BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 17 czerwca 2024, 06:33

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie. Możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 4 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [Exx] SENS ZASTĘPOWANIA PŁYN HAM. DOT4 PŁYNEM DOT 5.1?
PostNapisane: 17 lipca 2007, 20:13 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Posty: 708
Lokalizacja: STALOWA WOLA
Moje BMW: E61 530d 231KM
Kod silnika: M57N2
Pytanie jak w temacie. Kupiłem sportowe tarcze i klocki , myślę nad wymianą płynu DOT 4 płynem DOT 5.1. Co zyskam na tym zabiegu?

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 17 lipca 2007, 20:20 
Offline
Pierwsze kroki

Wiek: 43
Posty: 41
Lokalizacja: poÂłudnie
Moje BMW: było e34
Kod silnika: m50b25
No specem nie jestem, ale temp. wrzenia jest napewno wyższa, więc przy sportowej jeździe ma to zapewne sens.Jeśli jednak użytkujesz pojazd w miarę normalnie to chyba nie ma sensu.

Ale niech się wypowiedza fachowcy.Pozdrawiam.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 18 lipca 2007, 07:09 
Offline
Forumowicz

Posty: 240
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie
easy driver napisał(a):
No specem nie jestem, ale temp. wrzenia jest napewno wyższa,


Cytuj:
Obecnie na rynku dostępnych jest kilka rodzajów płynów hamulcowych: DOT 3, DOT 4, DOT 5 i DOT 5.1.

DOT 5.1 może byś stosowany zamiennie z DOT 4. Natomiast DOT 5 TYLKO do układów hamulcowych do tego przystosowanych - rozpuszcza uszczelki i miękkie przewody, możliwe są wżery w pompie, uszkodzenie zacisków, itd. DOT 5 to zupełnie inny płyn hamulcowy niż DOT 5.1!

DOT 4 to specyfikacja wymagająca temperatury wrzenia co najmniej 210 stopni na sucho i 170 stopni po zawilgoceniu. DOT 5 to już 260 stopni na sucho (silikon nie jest higroskopijny - płynów DOT 5 się nie wymienia, są wieczne). DOT 5.1 to specyfikacja mająca wydłużyć *trwałość* płynu, nie jego parametry robocze - coś "jakby" odpowiednik DOT 5. Temperatury wrzenia w specyfikacji 5.1 są nieznacznie wyższe niż dla DOT 4, odporność na zawilgocenie jest za to większa.

Ogólnie nie jest prawdą, że DOT 5/5.1 jest lepszy od DOT 4.
Dla przykładu Castrol SRF (DOT 4) ma temperaturę wrzenia 270 stopni na mokro i 310 na sucho i jest praktycznie najlepszym płynem dostępnym w sklepie - ale jego trwałość jest dość niska (wymiana co 18 miesięcy). Zresztą akurat SRF jest sporo droższy niż typowe 5.1.

Jeśli nie mamy układu hamulcowego dostosowanego do płynów DOT 5 (a nie mamy) to kolejność jest taka (od "najlepszego" do "najgorszego" rozwiązania):
- wyczynowe DOT 4 (Castrol SRF, AP Racing 600, Motul Racing), są najdroższe, trzeba je często zmieniać,
- DOT 5.1 - bardziej odporne na zawilgocenie, tańsze, ale mające niższe temperatury wrzenia niż topowe DOT-4,
- "zwykłe" DOT 4 (fiatowska Tutela na ten przykład).

DOT 3 to już płyny niesyntetyczne. Jeśli w instrukcji wspominają o DOT 3/DOT 4 to w zasadzie nie powinno być problemów z zastosowaniem DOT 5.1, chociaż jest to nieco ryzykowne - zwłaszcza w starszych autach (DOT 5.1 jest jednak trochę bardziej agresywny niż DOT 4).


źródło: cuoresportivo.pl

_________________
Tomek
Marzenia sie spelniaja...
E92 335ix


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 18 lipca 2007, 17:48 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Wiek: 37
Posty: 5693
Lokalizacja: Ciechanów
Moje BMW: e39
Kod silnika: m52b28
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?p ... 0#p2043810
Zalewalem kiedys rozne plyny do motocykla i wazna jest glownie marka. Znajomi polecali Castrol lub Elf. W motocyklu bardziej czuc roznice niz w aucie bo pompka jest malej wydatnosci. Osobiscie udalem sie do serwisu reanult i tam kupilem plyn hamulcowy. Jest to Elf ale po nieco bardziej atrakcyjnej cenie i w opakowaniu z logiem renault. Polecam to rozwiazanie i pamietanie o wymianie.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 4 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 20 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL