Cytuj:
zauwazyłam że jak zdejme noge z gazu to wskazówka na 0.
Ekonomizer jest miernikiem zużycia paliwa w danej chwili. Gdy samochód stoi z odpalonym silnikiem wskazówka ekonomizera leci do końca, gdyż jest to nieekonomiczna chwila - silnik bowiem pracuje i spala paliwo, a samochód stoi.
Przyspieszając wskazówka również znacznie przekracza wartość 10 l gdyż stosunek prędkości do zużycia paliwa podczas przyśpieszania jast również nie ekonomiczny, ale jest to tylko moment.
Podczas redukcji biegów wskazówka spada do wartości najmniejszych w wyniku braku dawkowania tak więc mniejszej potrzeby podawania paliwa.
Jednym słowem pracuje w zależności od prędkości pojazdu i siłą jaką naciskamy na gaz, ale najważniejsze wskazania są podczas jazdy ze stałą prędkością na delikatnym gazie potrzymującym prędkość.
To są zachowania wskazówki ekonomizera podczas jazdy na paliwie.
W przypadku zaś LPG będą one znacznie się rózniły od zachowania na paliwie i czasem nawet nie wspólmierne we wskazaniach.
Sterownik silnika nie posiada żadnej kontroli nad innymi żródłami paliwa zasilającymi silnik a swój sygnał tacho opiera właśnie na paliwie, pracy wtrysków, pomiaru z przepływki i prędkości pojazdu.
Tak więc jeżeli sterownik silnika steruje wtryskami na średnim poziomie wartości, a one nie podają paliwa ponieważ żródłem dostarczania energi jest gaz to jak sterownik silnika może sterować czasem pracy wtrysków i tym samym dawkowaniem. Mianowicie tak, jak auto będzie zbierać się jeżdżąc na gazie.
Bardziej wiarygodne wskazania ekonomizera będą tylko w sytuacji kiedy stosunek wartości energetycznej gazu potrzebnej do nadawania silnikowi obrotów będą takie same jak wartości energetyczne benzyny, w tym samym czasie, przy tych samych obrotach, przy tej samej prędkości pojazdu i obciążeniu co jest delikatnie mówiąc nie mozliwe.