BMW rozwija zasilanie niszowymi paliwami, które kiedyś mogą być podstawowym napędem auta.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 2 listopada 2008, 21:37 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Wiek: 41
Posty: 14122
Lokalizacja: Cieśnina złych przeżyć
Moje BMW: E60
Kod silnika: M57N
Garaż: Na przylądku, w portowej tawernie.
MadziaWU napisał(a):
A to ci nowośc.. moze e38 zrobią na wodór? :)


były juz E32 i E38 na wodór, jesli chodzi o scisłosc :)

Obrazek
Obrazek

Obrazek
Obrazek

Obrazek
Obrazek

_________________
Obrazek
"Yes, Lucifer has come to our little world of milk and petrol"


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 2 listopada 2008, 22:46 
Offline
Przyjaciel forum

Wiek: 37
Posty: 5210
Lokalizacja: Wołomin
Moje BMW: e30
Kod silnika: m10B18
Garaż: e30 316 '87
http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=168435
Mój były diesel też był na wodór tylko na zdjęciu akurat jechała tak, że jej nie widać :rotfl:
Obrazek
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 3 listopada 2008, 01:01 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Posty: 4257
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: M6
Kod silnika: S85 S62 M60
Garaż: było: M5e39 '01,
e34 540i '94
qrax napisał(a):
moje odczucia sa takie ze hybryda na tym obecnym poziomie oferuje jakies 5-10% oszczednosci


A jak byś sprecyzował zasadne techniczną, z której wynika że pojazd, gdzie silnik elektryczny zasilany z silnika spalinowego (poprzez alternator) będzie w połączeniu z silnikiem spalinowym oszczędniejszy niż sam silnik spalinowy ?

Ja jakoś nie widzę takiej prawidłowości….

Uważam że hybryda to jak neandertalczyk – martwe odgałęzienie które idzie do nikąd.
A ekologia to wierutna bzdura w tym przypadku….

_________________
Obrazek

http://imageshack.com/a/img689/1772/78er.jpg

Sprzedam MANUAL 6-b z M5e39 ~ 3.000 PLN


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 3 listopada 2008, 01:15 
Boogie napisał(a):
A jak byś sprecyzował zasadne techniczną, z której wynika że pojazd, gdzie silnik elektryczny zasilany z silnika spalinowego (poprzez alternator) będzie w połączeniu z silnikiem spalinowym oszczędniejszy niż sam silnik spalinowy ?

Ja jakoś nie widzę takiej prawidłowości….


Zwiększenie sprawności poprzez uzyskanie większej pracy użytecznej, przy takiej samej pracy włożonej :)

Po co oddawać energię do otoczenia, skoro można ją jakoś wykorzystać?

Boogie napisał(a):
Uważam że hybryda to jak neandertalczyk – martwe odgałęzienie które idzie do nikąd.


Pierwszy samochód też był w takim razie martwym odgałęzieniem. Miał mały zasięg i do tego nigdzie nie było stacji paliwowych.


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 3 listopada 2008, 01:33 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Wiek: 39
Posty: 8665
Lokalizacja: Gorzów Wlkp.
Moje BMW: 535i
Kod silnika: N55
..::CZARNY::.. napisał(a):

Pierwszy samochód też był w takim razie martwym odgałęzieniem. Miał mały zasięg i do tego nigdzie nie było stacji paliwowych.


Ale były apteki :viva:


a poważnie mówiąc o hybrydach na obecnym poziomie, na przykładzie LS600h - ani to szybkie (jak na łączną moc), ani ekonomiczne :kwasny:

_________________
Darmowe rozkodowanie VIN (Polski opis):
napisz VIN na ==>> stones1@wp.pl
Problem z PW, proszę pisać na mail


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 3 listopada 2008, 01:46 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 39
Posty: 3617
Lokalizacja: Civitas Kielcensis
Moje BMW: e46
Kod silnika: s54
ostatnio miałem okazje prejechać sie lexusem rx 400h i nigdy hybrydy nie kupie, bo wg moich subiektywnych odczuć ten napęd to kupa gówna :)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 3 listopada 2008, 02:48 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Wiek: 41
Posty: 14122
Lokalizacja: Cieśnina złych przeżyć
Moje BMW: E60
Kod silnika: M57N
Garaż: Na przylądku, w portowej tawernie.
Myślę,ze Gottlieb Daimler budujac pierwszy silnik benzynowy w 1887 roku nie sugerował sie zbytnio dostępnością benzyny , zwłaszcza ,ze daleko by nikt nie zajechał na benzynie aptecznej :)

Wiadomo,ze poki co alternatywne zrodła napedu są traktowane po macoszemu i nie ma co liczyc na ich dynamiczny rozwój.

_________________
Obrazek
"Yes, Lucifer has come to our little world of milk and petrol"


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 3 listopada 2008, 05:06 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 41
Posty: 1903
Lokalizacja: Tuchola
Moje BMW: E30 344i
Kod silnika: m62b44
Garaż: E36 Coupe 325i
E30 Coupe 344i
Boogie pomijajac fakt ze rzeczywiscie silnik elektryczny rowniez jest zasilany z silnika benzynowego, chodzilo mi raczej o odzysk energii z hamowania. W ruchu miejskim takie cos sie nawet sprawdza, zobaczymy jak ten wynalazek spisze sie w F1 :D bodajrze w nastepnym sezonie maja juz miec dopalacz ladowany energia odzyskana z hamowania


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 3 listopada 2008, 10:42 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Posty: 4257
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: M6
Kod silnika: S85 S62 M60
Garaż: było: M5e39 '01,
e34 540i '94
..::CZARNY::.. napisał(a):
Zwiększenie sprawności poprzez uzyskanie większej pracy użytecznej, przy takiej samej pracy włożonej

Po co oddawać energię do otoczenia, skoro można ją jakoś wykorzystać?


Czarny przemyśl jeszcze raz o co Ci chdziło hehehe a zwłaszcza jak chcesz zamieniać na energie ruchu ciepło wytwarzane przez silnik i tarcze hamulcowe :rotfl:


A na poważnie teraz, Qurax, czyli nalezałoby określić jakieś warunki brzegowe dla sensu takiej hybrydy...
Ale:
- naładowany na full akumulator pozwala przejechać ze 2km aucie z napędem hybrydwym, tylko na silniku elektrycznym
=> czyli dajemy większą baterią (masa rośnie) no i ładujemy ją większym prądem (większy alternator)

- czyli trzeba przyjąć, że potrzebujemy sporo jeżdżenia typu gaz-wybieg, gdzie kręcący się silnik bez naciskania gazu, napędzał będzie alternator, żeby ten naładowywał nam baterie.
Ale... jeśli damy duże bateria-duży alternator, to w efekcie taki alternator bardzo obciąża silnik, i w efekcie tego auto zaczyna hamować jak z hamulcem, właśnie poprzez alternator.... :) (wyobraźcie sobie co musi znieść pasek wielorowkowy napędzający alternator, jak nim szarpie w dwuch kierunkach )

Jak się komuś chce, to może próbować liczyć jakieś proporcje mocy auta, jego masy, do pojemności baterii i mocy alternatora, żeby uchwycić jakieś optymalne proporcje, kiedy taki układ ma sens, i może powodować prawdziwe oszczędności.
Według mnie takich proporcji nie ma, i całe te hybrydowe zamieszanie to wielka kupa.

_________________
Obrazek

http://imageshack.com/a/img689/1772/78er.jpg

Sprzedam MANUAL 6-b z M5e39 ~ 3.000 PLN


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 3 listopada 2008, 11:32 
Boogie napisał(a):
Czarny przemyśl jeszcze raz o co Ci chdziło hehehe a zwłaszcza jak chcesz zamieniać na energie ruchu ciepło wytwarzane przez silnik i tarcze hamulcowe :rotfl:


Ale to też jest możliwe, ciepło z wydechu itd. to jest możliwe:

Cytuj:
Siła napędowa zamiast strat mocy

Dzięki innowacyjnej koncepcji działu badawczo-technicznego BMW Group udało się wykorzystać największe i obecnie niewykorzystywane źródło energii w samochodach: ciepło. Niższe o 15 procent zużycie paliwa i 10 kW więcej mocy - taki wynik uzyskało na hamowni połączenie nowego napędu dodatkowego z 4-cylindrowym silnikiem BMW o pojemności 1,8 l. Zmierzono też większy nawet o 20 Nm moment obrotowy. Ta dodatkowa moc i wynikająca z niej oszczędność nie kosztuje ani grosza, ponieważ energia czerpana jest wyłącznie z ciepła spalin i płynu chłodzącego. Tym samym projekt ten spełnia wszystkie kryteria filozofii BMW Efficient Dynamics (wydajna dynamika): mniejsza emisja spalin i mniejsze zużycie paliwa przy jeszcze większej dynamice jazdy i osiągach.

Turbosteamer - tak nazywa się ten projekt - opiera się na zasadzie maszyny parowej: w dwóch obiegach ciecz podgrzewana jest do pary napędzającej silnik. Pierwszym źródłem ciepła jest obieg wysokotemperaturowy, wykorzystujący poprzez wymiennik ciepła energię oddawaną przez gorące spaliny silnika. W ten sposób odzyskiwanych jest ponad 80 procent energii cieplnej zawartej w spalinach. Para trafia następnie bezpośrednio do maszyny ekspansyjnej połączonej z wałem korbowym silnika spalinowego. Pozostałą energię cieplną przejmuje w znacznym stopniu układ chłodzenia silnika wykorzystywany jako drugie źródło energii Turbosteamera. Nowatorski napęd pomocniczy zwiększa stopień sprawności silnika nawet o 15 procent. "Turbosteamer utwierdza nas w przekonaniu, iż silnik spalinowy jest niewątpliwie w znacznej mierze technologią, która nadal będzie używana w przyszłości" mówi prof. dr Burkhard GĂśschel, Dyrektor ds. Rozwoju i Zakupów firmy BMW AG.

Rozwój napędu pomocniczego osiągnął fazę kompleksowych testów na hamowni. Komponenty napędu są już tak zaprojektowane, aby można je było montować w istniejących modelach samochodów. Badania wykazały na przykład, że BMW serii 3 jest w stanie z powodzeniem pomieścić te elementy. Również komora silnika czterocylindrowego ma jeszcze dość miejsca, aby zmieścić maszynę ekspansyjną.

Dalsze prace nad tą koncepcją będą polegać głównie na zmniejszeniu i uproszczeniu komponentów. Celem długoterminowym jest przygotowanie systemu do produkcji seryjnej w ciągu dziesięciu lat.

Wraz z Turbosteamerem dział badawczo-techniczny BMW Group prezentuje zakrojony na średnioterminowy projekt BMW Efficient Dynamics. "Ten projekt rozwiązuje odwieczny dylemat pomiędzy zmniejszeniem zużycia paliwa i emisji spalin przy jednoczesnym zwiększeniu osiągów i zwinności auta" - tak główną ideę programu podsumowuje prof. dr Burkhard GĂśschel. Zgodnie z mottem, iż niewielkie zmniejszenie zużycia paliwa w całej palecie modeli przyniesie więcej korzyści, niż znaczne zmniejszenie zużycia w jednym tylko modelu, BMW Group koncentruje swoją uwagę na tym, aby tę najnowszą technologię oszczędności paliwa udostępnić jak największej liczbie klientów.


Obrazek



A tutaj opisana hybryda w BMW:

http://www.bmw-klub.pl/n/news/newsbmw/2 ... Hybrid.htm

- skopiowane bezczelnie z BMW klub Polska.


Ostatnio edytowano 3 listopada 2008, 13:58 przez Czarny, łącznie edytowano 1 raz

Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 3 listopada 2008, 11:45 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 41
Posty: 3232
Lokalizacja: Zabrze/Ludwigshafen
Moje BMW: Było E39. Jest E88
Kod silnika: N52B30
Garaż: viewtopic.php?f=6&t=171542
MadziaWU napisał(a):
A to ci nowośc.. moze e38 zrobią na wodór?


Wszem i wobec piszesz że znasz się na tuningu i bmw, a nie wiesz ze E38 było na wodór :wstyd: I jeszcze "A to ci nowość" :wstyd:


Nakład wkładany w produkcje tego auta narazie nie pozwala na jaką kolwiek oszczędność. Puki ropa jest tania innej oszczędności nie będzie.
A hybrydy to tak jak pisze czarny, auta które wykorzystują energie z hamowania i nic więcej.

_________________
---->>>https://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=171542<<<----


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 3 listopada 2008, 13:00 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Posty: 4257
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: M6
Kod silnika: S85 S62 M60
Garaż: było: M5e39 '01,
e34 540i '94
Nie no sorry, Czarny Ty patrzysz co wstawiasz w post ?

Obrazek pokazuje to co wstawiłeś o tym Turbosteamerze, a nie hybrydowy napęd.
Odzyskanie ciepła, z układu i wrócenie go do silnika poprzez maszyne jakby parową, to co innego niż hybryda spaliowy-elektryczny...

_________________
Obrazek

http://imageshack.com/a/img689/1772/78er.jpg

Sprzedam MANUAL 6-b z M5e39 ~ 3.000 PLN


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 3 listopada 2008, 13:08 
Boogie napisał(a):
Nie no sorry, Czarny Ty patrzysz co wstawiasz w post ?



Gagatek, to Ty chyba nie czytasz co ja piszę w ogóle.

To kolejny przykład na zwiększenie pracy użytecznej, przy takiej samej włożonej.

Chodzi o ideę :) Dla Ciebie to bez sensu te hybrydy itd.

A dla mnie to kolejny krok na przód, żeby powstało coś wspaniałego, po drodze muszą być mniej lub bardziej udane pomysły, które pozwolą coś zrodzić, coś fajnego.

Setki inżynierów z kilku koncernów przez kilkadziesiąt lat i wszystko niepotrzebnie :) hehe


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 3 listopada 2008, 13:30 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Posty: 4257
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: M6
Kod silnika: S85 S62 M60
Garaż: było: M5e39 '01,
e34 540i '94
Czarny weź nie sprowadzaj poziomu tej pogadanki to poziomu ścieku przez takie przygrywki :

..::CZARNY::.. napisał(a):
Setki inżynierów z kilku koncernów przez kilkadziesiąt lat i wszystko niepotrzebnie hehe


Za stary jestem na takie szczeniacki zagrania.

Piszesz
..::CZARNY::.. napisał(a):


a wstawiasz jakiś obrazek o odzyskiwaniu ciepła.
Rozumiem że można się nie znać na technice, ale wstawianie na ilość czegokolwiek niczego nie dowodzi, poza nieznajmością tematu.

A tak na koniec, to sugeruję większą rozwagę w pisaniu takich tekstów jak niżej, bo pojęcia sprawności nie opiera się na pracy, pomijam już że wskazanie "pracy włożonej" w pracy zepołu napędu jest bardzo ciężkim tematem, a raczej niemożliwym.

..::CZARNY::.. napisał(a):
Zwiększenie sprawności poprzez uzyskanie większej pracy użytecznej, przy takiej samej pracy włożonej

..::CZARNY::.. napisał(a):
To kolejny przykład na zwiększenie pracy użytecznej, przy takiej samej włożonej.


Wole żebyś na to nie odpowiadał bo ugrzęźniemy w kolejnych ctrlC ctrlV, bez zrozumienia treści.

_________________
Obrazek

http://imageshack.com/a/img689/1772/78er.jpg

Sprzedam MANUAL 6-b z M5e39 ~ 3.000 PLN


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 3 listopada 2008, 14:39 
Boogie, czasami piszesz z sensem, ale czasami zachowujesz się jak buc i tyle.

Cytuj:
Czarny weź nie sprowadzaj poziomu tej pogadanki to poziomu ścieku przez takie przygrywki :


Właśnie o tym mówię. Takie Twoje typowe zagrywki oraz jeszcze to:

Boogie napisał(a):
Wole żebyś na to nie odpowiadał bo ugrzęźniemy w kolejnych ctrlC ctrlV, bez zrozumienia treści.


Ty myślisz, że ja guzik z tego rozumiem? Że nie mam pojęcia o takich sprawach? Ja te artykuły czytałem z rok jak nie więcej temu. Śmiej się z mojego kosiarkowatego silnika, a poziom wiedzy to póki co swój uzupełnij, zanim będziesz mi coś wytykać.

Boogie napisał(a):
Piszesz
..::CZARNY::.. napisał/a:
Hybryda w BMW:

http://www.bmw-klub.pl/n/...eptX6Hybrid.htm


a wstawiasz jakiś obrazek o odzyskiwaniu ciepła.


Masz rację, bo mi się źle link wkleił z obrazkiem, co już poprawiłem.

Boogie napisał(a):
A tak na koniec, to sugeruję większą rozwagę w pisaniu takich tekstów jak niżej, bo pojęcia sprawności nie opiera się na pracy, pomijam już że wskazanie "pracy włożonej" w pracy zepołu napędu jest bardzo ciężkim tematem, a raczej niemożliwym.


No i właśnie to Ty mało wiesz.

Sprawność nie opiera się na pracy- :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl:

Ja sugeruję żebyś się douczył, bo chociaż lat masz więcej ode mnie, raczej poziomem wiedzy nie imponujesz. Mało książek czytasz, a za dużo artykułów z auto świata, czy jak tam się te gazetki nazywają. Praca to też przekazywanie energii między układami, a nie zbieranie truskawek w wakacje.

Poza tym, praca włożona w układ napędowy- bzdury, że się nie da. To, że Ty nie umiesz, nie znaczy, że się nie da.

Boogie napisał(a):
..::CZARNY::.. napisał/a:
Zwiększenie sprawności poprzez uzyskanie większej pracy użytecznej, przy takiej samej pracy włożonej

..::CZARNY::.. napisał/a:
To kolejny przykład na zwiększenie pracy użytecznej, przy takiej samej włożonej.


Wole żebyś na to nie odpowiadał bo ugrzęźniemy w kolejnych ctrlC ctrlV, bez zrozumienia treści.


Taki sam silnik, taka sama moc generowana na wale korbowym. Poprzez stosowanie różnego rodzaju przekładni, mechanizmów, nie oddawanie energii w sposób, który się nam nie przyda i jest wydalana do otoczenia, zamiast na nasze potrzeby.

Z resztą prosty przykład- niech hybryda przy hamowaniu tylko odzyskuje energię i to elektryczną. Prąd też jest nam potrzebny, odbiorniki w aucie potrzebują prądu, który nie jest darmowy, rachunek za niego płacimy na stacji.

Poza tym, piszesz, że jesteś za stary na takie i takie gierki- no i dobrze, ja jestem zbyt poważnym człowiekiem, żeby się z Tobą przekrzykiwać co rozumiem, a co nie itd. Dlatego proponuję skończyć tą wymianę odnośnie zasobu wiedzy każdego z nas, zanim temat będzie zamknięty.

Pozdrawiam.


Góra
  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 26 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 12 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL