BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 21 maja 2022, 08:01

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie. Możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.


Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 3 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [E46 M47N] Demontaż alternatora „od góry”
PostNapisane: 16 marca 2019, 14:51 
Offline
Poszukaj zanim zapytasz

Posty: 4
Lokalizacja: Wrocław/Bełchatów
Moje BMW: e46 320d
Kod silnika: M47N
Potrzeba zmusiła mnie do demontażu alternatora „od góry” pod blokiem, więc postaram się przedstawić ten proces :)

Potrzebne narzędzia:
- grzechotka 1/2’ , przedłużka krótka, nasadka 16 i 24
- grzechotka 1/4’, nasadka 13 i 10
- imbusy, torxy
- ściągacz do spinek

Na początek demontaż osłony silnika (5 śrub na imbus) oraz osłony nad chłodnicą (dwie spinki).
Następnym krokiem jest demontaż wiatraka chłodnicy z żaluzją. Najpierw odpinamy dwie wtyczki: od wentylatora oraz czujnika AUC (kropka na zdjęciu). Później odpinamy wężyk od sterowania żaluzją. I na koniec jedna śrubka torx. Pozostało wysunąć wiatrak i żaluzje do góry. Na dole nie ma żadnych dodatkowych śrub, trzyma się tylko u góry na wcisk.
Obrazek

Kolejnym krokiem jest zrzucenie paska. Napinacz odginamy w lewo za pomocą klucza 24 i według mnie najlepiej zrzucić pasek ze wspomagania na początek.
Obrazek

Później demontaż rolki (pod napinaczem), która przeszkadza w odkręceniu dolnej śruby od alternatora przy pomocy nasadki. Śruba torx. Jeśli posiadamy klucz płaski można pominąć ten podpunkt, ponieważ podejdziemy tam kluczem.
Aby uzyskać swobodny dostęp do alternatora warto odkręcić pompę od wspomagania. Trzyma się na dwóch śrubach 13 oraz jednej 10. Należy też odczepić jeden przewód z uchwytu (z tyłu) i można odciągnąć pompę na bok, ponieważ jej przewody są wystarczająco elastyczne.
Obrazek

Teraz możemy odkręcić dwie śruby 16 od alternatora. Po odkręceniu śrub alternator nie „odpadnie” od bloku silnika. Po odkręceniu śrub odpinamy wtyczkę z tyłu oraz odkręcamy jedną nakrętkę 13, która trzyma przewody od akumulatora oraz podgrzewacza wody. Po odkręceniu pozostało wytargać alternator. Jeśli posiadamy małą brechę to na pewno pomoże. Ja podważałem grubym śrubokrętem, ruszałem góra-dół, aż wyskoczył.
Obrazek

Obrazek

I mamy go na wierzchu. W moim przypadku wymiana szczotek, pierścieni ślizgowych i łożysk, montaż z powrotem i ładowanie wróciło :hurra: :hurra: :hurra:

_________________
BMW Kodowanie, Diagnostyka, Nawigacje, Kluczyki - Wrocław


Ostatnio edytowano 17 marca 2019, 21:43 przez dindon1234, łącznie edytowano 2 razy

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46 M47N] Demontaż alternatora „od góry”
PostNapisane: 17 marca 2019, 06:24 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 24
Lokalizacja: koniecpol
Moje BMW: e 39 525
Kod silnika: M54B25
:ok:


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46 M47N] Demontaż alternatora „od góry”
PostNapisane: 22 stycznia 2022, 21:10 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 16
Moje BMW: e46
Kod silnika: M47N
Zapomniałeś dodać punktu "0" mega ważnego - odłączenie akumulatora (najlepiej minusa). Odkręcasz przewody wysokoprądowe od altka, więc przypadkowe dotknięcie masy poprzez klucz albo bezpośrednio grozi dużym zwarciem, iskrzeniem i zawałem.

Bez odkręcania pompy da się wyjąć altka bez większych problemów, robiłem to nawet pod domem, ale z kanałem nieco łatwiej.

Rolkę odkręca się imbusem.

Świetny opis :)
p.s.
Wie ktoś może jaki powinien być opór na ślizgach wirnika?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 3 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 4 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL
./cache/ is NOT writable.