BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 28 marca 2024, 16:28

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1




Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 4 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Jak działa hydrauliczne zawieszenie w BMW e23 745i ??
PostNapisane: 20 września 2007, 20:26 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 13
Lokalizacja: Stolp
Takie oto mam pytanie. Wiem, że zawieszenie jest regulowane elektrycznie, ale na jakiej zasadzie, czy w ten sposób, że im większa prędkość tym niżej siedzi czy może od trybów ustawienia skrzyni biegów-jest sport, economy i 3-2-1. A może jeszcze w inny sposób??Tak się nad tym zastanawiam i nie wiem do końca o co kaman... ;) Może ktoś z Was wie?? :D

Chciałbym wiedzieć bo u mnie nie działa jak należy, tzn. ręcznie trzeba podnosić manipulując przy elektryce w bagażniku...A ponieważ tematu jeszcze nie zgłębiłem dobitnie tylko pobieżnie w necie szukałem, nic nie znalazłem... :|


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 29 października 2007, 14:43 
Offline
Poszukaj zanim zapytasz
Avatar użytkownika

Posty: 3
Lokalizacja: GdaĂąsk/CiechanĂłw
no więc jeśli chodzi o zawieszenie w e23 to ejst tam zamontowane NIVO. Jest to elektryczno-hydrauliczny układ mający na celu niezależnie od obciążenia utrzymać auto na tej samej wysokości. z tego co pamiętam jest też połączone w układem wspomagania kierownicy. NIVo w e23 dotyczy jedynie tylnego zawieszenia. Poprawnie działające nie powinno być wogóle zauważalne. Tzn nawet przez kilk dni postoju samochód nie powinien opuścić się. Nivo odpowieda również za amortyzację, z tym że działa odwrotnie jak amortyzatory. Zużywając sie samochód twardnieje, sprawne nivo na teście amortyzacji powinno wykazywać 50-60% sprawności, stan powyżej 80% jest oznaką zużycia. Za amortyzację w głównej mierze są odpowiedzialne 2 akumulatry ciśnienia i 2 siłowniki zamiast amortyzatorów. Wyczytałem gdzieś że mozna takie nivo wyregulować, a dokładniej pod samochdem jest czujnik, i jakiś wpornik który współgra z tym czujnikiem. I właśnie regulacją położenia tego wspornika można regulować wysokość samochodu


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 8 listopada 2007, 16:03 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 51
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: E24 89' E9 69', E46
Kod silnika: M30B35, M30B28, M52T
Nie mam doświadczenia z nivo w 7 ale w 6 działa to tak:

Są amortyzatory (siłowniki) hydrauliczne + zasobniki ciśnienia przy każdym kole. Pompa umieszczona jest pod kołem zapasowym. Płyn w nivo to CHF. Pod autem do tylnego stabilizatora jest doczepione cięgło. W momencie zmiany wysokości związanej z obciążeniem, zmienia się pozycja stabilizatora. Nivo zaczyna pompować lub upuszczać płyn z amortyzatorów do momentu wyrównania wysokości auta czyli do momentu aż stabilizator nie znajdzie się w standardowej pozycji. Przełącznik do którego idzie cięgło to nie taki zwykły przełącznik tylko ma układ eliminujący niepotrzebne pompowanie i upuszczanie w czasie jazdy po nierównościach. Zasobniki ciśnienia sa istotne ponieważ dzięki nim jest odpowiednia amortyzacja.

Powinieneś wiedzieć czy nivo działa. Spróbuj np włączyć zapłon i docisnąć auto do ziemi (usiąść na rancie otwartego bagażnika np.). Powinieneś wtedy usłyszeć pompowanie a tył powinno się podnieść i wyrównać. Między obciążeniem a reakcją powinno upłynąć 20-30s.

Podobnie, gdy odciążysz auto powinno być słychać zawór upuszczający a auto powinno się obniżyć.

Zwyczajowo są 2 słabe elementy. pierwszy to sam przełącznik. Często odłączony a auto ustawione na odpowiednią wysokość. Ma to związek z brakiem wiedzy mechaników lub brakiem chęci naprawy zasobników ciśnienia bo auto ze słabymi zasobnikami lub rozregulowanym nivo może dziwnie się zachowywać. Łatwo to sprawdzić, zajrzeć pod auto i zobaczyć czy cięgiełko tam cały czas jest.

Drugi przypadek to uszkodzone zasobniki ciśnienia. Aby je sprawdzić trzeba obserwować zbiornik płynu CHF. Opuścić auto normalnie (przekręcając pokrętło lub jeśli jest przesuwając cięgiełko). Potem patrzymy ile jest płynu w zbiorniczku pod kołem zapasowym. Tam jest podziałka max-min. Jeśli jest np 5mm poniżej max to pamiętam to :). Teraz pompujemy auto na max'a do góry. Zaglądamy do zbiorniczka. Powinno być 5mm poniżej min. Jeśli jest 5mm poniżej połowy to znaczy że jedna kula ciśnień jest walnięta. Jeśli jest tyle samo ile było znaczy że obie są do wymiany.

Kule ciśnień nie są dorgie. Cena około 250zł za sztukę, można znaleźć taniej. Powinno się je wymieniać co 100tyś km niektórzy mówią ze co 30tys. Amortyzatory do tego są długowieczne, jedyny objaw uszkodzenia to wycieki. Bardzo drogie, i mały sens kupna nowego.

Jeśli nie masz wogóle zbiorników ciśnienia to znaczy że ktoś już wymontował nivo wcześniej co jest częstą praktyką. Mylnie ludzie uznają że jazda na nivo jest niewygodna. Bo nivo może ładnie ustawiać auto ale jeśli te wspomniane zasobniki są uszkodzone to jazda bedzie na max niewygodna.

To tyle:)

_________________
BMW 2800 CSA 70' - BMW 635 CSi A (RLHD) 89' - BMW 328iAT E46 00'


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 29 stycznia 2008, 00:42 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 13
Lokalizacja: Stolp
Wielkie dzięki za odpowiedzi. Wszystko dokładnie sprawdzę. Na razie jestem w trakcie doprowadzania autka do porządku. Przede mną remont przedniego zawieszenia :]


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 4 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 13 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL