Mili Państwo. Problem rozwiązany. Czujnik ciśnienia oleju (manometr z zegarami) oraz temperatury oleju (z zegarami) dał pełny obraz sprawie. Po zalaniu oleju, który szybciej się rozgrzewa (Valvoline VR1 5W-50), biorąc pod uwagę obecne temperatury i słońce okazało się, że nie działał wentylator (w X3 jest połączony razem ze sterownikiem w środku, nie da się kupić oddzielnie sterownika/wentylatora).
Wyobraźcie sobie, że przed wymianą po prostu gotował się olej podczas, gdy samochód stał np w korku, bo docierało ciepłe powietrze ze spalin. Temp oleju sięgała 110 stopni, finalnie delikatnie po przekroczeniu ok 110 stopni, w końcu zaczęła rosnąć wskazówka fabryczna od temp. chłodziwa. Co ciekawe, przez to, że w BMW zastosowano duuuużą tolerancję temperatur dla wskazówki wychylonej na środek skali, nie przyszło mi nawet do głowy, że problemem może być chłodzenie. Najlepsze jest to, że w X3 są dość spore radiatory i klimatyzacja działa prawidłowo i chłodzi nawet bez tego, że nie włącza się wentylator (dodatkowa zmyłka, w Audi np cały układ nie zadziała (nie włączy się sprężarka, klima nie będzie chłodzić, jeżeli nie załączy się wentylator np wskutek jego wady lub wady sterownika). Druga zmyłka to fakt, że ten wentylator jest mega cichy w kabinie go nie słychać, czego nie można powiedzieć o innych samochodach, którymi jeździłem). Oczywiście mówię o niższych temperaturach, bo tak jak np. dziś jestem przekonany, że na postoju w korku podczas 24 stopni C klima by słabo chłodziła bez wentylatora, ale od Stycznia tego roku wczoraj był to pierwszy taki dzień, gdzie była niemal najwyższa temp tego roku + mocne słońce, które jeszcze dogrzewało wszystko. Nie było opcji tak dokładnej analizy bez sprawdzenia błędów w ISTA (i tu bardzo kosztowny błąd, bo gdybym sprawdził najpierw w ISTA błędy, to na pewno sprawdzony zostałby wentylator, bo właśnie ISTA później pokazała, że przy przebiegu tym styczniowym, gdzie rozpoczął się problem był już zapisany w pamięci modułu DDE błąd wentylatora). Po skasowaniu błędów i odpaleniu (silnik rozgrzany) znów pokazało błąd Wentylatora (nie załącza się). Trigger test - zakończony pomyślnie, a wentylator ani drgnie. Napięcie dochodziło, więc albo zepsuł się ten sterownik wbudowany w wentylator, albo sam wentylator (akurat to bez znaczenia, bo wymienia się to w całości, niezależnie od tego, czy padł sterownik, czy mechanicznie wentylator).
Nasza mnie taka pewna myśl. Pamiętam teksty komentatora z programu "TVN TURBO - Będzie pan zadowolony" typu: "O proszę, zamiast po prostu zajrzeć pod maskę, to przecież można podłączyć komputer i samo się naprawi". W moim przypadku właśnie podłączenie ISTA nakierowałoby od razu na wentylator do sprawdzenia, bo mimo braku wiedzy, że to może mieć wpływ na ciśnienie oleju, to brak działania wentylatora ma inne skutki jak właśnie przegrzanie silnika w korku, więc wentylatorem zająłbym się jako pierwszą rzeczą. I właśnie ta pierwsza rzecz rozwiązałaby problem, nie straciłbym dość pokaźnej sumy wymieniając w ciemno pompy za 1700zł, oleju, filtru, rozbieranie całego dołu silnika do panewek i innych pierdół jak zegary, czujniki, co razem wyszło może z 3500zł.
Tak czy inaczej, mam nadzieję, że ten tekst się przyda, bo widziałem tu wiele osób, które miały podobny problem, ale nikt nigdy nie odpisał czy go naprawił, czy też nie.
|