BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 19 kwietnia 2024, 06:41

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1




Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 5 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: EMW - czyli NRD-owskie BMW
PostNapisane: 10 stycznia 2007, 13:10 
Offline
Forumowicz

Posty: 211
Lokalizacja: XXXXXXXXX
W roku 1942 z powodu wybuchu II wojny światowej wstrzymano seryjną produkcję samochodów. Fabryka BMW w Eisenbach rozpoczęła produkcje motocykli dla Wehrmachtu i silników samolotowych dla Luftwaffe. W wyniku działań wojennych fabryka została zniszczona w blisko 60 procentach.

Lata powojenne: Eisenacher Motorenwerk

Po II wojnie światowej Turyngia znalazła się na terenie sowieckiej strefy okupacyjnej. Znacjonalizowana fabryka dostała sie pod zarząd Sowieckiej Administracji Wojskowej w Niemczech (niem. Sowjetische Militäradministration in Deutschland). Zmieniono także jej nazwę na Sowjetische AG Maschinenbau Awtowelo, Werk BMW Eisenach.

Produkcję samochodów wznowiono w 1945. Były to zmodyfikowane przedwojenne BMW 340, 321, 326. Wkrótce zmieniono oznaczenie samochodów opuszczających fabrykę, odtąd nosiły one nazwę EMW (Eisenacher Motorenwerk dla odróżnienia od BMW - Bayerische Motoren Werke). Powstawały kolejne modele BMW / EMW 327-1, 327-2, 327-3 i BMW / EMW 340, 340-1, 340-2. Tak długo jak fabryką zarządzali sowieci BMW nie mogło dochodzić swoich praw co do marki i znaku handlowego.

W roku 1952 Związek Radziecki przekazał fabrykę władzą powstałej trzy lata wcześniej Niemieciej Republice Demokratycznej. W imieniu państwa zarząd nad przedsiębiorstwem objęło Ludowe Stowarzyszenie Przemysłowe Zakładów Samochodowych, czyli Industrieverband Fahrzeugbau (w skrócie IFA). BMW zarządało zmiany loga EMW, które niczym nie odbiegało od znaku firmy z Monachium. Ostatecznie fabryka w Eisenach musiała zmienić swój znak handlowy (charakterystyczne dla BMW niebiesko-białą szachownicę wewnątrz okręg, zastąpiono biało-czerwoną), zdecydowano także o zmianie nazwy zakładu na Eisenacher Motorenwerk (EMW). W 1953 roku EMW wystawiała nawet swój zespół w Formule 1 - pierwszym kierowcą był Niemiec - Edgar Barth.

VEB Automobilwerk Eisenach

W rok później ostatecznie zmieniono nazwę fabryki na VEB Automobilwerk Eisenach w skrócie AWE. Początkowo wytwarzano stare modele DKW z trzycylinrowymi dwucuwowymi silnikami - IFA F9. Równolegle, aż do roku 1955, produkowano przedwojemnne modele BMW.

W roku 1956 pojawiła sie pierwsza seria nowych Wartburgów. Początkowo był to typ 311, potem dołączył do niego model 312. Konstrukcja i dwusuwowe silniki obu pojazdów bazowały na modelu IFA F9. Kolejny model Wartburga 353 był juz o wiele nowocześniejszy. Planowano nawet produkcje 4-suwowych silników jednak zgodnie z wolą państwowych prominentów musiano zrezygnować z tego zamiaru. Ostatecznie dopiero w roku 1988 rozpoczęto w Wartburgach montaż czterowsuwowych jednostek napędowych (Wartburg 1.3). Produkcję Wartburgów zakończono trzy lata później.

Dodatkowo AWE zajmowała się także produkcją motocykli. Produkowano model ze sztywną ramą EMW R 35, zastąpiny R35/2 z amortyzowanym widelcem przednim, ostatecznie zastąpiony R35/3 z resoroawny także zawieszeniem tylnym.

EMW 340-1
Obrazek

EMW 327
Obrazek

Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 10 stycznia 2007, 13:21 
Offline
Forumowicz

Posty: 211
Lokalizacja: XXXXXXXXX
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 10 stycznia 2007, 16:36 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 39
Posty: 3617
Lokalizacja: Civitas Kielcensis
Moje BMW: e46
Kod silnika: s54
słyszałem o tym, niezły plagiacik produkowane w przedwojennej fabryce BMW :) hehe niezła Historia NIKI


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 14 stycznia 2007, 17:45 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 45
Lokalizacja: TrójkątTrzechCesarzy
Moje BMW: 325 ///M5
Kod silnika: M54B25 ///S38B38
EMW to nie tylko samochody BMW ale również motocykle...350cm pojemności, górnozaworowy, bodajże 14KM, naped tylnego koła wałkiem Kardana - niestety jeden cylinder... sporo moich kumpli z czasów jak jeździłem motocyklami, miało te "osiołki" - jako zamiennik cieszących się doskonałą opinią dużych boxerów BMW - niestety w latach 80-tych ciężko było już dostać takie rarytasy/ wszystko wywozono na Zachód ...


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 18 stycznia 2007, 16:26 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 120
Lokalizacja: z kÂątowni...
mialem kiedyś motocykl EMW, budowany na wzór popularnego "Osiołka", z silnikiem jednocylindrowym 350ccm... :hyhy:

_________________
18.11.2006


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 5 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 19 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL