BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 28 marca 2024, 17:05

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie. Możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 15 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [Exx] Silnik diesla bi turbo budowa działanie .
PostNapisane: 22 września 2013, 18:02 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 48
Posty: 2607
Lokalizacja: Nysa Opolskie
Moje BMW: F07 535dx
Kod silnika: n57
Witam ;)
Jako że od dawna jaram się silnikami diesla a w ostatnim czasie szczególnie doładowanymi postanowiłem streścić tu trochę ogólno dostępnej informacji z TIS BMW.
Obrazek
Na tapetę weźmiemy topowe, mocne, podwójnie doładowane silniki diesla BMW
Wielokrotnie różne modele BMW, wyposażone w te motorki , udowodniły że są naprawdę dynamiczne ,szybkie i stosunkowo oszczędne. To jest fajne i to ciekawi.

Chcę jeszcze odnieść się do tego że mimo wszystko nie są to takie same silnik jak jednostki z jedną turbiną, różnią się między innymi stopniem sprężania.
Sterowanie tym silnikiem i jego osprzętem jest o wiele bardziej złożone niż jednostek z jedną turbiną .
Zagłębiając się w stopniowy sposób pracy turbin , obiegu spalin , oraz sprężanego powietrza , dochodzę do wniosku że wszelkie spekulacje o budowie bi turbo w zaciszu garażu są „dziwną opowieścią kogoś kto nie specjalnie wie o czym mówi”

Odniosę się do dwóch silników 3 litrowych .
Obrazek

Oba silniki trochę się różnią starszy silnik M57 tu top zastał zmodyfikowany dostał między innymi , nowa nazwę M57TU2 TOP ,inne turbiny , piezoelektryczne wtryski oraz zupełnie inną mapę pracy .
Skutki to przyrostem mocy o 10 kw oraz zwiększył się moment i jego przebieg.

Obrazek
Zwróćcie uwagę na przebieg momentu obrotowego i mocy ( to jest wykres fabryczny) wykresy wklejane na forum z dziwną skalą i płaskie jak stół pingpongowy w mocno skrzywiony sposób przedstawiają fakty .

Obrazek
1 Kolektor wydechowy
2 Zawór regulacyjny
3 Mała turbosprężarka
4 Powietrze zewnętrzne
5 Do chłodnicy powietrza doładowującego (do intercoolera)
6 Przepustnicy bypass
7 Duża turbosprężarka
8 Zawór obejściowy
9 Spaliny


Obrazek
1 Silnik
2 Mała turbosprężarka
3 Duża turbosprężarka
4 Zawór regulacyjny spalin
5 Zawór obejściowy
6 Katalizator utleniania
7 Filtr cząstek stałych
8 Tylny tłumik
9 Tłumik wlotowy
10 Air Mass (przepływomierz)
11. Cyfrowe sterowanie elektroniczne silnik wysokoprężnym (DDE)
12. Przepustnica bypass
13. Czujnik temperatury powietrza za intercoolerem
14. Chłodnica powietrza - intercooler
15 Zawór EGR
16 Elektryczne sterowanie przepustnicą (przepustnica – klapa gasząca)
17 Chłodnica EGR
18 Czujnik ciśnienia doładowania

TOP M57TU i M57TU2 TOP: do 1500 obr / min (mała moc i niska prędkość)
Obrazek

M57TU2 TOP: od 1500 obr / min do 3000 obr / min (średnie obciążenie i prędkość)
M57TU TOP: od 1500 obr / min do 3250 obr / min (średnie obciążenie i prędkość)
Obrazek



M57TU2 TOP: od 3000 obr / min do 3500 obr / min (średnie obciążenia i prędkości)
M57TU TOP: od 3250 obr / min do 4200 obr / min (średnie obciążenia i prędkość)
Obrazek


M57TU2 TOP: powyżej 3500 obr / min (duże obciążenie i prędkość)
M57TU TOP: powyżej 4200 obr / min (duże obciążenie i prędkość)
Obrazek

Wnioski i spostrzeżenia , sterowanie turbin jest 4 etapowe , nie posiadają one zmiennej geometrii , sterowanie ich wydajnością odbywa się na zasadzie sterownia strumieniem spalin i powietrzem doładowującym.

A teraz mały „ kłiz” dla osób które zainteresowały się tematem ;)

Przyjeżdża klient 335d po programie... Pnie Krzyśku auto śmigało bardzo fajnie , ale od jakiegoś czasu mam wrażenie że na wysokich obrotach silnik traci werwę.
( zaczynam od załadowania serii)
Podłączam kompa i w drogę , logujemy w sprincie .i nie tylko.
Przepływomierz w całym zakresie mierzy z nadwyżką ale w normie , jest ok.
Ciśnienie doładowania do 4200obr w oczku , idealne .Powyżej tych obrotów zauważam gwałtowny spadek ciśnienia i nie doładowanie o 300 mbar. ma być powiedzmy 2880mbar widzę 2570mbar.

Pytanie ... który element wykonawczy w układzie pracy turbin szwankuje ?
Dobrą odpowiedź zostanie nagrodzona.

Pozdrawiam Krzysiek

_________________
TEL. 600218347 Krzysiek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Silnik diesla bi turbo budowa działanie .
PostNapisane: 22 września 2013, 18:18 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 2808
Lokalizacja: Tomaszów Lub i okolice :)
Moje BMW: E36 318i 96r.
Kod silnika: M52B28TU
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=88829
Zawór nr. 3 lub 8 :P

_________________
Moja Bunia: viewtopic.php?f=6&t=88829



Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Silnik diesla bi turbo budowa działanie .
PostNapisane: 22 września 2013, 23:01 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Posty: 4257
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: M6
Kod silnika: S85 S62 M60
Garaż: było: M5e39 '01,
e34 540i '94
Roger, szkoda że Mkami nie jeździsz :)

_________________
Obrazek

http://imageshack.com/a/img689/1772/78er.jpg

Sprzedam MANUAL 6-b z M5e39 ~ 3.000 PLN


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Silnik diesla bi turbo budowa działanie .
PostNapisane: 23 września 2013, 09:32 
Offline
Forumowicz

Posty: 176
Lokalizacja: Gdańsk
Moje BMW: 530d 01' Turing
Kod silnika: M57
5
P.S Roger, czemu na wejściu przez małą turbine nie leci powietrze ( rys. 3 i 4 dla obrotów do 4200obr/min i powyżej ) ?


Ostatnio edytowano 23 września 2013, 12:49 przez Burza123, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Silnik diesla bi turbo budowa działanie .
PostNapisane: 23 września 2013, 10:59 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 33
Posty: 9899
Moje BMW: E46Coupe
Garaż: /E46Turbo
320Cd @ 2.5 M50Turbo.
http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=86&t=94261
Niedostateczne domknięcie klapy którą steruje zaworek nr 5, może spowodować spadek prędkości obrotowej wirnika strony gorącej, przez co spadnie ciśnienie w układzie na wyższych obrotach. Zamiast spaliny trafiać na wirnik to idą w wydech Możliwe również jest też to że klapa która steruje zaworek nr 8 nie jest dostatecznie otwarta przez co dla dużego przepływu powietrza blokuje dolot.


Natomiast awaria zaworka (3) powoduje to, że auto zaczyna jechać od 2500obr...Mała turbina nie jest wstanie napompować 2800mbar przy 4000obr

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Silnik diesla bi turbo budowa działanie .
PostNapisane: 23 września 2013, 12:13 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 301
Moje BMW: E46 320d
Kod silnika: M47+
Zawór obejściowy nr 5 (oraz 8 z pierwszej fotki) - za duże uchylenie przelotu spalin do układu wydechowego za układem turbin :cwaniak:

deejeys napisał(a):
Możliwe również jest też to że klapa która steruje zaworek nr 8 nie jest dostatecznie otwarta przez co dla dużego przepływu powietrza blokuje dolot.

Przepływy wsteczne i efekt spiętrzania "poinformowałyby" miernika masy zasysanego powietrza o nieprawidłowym pomiarze, a wiemy że wartość masy powietrza jest OK.

_________________
BMW E46 320d M47+ Powered By Bagor
Audi A3 1,8T AGU+ Powered By Bagor


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Silnik diesla bi turbo budowa działanie .
PostNapisane: 23 września 2013, 13:22 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 48
Posty: 2607
Lokalizacja: Nysa Opolskie
Moje BMW: F07 535dx
Kod silnika: n57
Burza123 napisał(a):
5
P.S Roger, czemu na wejściu przez małą turbine nie leci powietrze ( rys. 3 i 4 dla obrotów do 4200obr/min i powyżej ) ?


Nie zaznaczyli tego ale tak naprawdę powinny być tam mniejsze strzałki ( powietrze leci ....musi ;) )

Niektóre odpowiedzi są trafne, dodam że zawór Nr8 ma dwa stany pracy 1 lub 0 , on nie kluczuje zgodnie z " wypełnieniem " jak pozostałe dwa.
W przypadku diagnozowanego auta równo przy 3000 dostaje stan "1" i się otwiera przepustnicę na ful.

_________________
TEL. 600218347 Krzysiek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Silnik diesla bi turbo budowa działanie .
PostNapisane: 23 września 2013, 13:47 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 2777
Lokalizacja: Łódź
Moje BMW: 535d++
Kod silnika: N57S
Musimy mieć tez na uwadze uszkodzenia mechaniczne klap. Często zdarza się tak że nie dochodza do końca lub nie otwierają sie do końca. Tak jest z głównym bypass'em na dolocie, zdarza się że się on nie domyka. To samo odnosi sie do klapy tzw nr 8 w tym wątku, tam potrafi się zapiekać. Innym problemem tego systemu sa przewody olejowe przed liftem. Mój kolega z Bełchatowa (Tobi-Car) posiada własnie 535D i sprzedał ostatnio mi nowinę że jego E60 wysrało olej a dokładnie rozsadziło przewody olejowe :przestraszony:

_________________
BMW F10 535D @ 450KM chip by Tc-Performance.eu


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Silnik diesla bi turbo budowa działanie .
PostNapisane: 23 września 2013, 15:46 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 2808
Lokalizacja: Tomaszów Lub i okolice :)
Moje BMW: E36 318i 96r.
Kod silnika: M52B28TU
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=88829
deejeys napisał(a):
Niedostateczne domknięcie klapy którą steruje zaworek nr 5, może spowodować spadek prędkości obrotowej wirnika


zawór 5 na ostatnim zdjęciu??

Ja się na tym za bardzo nie znam nigdy nie miałem auta z turbo, ale analizując schemat to zdaje się swego rodzaju zawór bezpieczeństwa, który otwierając się przepuszcza nadmiar spalin (ciśnienie) omijając turbinę, to wydaje mi się że jak by był uszkodzony -cały czas zamknięty to nie powinno być sytuacji odwrotnej większe doładowanie ? :P

_________________
Moja Bunia: viewtopic.php?f=6&t=88829



Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Silnik diesla bi turbo budowa działanie .
PostNapisane: 11 października 2013, 17:09 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 33
Posty: 3058
Lokalizacja: Herzberg/Tiegenhof
Moje BMW: Z3
Roger-Nysa, jak wyniki?

_________________
"Jeszcze dziś, nawet po tym, co się wydarzyło w Ronde di Andora bardziej boję się, kiedy wychodzę na spacer, niż kiedy prowadzę auto." RK


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Silnik diesla bi turbo budowa działanie .
PostNapisane: 11 października 2013, 18:25 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 44
Posty: 1255
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: e38
Kod silnika: M67
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=134212
Roger Ty nie planujesz przeprowadzki do centralnej Polski ?? Otwórz tu jakiś Warsztat a ja zostanę wiernym jego klientem...;)
Jako świeży posiadać diesla Bi turbo będę z uwagą śledził Twoje posty ....


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Silnik diesla bi turbo budowa działanie .
PostNapisane: 13 października 2013, 09:13 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 115
Moje BMW: E36 sedan, E39 sedan
Kod silnika: M52B25, M52B28
Cytuj:
Ciśnienie doładowania do 4200obr w oczku , idealne .Powyżej tych obrotów zauważam gwałtowny spadek ciśnienia i nie doładowanie o 300 mbar. ma być powiedzmy 2880mbar widzę 2570mbar.

Pytanie ... który element wykonawczy w układzie pracy turbin szwankuje ?


Pewnie nagle przepuszcza opaska łącznika z intercoolera :rotfl:

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Silnik diesla bi turbo budowa działanie .
PostNapisane: 29 kwietnia 2014, 20:27 
Offline
Poszukaj zanim zapytasz

Posty: 1
Moje BMW: 535d
witam
na pierwszym zdjęciu (nie na rysunkach) jest zawór obejściowy nr.8
jaka jest jego pozycja przy zapalonym silniku?
bo u mnie przy zgaszonym lub włączonym jest taka sama
i kiedy się powinien przełączyć?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Silnik diesla bi turbo budowa działanie .
PostNapisane: 6 lipca 2018, 18:58 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 82
Lokalizacja: KĂŞdzierzyn-KoÂźle
Super robota, czy masz może info jak pracuje nastawnik w 3.0d 218km? Przy jakich obrotach ile % przestawienia zmiennej geometrii¿?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Silnik diesla bi turbo budowa działanie .
PostNapisane: 2 stycznia 2020, 21:40 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 82
Lokalizacja: KĂŞdzierzyn-KoÂźle
jak by ktoś szukał zdjęć itp itd
https://www.bimmerforums.co.uk/threads/ ... 289/page-2


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 15 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 17 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL