Właściwie BMW i Andretti Motorsport, bo od tego sezonu tak nazywa się zespół po zacieśnieniu współpracy (przejęciu) z zespołem Andretti Autosport Formula E.
No właśnie od tego sezonu, który rozpoczął się tydzień temu, 15 grudnia. Po kwalifikacjach i wyścigu przeprowadzonym w sobotę,
tak w największym skrócie, zespół BMW zdobył Pole Position po czym wygrali inauguracyjny wyścig. Tak więc myślę, że to dobra okazja utworzyć taki temat. Tak tak, tego nie unikniemy..
Szczególnie, że to już piąty sezon Formuły E i pierwszy z "pojazdami" drugiej generacji GEN2, które nawet można powiedzieć, że wyglądają całkiem ciekawie.
Co nowego? Otóż poza samymi "pojazdami" najważniejsze kwestie, takie słowa kluczowe to:
ATTACK MODE, czyli strefa poza optymalnym torem jazdy pozwalająca na chwilowe zwiększenie mocy dla ataku/obrony,
FANBOOST to podobnie taki zastrzyk mocy gdzie to widzowie decydują który kierowca będzie mógł z niego skorzystać.
Dla zainteresowanych, BMW wystawia model iFE.18
Pokrótce napisałem najważniejsze informacje, które mogą nas zainteresować. Poniżej natomiast pozwolę sobie wrzucić tutaj mały przewodnik.
Można znaleźć go też na blogu powrotroberta. Autor tego bloga robi bardzo dobrą robotę, załączył tam też statystki zespołów, także wypada to docenić.
Cytuj:
Oto składy ekip, ich sukcesy oraz osiągnięcia kierowców:
Audi Sport ABT Schaeffler - 45 wyścigów, 10 zwycięstw, 35 podiów
Daniel Abt - 45 wyścigów, 2 zwycięstwa, 8 podiów
Lucas di Grassi - 45 wyścigów, 8 zwycięstw, 27 podiów
BMW i Andretti Motorsport - 45 wyścigów, 0 zwycięstw, 5 podiów
Antonio Felix Da Costa - 41 wyścigów, 1 zwycięstwo, 1 podium
Alexander Sims - Debiutant
DS Techeetah Formula E Team - 24 wyścigi, 5 zwycięstw, 15 podiów
Jean Eric Vergne - 43 wyścigi, 5 zwycięstw, 15 podiów
Andre Lotterer - 12 wyścigów, 0 zwycięstw, 2 podia
Envision Virgin Racing - 45 wyścigów, 7 zwycięstw, 19 podiów
Sam Bird - 45 wyścigów, 7 zwycięstw, 15 podiów
Robin Frijns - 22 wyścigi, 0 zwycięstw, 1 podium
Geox Dragon - 45 wyścigów, 2 zwycięstwa, 9 podiów
Jose Maria Lopez - 20 wyścigów, 0 zwycięstw, 2 podia
Max Guenther - Debiutant
HWA Racelab - Debiutanci
Stoffel Vandoorne - Debiutant
Gary Paffett - Debiutant
Mahindra Racing - 45 wyścigów, 3 zwycięstwa, 15 podiów
Jerome D`Ambrosio - 45 wyścigów, 2 zwycięstwa, 7 podiów
Felix Rosenqvist - 24 wyścigi, 3 zwycięstwa, 7 podiów
NIO Formula E team - 45 wyścigów, 2 zwycięstwa, 6 podiów
Oliver Turvey - 34 wyścigi, 0 zwycięstw, 1 podium
Tom Dillmann - 10 wyścigów, 0 zwycięstw, 0 podiów
Nissan e.dams - 45 wyścigów, 15 zwycięstw, 26 podiów
Sebastien Buemi - 43 wyścigi, 12 zwycięstw, 21 podiów
Oliver Rowland - 1 wyścig, 0 podiów
Panasonic Jaguar Racing - 24 wyścigi, 0 zwycięstw, 1 podium
Nelson Piquet Jr - 45 wyścigów, 2 zwycięstwa, 5 podiów
Mitch Evans - 24 wyścigi, 0 zwycięstw, 1 podium
Venturi Formule E Team - 45 wyścigów, 0 zwycięstw, 3 podia
Felipe Massa - Debiutant
Edoardo Mortara - 9 wyścigów, 0 zwycięstw, 1 podium
Kalendarz
15 grudnia - Ad Diriyah (Arabia Saudyjska)
12 stycznia - Marakesz - Maroko
26 stycznia - Santiago de Chile (Chile)
16 lutego - Meksyk
10 marca - Hong Kong
23 marca - Sanya (Chiny)
13 kwietnia - Rzym (Włochy)
27 kwietnia - Paryż (Francja)
11 maja - Monako
25 maja - Berlin (Niemcy)
22 czerwca - Berno (Szwajcaria)
13 lipca - Nowy Jork (USA)
14 lipca - Nowy Jork (USA)
Samochody
Od tego sezonu, Formuła E będzie używała samochodów drugiej generacji, które mają wytrzymywać całą długość wyścigu. Wyższa moc i akumulatory, a do tego znacznie zmieniony wygląd aut (wraz z systemem Halo) mogą zapowiadać całkiem ciekawy sezon.
Samochody są obecnie 16 cm dłuższe (5,16 metra), 2,5 centymetra wyższe i mają mniejszą wagę minimalną - 900 kg. Moc maksymalna zwiększyła się do 250kw, a zatem do 335 koni mechanicznych. W wyścigu jest to 200kw (270KM). Prędkość maksymalna skoczyła z 225 km/h do 280 km/h.
Auta nie będą zatem wymagały zjazdu do pit-stopu, chyba że dojdzie np. do przebicia opony.
Przebieg rywalizacji
Przed każdym E-Prix odbywają się dwie sesje treningowe - pierwsza trwa 45 minut, a druga 30 minut. Sesja kwalifikacyjna trwa godzinę, a kierowcy są w niej podzieleni na grupy, zgodnie z pozycją w mistrzostwach. W pierwszym wyścigu decyduje kolejność z poprzedniego sezonu. W poszczególnych grupach, każdy kierowca ma 6 minut na ustanowienie najlepszego czasu. Autorzy 6 najlepszych wyników wchodzą do Super Pole, gdzie wyjeżdżają oni pojedynczo. To tam decyduje się ustawienie na najwyższych polach startowych.
Sam wyścig trwa 45 minut, a ostatnie okrążenie zaczyna się wówczas, gdy lider przekracza linię mety po upływie przewidzianego czasu. Nowością w tym sezonie będzie Attack Mode. W wyznaczonej strefie, poza linią wyścigową, kierowca będzie mógł aktywować dodatkowe 25kW mocy.
Utrzymany został Fanboost, a zatem dodatkowa moc płynąca z... głosowania kibiców. Kończy się ono 15 minut przed wyścigiem, a nagrodę za popularność otrzymuje 5 kierowców.
System punktowy w Formule E jest identyczny z systemem znanym w Formule 1, ale przyznawane są również dodatkowe punkty. Zwycięzca kwalifikacji dostaje 3 punkty, a autor najszybszego okrążenia 1 punkt.
Źródełko:
https://powrotroberta.blogspot.com/2018 ... muy-e.html