BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 15 czerwca 2024, 20:29

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie. Możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 17 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [Exx] Zwiekszanie momentu obrotowego
PostNapisane: 19 września 2007, 07:51 
Offline
Forumowicz

Posty: 203
Lokalizacja: Wołomin
Moje BMW: E36 328 sedan
Kod silnika: M52B28
Witam wszystkich,

Czesto ten kto lubi dłubać przy swoim samochodzie mysli o dodaniu mu kuców, zeby szybciej jeździć. Ale tak naprawde...jak wszyscy wiemy chodzi tu o moment obrotowy, im wyzszy tym auto szybciej przyspiesza na kazdym biegu. I tu pytanie: jak skutecznie go podniesc? Czytalem w necie i na forum i znalazlem rozne odpowiedzi. Moze wy macie jakies konkretne informacje na ten temat albo wykresy z hamowni po jakiejs przerobce? :) A teraz na rozluźnienie naukowy wywód na temat momentu obrotowego, który znalazłem na jednym forum :rotfl:

[i]Moc to nic innego, jak praca wykonana w jednostce czasu. Moc wydobywana z silnika zalezy wiec od przelozenia. Ale jesli nie jest jasne, ze im nizszy bieg, tym wieksza moc, to spojrz na takie proste przeliczenie:

Wyobraz sobie na poczatek dla wygody, ze nasz samochod ma nie tyle przyspieszac, ile jechac pod gore. Silnik rownowazy teraz sile przyciagania ziemskiego (scislej, jej skladowa wzdluz rowni pochylej, jaka stanowi teraz droga).

Zauwaz teraz, ze przekladnia to nic innego, jak dzwignia. Narysujmy sobie dzwignie (latwiej sie rysuje na forum dzwignie, niz przekladnie):

droga -> F1 |---------r1-------------o----r2---| F2 <- silnik

Mamy tu dwa ramiona o dlugosci r1 i r2 (albo kola o srednicy r1 i r2). Niech droga bedzie po stronie r1, a silnik po stronie r2; teraz przelozenie p wynosi:

p = r1/r2.

Jesli na ramie r2 dzialamy sila F2, to poniewaz F1*r1=F2*r2 (co mowi, ze praca wykonana przez sile F1 jest rowna pracy wykonanej przez sile F2 - to po prostu zasada zachowania energii), to dzwignia jest w rownowadze gdy na ramie r1 dziala sila F1 = F2*r2/r1, albo:

F1 = F2/p.

Innymi slowy, im wieksze przelozenie p, tym mniejsza sila jest rownowazona po drugiej stronie dzwigni przy takim samym wysilku silnika. Niech F2max odpowiada maksymalnej sile, jaka silnik umie "naciskac na pedaly" (a ta jest ograniczona przez maksymalna ilosc paliwa, jaka silnik jest w stanie spalic w jednostce czasu: kazda porcja paliwa powoduje uderzenie tloka z pewna sila przez pewnien czas, i im wiecej im silniejszych uderzen w jednostce czasu, tym wieksza srednia sila, ktora mamy do dyspozycji na silnikowym koncu r2 naszej dzwigni). Sila ta jest "widziana" po drogowej stronie r1 jako sila p razy mniejsza:

F1max = F2max/p.

Oznacza to, je im wieksze przelozenie, tym mniejsza gorke jestesmy w stanie pokonac, jadac na pelnym gazie (czyli na maksymalnych obrotach silnika). Oznacza to wiec rowniez, ze im wieksze przelozenie, tym mniejsze przyspieszenie amax samochodu o masie M, jadacego pelnym gazem po prostej drodze:

F1max = M*amax = F2max/p,

amax = F2max/(p*M).

Jesli chcemy wiec dobrze przyspieszac, trzeba przerzucic na nizszy bieg; dobrze tez miec lekki samochod (male M) i duza pojemnosc silnika (duze F2max) .

Jak zaraz zobaczymy, powyzsze wzory oznaczaja tez, ze im mniejsze przelozenie p, tym wiecej mocy da sie wydusic z silnika. Moc P = dW/dt to nic innego, jak praca dW wykonana w jednostce czasu dt. Mamy teraz:

dW = F*ds, gdzie

ds = v*dt = a*t*dt, co daje

P = dW/dt = F*a*t = F*v,

gdzie v jest predkoscia uzyskana po czasie t od nacisniecia na gaz (dla uproszczenia zakladamy, ze ruszamy z miejsca). Widac, ze im wieksza predkosc, tym wiecej mocy potrzeba, by sie dalej rozpedzac; nic w tym dziwnego, bo energia kinetyczna rosnie proporcjonalnie do kwadratu predkosci, czyli przyrost energii kintetycznej na jednostke czasu rosnie proporcjonalnie do predkosci w danej chwili czasu. Poniewaz F jest sila "od strony drogi" (F = F1) a F1 = F2/p, mamy:

P = F2*v/p.

Jesli silnk pracuje na maksymalnych obrotach, to F2=F2max. Osiagalna przy tym moc wynosi:

Pmax = F2max*v/p,

czyli moc wydobywalna z silnika przy predkosci v jest tym wieksza, im nizszy jest bieg. Naturalnie, jest to inne wyrazenie faktu, ze na nizszym biegu samochod lepiej przyspiesza. Po prostu ladujemy w bryke wiecej energii na jednostke czasu.

Przyjrzyjmy sie teraz, jak maksymalna uzyskiwalna predkosc zalezy od wrzuconego biegu. Z naszych rownan wynika, ze maksymalna predkosc, jaka mozemy uzyskac naszym samochodem o maksymalnej mocy Pmax, wynosi

vmax = p*Pmax/F2max.

Oczywiscie, P i F2 nie sa niezalezne od siebie:

P = F2*s2/t = q*F2*f, lub

P/F2 = q*f, lub

Pmax/F2max = q*fmax,

gdzie f to obroty silnika (fmax na czerwonej kresce), s2 to droga wykonana przez tloki (albo dzwignie po stronie silnika, jesli wolisz), zas q to wspolczynnik proporcjonalnosci, w ktorym siedza czynniki takie jak 2*pi (bo sie obraca) i r2 (zakladamy, ze r2 jest stalym parametrem silnika, a p zmienia sie przez zmiane r1). Mamy wiec:

v = p*P/F2 = p*q*f, lub

vmax = p*q*fmax.

Innymi slowy, by moc szybko jechac, trzeba wrzucic wysoki bieg.

A jaki jest zwiazek obrotow i mocy? Zauwazmy ponownie, ze F2 jest proporcjonalna do obrotow silnika f i jego pojemnosci Z, F2 = b*f*Z. Teraz uzyskamy wzor:

P= F2*v/p = b*f*Z*v/p, albo

P = c*f²*Z,

Pmax = c*fmax²*Z,

gdzie c = q*b jest wspolczynnikiem. Dla maksymalnych obrotow fmax (czerwona kreska na obrotomierzu) mamy wiec - jak zauwazyles - maksymalna moc.

Wszystko sie wiec gra

W sumie: najmniejsze przelozenie p (pierwszy bieg) pozwala wydusic najwieksza moc z silnika i najwieksze przyspieszenie, ale szybko jechac da sie tylko na wysokim przelozeniu (piaty bieg). Rzecz jasna, gaz musi isc do dechy! I zapas mocy w silniku to piekna rzecz - bez niego nie sposob dobrze wyprzedzac na autostradzie...


I kto to zrozumiał? :wstyd: :rotfl: :zdziwko:


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 19 września 2007, 08:04 
Ja.

wystarczy próbować odkręcić koło palcami, a kluczem o ramieniu x ;]


...a tak na poważnie, to i tak tylko uproszczone wzorki... :/


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 19 września 2007, 12:51 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Posty: 3477
Lokalizacja: Kozienice
jamadamek1, mówiąc podnieść moc każdy ma na myśli moment i wiadomo ze nie moc jest najważniejsza bo wylicza sie ja na podstawie momentu i obrotów .
moc to chwyt reklamowy bo łatwiej jest uzyskać wysoką moc np przez zwiększenie obrotów a niezeli moment.

_________________
SPRZEDAM CHROMLINE DO E30 CABRIO

Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 19 września 2007, 14:29 
Offline
Naczelny bimbrovnik
Avatar użytkownika

Posty: 9076
Lokalizacja: PTU
Moje BMW: e30
Kod silnika: m52b28
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=77118
esiue30 napisał(a):
jamadamek1, mówiąc podnieść moc każdy ma na myśli moment i wiadomo ze nie moc jest najważniejsza bo wylicza sie ja na podstawie momentu i obrotów .
moc to chwyt reklamowy bo łatwiej jest uzyskać wysoką moc np przez zwiększenie obrotów a niezeli moment.


Dokładnie jak kolega pisze. Moc jest tylko wypadkową momentu obrotowego i obrotów silnika. Taka sztucznie stworzona wartość.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 19 września 2007, 14:37 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Posty: 3477
Lokalizacja: Kozienice
albo dlaczego diezle maja małą moc a wysoki moment? a dlatego ze się nisko krecą.
jak by takie 1,9tdi zakrecić do 7,5tyś/obr. to mieli bysmy z 500KM :hyhy:

_________________
SPRZEDAM CHROMLINE DO E30 CABRIO

Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 19 września 2007, 15:41 
nisko się kręcą, bo taki mają stopnień sprężania, że dochodzi do samozapłonu...i zanim się wkręci na te 7k to już dawno samo wybuchnie. w benzynie dlatego stopień sprężania jest tak niski, byśmy my decydowali o tym, kiedy mieszanka ma wybuchnąć. z resztą, gdyby benzynę poddawać samozapłonowi, to taki silnik raz by za 1. suwem miał moc ogromną, a raz bardzo niską, ze względu na chimeryczne spalanie... dając iskrę dajemy to, że zawsze spala się tak samo. no i można kręcić do 20k...


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 19 września 2007, 16:17 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Posty: 3477
Lokalizacja: Kozienice
Czarny_simr, no wszysto sie zgadza, ale chodzi mi gdyby (w teori0 ten moment diezlowski pomnozyc przez obroty z benzyniaka to uzyskamy bardzo dużą moc.
chodzi mi tylko o to zeby pokazać co to jest moc, ze to nie jest najważniejszy parametr tylko moment :hyhy:

_________________
SPRZEDAM CHROMLINE DO E30 CABRIO

Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 19 września 2007, 16:55 
esiue30, to po co takie fantazyjne przykłady dajesz :D hehe kombinujesz :hyhy:

wystarczy odkręcić koła w aucie kluczem który ma rączkę o dł. 10cm i 40cm przykładowo :) siła razy ramię!!


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 19 września 2007, 19:06 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Posty: 3477
Lokalizacja: Kozienice
Czarny_simr napisał(a):
to po co takie fantazyjne przykłady dajesz :D hehe kombinujesz :hyhy:

nic nie kombinuje takie są fakty
Czarny_simr napisał(a):
siła razy ramię!!

tak tak to juz wszyscy wiedzą - moment obr.

_________________
SPRZEDAM CHROMLINE DO E30 CABRIO

Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 19 września 2007, 20:56 
Offline
Zacna persona forum

Posty: 1801
Lokalizacja: WrocÂław
wszyscy mówią o podniesieniu mocy bo jednocześnie sie wiąże to z momentem obrotowym... nie da się podnieść mocy bez dotknięcia momentu i odwrotnie. o momencie obrotowym już trochę jest a ja dodam że moc im wyższa tym większa prędkość maksymalna - w tym przypadku moment obrotowy jest mniej ważny.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 20 września 2007, 06:29 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Posty: 3477
Lokalizacja: Kozienice
misssiaq6, jeśli chodzi o v-maxa to tak ale wiadomo jak jest, nikt nie jeżdzi na v-maxie tylko cały czas przyśpieszanie a tu jest moment :ok:

_________________
SPRZEDAM CHROMLINE DO E30 CABRIO

Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 20 września 2007, 21:57 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 172
Lokalizacja: KNURÓW
Moje BMW: E36 cabrio
Kod silnika: M52 B28
Czarny_simr napisał(a):
nisko się kręcą, bo taki mają stopnień sprężania, że dochodzi do samozapłonu...i zanim się wkręci na te 7k to już dawno samo wybuchnie. w benzynie dlatego stopień sprężania jest tak niski, byśmy my decydowali o tym, kiedy mieszanka ma wybuchnąć. z resztą, gdyby benzynę poddawać samozapłonowi, to taki silnik raz by za 1. suwem miał moc ogromną, a raz bardzo niską, ze względu na chimeryczne spalanie... dając iskrę dajemy to, że zawsze spala się tak samo. no i można kręcić do 20k...


Witam
Na wstępie jako, że jestem nowy chciałbym się przywitać.
Natomiast nawiązując do dyskusji odnośnie wysokopręznej benzynki to taki silnik już jest zrobiny przez merca co prawda prototyp ale jest. Fakt że na wolnych obrotach za zapłon odpowiedzialna jest świeca ale na wyższych obrotach następuje samozapłon. Najlepsze są osiągi, przy pojemności 1,8 wydusili z niego 238 kucy i 400Nm. jeśli ktoś chce poczytać odsyłam do artykułu http://motoryzacja.interia.pl/samochody ... 976220,340


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 20 września 2007, 22:21 
hmmm coś mi się wydaje, że duże znaczenie będzie mieć jakość paliwa w nim stosowana...

no i ciekawe, jak go Polacy na gaz przerobią ;)


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21 września 2007, 18:00 
Offline
Naczelny bimbrovnik
Avatar użytkownika

Posty: 9076
Lokalizacja: PTU
Moje BMW: e30
Kod silnika: m52b28
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=77118
koyote napisał(a):
na wyższych obrotach następuje samozapłon


No właśnie nie. Samozapłon następuje tylko przy niskich i średnich prędkościach obrotowych, natomiast świeca wchodzi do gry na jałowych i na wysokich. Przy wysokich obrotach niemożliwy jest do osiągnięcia taki wysoki stopień sprężania, dlatego do zapłonu potrzebna jest iskra.

_________________
Obrazek

One redline a day keeps a mechanic away.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21 września 2007, 20:29 
Offline
Zacna persona forum

Posty: 1801
Lokalizacja: WrocÂław
esiue30 napisał(a):
misssiaq6, jeśli chodzi o v-maxa to tak ale wiadomo jak jest, nikt nie jeżdzi na v-maxie tylko cały czas przyśpieszanie a tu jest moment :ok:
ja to wiem. chciałem tylko zaznaczyć. a momęt to fajna sprawa dlatego lepiej mieć dużą pojemność i mało mocy niż odwrotnie. Adam Opel powiedział kiedyś że lepsza od dużej pojemności jest tylko jeszcze większa pojemność:D


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21 września 2007, 21:10 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Posty: 15986
Lokalizacja: Los Santos
Moje BMW: E30 E46 E83
Kod silnika: M20B25 FTMW!!!
Garaż: ᶘ ᵒᴥᵒᶅ
misssiaq6 napisał(a):
lepiej mieć dużą pojemność i mało mocy niż odwrotnie


Jak ciągnik rolniczy ;)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 22 września 2007, 16:02 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Posty: 3477
Lokalizacja: Kozienice
TomekB napisał(a):
Jak ciągnik rolniczy ;)

tylko skrzynia z osobówki i zamiatasz jak sie ma :hyhy: :super: :rotfl:

_________________
SPRZEDAM CHROMLINE DO E30 CABRIO

Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 17 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 23 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL