BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 26 czerwca 2025, 21:45

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


W dziale proszę umieszczać tematy związane z mechaniką, elektryką i eksploatacją modeli wydanych przed 1990r.

Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie, odśwież istniejący podobny temat a jeżeli takiego nie ma, możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji.
Nie umiesz czytać, stosować się do powyższych zasad, nie będziesz mieć tematu!!


Tematy związane z modelami wytworzonymi przed 1990r. prosimy zakładać w dziale Young & Oldtimery



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 6 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: E36 kilka problemów - klima i płyn chłodniczy
PostNapisane: 22 stycznia 2010, 11:29 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 21
Lokalizacja: ÂŁĂłdÂź
Witam.
Przedstawię Wam moją historię, która napewno Was urzeknie :)
Moje auto to e36 318 m43 z 1996r (z wiatrakiem elektrycznym załączanym czujnikiem elektrycznym w chłodnicy, bez wiska)
Miałem kiedyś taką sytuację, że auto grzało się w korkach. Pojechałem do elektryka który stwierdził że do wymiany jest czujnik temperatury, przekaźnik i opornik pierwszego biegu dmuchawy. Poprostu nie załączał się ten wiatrak jak auto sie nagrzało. A zatem wymienił mi tenże elektryk czujnik temperatury oraz przekaźnik. Ze względu na małą dostępność i niemałe koszta opornika (podobno ok 300zl wg elektryka, a używanego nie mogłem znaleźć, a w ASO BMW powiedzieli że to część nienaprawialna i musiałbym cały wiatrak wymienić) zdecydowałem się wstrzymać z jego wymianą. Fachman ustawił mi pracę wiatraka tak, że przy nagrzaniu auta wiatrak załączał się od razu na drugim biegu. Natomiast miałem nie używać klimatyzacji do czasu wymianu opornika pierwszego biegu.( że niby może się uszkodzić skraplacz). No i tak sobie jeździłem. Po jakimś czasie auto znowu zaczęło się grzać. Wróciłem do elektryka a on stwierdził, że ubywa mi płynu chłodniczego, układ się zapowietrza i przez to wiatrak nie ma prawa zadziałać. No i faktycznie w zbiorniczku mało było tego płynu (wiedziałem o tym ale nie wiedziałem że będzie to miało wpływ na prace wiatraka). Gościu, mimo że to elektryk znalazł mi miejsce wycieku(z tego grubego węża idącego od chłodnicy) odpowietrzył układ i miało być już wszystko ok (przypominam że opornik pierwszego biegu dmuchawy ciągle nieruszony). No i wiatrak się załączał jak była potrzeba, a klimy nie używałem.
I teraz pierwszy z moich problemów:
Niby ten wyciek płynu chłodniczego został usunięty, ale widzę że płyn i tak ucieka ale tylko do pewnego momentu. Przed wizytą u elektryka widziałem że w zbiorniczku wyrównawczym było na dnie płynu i jak dolewałem to zawsze schodziło do tego samego momentu(tylko nie wiedziałem że układ się zapowietrza i nie będzie przez to działał wiatrak). Natomiast po usunięciu wycieku(niezauważalnego, bo nigdzie na ziemi nie było śladu) poziom płynu jest większy, ale wciąż znika do pewnego momentu. Wcześniej był ledwo na dnie zbiorniczka, a teraz jest tak w połowie do prawidłowego poziomu. (czyli troszkę lepiej ale coś nie tak ciągle). Doleję ok 0,5 litra do właściwego poziomu i na drugi dzień znowu to samo. Dzisiaj rano po kilkunastu dniach sprawdziłem i jest bez zmian, więc jakby miał uciekać to by więcej zniknęło. I teraz najważniejsze.... sprawdziłem poziom oleju i po wyciągnięciu bagnetu zauważyłem na nim taką jasną maź, którą niektórzy nazywają popularnie masłem.
Pierwsze pytanie do Was.. czy wg. Ws to magiczne znikanie płynu chłodniczego ma coś wspólnego z tym masłem? Czy to uszczelka? Dodam że oleju nie przybywa (tzn może przybywa tylko tego nie widać, bo ten elektryk który mi to wszystko robił zauważył że olej gdzieś troszkę kapie, więc może troszke kapie olej i troszkę przedostaje się płyn i poziom będzie m/w ten sam).
A teraz drugi problem z tym opornikiem pierwszego biegu... Wpadłem na pomysł żeby zostawić auto w warsztacie, który zajmuje się głównie bmw. Mówię tu o BMW Elektronika w Łodzi na Wydawniczej. No i oni stwierdzili że mam uszkodzony jeż nagrzewnicy, a nie żaden opornik pierwszego biegu. Koszt zamiennika 370zl, oryginał 420zł. Ewentualnie zaproponowali żeby szuakć używanego jeża. Trochę się zdziwiłem bo ten pierwszy elektryk mówił ze to nie jeż tylko opornik, więc jakby rozróżniał te dwa elementy i raczej małe prawdopodobieństwo że sie pomylił. No i teraz mam zagwozdkę co z tym robić. Co ja właściwie mam wymienić.
Pd tym linkiem jest zdjęcie opornika pierwszego biegu, który mam wymienić wg. pierwszego elektryka.
http://img193.imageshack.us/img193/223/opornik.jpg
A jeż no to każdy wie o co chodzi, ten taki z bolcami :D
Z góry dziękuję każdemu komu będzie się chciało przeczytać to wszystko co napisałem. A jak ktoś jeszcze pomoże to już wogóle super :) Pozdrawiam i czekam na pomocne odpowiedzi.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: E36 kilka problemów - klima i płyn chłodniczy
PostNapisane: 22 stycznia 2010, 12:21 
a masz lpg czy same bp ??


Góra
  
 
 Tytuł: Re: E36 kilka problemów - klima i płyn chłodniczy
PostNapisane: 22 stycznia 2010, 12:32 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 21
Lokalizacja: ÂŁĂłdÂź
A no racja, umknęło mi to. Jest LPG sekwencja, czerowne valteki, reduktor europegas 110kw, i nie wiem co tam jeszcze istotne w mojej sprawie.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: E36 kilka problemów - klima i płyn chłodniczy
PostNapisane: 22 stycznia 2010, 12:42 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 44
Posty: 4674
Lokalizacja: Września
Moje BMW: E60
Kod silnika: M54b25
Garaż: www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=60&t=137687 Днепр
Przecież jeż steruje wiatrakiem od nawiewów, a ty masz problem z rezystorem od sterowania wiatrakiem na grilu. BMW elektronika nie popisali się,. Podczas zimy, na krótkich dystansach przy kiepskim oleju czasami taka maź robi się sama z siebie. Jeżeli jednak masz dobry olej, robisz długie trasy, a przy okazji masz problem z poziomem płynu chłodniczego, to niestety może to wróżyć kłopoty. Ciężko o dokładną diagnozę przez neta.

_________________
Audi80 '90 1.6 2EE (X2004 - IV2008)
AudiA4 '95 2.8 AAH quattro (IV2008 - VII2009)
530d avant (IX2009 - X2010)530d
E38 740i (I 2011 - XII2017)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: E36 kilka problemów - klima i płyn chłodniczy
PostNapisane: 22 stycznia 2010, 12:54 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 21
Lokalizacja: ÂŁĂłdÂź
No właśnie też byłem przekonany że jeż jest od dmuchawy w kabinie. Dlatego zdziwiłem się że stwierdzili jego usterkę. Czyli co zająć się tym opornikiem/rezystorem wiatraka na grillu? Tylko czy znajdę go do kupienia gdzieś osobno (nowy czy używkę warto zaryzykować?), bo na allegro nic takiego nie było. Czy cały wiatrak szukać na jakimś szrocie czy od jakiegoś anglika?
Co do oleju to jest to Mobil półsyntetyk, więc raczej nie jakieś byle co :) Wcześniej był GM też półsyntetyk zalany przez poprzedniego właściciela.
Autem jeżdżę w 90% po mieście, więc krótkie odcinki 5-10km. Wiadomo teraz zima więc to też może być przyczyną tej mazi, czytałem na jakimś forum o tym.
Dzięki Panowie za udzielanie się w temacie. Pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: E36 kilka problemów - klima i płyn chłodniczy
PostNapisane: 22 stycznia 2010, 12:57 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 44
Posty: 4674
Lokalizacja: Września
Moje BMW: E60
Kod silnika: M54b25
Garaż: www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=60&t=137687 Днепр
Ten rezystor, to najprostsza możliwa część elektroniczna. Możesz kupować używkę, ale możesz też go wymontować iść do sklepu elektronicznego i dobrać podobny. Rezystancją może się różnić do 10% nic nie powinno się stać, ale ważna tutaj jest maksymalna możliwa moc. Nie możesz kupić mniejszego (moc oczywiście wyrażana jest w watach [W]).

_________________
Audi80 '90 1.6 2EE (X2004 - IV2008)
AudiA4 '95 2.8 AAH quattro (IV2008 - VII2009)
530d avant (IX2009 - X2010)530d
E38 740i (I 2011 - XII2017)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 6 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 4 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL