BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 19 kwietnia 2024, 20:43

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie, odśwież istniejący podobny temat a jeżeli takiego nie ma, możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane i dotyczące pojazdów nie M, będą usuwane, bez komentarza ani informacji.



Utwórz nowy temat Ten temat jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 114 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: 600KM M3 - jak się tym jeździ? Moc, moment - co ważniejsze?
PostNapisane: 25 października 2012, 09:16 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 1805
Lokalizacja: Wawa
Moje BMW: M3 e46
Kod silnika: S54
trucker_hiob napisał(a):
w praktyce w aucie z automatem nie całkiem tak to działa - stając na gazie automat sobie zredukuje bieg do optymalnego dla najlepszych przyspieszeń przełożenia.

Mam w domu kilka automatów, wiem jak one działają. Wziąłem tutaj automaty do porównania dlatego że akurat te przełożenia szybko znalazłem.
trucker_hiob napisał(a):
Rozumiem, że rzeczywiście może być jakiś mały przedział czasu, gdy 335d lepiej się zbiera niż 335i lub M3. Ale przecież 335d ma bardzo ładną, liniową charakterystykę, gdy chodzi o przyspieszenie. Nie zachowuje się tak, jak moja Ninja, czy Saab. Jadąc BMW dieslem nie odczuwamy żadnych "dziur w mocy", ani "szczytów i dolin". Ten silnik jest cały czas mocny. A jednak wyniki przyspieszeń, jakie on osiąga, przynajmniej w porównaniu do innych silników BMW serii "3" są raczej średnie.

W naszym X5 mamy ten sam silnik co w 335d. Podobnie jak z każdym dieslem odczucia wyglądają w ten sposób że silnik ma mega dół, ale im wyżej tym tylko głośniej, a wcale nie szybciej (mimo że realnie jest z tego bonus do prędkości :) ).
trucker_hiob napisał(a):
Rozumiesz do czego zmierzam? Ja nie neguję faktów, ale fakty tu niemalże same sobie zaprzeczają. Skoro to moment się liczy, skoro to moment "robi przyspieszenie", skoro ten moment się wręcz namacalnie czuje w takim aucie, jak 335d, to czemu 328i przyspiesza lepiej? I nie powtarzajcie mi tu prawdy o przełożeniach itp. Bo przecież to, co odczuwamy w aucie, to jest to, co nam przekazują koła, nie silnik. Zatem jak coś odczuwamy w 335d, a nie odczuwamy w 328i, to czemu 335d nie jest od 328i szybszy?


Ponieważ w pewnym zakresie obrotów i prędkości 335d jest szybsze, ono naprawdę jest szybsze ale tylko w pewnym zakresie obrotów i to akurat tym którego podczas jazdy po drodze głównie używamy. Zaraz do tego wrócę. Teraz spójrzmy na trochę podstawowej matmy:

Przyjąłem następujące dane (znalazłem w internecie, nie wiem czy prawdziwe, ale są w miarę sensowne):
- Przełożenia skrzyni takie same dla 335i i 335d w automacie, kolejno 4,17 2,34 1,52 1,14 0,87 0,69
- przełożenia główne: 335i - 3,46 335d - 2,86
- moment obrotowy 335d wynosił 580Nm w zakresie 1750-2250, 456Nm przy 4400 (wyliczone z mocy) w zakresie 2250-5000 przyjąłem moment za liniowy
- moment obrotowy 335i wynosił 400Nm w zakresie 1300-5000, 370Nm przy 5800 (wyliczone z mocy) w zakresie 5000-7000 przyjąłem moment za liniowy
- odcinki dla 335i i 335d odpowiednio 7 i 5k rpm
- średnica koła 635,8mm
- aby uwzględnić różnicę masy pomnożyłem moment na kołach w 335i przez 1645/1600
- pominąłem straty

Wyszedł mi taki wykres momentu na kołach od prędkości podczas maksymalnego przyśpieszenia z 20 do 270km/h i zmianach biegu przy odcince:
Obrazek
Ewidentnie widać dlaczego 335i jest szybsze :) Pamiętajmy że owa przewagi 335d na samym początku nic nie daje, gdyż opony i tak nie przeniosą tego momentu na asfalt ;)

Oczywiście powyższy wykres jest sporym uproszczeniem, ale w tych silnikach w miarę dokładnym, szczególnie 335i przy takim uproszczeniu w zakresie 1300-5800 właściwie nie odbiega od rzeczywistości.

Wracając do wyjaśnień dlaczego czujemy co innego a jest co innego. Tak naprawdę my czujemy tak jak jest tylko często źle to interpretujemy. Gdybyś wsiadł do 335i zapiął 1, powoli przyśpieszył do 35 i depnął na maksa do 270, a potem zrobiłbyś to samo w 335d, powiedziałbyś że 335i jest szybsze. Wcale by ci się nie wydawało że 335d jest szybsze, gdyż czułbyś moment na kołach który jest wyższy w 335i.

A dlaczego podczas jazdy drogowej 335d wydaje się szybsze? Gdyż wówczas naprawdę jest szybsze przez większość czasu. Jeżdżąc po drogach używamy głównie niskich i średnich obrotów rzadko kręcimy pod odcinkę. Jeżdżąc 335i w zakresie 3-5k rpm, a 335d w zakresie 2-3k rpm porównanie momentu na kołach na każdym biegu wygląda dokładnie tak jak na początku wykresu (do momentu załamania niebieskiej krzywej). Do tego jeszcze dochodzi fakt że na każdym biegu maksymalny moment na kołach jest wyższy w 335d niż w 335i, a więc maksymalne przyśpieszenie na każdym biegu jest wyższe w 335d niż w 335i i my to czujemy.

W takim razie dlaczego 335i jest szybsze, skoro maksymalne przyśpieszenie w 335d jest wyższe? Nie możemy z niego korzystać cały czas i objechać 335i? No, właśnie nie :) Maksymalny moment na kołach na każdym poszczególnym biegu jest wyższy w 335d niż w 335i, ale przy tej samej prędkości przy której powiedzmy na trójce mamy maksymalny moment obrotowy i maksymalne przyśpieszenie na tym konkretnym biegu, możemy wrzucić bieg niższy na którym mamy w tym momencie jeszcze wyższy moment na kołach, a co za tym idzie wyższe przyśpieszenie. Pamiętaj że liczy się najwyższy dostępny moment na kołach przy danej prędkości. I porównując najwyższy dostępny moment obrotowy na kołach 335i prawie zawsze ma wyższy.

Gdybyśmy jeździli tylko na obrotach 5-7 w 335i oraz 3-5 w 335d na pewno nikt by nie powiedział że 335d jest szybsze, wcale by tak tego nie odczuwał. Jednak my często przyśpieszamy np. od 2k rpm w 335d i 3k rpm w 335i. Wówczas odczuwamy na początku wyższe przyśpieszenie w 335d i to przyśpieszenie zapamiętujemy. Nie zapamiętujemy przyśpieszenia które mogłoby być gdyśmy zredukowali bieg gdyż go nie odczuliśmy. A z realnymi osiągami jest tak jak z jazdą w trasie. Jazda najpierw szybko a potem wolno jest z reguły realnie wolniejsza niż ciągła średnia jazda, ale jakoś pierwsza metoda wydaje nam się szybsza ;) To samo tutaj. Po prostu mamy wybiórczą pamięć :)

Aktualnie nie mam pomysłu jak to klarowniej wyjaśnić. Jak mi coś wpadnie do głowy to napiszę.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: 600KM M3 - jak się tym jeździ? Moc, moment - co ważniejsze?
PostNapisane: 25 października 2012, 12:52 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 66
Posty: 318
Lokalizacja: Charlotte, NC, USA
Moje BMW: '08 M3; '14 328i
Garaż: M3 E90: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=86&t=101978
328i F30: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=147931
Kyokushin napisał(a):
Jak masz większy moment obrotowy na kole w danym punkcie czasu, to masz wtedy większą wartość przyspieszenia (przeciążenia) (Wynika to ze wzorów wyżej które podałem), co odczuwasz po prostu bardziej.

trucker_hiob napisał(a):
Dla mnie zdumiewające i trochę niezrozumieła jest to, że 335d, która ma "odczuwalny" najwyższy moment w rzeczywistości ma go w bardzo malym zakresie.


I to jest właśnie clue, istota pracy diesla. Mocno ale krótko.


To rozumiem, ale to nie jest to, o czym dziennikarze piszą. Oni odczuwają to podczas całej jazdy, nie w krótkim momencie czasu.

jiGsaw napisał(a):
Widzę, że ciężko to ubrać w słowa aby do Ciebie przemówić. Diesel oddaje energię autu w krótkim i w dodatku niskim (co potęguje odczucia) zakresie obrotów, a więc też w krótszym czasie. Silnik benzynowy oddaje o wiele dłużej i w dłuższym zakresie. Zatem przy przyspieszeniach tej samej klasy logiczne jest, że diesel musi to robić intensywniej, stąd te odczucia. Tak jak Kostek napisał i Kyo, diesel w pewnym zakresie może być szybszy. Jednak w czasach mierzonych stoperem liczy się średnia przebiegów z zakresów używanych do ścigania się i szerokość tego zakresu, czasy trwania mają kluczowe znaczenie gdyż to one decydują o tym ile energii jest wydzielone i ile zostaje w samym aucie po odjęciu strat, oporów itp.


Ja doskonale rozumiem Wasze skowa, widzę logikę myślenia i zgadzam się z nią. Mechanika to nie filozofia, trudno negować fakty. Ja jednak ciągle wracam do filozofii, bo to znacznie ciekawsze, niż nauki ścisłe. I ciągle wracam do tego, że 335d jest autem relatywnie wolnym, a odczuwa się to zupełnie inaczej i to jest fascynujące. Argument, że w jakimś krótkim przedziale czasu jest obiektywnie szybki nie bardzo do mnie przemawia - żaden dziennikarz nie pisał o krótkich momentach.

Miałem w swoim życiu także takie samochody, jak Mercedes 170V, silnik 1700 cc i 40 KM, czy VW Garbus. To były bardzo "zrywne" auta i na jedynce i dwójce aż przód podnosiło do góry. Zwłaszcza w mojej wyobraźni. Tylko, że w czasie, gdy one osiągały na tych dwóch pierwszych biegach 40 km/h, M3 osiąga 140 km/h - nie dając pewnie podobnego uczucia "zrywności". Zapewne z czymś takim mamy do czynienia w 335d. Krótkie przełożenia mogą nam dać takie odczucie, nawet gdy obiektywnie wcale tego rwania do przodu nie ma.

kostek_ja napisał(a):
trucker_hiob napisał(a):
w praktyce w aucie z automatem nie całkiem tak to działa - stając na gazie automat sobie zredukuje bieg do optymalnego dla najlepszych przyspieszeń przełożenia.

Mam w domu kilka automatów, wiem jak one działają. Wziąłem tutaj automaty do porównania dlatego że akurat te przełożenia szybko znalazłem.


335d w USA jest tylko z automatem, więc na pewno taka wersja była testowana.

Cytuj:
Wyszedł mi taki wykres momentu na kołach od prędkości podczas maksymalnego przyśpieszenia z 20 do 270km/h i zmianach biegu przy odcince...


Kawal dobrej roboty, dzięki. I tak zresztą różnica wcale nie jest aż tak ewidentna. 335d jest tu zdumiewająco blisko 335i. Nie chcę Ci zabierać cennego czasu, poza tym pewnie trzeba by zrobić dokładniejszy wykres, porównując 335d z 328i, ale domyślam się, że tam 335d mógłby być "nad kreską" przez większą część wykresu.

Cytuj:
W takim razie dlaczego 335i jest szybsze, skoro maksymalne przyśpieszenie w 335d jest wyższe? [...] Pamiętaj że liczy się najwyższy dostępny moment na kołach przy danej prędkości. I porównując najwyższy dostępny moment obrotowy na kołach 335i prawie zawsze ma wyższy.


Zgadza się.

Cytuj:
Aktualnie nie mam pomysłu jak to klarowniej wyjaśnić. Jak mi coś wpadnie do głowy to napiszę.


Twoje wyjaśnienia są jak najbardziej klarowne, tak, jak wyjaśnienia innych uczestników naszej dyskusji i dziękuję Wam wszystkim za te opinie. Na pewno pozwoliły mi one na niektóre rzeczy spoglądać inaczej. Hej, może nawet kupię kiedyś 335d? Nie dla siebie, rzecz jasna, ale Audi żony za trzy lata będzie do wymiany, a wtedy powinny być na rynku jakieś używane E90 335d...

Mówiąc o Audi, Motor Trend testował Audi S8. Napisalem poprzednio, że gdybym został milionerem, nadal jeździłbym M3, bo to najlepsze auto na świecie. Hmmm... Po tym teście nie wiem, czy nie zmienię zdania. Testowali także M5 wraz z Panamerą GTS. Aż wstyd czytać, co napisali o M5 nowej generacji. Nie tylko nie powtórzyli czasów z poprzedniego testu, zrobionego w Europie, ale np. o układzie kierowniczym napisali: "Did BMW have to try to make the steering this numb? They must have hired someone from outside the company to teach them to dumb down a car like this. Normal BMW steering is like running your hands over the ground -- you feel all the buildup in lateral load, you feel the weight jacking in front. None of that is here in the F10 M5."

Co oznacza, mniej więcej, "Czy BMW musiało spróbować zrobić układ kierowniczy tak zdrętwiały? Musieli chyba zatrudnić kogoś z zewnątrz, by ich nauczył jak zrobić tak otępiały samochód. Normalnie układ kierowniczy jest jak dłonie na powierzchni - czujesz wszystkie przeciążenia i dociski przednich kół. Nic z tego nie jest obecne w F10 M5"

Test ten jest tu: http://www.motortrend.com/roadtests/sed ... amera_gts/ , a test Audi S8 tutaj: http://www.motortrend.com/roadtests/sed ... irst_test/ Są one też dostępne w aplikacji na smartfona "Motor Trend".

_________________


Ostatnio edytowano 25 października 2012, 15:00 przez trucker_hiob, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: 600KM M3 - jak się tym jeździ? Moc, moment - co ważniejsze?
PostNapisane: 25 października 2012, 13:52 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Posty: 16970
Moje BMW: mityczne
Kod silnika: tłuste konie
Garaż: Było: E36 318i sedan, E36 316i Compact, E39 528i sedan, E46 328Ci, E92 325Xi
Jest: F32 420i, F32 428i
trucker_hiob napisał(a):
Oni odczuwają to podczas całej jazdy, nie w krótkim momencie czasu.


Nie wiem co oni odczuwają. Dziennikarze wiele dziwnych rzeczy odczuwają.
Jeżdżac dieslem na niskich obrotach jeździsz blisko jego max momentu na silniku, jeżdżąc benzyniakiem na tych samych obrotach jeździsz na niskim momencie na silniku.
Może stąd ich odczucia, nie używają do końca sprzętu zgodnie z jego przeznaczeniem. Benzyniak aby skorzystać z jego potencjału wymaga redukcji, często o dwa biegi, diesel o jeden lub wcale.

Temat automatu te odczucia definitywnie zamyka, ponieważ automat w benzyniaku w momencie dodania mocno gazu redukuje o tyle o ile trzeba, tak więc trudno mi powiedzieć co oni czuli i dlaczego.
Stawiam na subiektywne odczucie chwilowego ciągu.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: 600KM M3 - jak się tym jeździ? Moc, moment - co ważniejsze?
PostNapisane: 25 października 2012, 14:18 
Offline
Zacna persona forum

Posty: 1329
Lokalizacja: Bytom
Tak trochę na innym poziomie samochodów, ale ostatnio jeździłem kilka dni e90 320d 163 koni w automacie i kilka osób które się ze mną przejechało zawsze stwierdzało pytająco, że to chyba szybciej jeździe/przyspiesza od mojej e39 4,4? Także subiektywne odczucia i dizel rules ;)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: 600KM M3 - jak się tym jeździ? Moc, moment - co ważniejsze?
PostNapisane: 25 października 2012, 14:38 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 1805
Lokalizacja: Wawa
Moje BMW: M3 e46
Kod silnika: S54
trucker_hiob napisał(a):
Argument, że w jakimś krótkim przedziale czasu jest obiektywnie szybki nie bardzo do mnie przemawia - żaden dziennikarz nie pisał o krótkich momentach.

To nie są krótkie momenty. 335d jest ewidentnie szybsze w niskim i średnim zakresie obrotów. 335i ma jedynie lepszą górę, która decyduje o maksymalnych osiągach. Fakt iż niskie i średnie obroty są sporo mocniejsze, a góra tylko lekko słabsza daje takie a nie inne odczucia.

trucker_hiob napisał(a):
335d jest tu zdumiewająco blisko 335i.

Przez większość czasu, ale te kawałki kiedy 335i jest na niższym biegu robią swoje.
trucker_hiob napisał(a):
Nie chcę Ci zabierać cennego czasu

Od tego są arkusze kalkulacyjne, żeby na głupoty czasu nie tracić :)
trucker_hiob napisał(a):
poza tym pewnie trzeba by zrobić dokładniejszy wykres
Akurat 335d, 335i, 328i i w miarę M3 e92 mają przebieg momentu który bardzo prosto uprościć z dużą dokładnością. Same linie proste, albo prawie.
trucker_hiob napisał(a):
porównując 335d z 280i, ale domyślam się, że tam 335d mógłby być "nad kreską" przez większą część wykresu.

Rozumiem że miałeś na myśli 328i? Moc robi swoje:
Obrazek
Ciekawym jest fakt iż w 328i dla maksymalnych osiągów bieg zmieniamy pod odcinką tylko z 1 na 2 i z 2 na 3. Resztę lepiej zmienić wcześniej. Z 5 na 6 optymalny czas zmiany biegu to 5k rpm, a odcinkę mamy przy 7. Ciekawe.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: 600KM M3 - jak się tym jeździ? Moc, moment - co ważniejsze?
PostNapisane: 25 października 2012, 15:11 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 66
Posty: 318
Lokalizacja: Charlotte, NC, USA
Moje BMW: '08 M3; '14 328i
Garaż: M3 E90: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=86&t=101978
328i F30: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=147931
j27 napisał(a):
Tak trochę na innym poziomie samochodów, ale ostatnio jeździłem kilka dni e90 320d 163 koni w automacie i kilka osób które się ze mną przejechało zawsze stwierdzało pytająco, że to chyba szybciej jeździe/przyspiesza od mojej e39 4,4? Także subiektywne odczucia i dizel rules ;)


Moja siostra ma taki samochód, z automatyczną skrzynią i choć nie miałem możliwości "wyżycia się" w tym aucie, bo prowadziłem je w zimie, na zimowych oponach i z moją mamą na miejscu pasażera, to przyznam, że wrażenia ze spokojnej, konserwatywnej jazdy były bardzo pozytywne.

kostek_ja napisał(a):
To nie są krótkie momenty. 335d jest ewidentnie szybsze w niskim i średnim zakresie obrotów...

kostek_ja napisał(a):
Akurat 335d, 335i, 328i i w miarę M3 e92 mają przebieg momentu który bardzo prosto uprościć z dużą dokładnością. Same linie proste, albo prawie.


Hmm... z tego, co znalazłem w necie wynika, że akurat 335d ma najmniej płaski wykres momentu obrotowego. Nawet mnie to zastanawiało, bo przecież "powinno" być inaczej.

Cytuj:
Rozumiem że miałeś na myśli 328i?


Tak, oczywiście. Już poprawiłem.

Cytuj:
Ciekawym jest fakt iż w 328i dla maksymalnych osiągów bieg zmieniamy pod odcinką tylko z 1 na 2 i z 2 na 3. Resztę lepiej zmienić wcześniej. Z 5 na 6 optymalny czas zmiany biegu to 5k rpm, a odcinkę mamy przy 7. Ciekawe.


Rzeczywiście interesujące. Ale też jest to chyba jedyny, albo jeden z nielicznych samochodów, który kręci się 20% szybciej, niż obroty mocy maksymalnej.W większości aut te wartości się pokrywają, lub są bardzo blisko siebie, w 328i F30 moc maksymalna jest osiągana przy 5000 rpm, a silnik się kręci do siedmiu tysięcy.

_________________


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: 600KM M3 - jak się tym jeździ? Moc, moment - co ważniejsze?
PostNapisane: 25 października 2012, 22:02 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Posty: 16970
Moje BMW: mityczne
Kod silnika: tłuste konie
Garaż: Było: E36 318i sedan, E36 316i Compact, E39 528i sedan, E46 328Ci, E92 325Xi
Jest: F32 420i, F32 428i
Ogólnie czytam i bardzo fajnie się rozwinęła dyskusja, raz że M3 z kompresorem to temat o którym rzadko może ktoś coś powiedzieć oraz dyskusja o fizyce i przełożeniu tego na praktykę doprowadziła w miarę do konsensusu.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: 600KM M3 - jak się tym jeździ? Moc, moment - co ważniejsze?
PostNapisane: 26 października 2012, 01:31 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 66
Posty: 318
Lokalizacja: Charlotte, NC, USA
Moje BMW: '08 M3; '14 328i
Garaż: M3 E90: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=86&t=101978
328i F30: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=147931
Kyokushin, zgadza się. I myślę, że wszyscy coś skorzystaliśmy. Nawet, gdy się nie dowiedzieliśmy nowych rzeczy, to spojrzeliśmy na rzeczy nam znane inaczej, pod innym kątem. I do tej pory udało się nam zachować w miarę w cywilizowany sposób. :hyhy:

Wrócę jeszcze do tego, co napisałem wcześniej, na początku tego wątku: "Samochód jest łagodny jak kociak, gdy jedynie muskamy pedał gazu, drapieżny jak tygrys, gdy staniemy na gazie, ale podskakuje czasem jak zając, gdy chcemy jechać na 75%" Uwaga ta dotyczy jazdy w zakresie, powiedzmy, między 6000-8300 obrotów. Nie ma problemu z jazdą na 75%, gdy silnik się kręci w dolnym zakresie. To wtedy, gdy zbliżamy się do maksymalnej mocy, samochód staje się niezwykle nerwowy i wtedy po prostu najlepiej stanąć na gazie w stu procentach.

Dlatego w praktyce nie jest to zbyt wielkie utrudnienie, bo na co dzień i tak się jeździ w "cywilizowanym zakresie obrotów". Są czasem jednak takie sytuacje, zwłaszcza, gdy ktoś jest taki głupi jak ja, że chce się odjechać komuś ze świateł, ale jest to biały dzień, duży ruch i nie ma potrzeby rwać asfaltu, 75% wystarczy z nawiązką. Wtedy po prostu trzeba pamiętać, że zbliżając się do 6000 rpm trzeba albo zmienić bieg, albo wcisnąć gaz do dechy. :rotfl:

_________________


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: 600KM M3 - jak się tym jeździ? Moc, moment - co ważniejsze?
PostNapisane: 26 października 2012, 03:02 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 1805
Lokalizacja: Wawa
Moje BMW: M3 e46
Kod silnika: S54
Jak już wszystkie funkcje popisałem to z własnej ciekawości wrzuciłem również M3 e46 z zestawem ESS VT2-550, oraz M3 e92 z zestawem VT2-600 (minimalnie mocniejszy od hiobowego). VT2-575 ma brzydszy wykres (zarówno hiobowy jak i ESSowy). Chciałem też wrzucić seryjne M3 e46, ale wykres od BMW jest paraboliczny, a te z hamowni są jeszcze brzydsze. Zwyczajnie mi się nie chce :)

Obrazek
Wykresy skorygowałem o różnicę w masie.
trucker_hiob napisał(a):
mm... z tego, co znalazłem w necie wynika, że akurat 335d ma najmniej płaski wykres momentu obrotowego. Nawet mnie to zastanawiało, bo przecież "powinno" być inaczej.

Płaski to on ma, do 2250 poziomy, a powyżej pochylony w dół i to konkretnie :)

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: 600KM M3 - jak się tym jeździ? Moc, moment - co ważniejsze?
PostNapisane: 27 października 2012, 01:15 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 66
Posty: 318
Lokalizacja: Charlotte, NC, USA
Moje BMW: '08 M3; '14 328i
Garaż: M3 E90: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=86&t=101978
328i F30: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=147931
kostek_ja napisał(a):
Jak już wszystkie funkcje popisałem to z własnej ciekawości wrzuciłem również M3 e46 z zestawem ESS VT2-550, oraz M3 e92 z zestawem VT2-600...


Wychodzi na to, że e46 550 mocniejszy od e92 600 ;) :zawstydzony: :hyhy:

Przy okazji mały offtopic... Jak ktoś z Was wie coś o kołach dla M3 i ilości miejsca we wnękach pod błotnikiem, niech zerknie, proszę, na ten post: viewtopic.php?f=2&t=89984&p=1525344#p1525344 Dzięki.

_________________


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: 600KM M3 - jak się tym jeździ? Moc, moment - co ważniejsze?
PostNapisane: 30 października 2012, 07:19 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 1805
Lokalizacja: Wawa
Moje BMW: M3 e46
Kod silnika: S54
trucker_hiob napisał(a):
Wychodzi na to, że e46 550 mocniejszy od e92 600

Ale z owego wykresu to nie wynika :)

Rzeczywiście moment na kołach wygląda tak (straty = 0):
Obrazek
e92 ma wyższy właściwie zawsze, ale jednak jest cięższe więc "wyrównałem" masy mnożąc momenty przez odpowiednie współczynniki i wyszło mi tak:
Obrazek
I tutaj też e92 ma przewagę chociaż już nie tak łatwo widoczną. Porównanie jak diesla z benzyną. e46 ma więcej tego wirtualnie większego momentu, ale e92 ciągnie dłużej na niższym biegu. Generalnie całka z wykresu e92 jest wyższa niż e46.

Chciałem ci to pokazać na wykresie prędkości od czasu i natknąłem się na coś co mnie zaskoczyło. e46 ma lepszą areodynamikę niż e92. W życiu bym tak nie powiedział. Zrozumiałbym że niższe i węższe e46 generuje mniejsze opory powietrza, ale żeby i współczynnik miało mniejszy? Ewidentnie nie wygląda. Po uwzględnieniu oporów powietrza i toczenia wychodzą następujące krzywe (czas zmiany biegu 0,4s):
prędkości od czasu:
Obrazek
siły wypadkowej od czasu:
Obrazek
przyśpieszenia od czasu:
Obrazek
i odległości między jednym a drugim:
Obrazek

Oczywiście trzeba pamiętać iż porównujemy najmocniejszy zestaw do e46 z zestawem dosyć wysokim ale nie najwyższym od e92.

Jeżeli chodzi o koła to jest to możliwe, ale musiałbyś przymierzyć jakie podobne. Do mnie w e46 wchodzą na przód 9,5 ET22, przy odpowiedniej oponie. 10 już na pewno by nie weszły. e92 ma z założenia szersze felgi i jest większe, więc i nadkola powinny być większe, ale pewności nie mam.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: 600KM M3 - jak się tym jeździ? Moc, moment - co ważniejsze?
PostNapisane: 8 listopada 2013, 05:47 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 66
Posty: 318
Lokalizacja: Charlotte, NC, USA
Moje BMW: '08 M3; '14 328i
Garaż: M3 E90: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=86&t=101978
328i F30: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=147931
Nasza dyskusja zainspirowała mnie do nakręcenia "wykład" na ten temat. Trochę mam opory przed zareklamowaniem go tutaj, bo tu publiczność bardzo wymagająca, a wykład nie jest pozbawiony drobnych niedociągnięć, ale skoro jest on wynikiem naszej dyskusji, to powinien się tu znaleźć. :wstyd: :D


_________________


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: 600KM M3 - jak się tym jeździ? Moc, moment - co ważniejsze?
PostNapisane: 8 listopada 2013, 13:59 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Posty: 4257
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: M6
Kod silnika: S85 S62 M60
Garaż: było: M5e39 '01,
e34 540i '94
Hiobie, zdecydowanie nie podoba mi sie uproszczenie na początku filmu odnośnie momentu obrotowego - jak to sie dziwisz, odnośnie brania pod uwage mocy, a to moment jest najważniejszy...

To mocne spłycenie, używane często przez posiadaczy diesli, i mam wrażenie, że bez zrozumienia faktycznego wyglądu, wymiaru mechanicznego, tego, jak ten moment właściwie wygląda, i jak działa w silniku.....

Moim ulubionym przykładem jest bolid F1, jadący ze stałą prędkością ok. 200km/h, z zapietym jednym biegiem, i ze stałymi obrotami w punkcie o najlepszej jakości przebiegu charakterystyki. Czyli jakieś 200Nm momentu. Naciskamy gaz nagle, i po 4 sekundach mamy 300 km/h.
Te 200Nm powoduje tak potężny wystrzał i wyrzut do przodu. Od razu, w ułamku sekundy, bez nakręcania i "nabierania" mocy.

Od siebie dodam, że powodem takich spłyceń jest fakt, że moment obrotowy z silnika należy rozważać wyłącznie przy czasie dążącym do zera, czyli jest to za krótkie żebyśmy mogli cokolwiek odczuć na sobie i powiedzieć - to był moment.
Wszystko określone w jakimkolwiek czasie, to już jest moc....
Wole osobiście mówić dlatego o momencie statycznym.

_________________
Obrazek

http://imageshack.com/a/img689/1772/78er.jpg

Sprzedam MANUAL 6-b z M5e39 ~ 3.000 PLN


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: 600KM M3 - jak się tym jeździ? Moc, moment - co ważniejsze?
PostNapisane: 8 listopada 2013, 15:16 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 66
Posty: 318
Lokalizacja: Charlotte, NC, USA
Moje BMW: '08 M3; '14 328i
Garaż: M3 E90: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=86&t=101978
328i F30: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=147931
Boogie napisał(a):
Hiobie, zdecydowanie nie podoba mi sie uproszczenie na początku filmu odnośnie momentu obrotowego ...


:zdziwko: Ale jakie uproszczenie? :kwasny: Nagrałem ponad półgodzinny wykład na ten temat, gdzie zatem jest tam jakieś uproszczenie? Nie możesz wyrwać z kontekstu jednego zdania i robić mi zarzuty, że coś upraszczam. :/

_________________


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: 600KM M3 - jak się tym jeździ? Moc, moment - co ważniejsze?
PostNapisane: 8 listopada 2013, 18:56 
Offline
Forumowicz

Posty: 144
Moje BMW: E46
Kod silnika: M52B28TU
Podoba mi sie Twoje M3 i szczerze powiem dopiero dzisiaj sie dowiedzialem ze m3 jest w sedanie :wstyd: :rotfl:
Kompresor :super: wydech :super:
Zrobil sie z tej galeri temat rzeka i ja szczerze powiem ze od strony technicznej nic nie rozumie,moze dlatego ze tyram w budowlance i nigdy nie zaglebialem sie w moment obr i konie mechaniczne a przydalaby sie taka wiedza ,bo zawsze zastanawia mnie to ze ludzie mowia ze to moment daje przyspieszenie itd,no wiec bmw e46 330d ma 184ps i 395nm a bmw e46 328i ma 193ps i 280nm wiec ma tylko 9 ps wiecej ale 115nm mniej a jest duzo szybsze i do 100 i od 100 do 200 wiec tego najzwyczajniej nie rozumie.
dobrze powiedziales ze warto miec marzenia i je spelniac w przyszlosci,moje jest skromniejsze bo wystarczy mi e46 m3.
Moim zdaniem dyskusja o mocy i nm chyba nie bedzie miala konca,to tak jak ja nie przekonam chyba nigdy mojego kolegi ktory twierdzi ze dzwiek diesla jest piekny :hyhy: a mi on dziala na nerwy :rotfl:
Koncze to stwierdzeniem ze masz najfajniejsze autko na tym forum,mi podoba sie najbardziej i zycze bezawaryjnej milej jazdy ta maszynka ;)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: 600KM M3 - jak się tym jeździ? Moc, moment - co ważniejsze?
PostNapisane: 8 listopada 2013, 23:19 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 66
Posty: 318
Lokalizacja: Charlotte, NC, USA
Moje BMW: '08 M3; '14 328i
Garaż: M3 E90: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=86&t=101978
328i F30: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=147931
marcinbmw3er napisał(a):
dobrze powiedziales ze warto miec marzenia i je spelniac w przyszlosci,moje jest skromniejsze bo wystarczy mi e46 m3.


To też było moim marzeniem, zresztą, wydawało mi się, niedościgłym. Jedyny powód dla którego nie kupiłem tego auta, pomijając fakt braku pieniędzy :kwasny: , był brak wersji 4-drzwiowej. :D

A teraz namawiam żonę na kupno nowego Mustanga, choć ona mi odpowiada, bym sobie to wybił z głowy. Ale mam co najmniej dwa lata na to, by ją przekonać. Za dwa lata jej Audi będzie spłacony i gotowy na wymianę, a nowy Mustang GT powinien mieć nowy 500-konny silnik. Oczywiście dla niej z automatem, ale nowe automaty są coraz lepsze, więc mi to nie będzie przeszkadzało. :wstyd: :D

_________________


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: 600KM M3 - jak się tym jeździ? Moc, moment - co ważniejsze?
PostNapisane: 8 listopada 2013, 23:26 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Posty: 4257
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: M6
Kod silnika: S85 S62 M60
Garaż: było: M5e39 '01,
e34 540i '94
trucker_hiob napisał(a):
Boogie napisał(a):
Hiobie, zdecydowanie nie podoba mi sie uproszczenie na początku filmu odnośnie momentu obrotowego ...


:zdziwko: Ale jakie uproszczenie? :kwasny: Nagrałem ponad półgodzinny wykład na ten temat, gdzie zatem jest tam jakieś uproszczenie? Nie możesz wyrwać z kontekstu jednego zdania i robić mi zarzuty, że coś upraszczam. :/


Hiobie, skoro mowisz a początku wykładu, podając jakoby jego temat i esencje tematu, o czym chcesz mówić, to uzywasz do tego pewnych twierdzeń - prawdziwych, i zbieżnych z całością poruszanego tematu.
I mówisz wyraźnie tam, że sie dziwisz patrzeniu na moc, bo to moment jest ważny i to on jest decydujący w przyspieszaniu.
I to jest półprawda, i uproszczenie, czy też spłycenie

Mam wrażenie, że tak naprawdę dalej nie wiadomo, czym dokładnie tem moment obrotowy w silniku jest, i jak go mechanicznie rozumieć - znaczy że nie wyjasniasz tego, i mam wrażenie, że sam do końca tego nie wiesz.

_________________
Obrazek

http://imageshack.com/a/img689/1772/78er.jpg

Sprzedam MANUAL 6-b z M5e39 ~ 3.000 PLN


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: 600KM M3 - jak się tym jeździ? Moc, moment - co ważniejsze?
PostNapisane: 9 listopada 2013, 00:24 
Offline
Forumowicz

Posty: 144
Moje BMW: E46
Kod silnika: M52B28TU
Nie jestem specjalista ,ale mi wydaje sie ze moment obrotowy pokazuje nam w ktorym momencie silnik osiaga maksymalna moc.
chyba ze sie myle wiec niech mi ktos wytlumaczy.
Osobiscie mustangi mie sie nie podobaja,wolalbym audi rs6 :hyhy:


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: 600KM M3 - jak się tym jeździ? Moc, moment - co ważniejsze?
PostNapisane: 9 listopada 2013, 00:49 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 66
Posty: 318
Lokalizacja: Charlotte, NC, USA
Moje BMW: '08 M3; '14 328i
Garaż: M3 E90: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=86&t=101978
328i F30: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=147931
Boogie napisał(a):

Hiobie, skoro mowisz a początku wykładu, podając jakoby jego temat i esencje tematu, o czym chcesz mówić, to uzywasz do tego pewnych twierdzeń - prawdziwych, i zbieżnych z całością poruszanego tematu.
I mówisz wyraźnie tam, że sie dziwisz patrzeniu na moc, bo to moment jest ważny i to on jest decydujący w przyspieszaniu.
I to jest półprawda, i uproszczenie, czy też spłycenie


Jaka półprawda? Z tego, co zrozumiałem z powyższej dyskusji, jaka miała miejsce właśnie tu, w tym wątku, jest to cała prawda. To właśnie moment obrotowy jaki mają koła samochodu powoduje przyspieszenie. Im ten moment jest wyższy, tym przyspieszenie lepsze.

Uproszczenie? Temat każdego wykładu jest uproszczeniem, które można dopiero rozwinąć w trakcie samego wykładu. Jak inaczej w jednym zdaniu zmieścić coś, co nam potem zajmuje pół godziny wyjaśniania?

Boogie napisał(a):
Mam wrażenie, że tak naprawdę dalej nie wiadomo, czym dokładnie tem moment obrotowy w silniku jest, i jak go mechanicznie rozumieć - znaczy że nie wyjasniasz tego, i mam wrażenie, że sam do końca tego nie wiesz.


Jeśli posłuchałeś tego wykładu do końca i takie odniosłeś wrażenie, to znaczy, że ja, jako "nauczyciel" odniosłem porażkę. Ale sądząc po innych komentarzach, niektórzy odnieśli inne wrażenie i lepiej zrozumieli czym moment obrotowy w praktyce jest i jak jest on uzależniony od mocy, czy też w jakich relacjach do mocy występuje.

marcinbmw3er napisał(a):
Nie jestem specjalista ,ale mi wydaje sie ze moment obrotowy pokazuje nam w ktorym momencie silnik osiaga maksymalna moc.
chyba ze sie myle wiec niech mi ktos wytlumaczy.


To zależy jak rozumiemy słowo "moc". Czy używamy go w potocznym znaczeniu, czy też definiujemy go ściśle, jako wartość fizyczną. Bo to nie zawsze się pokrywa, ale można powiedzieć, że maksymalny moment obrotowy rzeczywiście pokazuje nam kiedy auto jest najmocniejsze

marcinbmw3er napisał(a):
Osobiscie mustangi mie sie nie podobaja,wolalbym audi rs6 :hyhy:


Tylko to jest porównywanie jabłek do pomarańcz. Zupełnie inna klasa aut, nie wspominając o cenie. Nowy Mustang V8, dobrze wyposażony, to 35 tys dolarów, a Audi RS6 nie ma w ogóle w USA, ale nawet "zwykłe" Audi S6 kosztuje, w podstawowej wersji, dwa razy więcej. A jak zobaczysz nowego Mustanga, to kto wie - może Ci się zacznie podobać. :hyhy:

_________________


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: 600KM M3 - jak się tym jeździ? Moc, moment - co ważniejsze?
PostNapisane: 9 listopada 2013, 01:27 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Posty: 4257
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: M6
Kod silnika: S85 S62 M60
Garaż: było: M5e39 '01,
e34 540i '94
trucker_hiob napisał(a):
To właśnie moment obrotowy jaki mają koła samochodu powoduje przyspieszenie. Im ten moment jest wyższy, tym przyspieszenie lepsze.


o własnie o to mi chodzi!
Bierzesz ten moment, nabijasz na widelec przysłowiowy, i analizujesz wybiórczo.

Moje auto ma raptem 500Nm momentu, tyle samo ile moje poprzednie M5, i jednak gdybysmy obok siebie je w jeździe zestawili, zrównali ich masy przez dodanie pasażera u mnie, i niechby wystartowały z tej samej wartości momentu na charakterystyce, to przecież M6 bedzie lepiej przyspieszać.
No tak, powiesz, bo ma moc wiekszą. Ok, to jak więc ten moment rozumieć mam...

Wiesz że jak dasz komuś przecietnemu do ręki klucz, i każesz śrube dokręcić, to on, napierając samym ramieniem na klucz, wyda z siebie spokojnie 100Nm momentu ?
Ale zobacz, jak daleko do pojęcia mocy z takiego momentu obrotowego.

Moment należy rozumieć statycznie, a nie jako widok kręcących sie kół...
Jesli coś sie kręci, to jest to moc, czyli praca liczona po czasie - całka, a praca to siła razy przesunięcie, czyli moment obrotowy w układzie obrotowym przesuwający układ korobowy o jakiś tam kąt.
Mam opinie, że podawanie Nm w danych technicznych, podłapane parenascie lat temu przez producentow tdi tylko mąci ludziom w głowach.

Czy 700Nm diesel, jaki pewnie nie jeden jest tu na forum, będzie przez krótką chwilę nawet, przyspieszał lepiej niż M6 z 520Nm?
Czy gdyby do M6 włożyć silnik z F1 z 200Nm momentu, to bedzie takie M6 wolniejsze w jakiejkolwiek chwili od takiego z seryjnym silnikiem ?
Oczywiście że nie i nie.....
Tyle ode mnie

_________________
Obrazek

http://imageshack.com/a/img689/1772/78er.jpg

Sprzedam MANUAL 6-b z M5e39 ~ 3.000 PLN


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Ten temat jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 114 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 17 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL