BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 28 marca 2024, 16:58

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1




Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 13 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: BMW M1 E26
PostNapisane: 31 marca 2006, 20:57 
Offline
Przyjaciel forum

Posty: 3355
Lokalizacja: Katowice
Moje BMW: E36 323ti Compact
Kod silnika: M52B25
BMW M1 to pierwsze dziecko firmy BMW Motorsport GmbH a jednocześnie dziadek dzisiejszych M3, M5 i M6. Dziecko rodziło się w bólach. Sportowy dział Bayerische Motoren Werke powstał w roku 1972 a jego zadaniem było sprawne przygotowywanie seryjnych i dostojnych sedanów niemieckiej marki do sportu wyczynowego.

Problem M GmbH polegał jednak na tym, że ta młoda firma nie miała absolutnie żadnych mocy produkcyjnych. Niemcy zaufali więc Włochom i pierwsze M1 miały być produkowane przez Lamborghini. Wybór był czytelny – auto oznaczone kodem E26 miało być niemieckim Ferrari. Piękne auto zaprojektował przecież słynny Giorgio Giugiaro, silnikiem zajęli się inżynierowie BMW a podwozie i karoserię zrobili fachowcy właśnie z Lamborghini. Zbyt piękne, by mogło być prawdziwe? Tak, bo włoska firma z Sant'Agata Bolognese ordynarnie splajtowała.

Niemcy zareagowali błyskawicznie i przenieśli produkcję do Baur w Stuttgarcie. Ramę wykonywano w Modenie w zakładach Marchesiego zaś karoserię (po raz pierwszy i ostatni w historii) w zakładach Giugiaro. Wszystko to trafiało do Stutgartu, gdzie montowano układ napędowy. To jeszcze nie koniec – gotowy samochód trafiał do Monachium. Tam był... rozbierany i składany z powrotem, by na pewno spełniać rygorystyczne niemieckie normy jakości. Cyrk na kółkach.

Produkcja szła prawie pełną parą. E26 zostało z dumą zaprezentowane światu na wystawie samochodowej w Paryżu w 1978 roku, pod nazwą M1. Wzbudził zachwyt. Z jednej strony była to bowiem piękna klinowa linia z deski Giugiaro, z drugiej BMW miało swoje charakterystyczne cechy – m.in. nerki na atrapie chłodnicy. Przód auta był zresztą zaprojektowany przez Francuza, Paula Bracq w 1972 roku. BMW M1 do dziś jest uważane za jedno z najpiękniejszych aut, jednym tchem wymieniane z Lotusem Espritem, Maserati Borą i DeLoreanem.

Pod maską krył się 3,5 litrowy silnik. Pochodził z wyścigowego modelu 3.0 CSL, ale został nieco rozwiercony i zmodyfikowany. Każdy z sześciu cylindrów miał 4 zawory. BMW M1 dysponowało rodziną 277 koni mechanicznych. W połączeniu z lekkim, doskonale wyważonym nadwoziem dawało to świetne sportowe auto, rozpędzające się do setki w 5,5 sekundy. Szkoda, że szefowie nie pozwolili Paulowi Roschemu, konstruktorowi silnika włożyć pod maskę pochodzącej z F1 jednostki V10.

Podwozie miało niezależne zawieszenie każdego z kół i wewnętrznie wentylowane tarcze hamulcowe. Zawieszenie skonstruował Szwajcar, Marc Surer, ówczesny mistrz Europy Formuły 2. Seryjne auto było dzięki temu przygotowane do pokonywania zakrętów z maksymalnym przeciążeniem bocznym o wartości 1G. Pełna para fabryk BMW jednak nie wystarczyła. Aby uzyskać homologację pozwalającą wykorzystać M1 w sportach motorowych wystarczyło zbudować 400 samochodów w dwa lata. Niemcy wyprodukowali jedynie 399 sztuk w 3 lata. W pierwszym roku produkcji udało im się złożyć tylko 79 sztuk! Dodatkowe 56 sztuk wyprodukowano w wersji wyścigowej, w tym 5 z turbodoładowaniem o mocy około 900 koni mechanicznych.

Ten wspaniały samochód trafił idealnie w czas recesji. Przy spalaniu sięgającym 15 litrów na 100 km nie mógł zrobić furory. Tym bardziej, że był o połowę droższy od Ferrari. Ostatnie egzemplarze BMW M1 oferowano klientom z 10% rabatem. Gdyby ktoś wtedy kupił ze dwa na zapas zrobiłby świetny interes. Już niedługo po zakończeniu produkcji używane M1 osiągało ceny sporo wyższe niż nowe kilka lat wcześniej!

Dane techniczne Silnik rzędowy, sześciocylindrowy
Pojemność - 3453 ccm
Moc maksymalna - 277 KM przy 6500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy - 330 Nm przy 5500 obr/min
Napęd na tylne koła
Skrzynia biegów - manualna, 5-stopniowa
Długość / szerokość / wysokość - 4360/1842/1140 mm
Rozstaw osi - 2560 mm
Masa własna - 1430 kg
Zawieszenie przód / tył - konstrukcja kratownicowa
Hamulce przód / tył - tarczowe
Opony przód - 205/55 VR16; tył - 225/50 VR16
Przyspieszenie 0-100 km/h - 5,6 s
Prędkość maksymalna - 262 km/h
Średnie zużycie paliwa - 15,3 l/100 km


Obrazek


Obrazek


Obrazek



Obrazek


Obrazek



Obrazek

_________________
Kierowca BMW bez punktów karnych ,nie ma takiego ,chyba że uciekł... lub ma CB ;)


moje CB -- > President Harry II ASC + Sirio ML-145

Mój mały czarny diabełek BMW 323Ti Compact


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 9 kwietnia 2006, 18:38 
Pierwsze M to M535i wyprodukowane w południowej afryce i własnie to M5 jest pierwszym M. Niestyty była to liomitowana edycja. Silnik o pojemnosci 3,5l był pierwszym M-powerem. Reszta informacji ne ten temat na stronie www.e12.de


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 29 maja 2006, 20:36 
Offline
Przyjaciel forum

Wiek: 33
Posty: 2352
Moje BMW: e92 LCI 330i
lol a po co z tyłu 2 znaczki bmw toż to nie ferrari :D

_________________
Było:
Obrazek
E36 318 93'
E32 735i 92'
E36 318i 92'


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 1 czerwca 2006, 08:10 
Bardzo Fajny artykuł labrador, M1 troche przypomina mi Delorean Time Machine :mrgreen:


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 1 czerwca 2006, 22:15 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 2827
Lokalizacja: Gdynia
Wojciech napisał(a):
Pierwsze M to M535i wyprodukowane w południowej afryce i własnie to M5 jest pierwszym M. Niestyty była to liomitowana edycja. Silnik o pojemnosci 3,5l był pierwszym M-powerem. Reszta informacji ne ten temat na stronie www.e12.de


loool masz duze pojecie o BMW pierwsze M to M1 z tego auta silnik po niewielkich modyfikacji trafil do e28 pierwsze M5 z tego 6 cylindrowca zabrali 2 cylindry i tak powstal 200 konny silnik do M3 a co do tej M535i to byla limitowana wresja e12 z silnikiem 3,5 i to byl zwykly silnik szesciocylindorwy ktory byl montowany w e23 e24 i w e28 :D taka limitowana wresja tez byla w e28 M535i jest gdzies na tym dziale takowy watek :D


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 9 czerwca 2006, 10:13 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 147
Lokalizacja: KrakĂłw, PBZ
Bardzo ładne, "stylowe" wnętrze. Ale buda już mi się tak bardzo nie podoba. Ale wygląd to nie wszystko, pewnie fajnie jeździ :]

_________________
PracujĂŞ sobie spokojnie na moje e36... | M40 Victim | Moje BMW | clickme.pl


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 6 stycznia 2007, 12:13 
Dixi napisał(a):
Wojciech napisał(a):
Pierwsze M to M535i wyprodukowane w południowej afryce i własnie to M5 jest pierwszym M. Niestyty była to liomitowana edycja. Silnik o pojemnosci 3,5l był pierwszym M-powerem. Reszta informacji ne ten temat na stronie www.e12.de


loool masz duze pojecie o BMW pierwsze M to M1 z tego auta silnik po niewielkich modyfikacji trafil do e28 pierwsze M5 z tego 6 cylindrowca zabrali 2 cylindry i tak powstal 200 konny silnik do M3 a co do tej M535i to byla limitowana wresja e12 z silnikiem 3,5 i to byl zwykly silnik szesciocylindorwy ktory byl montowany w e23 e24 i w e28 :D taka limitowana wresja tez byla w e28 M535i jest gdzies na tym dziale takowy watek :D


Nie ma sie z kogo smiac kolego bo sam nie znasz dokladnie historii BMW M. Powtarzasz jedynie pewien schemat nie zaglebiajac sie w szczegoly i budujesz falszywy obraz. Ani M1 ani M535i E12 ani tym bardziej E28 M5 nie bylo pierwszym samochodem M.

Pierwsze M to auto , ktore powstalo w 1976r jako dziecko kooperacji pomiedzy M GMBH a BMW South Africa i nazywa sie BMW 530MLE (M Limited Edition).

Obrazek

Tutaj macie super unikatowe zdjecie. BMW Turbo concept, wyscigowe oraz cywilne BMW 530 MLE.

Obrazek


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 24 kwietnia 2007, 13:52 
Offline
Zacna persona forum

Posty: 2588
Lokalizacja: Dziki ZachĂłd
Moje BMW: 323i
Kod silnika: M52TuB25
http://www.autoscout24.pl/home/index/de ... oto=0&zip=

jakby ktos był zainteresowany kupnem...

_________________
ObrazekObrazekObrazekObrazekObrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 24 kwietnia 2007, 14:28 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 44
Posty: 37030
Lokalizacja: Kielce
Moje BMW: E38 730d
Kod silnika: M57
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=153718
Kubenzy napisał(a):
http://www.autoscout24.pl/home/index/detail.asp?ts=5321455&id=3l2ldkagdot&sc=&make=13&model=1667&pricefrom=0&euroto=0&zip=

jakby ktos był zainteresowany kupnem...


troszkę tani :niepewny: ....

_________________

Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 24 kwietnia 2007, 14:28 
Już kupuje :ok:


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 24 kwietnia 2007, 15:06 
Offline
Zacna persona forum

Posty: 2588
Lokalizacja: Dziki ZachĂłd
Moje BMW: 323i
Kod silnika: M52TuB25
rorafalki napisał(a):
troszkę tani ....


no w sumie... Z8 wychodzi taniej, bo w granicach 80 - 120 :]

_________________
ObrazekObrazekObrazekObrazekObrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 22 marca 2008, 20:18 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 48
Lokalizacja: BiaÂłystok - Poland
BMW M1 wesja dopuszczona do ruchu na drogach publicznych
Inne nazwy BMW E26
Producent BMW
Premiera 1978
Okres produkcji 1980 – 1981
Typy nadwozia coupĂŠ
Silniki S38
Skrzynia biegów 5-biegowa,manualna ZF
Długość 4360 mm
Szerokość 1820 mm
Wysokość 1140 mm
Masa własna 1420 kg

BMW M1 - Supersportowe coupĂŠ sprzedawane w latach 1980 - 1981. Budowany w niewielkich ilościach i opóźniony w stosunku do formuły wyścigowej, do której został zaprojektowany. M1 stał się pierwszym supersamochodem BMW z silnikiem zainstalowanym centralnie, przeznaczonym do ruchu po drogach publicznych. Miał moc 277KM i 6-cilindrowy silnik z podwójnym wałkiem rozrządu.Wyprodukowano zaledwie 450 aut w tym 53 to auta wyścigowe.

Historia modelu

BMW M1 produkowano z przeznaczeniem na rynek europejski.

Rynek europejski
Data Wersja
1980 czerwiec rozpoczęcie produkcji wersji ulicznej
1981 lipiec zakończenie produkcji
Tekst ze strony http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M1
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

_________________
Od BMW moÂże byĂŚ lepsze tylko BMW
_________________________________________
Бог сотворил ночь для сна,а идиот фары
_________________________________________

Moje BMW http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?t=21584


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: BMW M1 E26
PostNapisane: 6 kwietnia 2011, 09:53 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Wiek: 39
Posty: 4135
Lokalizacja: POznań
Moje BMW: e65
Kod silnika: N62
Garaż: 3er http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=89854

7er http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=100011&start=0
Taie to brzydkie, ze az przepiekne ;)

_________________
125p PRL-RWD viewtopic.php?f=55&t=130919

e65 745i http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=127319
e38 http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=116406&start=0

"To jest Polska stary, tu się ciężko oddycha..."

brak zgody na reklamę


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 13 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 7 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL