BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 17 czerwca 2024, 04:50

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


W dziale proszę umieszczać tematy związane z mechaniką, elektryką i eksploatacją modeli wydanych przed 1990r.

Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie, odśwież istniejący podobny temat a jeżeli takiego nie ma, możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji.
Nie umiesz czytać, stosować się do powyższych zasad, nie będziesz mieć tematu!!


Tematy związane z modelami wytworzonymi przed 1990r. prosimy zakładać w dziale Young & Oldtimery



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 51 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł:
PostNapisane: 25 maja 2008, 18:11 
Offline
Forumowicz

Posty: 225
Lokalizacja: stalowa wola
zapewne wałek rozrzadu wytarty i nie łapie wysokich obrotów!

_________________
Brzmienie Moc WraÂżenia!!!!!!!!!!


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 25 maja 2008, 19:36 
Offline
Forumowy terrorysta
Avatar użytkownika

Posty: 15749
Każdy silnik najlepiej pracuje w przedziale od obrotów przy których osiąga max moment obrotowy do obrotów przy ktorych osiąga max moc. Kręcenie silnika powyzej obrotow max mocy, z technicznego punktu widzenia nic nie daje, bo tam juz ''nic nie ma''.

_________________
Styl mojej wypowiedzi zależny od poziomu rozmówcy. Inteligentnych cenię.
Z szukających atencji, żałosnych frustratów, ignorantów kręcę bekę.LOL


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 25 maja 2008, 21:16 
renoraines napisał(a):
Każdy silnik najlepiej pracuje w przedziale od obrotów przy których osiąga max moment obrotowy do obrotów przy ktorych osiąga max moc. Kręcenie silnika powyzej obrotow max mocy, z technicznego punktu widzenia nic nie daje, bo tam juz ''nic nie ma''.


To nie prawda. WSZYSTKO zależy od przebiegu charakterystyki momentu obrotowego danego silnika.


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 25 maja 2008, 21:36 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 40
Posty: 139
Lokalizacja: Sosnowiec
Moje BMW: e46
Kod silnika: M47n
no tak tylko skoro w danych technicznych silnika napisane jest ze osiaga 103KW przy 6000 obr. a moj kreci sie do 4500 to ..auć
oczywiscie pomijam juz fakt ile konikow wydechem ucieklo ale to juz inna bajka


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 25 maja 2008, 21:55 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 34
Posty: 2469
Lokalizacja: Wisła
Moje BMW: Audi 80 B4Q VR5T
Kod silnika: AZX
hehe, 4500rpm i odcięcie to na melion percentów jest coś nie tak, najpierw zajechałbym na komputer czy nie ma jakiś błędów a jak nie pomoże to mechanik.

Co do katowania silnika to ja mam 316i compact, kręci wg książeczki przy 5500rpm 103km, a max moment 150NM przy 3900, dotyczy rocznika 93-00, a np poniżej 93r miały 100km, aż 3km różnicy :D i max moment 141NM przy 4250rpm, ja mam rok 96r, ale mi ulżyło hehehe :P


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 25 maja 2008, 23:52 
Offline
Forumowy terrorysta
Avatar użytkownika

Posty: 15749
..::CZARNY::.. napisał(a):
renoraines napisał(a):
Każdy silnik najlepiej pracuje w przedziale od obrotów przy których osiąga max moment obrotowy do obrotów przy ktorych osiąga max moc. Kręcenie silnika powyzej obrotow max mocy, z technicznego punktu widzenia nic nie daje, bo tam juz ''nic nie ma''.


To nie prawda. WSZYSTKO zależy od przebiegu charakterystyki momentu obrotowego danego silnika.


Mylisz się, ponieważ silnik to moment i moc (moment wpływa na elastyczość, moc na predkość), nie tylko moment jak błędnie twierdzisz. :)

_________________
Styl mojej wypowiedzi zależny od poziomu rozmówcy. Inteligentnych cenię.
Z szukających atencji, żałosnych frustratów, ignorantów kręcę bekę.LOL


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 26 maja 2008, 00:00 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 40
Posty: 139
Lokalizacja: Sosnowiec
Moje BMW: e46
Kod silnika: M47n
racesupport napisał(a):
hehe, 4500rpm i odcięcie to na melion percentów jest coś nie tak, najpierw zajechałbym na komputer czy nie ma jakiś błędów a jak nie pomoże to mechanik.


dziwne jest to ze jak juz wspomnialem wczesniej silnik przy tym pracuje bardzo ladnie tak jakby to bylo normalne odciecie a nie jakies dlawienie od strony mechanicznej, nie znam sie na tym za dobrze to jest moj pierwszy samochod ale osobiscie obstawiam albo wlasnie na jakis blad w komputerze albo na to ze ktos w nim celowo pogrzebal ale po co ? nie mogl prawej nogi sam opanowac ? :niepewny:
mam nadzieje ze podpiecie do komputerka wszystko wyjasni i ze nie bedzie to niz powaznego ;)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 26 maja 2008, 00:18 
renoraines napisał(a):
Mylisz się, ponieważ wszystko zależy od przebiegu charakterystyki momentu obrotowego oraz przebiegu charakterystyki mocy czyli znaczenie ma moment i moc, nie tylko moment jak błędnie twierdzisz. :)


:wstyd: :wstyd: :wstyd:

Bzudrę teraz jeszcze większą napisałeś. Jaka charakterystyka mocy? :wstyd: :wstyd: :wstyd: Może jeszcze moc jest generowana niezależnie od momentu?

Hmm... skoro moc do prędkości... hmm to w takim razie pod koniec obrotów, przy powiedzmy 6000 kręci się szybciej, niż 6500, bo przy 6500, bo przy 6200 drastycznie spada :) albo skoro silnik powiedzmy 1.4 jakiś tam hondy dokręci do 7 tyś, a V8 do 6, ale ten V8 ma o 200 koni więcej, to i tak SZYBCIEJ się kręci, bo ma większą moc :zdziwko:

:mur:

Mając charakterystykę momentu, masz moc. Zobacz sobie jakikolwiek wykres z hamowni. Zobacz gdzie są górki i dołki na momencie, a zobaczysz je też na mocy.

Moc oblicza się ze wzoru P=M*F/9550, jeśli się gdzieś nie rąbnąłem, gdzie P- moc w kW, M- moment obrotowy w Nm, F obroty na minutę.

Więc wykres mocy jest jedynie pomocniczym, jest uzależniony bezpośrednio od momentu i liczby obrotów, przy których jest ten moment. Czyli mając charakterystykę momentu od obrotów, można od razu odczytać od którego momentu moment jest wysoko, aż chwili, kiedy moment obrotowy zaczyna opadać, przy czym moc maksymalna odwzorowuje "możliwie maksymalny moment i możliwie wysoką liczbę obrotów. Pokazuje, jak "wydajnie" pracuje silnik, uzależniając to od prędkości obrotowej, a nie kiedy najlepiej mu pracować. Bardzo często maksymalna moc jest osiągana po takiej górce, kiedy silnik daje największy moment, bo to moment obrotowy napędza.

Jednym słowem. Mając jedynie wykres momentu obrotowego od obrotów silnika, jesteś w stanie powiedzieć kiedy silnik najlepiej ciągnie, kiedy daje najlepsze przyspieszenie.

Ale by wiedzieć kiedy najlepiej zmieniać biegi, to już zależy od przełożeń. Może się okazać, że warto przekroczyć punkt charakterystyczny ów mocy maksymalnej, by potem od razu wpaść na zwyżkę momentu, zanim silnik dokręci do tej wartości. W każdym razie silnik najlepiej przyspiesza, kiedy ma największy moment obrotowy. Koniec kropka.


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 26 maja 2008, 00:37 
Z resztą, znalezienie mocy max. mając tylko wykres momentu to nie problem. Wystarczy zobaczyć gdzie "ostrzej" zaczyna opadać moment i po sprawie.


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 26 maja 2008, 06:40 
Offline
Naczelny bimbrovnik
Avatar użytkownika

Posty: 9076
Lokalizacja: PTU
Moje BMW: e30
Kod silnika: m52b28
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=77118
renoraines napisał(a):
..::CZARNY::.. napisał(a):
renoraines napisał(a):
Każdy silnik najlepiej pracuje w przedziale od obrotów przy których osiąga max moment obrotowy do obrotów przy ktorych osiąga max moc. Kręcenie silnika powyzej obrotow max mocy, z technicznego punktu widzenia nic nie daje, bo tam juz ''nic nie ma''.


To nie prawda. WSZYSTKO zależy od przebiegu charakterystyki momentu obrotowego danego silnika.


Mylisz się, ponieważ silnik to moment i moc (moment wpływa na elastyczość, moc na predkość), nie tylko moment jak błędnie twierdzisz. :)


Moc jest wypadkową momentu obrotowego. Żadna hamownia nie mierzy tak naprawdę mocy, tylko i wyłącznie momento obrotowy. Moc jest wyliczana.

Jeżeli chcesz Kolego naprawdę ostro dać w palnik, to radzę nie sugerować się tylko i wyłącznie wskaźnikiem temperatury cieczy chłodzącej, ale przejechać się ok. 10 km. Podobno wtedy dopiero temperatura całego silnika rozkłada się jak należy.

_________________
Obrazek

One redline a day keeps a mechanic away.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 26 maja 2008, 08:18 
Offline
Częsty bywalec

Wiek: 36
Posty: 991
Lokalizacja: biaÂłystok
Moje BMW: e36 Coupe
Kod silnika: m52b20
maaaad napisał(a):
Jeżeli chcesz Kolego naprawdę ostro dać w palnik, to radzę nie sugerować się tylko i wyłącznie wskaźnikiem temperatury cieczy chłodzącej, ale przejechać się ok. 10 km. Podobno wtedy dopiero temperatura całego silnika rozkłada się jak należy.

ja jak hamowalem swoje m52b20 to silniczek wogole nie złapał tej tempereatury oleju co powinien;/ a gosc ganiał sie po rolkach jeszcze z 5 min po tym jak wjechałem za hamownie i nic;/ oczywiscie temp plynu chlodzacego w normie czyli strzałka pionowo.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 26 maja 2008, 09:26 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 41
Lokalizacja: Podkarpackie
PINIEK a ja wiem czemu masz odcinke przy 4500obr/min I jestem pewny swego na 95%. Jesli silnik pracuje bez zarzutow i odcina normalnie to zwyczajnie masz zegary z innego modelu silnika. Silnik pracuje normalnie, wkreca sie napewno tak jak powinien tylko zegary zle wskazuja. Sprawdz czy nie masz zmienianych zegarow. Bo ja mam piątke z silnikiem 1.8 a zegary z 2.5 (prawdopodobnie) i wedlug tych zegarow odcinke mam przy 4000obr/min No i jadąc na 5 biegu przy 1000obr mam 60km/h przy 2000obr=120km/h przy3000obr=180km/h no i przy 4000obr powinienem miec 240km/h ale na 5 biegu obroty nigdy do konca mi nie dojda i max predkosc to 210. Niech nikt tu ze mna sie nie kluci jak to mozliwe bo tak mam. Testowalem to na niemieckiej autostradzie wracajac z holandii. Pozatym jak ktos nie wierzy to wkleje zdjecia albo wysle link do tematu z zaprzyjaznionego forum. Pozdrawiam,
:padam:


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 26 maja 2008, 14:10 
Offline
Forumowy terrorysta
Avatar użytkownika

Posty: 15749
..::CZARNY::.. napisał(a):
renoraines napisał(a):
Mylisz się, ponieważ wszystko zależy od przebiegu charakterystyki momentu obrotowego oraz przebiegu charakterystyki mocy czyli znaczenie ma moment i moc, nie tylko moment jak błędnie twierdzisz. :)


:wstyd: :wstyd: :wstyd:

Bzudrę teraz jeszcze większą napisałeś. Jaka charakterystyka mocy? :wstyd: :wstyd: :wstyd: Może jeszcze moc jest generowana niezależnie od momentu?

Hmm... skoro moc do prędkości... hmm to w takim razie pod koniec obrotów, przy powiedzmy 6000 kręci się szybciej, niż 6500, bo przy 6500, bo przy 6200 drastycznie spada :) albo skoro silnik powiedzmy 1.4 jakiś tam hondy dokręci do 7 tyś, a V8 do 6, ale ten V8 ma o 200 koni więcej, to i tak SZYBCIEJ się kręci, bo ma większą moc :zdziwko:

:mur:

Mając charakterystykę momentu, masz moc. Zobacz sobie jakikolwiek wykres z hamowni. Zobacz gdzie są górki i dołki na momencie, a zobaczysz je też na mocy.

Moc oblicza się ze wzoru P=M*F/9550, jeśli się gdzieś nie rąbnąłem, gdzie P- moc w kW, M- moment obrotowy w Nm, F obroty na minutę.

Więc wykres mocy jest jedynie pomocniczym, jest uzależniony bezpośrednio od momentu i liczby obrotów, przy których jest ten moment. Czyli mając charakterystykę momentu od obrotów, można od razu odczytać od którego momentu moment jest wysoko, aż chwili, kiedy moment obrotowy zaczyna opadać, przy czym moc maksymalna odwzorowuje "możliwie maksymalny moment i możliwie wysoką liczbę obrotów. Pokazuje, jak "wydajnie" pracuje silnik, uzależniając to od prędkości obrotowej, a nie kiedy najlepiej mu pracować. Bardzo często maksymalna moc jest osiągana po takiej górce, kiedy silnik daje największy moment, bo to moment obrotowy napędza.

Jednym słowem. Mając jedynie wykres momentu obrotowego od obrotów silnika, jesteś w stanie powiedzieć kiedy silnik najlepiej ciągnie, kiedy daje najlepsze przyspieszenie.

Ale by wiedzieć kiedy najlepiej zmieniać biegi, to już zależy od przełożeń. Może się okazać, że warto przekroczyć punkt charakterystyczny ów mocy maksymalnej, by potem od razu wpaść na zwyżkę momentu, zanim silnik dokręci do tej wartości. W każdym razie silnik najlepiej przyspiesza, kiedy ma największy moment obrotowy. Koniec kropka.


Pogubiłeś sie w swojej teorii, piszesz laboraty i nic z tego nie wynika.
Podsumowaując max moment obrotowy jest osiągalny zawsze przy niższych obrotach niż max moc. Wiec nie może byc z technicznego punktu widzenia zwyzki momentu, po osiągnieciu max mocy. Moc jest generowana w zaleznosci od obrotow, nie momentu. Skoro max moc jest np przy 6000 to jazda na 6500 jest bez sensu.
Moment wplywa na elastycznosc czyli np 4 bieg 60-100, 5 bieg 80-120, a moc na przyspieszenie 0-100 i predkosc max. Na to sa podane w danych tech obroty przy ktorych silnik osiaga max moment i max moc, zeby w takim zakresie jezdzić, silnik sie od tego nie popsuje. Za duzo teoryzujesz i piszesz bzdury. Ale masz prawo się mylić, popełnianie błędów jest rzeczą ludzką :)

_________________
Styl mojej wypowiedzi zależny od poziomu rozmówcy. Inteligentnych cenię.
Z szukających atencji, żałosnych frustratów, ignorantów kręcę bekę.LOL


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 26 maja 2008, 15:52 
renoraines napisał(a):
Pogubiłeś sie w swojej teorii, piszesz laboraty i nic z tego nie wynika.
Podsumowaując max moment obrotowy jest osiągalny zawsze przy niższych obrotach niż max moc. Wiec nie może byc z technicznego punktu widzenia zwyzki momentu, po osiągnieciu max mocy. Moc jest generowana w zaleznosci od obrotow, nie momentu. Skoro max moc jest np przy 6000 to jazda na 6500 jest bez sensu.
Moment wplywa na elastycznosc czyli np 4 bieg 60-100, 5 bieg 80-120, a moc na przyspieszenie 0-100 i predkosc max. Na to sa podane w danych tech obroty przy ktorych silnik osiaga max moment i max moc, zeby w takim zakresie jezdzić, silnik sie od tego nie popsuje. Za duzo teoryzujesz i piszesz bzdury. Ale masz prawo się mylić, popełnianie błędów jest rzeczą ludzką :)


Nie będę się licytował na kto głośniej powie "piszesz bzdury". Wystarczy tylko trochę pomyśleć. Najlepiej się rozpędza silnik, gdy moment dynamiczny jest jaknajbardziej na plus. Czyli, moment obrotowy musi być jak największy, musi pokonać moment oporowy, by dynamiczny nie był 0. Jeśli po osiągnięciu max. mocy krzywa opada, ale dalej jest na sensownym poziomie, to jest sens go kręcić, jeśli się okaże, że po zmianie biegu wpadasz na niskie obroty, gdzie nie ma jeszcze wyższego momentu. To takie masło maślane, bo najlepiej omówić to na przykładzie wykresu.

Jak wg. Ciebie na przyspieszenie ma wpływ moc max. to powodzenia, widać, że jakąkolwiek fizykę w szkole miałeś na niskim poziomie, skoro nie znasz zasad dynamiki.
Ja nie jestem wykładowcą i przyznaję, że nie umiem tego wytłumaczyć, żeby każdy zrozumiał, może jak znajdę więcej czasu napiszę jakiś esej.

Cały czas powtarzam. Ani moc, ani moment MAKSYMALNY, tylko przebieg momentu, jego charakterystyka od prędkości obrotowej jest ważna, z której wynika ów moc.

Jednak, najlepsze z Twojej wypowiedzi jest to:

renoraines napisał(a):
Moc jest generowana w zaleznosci od obrotow, nie momentu.


poczytaj trochę, doucz się i nie pisz takich bzdur na forum, jak nie jesteś pewny, bo ktoś potem to czyta i powtarza i tak rodzą się mity o teście zegarów i prawdziwym przebiegu.

Napisałem nawet wzór specjalnie dla Ciebie, jednak nie umiesz odczytać co z niego wynika.

Wybacz, ale renoraines, nie masz racji i tyle, nie mam zamiaru drugi raz się z Tobą spierać jak wcześniej, więc poczytaj trochę. Wcale nie czytałeś nawet mojej wypowiedzi, ani maaaad-a. Widzę Twoje posty i nie twierdzę, że nie masz w ogóle wiedzy na temat samochodów, bo o ET i dopasowaniu kół chociażby zdecydowanie więcej wiesz niż ja, ale na temat charakterystyk, niestety stykam się z nimi na codzień i wiem o czym mówię, Ty jednak dalej upierasz się, że to ja piszę bzdury.

Niech Ci będzie. Żyj dalej w nieświadomości i swoich przekonaniach i takich bardzo ogólnikowych, często nieprawdziwych stwierdzeniach. To o czym piszesz, intuicyjnie masz po części rację, ale zapominasz o istotnych faktach.

Też masz prawo się mylić i być upartym w swoich dogmatach, to też są cechy człowieka :) Pozdrawiam.


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 26 maja 2008, 17:02 
Offline
Forumowy terrorysta
Avatar użytkownika

Posty: 15749
Czarny dobrze, ze czytales moje posty, przynajmniej jak sam przyznajesz czegos sie nauczysz.

Wracajac do tematu przyznaje nieprecyzyjnie sie wyrazilem. Napisalem ,,Moc jest generowana w zaleznosci od obrotow, nie momentu'', powinienem napisac ,,Moc jest generowana w zaleznosci od obrotow, nie tylko momentu''. Czyli na logike przy nizszych obrotach te wartosci sa mniejsze np max moment 300 Nm/3500 to przy 2500 obrotow bedzie mniej Nm , to samo z mocą np 200 KM/ 5900 to przy 4000 bedzie mniej KM.
Dlatego tez uwazam, ze jazda na wyższych obrotach ponad obroty max mocy jak na naszym przykladzie powyzej 5900 jest bez sensu, bo jesli nie zadziala odciecie zaplonu to sie może silnik uszkodzić typu zatarcie, pęknięcie korbowodu.
Nie zgodze sie z Toba, gdy mowisz, ze właśnie moment obrotowy, a nie moc maksymalna, odpowiedzialny jest za przyśpieszenia. To by było prawdziwe sformułowanie gdybyśmy używali tylko jednego biegu, a tak nie jest. Moment to inaczej siła jaka ma auto i moment wplywa na elastyczność czyli np 4 bieg 60-100, 5 bieg 80-120, a moc wplywa na przyspieszenie. Chodzi mi o to ze moment to przyspieszenie w obrebie danego biegu, a moc to max przyspieszenie.

_________________
Styl mojej wypowiedzi zależny od poziomu rozmówcy. Inteligentnych cenię.
Z szukających atencji, żałosnych frustratów, ignorantów kręcę bekę.LOL


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 26 maja 2008, 19:04 
renoraines napisał(a):
,,Moc jest generowana w zaleznosci od obrotow, nie tylko momentu''.


tak, teraz już to zaczyna nabierać sensu.

renoraines napisał(a):
Dlatego tez uwazam, ze jazda na wyższych obrotach ponad obroty max mocy jak na naszym przykladzie powyzej 5900 jest bez sensu, bo jesli nie zadziala odciecie zaplonu to sie może silnik uszkodzić typu zatarcie, pęknięcie korbowodu.


tak, to prawda, ale są różne sytuacje, np. w zależności od przełożeń skrzyni, czasem lepiej jest dociągnąć, by uniknąć np. przedwczesnej "turbodziury" czy innej górki momentu. Inny przykład to wyprzedzanie, czy dojeżdżanie do zakrętu, gdzie zmiana biegu, która również trwa jakiś tam czas, może nie przynieść oczekiwanego skutku :) Jeśli oczywiście moment gwałtownie nie spada. Ale tego się dowiemy z charakterystyki. Lub po prostu tak jest skrzynia skonstruowana, czasami się okazuje, że brakuje biegu np. między 3, a 4, bo po zmianie biegów na 4. silnik generuje zbyt mało momentu. Są to oczywiście ekstremalne przykłady i mało istotne w sumie... Równie dobrze może się też okazać, że warto zmienić bieg wcześniej, niż moc maksymalna, jak w niektórych przynajmniej dieslach.

W każdym razie:

renoraines napisał(a):
Nie zgodze sie z Toba, gdy mowisz, ze właśnie moment obrotowy, a nie moc maksymalna, odpowiedzialny jest za przyśpieszenia.


hmmm... to jest tak, że przyspieszając, trzeba pokonać moment oporowy, momentem napędzającym, sama moc maksymalna nie da Ci przyspieszenia, bo mając moc max. 100KW powiedzmy przy 9000obr. da Ci moment 106Nm, a 80 kW przy 5000 da Ci ponad 150Nm. Więc z mocy maksymalnej nie wynika od razu co będzie szybsze, o to mi chodzi, że nie można tak bezpośrednio porównywać. Moc maksymalna jest konsekwencją własnie wysokiego momentu obrotowego przy wysokich obrotach właśnie :) lecz przyspieszanie w jego obrębie wcale nie jest najlepsze, w każdym razie nie musi! W takim razie można powiedzieć, że 500Nm diesla powinno miażdzyć, a nie miażdży. Dlaczego? Bo ów charakterystyka jest bardzo wąska, gdzie te 500Nm oscyluje, więc o wiele lepiej, jak jest te 400Nm silnika benzynowego, ale jest dostępne cały czas, a nie krótki okres czasu :) Dlatego dieslowcy chwalący się momentem benzyniakom, że mają o tyle i tyle więcej nie mogą się cieszyć za wcześnie, bo jakby "uśrednić" moment, z którego korzystają przez cały okres ścigania może być znacznie mniejszy od benzyniaka, który maksymalnej wartości ma mniej, ale na wykresie ma linię prostą :)

Przy wyższych obrotach, bez wykresu nie widać jak ta charakterystyka przebiega, dlatego pomocny jest parametr mocy maksymalnej (który wynika z ów momentu przy tych obrotach), ale jest to tylko orientacyjna wielkość, bo nie ma wykresu, gdzie widać kiedy lepiej, a kiedy gorzej. Patrząc na wykresy, często, jeśli nie zawsze silnik najlepiej się wkręca jeszcze przed mocą maksymalną :)

Poza tym, w ruchu obrotowym, masę odzwierciedla wsp. bezwładności, siłę- moment obrotowy.

Z zasad dynamiki newtona, F=m*a, gdzie a to przyspieszenie, czyli a=F/m.

w ruchu obrotowym zaś, przyspieszenie kątowe (które jest potem poprzez przekładnie zamieniane na przyspieszenie w ruchu prostoliniowym) ε=M/I, gdzie M- moment wypadkowy dynamiczny (czyli opory ruchu, jak tarcie w łożyskach, opory powietrza i napędowy od silnika), I-wsp. bezwładności. Nie ma tutaj nic o mocy :)

Tak więc stwierdzenie, że moc to przyspieszenie, podważa teorię Newtona... a to już bardzo poważna sprawa :]

Inny jeszcze na zakończenie przykład, to ukręcanie wałów. Kiedy się one ukręcają? Kiedy są najmocniej właśnie przyspieszane. Liczy się ich średnice też właśnie z momentu skręcającego wał :) Nie ważna jest moc maksymalna, tylko kiedy jest ona osiągana.

O co mi chodzi, to to, że na podstawie samych wartości maksymalnych nie jesteśmy w stanie powiedzieć, w jakim zakresie silnik najlepiej ciągnie, ani też który z dwóch samochodów jest szybszy. Jeśli różnice są kolosalne, to wiadomo, że Frank i jego 286PS na pewno lepiej przyspiesza ode mnie, ale przy aucie o podobnych parametrach, nie tylko masa czy przełożenia mają znaczenie, ale właśnie charakterystyki silników :]


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 26 maja 2008, 20:25 
Offline
Forumowy terrorysta
Avatar użytkownika

Posty: 15749
..::CZARNY::.. napisał(a):
W takim razie można powiedzieć, że 500Nm diesla powinno miażdzyć, a nie miażdży. Dlaczego? Bo ów charakterystyka jest bardzo wąska, gdzie te 500Nm oscyluje, więc o wiele lepiej, jak jest te 400Nm silnika benzynowego, ale jest dostępne cały czas, a nie krótki okres czasu :) Dlatego dieslowcy chwalący się momentem benzyniakom, że mają o tyle i tyle więcej nie mogą się cieszyć za wcześnie, bo jakby "uśrednić" moment, z którego korzystają przez cały okres ścigania może być znacznie mniejszy od benzyniaka, który maksymalnej wartości ma mniej, ale na wykresie ma linię prostą :)



Oto własnie mi chodzi, ze moment zwlaszcza w dieslu jest dostepny w wąskim zakresie obrotów i zeby jezdzic trzeba zmieniac biegi, zeby na poszczegolnym biegu ''poruszac'' sie w tym zakresie obrotow. Czyli tak jak napisałem moment to elastyczność w ramach jednego biegu. W bezpośrednim prownaniu manuali, benzyna mimo mniejszego momentu ale wiekszej mocy bedzie szybsza, poniewaz kreci sie ją wysoko np 5900, a w tym samym czasie diesel sie kreci do 4400 i wlasnie ten czas zmiany biegow wplywa na przyspieszenie do predkosci max.
Czyli np 530d/500Nm/231KM - 530i/300Nm/258KM.
530d ma wiekszy moment 500 Nm i pobije benzyne na elastycznosc 60-100, 80-120.
530i ma wieksza moc 258 KM i pobije diesla na przyspieszenie 0 do.....
A to potwierdza moje slowa, ze moment wplywa na elastycznosc, a moc na przyspieszenie 0-100 i predkosc max - im wiesza moc, tym wieksza predkosc max :)

_________________
Styl mojej wypowiedzi zależny od poziomu rozmówcy. Inteligentnych cenię.
Z szukających atencji, żałosnych frustratów, ignorantów kręcę bekę.LOL


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 26 maja 2008, 21:47 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 4418
Lokalizacja: Oświęcim
Moje BMW: e46 323 coupe
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f ... &start=300
oj mielibyscie sobie o czym pogadac przy piwku :D

_________________
Zobacz tu i ocen moje E46 coupe :]

viewtopic.php?f=6&t=68497&start=300

Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 27 maja 2008, 08:43 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 40
Posty: 139
Lokalizacja: Sosnowiec
Moje BMW: e46
Kod silnika: M47n
slawek44 napisał(a):
PINIEK a ja wiem czemu masz odcinke przy 4500obr/min I jestem pewny swego na 95%. Jesli silnik pracuje bez zarzutow i odcina normalnie to zwyczajnie masz zegary z innego modelu silnika. Silnik pracuje normalnie, wkreca sie napewno tak jak powinien tylko zegary zle wskazuja. Sprawdz czy nie masz zmienianych zegarow. Bo ja mam piątke z silnikiem 1.8 a zegary z 2.5 (prawdopodobnie) i wedlug tych zegarow odcinke mam przy 4000obr/min No i jadąc na 5 biegu przy 1000obr mam 60km/h przy 2000obr=120km/h przy3000obr=180km/h no i przy 4000obr powinienem miec 240km/h ale na 5 biegu obroty nigdy do konca mi nie dojda i max predkosc to 210. Niech nikt tu ze mna sie nie kluci jak to mozliwe bo tak mam. Testowalem to na niemieckiej autostradzie wracajac z holandii. Pozatym jak ktos nie wierzy to wkleje zdjecia albo wysle link do tematu z zaprzyjaznionego forum. Pozdrawiam,
:padam:


ale gdy wskazowka obrotomierza dochodzi do tych 4500 rpm to jest mniej wiecej w pionowej pozycji wiec nie wydaje mi sie zeby to byla kwestia tylko zegarow :/


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 4 czerwca 2008, 13:45 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 34
Posty: 2469
Lokalizacja: Wisła
Moje BMW: Audi 80 B4Q VR5T
Kod silnika: AZX
strasznie tu namieszaliście :D


Ostatnio edytowano 4 czerwca 2008, 13:47 przez racesupport, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 51 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3  Następna strona


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 8 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL