BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 28 marca 2024, 12:25

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie, odśwież istniejący podobny temat a jeżeli takiego nie ma, możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji


Tematy związane z ze starszymi modelami BMW takimi jak E36, E34, E32, E12 etc. prosimy zakładać w dziale Young & Oldtimery



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 8 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [E46] N42B20 - korekta na 3 cylindrze, brzmi jakby wypadał
PostNapisane: 3 stycznia 2022, 18:46 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 58
Lokalizacja: DWR
Moje BMW: E46, E61
Kod silnika: N42B20, M57B25
Cześć

Moja babuleńka E46 po 7 latach bezproblemowego użytkowania w końcu zaniemogła. Silnik N42B20, valvetronic, czysta benzyna bez gazu. Pracuje bardzo "twardo" i brzmi wyraźnie jakby niedomagał jeden cylinder. Ma moc i generalnie jeździ normalnie, ale silnik pracuje dużo głośniej i "dudni".

Odpaliłem INPA i jedyne co wygląda podejrzanie, to wyraźnie wyższa korekta na 3 cylindrze. Oprócz tego widać wskazanie czujnika położenia jednego wałka rozrządu poza zakresem (obydwa problemy widać na screenie):
Obrazek


Pomyślałem, że może to problem z cewką, więc zamieniłem miejscami 2 i 3, ale nie ma żadnej różnicy - nadal korekta na 3 się wyróżnia.

Jakie są inne objawy i co sprawdziłem:
1. Chwilę po odpaleniu silnika pracuje równo. Wibracje pojawiają się po ustabilizowaniu się biegu jałowego.
2. Korekty na wszystkich cylindrach spadają do zera po dodaniu gazu (ale to chyba akurat norma)
3. Odpięcie przepływki nie robi różnicy (tylko chwilowe zafalowanie)
4. Odpięcie wtyczki VVT przy wlewie oleju nie robi różnicy (tu też tylko chwilowe zafalowanie)
5. Brak jakichkolwiek błędów związanych z silnikiem poza czujnikiem poziomu oleju (faktycznie nie domaga) i błędem obwodu termostatu (który mam od zawsze, nie da się go usunąć, mimo że... nie mam żadnego elektronicznego sterowania termostatem).

Ostatnio wymiany:
- świece (wiosna)
- odma (grudzień)
- uszczelka pokrywy zaworów (grudzień)
- uszczelnienie vacuum (grudzień)

Objawy które opisuję pojawiły się jeszcze przed grudniowymi naprawami.

No i teraz pytanie co dalej sprawdzać. W sieci jest pełno tematów o wypadaniu zapłonu, ale w każdym przypadku ludzie dostają związane z nim błędy, a u mnie czysto.

Co obstawiacie? Rozjechany rozrząd (wymieniany jakieś 80k temu, w 2014 roku, już za mojej kadencji)? Problem z czujnikiem wałka?

_________________
Nie trzeba być zamkiem by być nawiedzonym


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] N42B20 - korekta na 3 cylindrze, brzmi jakby wypadał
PostNapisane: 12 stycznia 2022, 19:37 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 58
Lokalizacja: DWR
Moje BMW: E46, E61
Kod silnika: N42B20, M57B25
Hm, serio nikt się nie spotkał z takim przypadkiem?

_________________
Nie trzeba być zamkiem by być nawiedzonym


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] N42B20 - korekta na 3 cylindrze, brzmi jakby wypadał
PostNapisane: 12 stycznia 2022, 21:30 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Posty: 16970
Moje BMW: mityczne
Kod silnika: tłuste konie
Garaż: Było: E36 318i sedan, E36 316i Compact, E39 528i sedan, E46 328Ci, E92 325Xi
Jest: F32 420i, F32 428i
Czujnik wału korbowego, ten co wychodzi poza zakres - odepnij i zobacz jak będzie, może to Cię coś naprowadzi.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] N42B20 - korekta na 3 cylindrze, brzmi jakby wypadał
PostNapisane: 23 stycznia 2022, 14:11 
Offline
Zacna persona forum

Posty: 1864
Lokalizacja: Zachodniopomorskie
Garaż: E39 523iT, E46 318i, E36 328iA Individual, E61 530xD
Obrazek

Zamień zaznaczony czujnik położenia wałka rozrządu z tym który jest po prawej stronie zaworów VANOS i sprawdź wartości Czujnik wału korbowego wlot/wylot.

_________________
E39 523i Touring M52TUB25, E46 318i M43TUB19, E36 328iA Touring Individual M52B28


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] N42B20 - korekta na 3 cylindrze, brzmi jakby wypadał
PostNapisane: 26 stycznia 2022, 14:57 
Offline
Specjalista

Posty: 2693
Lokalizacja: Racibórz(śląsk)
Moje BMW: Vectra B
Kod silnika: X20XEV
To, że odczyt z VANOS wychodzi poza zakres w inpie, nie oznacza wadliwego działania. To równie dobrze może być błąd w programie.



W ISTA jest funkcja serwisowa do sprawdzania valvetronic. Program pokazuje korekty cylindrów podczas normalnej pracy, następnie obraca wałek VVT w pozycję awaryjną(jak w trybie awaryjnym gdy VVT nie pracuje) i pokazuje ponownie korekty. Poprawa oznacza problem z VVT.

Objawy o których wspominasz sugerują właśnie wałek VVT, które ulegają uszkodzeniu i najczęstszy objaw to zachowanie jak wypadanie zapłonu na 3 cylindrze.
Wyłączenie zapłonu, odłączenie wtyczki z silniczka VVT, ponowny rozruch, najczęściej powodują ustanie problemu, ale VVT i VANOS pracują w trybie awaryjnym, a więc praktycznie nie działają. DME przechodzi w tryb pracy na przepustnicy(normalnie jest ona na maks otwarta, a VVT steruje pracą silnika)

_________________
Jeśli udzielam się w temacie, to proszę nie pisać mi PW. Lepiej problem rozwiązać w danym temacie. Może przydać się jeszcze komuś innemu w przyszłości


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [E46] N42B20 - korekta na 3 cylindrze, brzmi jakby wypadał
PostNapisane: 27 stycznia 2022, 22:31 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 58
Lokalizacja: DWR
Moje BMW: E46, E61
Kod silnika: N42B20, M57B25
O widzisz, sprawdzę ten patent z odpięciem wtyczki VVT i ponownym odpaleniem. Odpinałem ją w trakcie pracy silnika i nie było zmian.

_________________
Nie trzeba być zamkiem by być nawiedzonym


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] N42B20 - korekta na 3 cylindrze, brzmi jakby wypadał
PostNapisane: 20 maja 2022, 21:18 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 58
Lokalizacja: DWR
Moje BMW: E46, E61
Kod silnika: N42B20, M57B25
Odgrzebuję posta, a to dlatego że wróciłem ostatnio do ostatecznego poszukiwania przyczyn na tyle, na ile jestem w stanie. Po wyczerpaniu wszystkich znanych mi możliwości samochód po prostu wstawię do warsztatu i niech szukają. Spojler: sam niestety nie dotarłem do przyczyny.

Ale po kolei, co sprawdziłem/zrobiłem od ostatniego wpisu i co się wydarzyło:

Poszedłem za radą i sprawdziłem co się stanie jeśli odpalę z odpiętą wtyczką VVT. Brak różnicy, bez VVT pracuje tak samo jak z podpiętą wtyczką. Skoro miałem wszystko na wierzchu, spróbowałem jeszcze też z odpiętym silniczkiem VVT, ale i w tym wypadku nic się nie zmieniło w pracy silnika.

W marcu wymieniłem świecie i filtr powietrza. Brak wpływu na pracę, nadal wysoka korekta na 3 cylindrze.

Później okazało się dodatkowo, że znika płyn chłodniczy. Oczywiście połączyłem to z tą dziwną korektą na 3 cylindrze i przed oczami pojawiła mi się uszczelka pod głowicą. Zrobiłem test obecności CO2 w płynie, jednak nic nie wykazał. Pod korkiem brak majonezu. W oleju nie ma rosołu (olej poszedł przy okazji do wymiany dla pewności)

Na szczęście okazało się, że to tylko pęknięty zbiorniczek wyrównawczy. Miał chłop prawo się poddać, bo na samochodzie był jeszcze oryginał z października 2001, czyli miesiąca produkcji. Wymienione, odpowietrzone, z głowy.

Ale żeby jeszcze się upewnić czy to przypadkiem nie uszczelka, sprawdziłem kompresję. Mierzona na zimnym silniku, z wykręconymi wszystkimi świecami, wyszła na wszystkich cylindrach między ~11,3 a 12,1 bar. Fakt, ta najniższa była właśnie na 3 cylindrze, ale odchylenie na tyle małe, że zakładam że nic złego się nie dzieje z uszczelką.

Ostatnie co mi przyszło do głowy, to że może po prostu niedomaga wtryskiwacz. A że łatwo je w benzynie wyjąć i zamienić miejscami, to dziś właśnie to zrobiłem. Zamieszałem trzema z czterech, ale i tutaj pudło: nadal wyższa korekta na tym samym 3 cylindrze.

Tak więc mimo wymiany świec, żonglowania miejscami cewek, przekładania wtryskiwaczy, odpinania VVT, wymiany filtrów itd nadal problem pozostaje ten sam: wysoka dodatnia korekta na cylindrze 3, wyraźnie słyszalne "rytmiczne" pracowanie silnika, "twarda" praca pod obciążeniem. Żadnych innych podejrzanych objawów typu stuki, piski czy inne.

Inne rzeczy, które mi przychodzą do głowy, to już tylko tematy których sam pod domem nie zrobię, czyli:
- może jakaś nieszczelność kolektora wydechowego?
- może przestawiony rozrząd (przejechane prawie 90k przez 7 lat od ostatniej wymiany)?
- może to ten wytarty wałek VVT (chociaż to raczej wykluczam, skoro nie ma zmiany po jego odłączeniu)?
- może podwiesił się któryś zawór na tym felernym cylindrze?
- a może cholera wie co :D

Dlatego w poniedziałek umawiam się do warsztatu i wstawiam poczwarę na poszukiwania do skutku. Jeśli macie jeszcze jakieś pomysły, to chętnie skorzystam z wiedzy. Tak czy owak dam znać co wyjdzie po wizycie w warsztacie, bo nic nie wkurza na forach, jak tematy bez konkluzji i rozwiązania.

_________________
Nie trzeba być zamkiem by być nawiedzonym


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] N42B20 - korekta na 3 cylindrze, brzmi jakby wypadał
PostNapisane: 21 maja 2022, 04:30 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Wiek: 37
Posty: 23072
Lokalizacja: Łódź
Moje BMW: E36&E46&F30
Garaż: E36 316i Compact & E46 320CI Coupe & F30 320D Sedan
fun_tha_mental, jak już mechanik zajmie się Twoim autem to nie podpowiadaj co sprawdziłeś :) Jeśli jest fachura od BMW to lepiej by sam dochodził w czym problem ;)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 8 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google Adsense [Bot] i 65 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL