BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 28 marca 2024, 16:02

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie. Możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.


Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 736 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 37  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: [E46] Wymiana zwykłej kierownicy na multifunkcyjną
PostNapisane: 3 września 2010, 14:21 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 48
Posty: 2607
Lokalizacja: Nysa Opolskie
Moje BMW: F07 535dx
Kod silnika: n57
Witam

Jest trochę podobnego materiału w sieci....
Jednak starałem się przedstawić to po swojemu w najprostszy możliwy sposób .

Sam zabieg jest co najmniej banalny.

Podmiana kierownicy klasycznej na multifunkcyjną BMW E46
Po mojemu w 40 minut. :ok:


Co jest potrzebne :

Śrubokręty torx (piszę w liczbie mnogiej bo nie pamiętam jaki dokładnie nr. był potrzebny)
Obrazek

Trzy przewody, (nie muszą być jakieś super grube ) w zupełności wystarczą 0,5 do 0,7mm.
Ja użyłem przewodów wydłubanych z starego przewodu od (eurozłącza TV)

Obrazek

Obrazek


4 końcówki (takie nasuwki na piny do zabudowy).
Nie mieli takich w sklepie elektronicznym w Nysie więc musiałem zrobić odzysk z końcówki wentylatora procesora komputerowego .
Zdjęcia wszystko rozjaśnią.

Obrazek


Izolację termokurczliwą lub dowolną inną ,cynę i lutownicę.


Odkręcamy starą kierownicę.

1.Uwalniamy poduszkę kierownicy (dwie śruby od tyłu -torx)
2.Odłączamy przewody poduszki
3. Odkręcamy kierownicę
4. ściągamy osłonę plastikowa pod kierownicą.
5.Odnajdujemy zieloną wtyczkę wpinaną w moduł taśmy kierownicy.
6.Zapoznajemy się z wtyczką(widzimy że brakuje w niej przewodów (trzy dziurki wolne)
7.Dziurki są ponumerowane,w nie osadzamy „wsuwki” kupione lub z odzysku jak w moim przypadku.
8.Naturalnie wcześniej do tych wsuwek dołączamy przewody (ja podlutowałem, w przypadku nowych zaciskamy w nich przewód )
9.Przewody o których mowa przeciągamy ….... Dwa do modułu świateł ,jeden do komory pod maską gdzie zamontowany jest komputer silnika. Do tego punktu będą poniżej zdjęcia.
10. W przypadku silnika M47TU odnajdujemy duży wtyk z 58 pinami a kabelek dociągnięty wraz z zasuwką instalujemy w wolnym miejscu pin 37.
11.W przypadku silnika M47, N42 , M54 ,M57 wyprodukowanego do 09.2001 komputer ma inną wtyczkę (40 pinową) Odnajdujemy wolny pin 27 i w nim instalujemy dociągnięty kabel.
12. Po złożeniu wszystkiego nie trzeba nic kodować programować itd.
13.Wtyczki idące od kierownicy do taśmy są kompatybilne nic nie trzeba przerabiać tylko podpinamy wtyczki do gniazd.
14. Kierownica multifunkcyjna działa.

Obrazek

Obrazek


Obrazek


Obrazek

Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek

Jeszcze raz aby było wszystko jasne ...

Do zielonej kostki widocznej na zdjęciach ,zarabiamy trzy przewody (zarabiamy piny 8,9,10)
Dwa z tych przewodów dociągamy do wiązki idącej do modułu świateł ,-dokładnie przewody z pinu 9 i 10.
Przewody z pinu 9 i 10 przylutowujemy do przewodów wygrzebanych z wiązki.
-dokładnie przewód z pinu 9 lutujemy do przewodu o kolorze biało-czerwono-żółtego
przewód z pinu 10 lutujemy do przewodu o kolorze fioletowo-żółtym
Przewód z pinu 8 dociągamy do komory silnika
-dokładnie tam gdzie znajduje się komp. Operacja jest banalnie prosta bo jest tam specjalna przelotka ,umożliwiająca swobodne przepchanie przewodu.
Ten kabelek wpinamy w wolny pin wtyku wciskanego w kompa.
Są dwa rodzaje kompów i różnią się wtykami starsze mają wtyk 40 pinowy młodsze 58 pinowy.

Gdy masz wtyk 40 pinowy kabelek instalujesz w 27 wolnym pinie.
Gdy masz wtyk 58 pinowy kabelek instalujesz w 37 wolnym 37 pinie.

Składasz wszystko do kupy i cieszysz się multifunkcją.

Do zabiegu nie odłączałem akumulatora , moim zdaniem nie ma takiej potrzeby ( wystarczy nie włączać zapłonu - najlepiej nawet nie wkładać kluczyka do stacyjki!!!!!
Na szczęście nic się nie stało ,jednak wycofuję się z tego. [b] Akumulator należy bezwzględnie odłączyć

_________________
TEL. 600218347 Krzysiek


Ostatnio edytowano 2 października 2010, 19:59 przez Roger-Nysa, łącznie edytowano 5 razy

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: E46 Wymiana zwykłej kierownicy na multifunkcyjną
PostNapisane: 3 września 2010, 16:12 
Offline
Zacna persona forum

Posty: 2250
Garaż: było 320d Touring 2004r.
http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=72312
Czy korzystając z gotowego zestawu OEM do adaptacji kierownicy MF całą robota byłaby szybsza/łatwiejsza? (bez lutowania tylko jakieś szybkozłączki itp.)...

Ciekawe ile taki zestaw kosztuje w ASO?...


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: E46 Wymiana zwykłej kierownicy na multifunkcyjną
PostNapisane: 3 września 2010, 20:16 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Wiek: 38
Posty: 673
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: e46 320d Touring '00
ROGER-NYSA, dzięki serdeczne, mam zamiar niedługo skorzystać :)
Vis, faktycznie, tak by pewnie było łatwiej, ale zależy jaki koszt...

_________________
Mała galeria trumniaka


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: E46 Wymiana zwykłej kierownicy na multifunkcyjną
PostNapisane: 3 września 2010, 20:35 
Offline
Zacna persona forum

Posty: 2250
Garaż: było 320d Touring 2004r.
http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=72312
Wrzucam jako uzupełnienie tematu:

http://www.kneb.net/bmw/E46/Multifuncti ... trofit.pdf


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: E46 Wymiana zwykłej kierownicy na multifunkcyjną
PostNapisane: 5 września 2010, 11:29 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 220
Lokalizacja: Wodzislaw Slaski
Moje BMW: E46 & E36
tempomat również Ci działa?

_________________
E36 -Moja była:)
http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=64620

Obecna niedługo


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: E46 Wymiana zwykłej kierownicy na multifunkcyjną
PostNapisane: 5 września 2010, 16:27 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 338
Lokalizacja: Pomorze
Moje BMW: E84 20d xdrive
Kod silnika: N47
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=71167
Działa na pewno ;)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: E46 Wymiana zwykłej kierownicy na multifunkcyjną
PostNapisane: 7 września 2010, 17:42 
Offline
Zacna persona forum

Posty: 2250
Garaż: było 320d Touring 2004r.
http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=72312
ROGER-NYSA napisał(a):
Do zabiegu nie odłączałem akumulatora , moim zdaniem nie ma takiej potrzeby ( wystarczy nie włączać zapłonu - najlepiej nawet nie wkładać kluczyka do stacyjki!!!!! )


Tak sobie myślę że może to prawda...zauważmy, że gdy nie ma kluczyka w stacyjce klakson nie działa - także prąd tu nie dochodzi... :-k


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: E46 Wymiana zwykłej kierownicy na multifunkcyjną
PostNapisane: 12 września 2010, 16:22 
Offline
Zacna persona forum

Wiek: 40
Posty: 2237
Lokalizacja: Stalowa Wola/Bandon-Ireland
Moje BMW: E46Coupe E63Coupe
Kod silnika: M54B30 M57D30TU
witam. podepne sie pod temat z takim pytankiem

mam multifunkcje u siebie itp ale chce wykozystac przyciski od zestawu glosnomowiacego do czegos innego.
czy mogl by mi ktos powiedziec gdzie biegna przewody od tych 2ch przyciskow??????

dzieki z gory.

czy one sa w kostce radia???

_________________
Garage....
Betsy
Czarna Wdowa
Silver Queen
White Lady

"No Replacement for Displacement... "


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: E46 Wymiana zwykłej kierownicy na multifunkcyjną
PostNapisane: 21 września 2010, 20:19 
Offline
Zacna persona forum

Posty: 2250
Garaż: było 320d Touring 2004r.
http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=72312
Mam dwa istotne dla mnie pytania:
- Czy śruby torx w kierownicy 4ramiennej da się wymieniać?...teoretycznie są one zaprawione na stałe, ale RealOEM pokazuje śruby jako odrębny element...
- Moje auto posiada podstawową kierownicę bez sterowania - jednak taśma kierownicy posiada gotowe niewykorzystane 4piny...czy oznacza to że całą instalację tempomatu/sterowania radiem mam gotową i wystarczyłaby kierownica z przyciskami???

Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: E46 Wymiana zwykłej kierownicy na multifunkcyjną
PostNapisane: 22 września 2010, 15:07 
Offline
Forumowicz

Wiek: 39
Posty: 119
Lokalizacja: Lubań
Moje BMW: E46 320D
Kod silnika: M47
vis a ty umiesz czytać i oglądać obrazki te co są wyżej ??


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: E46 Wymiana zwykłej kierownicy na multifunkcyjną
PostNapisane: 23 września 2010, 14:17 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 46
Posty: 205
Lokalizacja: Sosnowiec
Moje BMW: E46 318i
Kod silnika: N46
Dla zainteresowanych: W silnikach N46 kabel od tempomatu podłącza sie w PIN4 w ECU:

Obrazek


Mnie ta informacja kosztowała jakieś 60zł kurna, bo sam zrobiłem cała instalację pod multifunkcje, ale pin 37 u mnie nie zadziałał. Udało mi się gdzieś na zagramanicznym forum wyczytać o tym tym PIN'ie nr 4 w Z4 ,które też miały silniki N46. Jednakżę pin ten jest zajęty a sam się bałem jednak tak ingerować w ECU, wiec z gotową instalcja podjechałem do serwisu BMW ( nie ASO ) i podłaczyli wypinając istniejący kabel i wsadzili ( za 60zł :cenzura: ) mój przygotowany :P itempomat działą jak marzenie.

Pozdro

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: E46 Wymiana zwykłej kierownicy na multifunkcyjną
PostNapisane: 23 września 2010, 15:40 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 48
Posty: 2607
Lokalizacja: Nysa Opolskie
Moje BMW: F07 535dx
Kod silnika: n57
Witam
Jasonos, :ok:

_________________
TEL. 600218347 Krzysiek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: E46 Wymiana zwykłej kierownicy na multifunkcyjną
PostNapisane: 1 października 2010, 12:19 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 33
Posty: 1824
Lokalizacja: Mielec
Moje BMW: 330iT
Kod silnika: M52tub30
Garaż: Triumph 675,
http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=122941
A gdy samochód nie jest wyposażony w tempomat to nie ma to sensu i nie opłaca sie pewnie go domontowywać?

_________________
BMW to nie tylko zwykła marka, to cecha charakteru,

to klasa, to elegancja, to styl i szyk bycia mego,

droga koleżanko i kolego... :wink:


Bo Możesz Więcej


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: E46 Wymiana zwykłej kierownicy na multifunkcyjną
PostNapisane: 1 października 2010, 22:42 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Wiek: 33
Posty: 17
Lokalizacja: Bieszczady (Muczne)
Moje BMW: 318i
Kod silnika: M43/TU
Dlaczego nie ma sensu? Za 1500zł można mieć multifunkcję + tempomat, wystarczy dobrze poszukać..

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: E46 Wymiana zwykłej kierownicy na multifunkcyjną
PostNapisane: 1 października 2010, 23:54 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Wiek: 38
Posty: 673
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: e46 320d Touring '00
Znacznie, znacznie mniej. o ile nie wymieniamy kierownicy na tę nowszą trójramienna - bo tak nie trzeba poduszki w ogóle ruszać. Do mnie to już w ogóle śmieszny koszt, bo wystarczy plastik z przyciskami.

_________________
Mała galeria trumniaka


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: E46 Wymiana zwykłej kierownicy na multifunkcyjną
PostNapisane: 2 października 2010, 07:45 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 338
Lokalizacja: Pomorze
Moje BMW: E84 20d xdrive
Kod silnika: N47
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=71167
Jeśli dobrze rozumiem, to kolega pyta o sytuację, w której auto nie posiada w ogóle modułu tempomatu, jak to było w przypadku silnika M43, czyli dla e46 w 316i oraz 318i. Chyba jasne jest, że dołożenie przycisków nic nie da, można ewentualnie zyskać sterowanie radiem.

Do założenia tempomatu będzie potrzebne są jeszcze:
silnik krokowy do sterowania przepustnicą
sterownik tempomatu
czujnik sprzęgła
masa kabli (głównie chodzi o wtyczki, kable to nie problem)

Oprócz tego, co tak profesjonalnie pokazał ROGER dla pozostałych silników, trzeba oczywiście zamontować krokowca, wpiąć się w licznik oraz w grundmodul, znajdujący się nad listwą bezpieczników za schowkiem pasażera.

Wszystko jak najbardziej do ogarnięcia, całość to tak może ze 3 razy więcej roboty niż w autach wyposażonych w moduł. Czyli też nie tak źle. A elementów najlepiej szukać w używkach, na kupno w ASO te powyższe 1500 pln może niestety nie wystarczyć.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: E46 Wymiana zwykłej kierownicy na multifunkcyjną
PostNapisane: 2 października 2010, 09:14 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 33
Posty: 1824
Lokalizacja: Mielec
Moje BMW: 330iT
Kod silnika: M52tub30
Garaż: Triumph 675,
http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=122941
zielo napisał(a):
Jeśli dobrze rozumiem, to kolega pyta o sytuację, w której auto nie posiada w ogóle modułu tempomatu, jak to było w przypadku silnika M43, czyli dla e46 w 316i oraz 318i. Chyba jasne jest, że dołożenie przycisków nic nie da, można ewentualnie zyskać sterowanie radiem.
Dokładnie Mi o to chodzi, dzięki za odpowiedź ;) Ale nie godze się z Tobą że 318i nie ma tempomatu, no chyba że Ci ludzie sobie sami dołożyli ale to mało prawdopodobne:

- http://otomoto.pl/bmw-318-stan-idealny- ... 06748.html - dzwoniłem i sie specjalnie pytałem czy tempomat działa, to ze zdziwieniem zapytał dlaczego ma nie działać, mówie ze mało 318i ma tempomat, to mówi że działa

- Następny przykład to 318i po którą miałem jechać kilka dni temu ale ktoś Mi ją podkupił i też pytałem sie o tempomat i mówił typ że działa

- http://otomoto.pl/bmw-318-full-opcjia-a ... 57888.html (nie dzwoniłem wiec nie potwierdzone)
- http://otomoto.pl/bmw-318-C15303864.html (też nie dzwoniłem ale typ dwa razy wymienił tempomat więc mało prawdopodobne ze sie pomylił)
Trzeba więcej przykładów? No fakt, ciężko znaleźć 318i z tempomatem, ale to nie znaczy że takich nie ma, bo z tego co widze to co piętnasta średnio chyba gdzieś 318i ma tempomat

zielo napisał(a):
Do założenia tempomatu będzie potrzebne są jeszcze:
silnik krokowy do sterowania przepustnicą
sterownik tempomatu
czujnik sprzęgła
czujnik gazu chyba też, bo jak jechałem avensis na tempomacie to po dodaniu gazu tempomat sie wyłączał więc chyba też trzeba jakiś czujnik gazu?

_________________
BMW to nie tylko zwykła marka, to cecha charakteru,

to klasa, to elegancja, to styl i szyk bycia mego,

droga koleżanko i kolego... :wink:


Bo Możesz Więcej


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: E46 Wymiana zwykłej kierownicy na multifunkcyjną
PostNapisane: 2 października 2010, 09:26 
Offline
Zacna persona forum

Wiek: 40
Posty: 2237
Lokalizacja: Stalowa Wola/Bandon-Ireland
Moje BMW: E46Coupe E63Coupe
Kod silnika: M54B30 M57D30TU
a jezeli multifunkcja byla w opcji to moze tak byc ze tylko do radia a przyciski do tempomatu sa wolne?????
czy jesli juz byla multifunkcja to i tempomat????????


ja mam 318ci 2001 i tempomat i super dziala

mam silnik m43 1,9

_________________
Garage....
Betsy
Czarna Wdowa
Silver Queen
White Lady

"No Replacement for Displacement... "


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: E46 Wymiana zwykłej kierownicy na multifunkcyjną
PostNapisane: 2 października 2010, 09:30 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 338
Lokalizacja: Pomorze
Moje BMW: E84 20d xdrive
Kod silnika: N47
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=71167
Cytuj:
nie godze się z Tobą że 318i nie ma tempomatu, no chyba że Ci ludzie sobie sami dołożyli ale to mało prawdopodobne

Nie, no bez przesady :szok: Jeśli pierwszy właściciel zamówił w salonie auto z tempomatem, to tam on oczywiście jest, bez względu jaki model silnika kupił. KAŻDE e46 mogło być wyposażone fabrycznie w tempomat.
Natomiast jeśli tempomatu brak i chcemy dołożyć (a chyba o takiej sytuacji w tym wątku mowa, w końcu chyba nikt nie chce dokładać tempomatu tam, gdzie on już jest :wstyd: ), to można to zrobić tak jak pokazał autor niniejszej instrukcji we wszystkich e46, oprócz 316i i 318i. Dla tych dwóch silników należy dołożyć wszystko to, co pisałem wyżej. Możesz się z tym zgadzać lub nie, taka jest niestety bolesna prawda.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: E46 Wymiana zwykłej kierownicy na multifunkcyjną
PostNapisane: 2 października 2010, 10:07 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 33
Posty: 1824
Lokalizacja: Mielec
Moje BMW: 330iT
Kod silnika: M52tub30
Garaż: Triumph 675,
http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=122941
zielo napisał(a):
Nie, no bez przesady Jeśli pierwszy właściciel zamówił w salonie auto z tempomatem, to tam on oczywiście jest, bez względu jaki model silnika kupił. KAŻDE e46 mogło być wyposażone fabrycznie w tempomat.
Natomiast jeśli tempomatu brak i chcemy dołożyć (a chyba o takiej sytuacji w tym wątku mowa, w końcu chyba nikt nie chce dokładać tempomatu tam, gdzie on już jest ), to można to zrobić tak jak pokazał autor niniejszej instrukcji we wszystkich e46, oprócz 316i i 318i. Dla tych dwóch silników należy dołożyć wszystko to, co pisałem wyżej. Możesz się z tym zgadzać lub nie, taka jest niestety bolesna prawda.

No właśnie, i teraz stała się jasność. Czyli według Mnie to chyba za dużo zachodu żeby w 318i niewyposażonej w tempomat, montować go od podstaw.

Czyli jak mam np 320i bez tempomatu, to kupuje kiere wielofunkcyjną, montuje jak na instrukcji na początku tego tematu i tempomat już mam i Mi działa?

_________________
BMW to nie tylko zwykła marka, to cecha charakteru,

to klasa, to elegancja, to styl i szyk bycia mego,

droga koleżanko i kolego... :wink:


Bo Możesz Więcej


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 736 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 37  Następna strona


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 17 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL