BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 28 marca 2024, 12:11

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie. Możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.


Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 94 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: [E36] Tempomat sterowany z kierownicy multifunkcyjnej
PostNapisane: 30 stycznia 2012, 00:26 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 33
Posty: 262
Lokalizacja: Końskie - Warszawa
Moje BMW: e36
Kod silnika: M52B28
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=103722
Witam!

Chciałem w tym temacie podzielić się moim sposobem na podłączenie tempomatu w moim e36 z 1996r.
Przed montażem szukałem w internecie jakichkolwiek informacji na temat podłączenia tempomatu. Jednak z mizernym skutkiem.
Już byłem w trakcie kupna oryginalnego tempomatu od e36, lecz znalazłem info, że to się nie uda. I tylko możliwość jest uruchomienia tego z instalacją od e39. Tak więc wziąłem się za studiowanie schematów i następnie szukanie części.

Moje auto jest z 12.1996r. benzyna 6r ze skrzynią manualną oraz ASC. Jednak sądzę, że w innych autach nie powinno byc problemu.

Pierwsza rzecz którą musimy posiadać to kierownica, którą musimy wziąć z e39/e38
Są trzy typy kierownic.
1. od 12/95 do 09/96 kierownica jest połączona z dodatkowym modułem MFL:
Obrazek

2. od 09/96 do 03/99 moduł ten jest zintegrowany z kierownicą. Nie są potrzebne dodatkowe moduły. Nie mniej jednak w tym okresie był jeszcze jeden mały szczegół.
a) od 09/96 do 09/97 przycisk włączania tempomatu znajdował się w desce rozdzielczej. Na kierownicy był przycisk z literką O do wyłączania tempomatu.
Obrazek
Obrazek

b)od 09/97 do 03/99 przycisk do włączania i wyłączania tempomatu znajdował się już na kierownicy I/O

Obrazek

3. od 03/99 były kierownice z poduszka dwunabojową, które nie pasują do e36 z powodu braku taśmy.

Najlepiej zaopatrzyć się w kierownicę z punktu 2. b) ponieważ nie będziemy musieli zakładać dodatkowego modułu i dodatkowego przycisku do włączania tempomatu.

Drugą ważną częścią jest moduł sterowania tempomatu. Występowały dwa różne moduły.

1. od 09/96 do 09/97 moduł ten był jeśli jest osobny przycisk(ten w desce rozdzielczej) do włączenia tempomatu
2. od 09/97 do 03/99 moduł dla kierownic z przyciskiem I/O(włączanie i wyłączania tempomatu) na kierownicy

Moduł z drugiego punktu jest najlepszym rozwiązaniem. Warunkiem jest posiadanie odpowiedniej kierownicy w/w.
Numer tego modułu to: 8 375 497

Trzecia część to silniczek tempomatu.
Występowały dwa rodzaje.
Oryginalnie występujący w e36 z okrągłą wtyczką:
Obrazek

Drugi z e39/e38 z owalną wtyczką:
Obrazek

numer tego silniczka to: 8 369 027.

Kupiłem ten drugi, gdyż miałem pewność, że będzie on działał wraz z modułem. Pewnie ten z okrągłą wtyczka też będzie działał, ale trzeba by przeanalizować schematy i sprawdzić podłączenie.
Kupując silniczek najlepiej zakupić wraz z linką do podłączenia w przepustnicy.
Ważne jest również aby nasza przepustnica miała możliwość podłączenia dwóch linek. Jedna od pedału gazu i druga od tempomatu.
Obrazek

Potrzebujemy również czujnik sprzęgła. Można go pominąć, ale żeby było to porządnie zrobione również powinniśmy się w niego wyposażyć. To jest dla naszego bezpieczeństwa!! Numer:61318360421
Można znaleźć niedrogo zamiennik.
Uchwyt linki tempomatu, który przykręcamy do kielicha:65718353068
Obrazek

To już wszystkie części, które nam są potrzebne. Ja Wszystko to kupiłem z anglika e39 z 1998r. Z czego miałem pewność, że wszystkie części, które potrzebuję będą dobre. Sprzedający wyciągnął mi moduł, silniczek z linką, czujnik oraz kostki z kawałkami kabli. Dzięki czemu miałem możliwość łatwego podłączenia wszystkiego. Na allegro jest dużo modułów i silniczków lecz niestety nie ma kostek przez co później możemy mieć duży problem z podłączeniem. Dodatkowo mając kostki mamy możliwość szybkiego podłączenia dzięki kolorom kabli. Nie musimy szukać.

Teraz zabieramy się za układanie instalacji oraz podłączenie wszystkiego.

Do tego musimy porozbierać trochę auto. Ja miałem zdjętą deskę rozdzielczą dlatego poszło mi to trochę łatwiej.
Miejsce na moduł tempomatu znajduje się za schowkiem.
Obrazek

Pasuje tam idealnie. Następnie montujemy silniczek tempomatu. Miejsce na silniczek znajduje się przy puszce filtra powietrza(widoczne na zdjęciu powyżej). jeśli mamy kompletny tempomat z e39/e38 musimy w ASO zaopatrzyć w uchwyt silniczka ponieważ z tych aut nie pasuje do e36. Koszt takiego uchwytu to ok 30-40zł. Jego numer: 65711387003

Teraz musimy pociągnąć instalację od silniczka tempomatu do modułu. Niestety nie mam zdjęć, ale postaram się opisać.
Ja prowadziłem instalację wzdłuż błotnika, następnie do puszki bezpieczników. Z niej do wewnątrz auta. W środku już
pod nagrzewnicą na drugą stronę do modułu. Trzeba się pomęczyć trochę, ale jest schludnie i kable idą wraz z inną wiązką.

zapożyczone od kolegi krauze55(mam nadzieje, że się nie gniewasz). Opisane położenie instalacji:
http://bmw3er.pl/viewtopic.php?t=17765

Założenia kierownicy nie będę opisywał gdyż było to opisywane w innych tematach.

Podłączenie kabli według schematu poniżej. Myślę, że widząc schemat każdy będzie już wiedział gdzie, który kabel podłączyć.

Obrazek

1. Przy czujniku hamulca wpiąłem się w kable parę cm przed nim. Zasilanie tempomatu z kabla fioletowo/zółtego i sygnał hamowania z kabla niebiesko czerwonego. Zasilanie można również wziąć z puszki bezpieczników z bezpiecznika F46, ale ten kabel idzie do czujnika. Dlatego łatwiej było mi się podłączyć przy przełączniku.

2. PIN 5 modułu jest w przypadku auta ze skrzynią automatyczną. Działanie opisane na schemacie. Niestety nie jestem tego pewny gdyż mam auto z manualna skrzynią.

3. Podłączenie kontrolki informującej o włączonym tempomacie. Ja wykorzystałem kontrolkę wywróconego auta(występuje w cabrio) Był to PIN 10 kostki X16. Można również podpiąć się pod PIN 9 kostki X16 jest to kontrolka grzania świec żarowych. Jedynie takie jest rozwiązanie gdyż e36 nie posiada kontrolki tempomatu.

4. Podłączenie czujnika sprzęgła. Według mnie ważny element pod względem bezpieczeństwa. W momencie zmiany biegu rozłączy nam tempomat zamiast zwiększać obroty silnika. Aby tempomat był aktywny na tym pinie musimy mieć masę.

5. Podłączenie do osobnego przycisku włączenia tempomatu. Jeśli masz kierownice z przyciskiem I/O i moduł od 09/97 do 03/99 pozostawiasz ten PIN wolny

6. Pod ten PIN podłączamy sygnał z kierownicy multifunkcyjnej. Jest to kabel w kolorze czarnym.

7. Pod ten PIN należy podłączać EGS w przypadku skrzyni automatycznych. Jest on związany z programami (sport, zima). Dokładnie nie wiem, gdyż mam manualną skrzynie.

To by było wszystko w kwestii podłączenia tempomatu ze sterowaniem z kierownicy multifunkcyjnej.
Postaram się z czasem go uaktualnić o jakieś zdjęcia. Na tę chwilę to tyle :)
Każdy powinien sobie poradzić. Najgorsza rzecz to skompletowanie część. Później już idzie łatwo. Daję jeszcze link do filmiku jak działa to u mnie :)

http://www.youtube.com/watch?v=PlmO-IHs_r4
http://www.youtube.com/watch?v=T085BAcOnvU

Pozdrawiam
Piotr :)

_________________
e36 M52B28 ---> tempomat sterowany multifunkcją! :D

viewtopic.php?f=6&t=103722&start=20


Ostatnio edytowano 30 stycznia 2012, 08:00 przez piterq1991, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] Tompomat sterowany z kierownicy multifunkcyjnej
PostNapisane: 30 stycznia 2012, 01:36 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 45
Moje BMW: E36 328i coupe
Kod silnika: M52
kawał dobrej roboty kolego! Na pewno nie jednej osobie się przyda.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] Tompomat sterowany z kierownicy multifunkcyjnej
PostNapisane: 30 stycznia 2012, 12:45 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 39
Posty: 13607
Lokalizacja: WWY
Moje BMW: E38
Kod silnika: M57
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f ... 08&start=0
super opis, na pewno przyda się, nie tylko dla tych którzy chcą podłączyć sterowanie z kierownicy :super:
Ja zrezygnowałem z tego, i będę montował tak jak było standardowo w e36.

_________________
"Ja to chętnie napiłbym się kawy, ale wszyscy myślą, że ja tylko tą wódę, no i stawiają, a ja nie mam śmiałości, żeby im odmówić"-Jan Himilsbach


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] Tompomat sterowany z kierownicy multifunkcyjnej
PostNapisane: 30 stycznia 2012, 17:03 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 33
Posty: 262
Lokalizacja: Końskie - Warszawa
Moje BMW: e36
Kod silnika: M52B28
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=103722
DanyU powiem Ci, że nie warto rezygnować! Bo I tak będziesz musiał wykonać taką samą pracę z podłączeniem oryginalnego tempomatu. A nawet będzie jej trochę więcej przez montaż manetki tempomatu.

_________________
e36 M52B28 ---> tempomat sterowany multifunkcją! :D

viewtopic.php?f=6&t=103722&start=20


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] Tompomat sterowany z kierownicy multifunkcyjnej
PostNapisane: 30 stycznia 2012, 17:06 
Offline
Uzależniony od forum :)

Wiek: 33
Posty: 7716
Lokalizacja: Bolesławiec
Garaż: Mercedes E63 AMG 514KM 2007
Audi A4 b9 2.0TFSI 252KM 2018
w marcu będę się w to bawił w mojej e39 :cwaniak: także dobra robota kolego :super: :piwo:

_________________
Kiedy ostatni raz wstałeś i pojechałeś na przejażdżkę. Nie dokądś, nie po coś-po prostu by pojeździć. To jest wspaniałe. Bez Telefonu.
Nic mi nie przeszkadza. Tylko ja w mojej małej metalowej skorupie. Czas do myślenia, uporządkowania myśli.
Jeremy Clarkson


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] Tompomat sterowany z kierownicy multifunkcyjnej
PostNapisane: 31 stycznia 2012, 10:05 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 39
Posty: 13607
Lokalizacja: WWY
Moje BMW: E38
Kod silnika: M57
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f ... 08&start=0
piterq1991, wiem, ale nie chce mi się szukać kiery z mutlti, sprzedawać starej itd, nie mam na to ani kasy ani czasu, a udało się kupić w dobrych pieniądzach normalny tempomat i to mi wystarczy na razie.

_________________
"Ja to chętnie napiłbym się kawy, ale wszyscy myślą, że ja tylko tą wódę, no i stawiają, a ja nie mam śmiałości, żeby im odmówić"-Jan Himilsbach


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] Tompomat sterowany z kierownicy multifunkcyjnej
PostNapisane: 31 stycznia 2012, 20:41 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 38
Posty: 3397
Lokalizacja: Kraina BMW
Kod silnika: MXXBXX
Garaż: E36 Coupe Black Bitch http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f ... 9#p1307309

FunPage E36 Coupe Black Bitch http://www.facebook.com/e36bbcosmos/
A ja mam założony, kupa roboty była :D


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [e36] Tompomat sterowany z kierownicy multifunkcyjnej
PostNapisane: 31 stycznia 2012, 20:59 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 33
Posty: 262
Lokalizacja: Końskie - Warszawa
Moje BMW: e36
Kod silnika: M52B28
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=103722
sterowany z multi masz? czy zwykły? :)
z robieniem tego chyba nie jest aż tak tragicznie ;) mi tam przyjemnie poszło :D

_________________
e36 M52B28 ---> tempomat sterowany multifunkcją! :D

viewtopic.php?f=6&t=103722&start=20


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] Tompomat sterowany z kierownicy multifunkcyjnej
PostNapisane: 1 lutego 2012, 17:35 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 38
Posty: 2597
Lokalizacja: D_S_W
Moje BMW: E 36 sedan
Kod silnika: M50b25v
Garaż: Posiada to , to
mi sie wlasnie przyda :cool: juz prawie skompletowane czesci ;)

_________________
...BMW...Bez Dwoch Zdan...
Obrazek

Byla -- viewtopic.php?f=6&t=86211
Obecna -- viewtopic.php?f=6&t=128243


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] Tompomat sterowany z kierownicy multifunkcyjnej
PostNapisane: 1 lutego 2012, 18:43 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 38
Posty: 3397
Lokalizacja: Kraina BMW
Kod silnika: MXXBXX
Garaż: E36 Coupe Black Bitch http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f ... 9#p1307309

FunPage E36 Coupe Black Bitch http://www.facebook.com/e36bbcosmos/
piterq1991 napisał(a):
sterowany z multi masz? czy zwykły? :)
z robieniem tego chyba nie jest aż tak tragicznie ;) mi tam przyjemnie poszło :D

Multi kiera :), ale ja to robiłem na mrozie, a w garażu nie ma dużo ciepła


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [e36] Tompomat sterowany z kierownicy multifunkcyjnej
PostNapisane: 1 lutego 2012, 19:33 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 33
Posty: 262
Lokalizacja: Końskie - Warszawa
Moje BMW: e36
Kod silnika: M52B28
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=103722
w ten sposób co pisałem robiłeś czy masz jakiś inny na montaż? ;)

_________________
e36 M52B28 ---> tempomat sterowany multifunkcją! :D

viewtopic.php?f=6&t=103722&start=20


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] Tompomat sterowany z kierownicy multifunkcyjnej
PostNapisane: 3 lutego 2012, 11:27 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 39
Posty: 13607
Lokalizacja: WWY
Moje BMW: E38
Kod silnika: M57
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f ... 08&start=0
piterq1991 napisał(a):
A nawet będzie jej trochę więcej przez montaż manetki tempomatu.
10 minut roboty jak się okazało.. wycięcie otworu to nie problem, bo jest natrasowane miejsce, więc kwestia zdjęcia osłony kiery i założenia tego potem. myślę że krócej to trwało niż zmiana kiery :)

_________________
"Ja to chętnie napiłbym się kawy, ale wszyscy myślą, że ja tylko tą wódę, no i stawiają, a ja nie mam śmiałości, żeby im odmówić"-Jan Himilsbach


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] Tompomat sterowany z kierownicy multifunkcyjnej
PostNapisane: 3 lutego 2012, 12:13 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 285
Lokalizacja: Wlkp Rokietnica
Moje BMW: E46
Kod silnika: M43
Swietny opis panowie.A powiedzcie czy w E46 318i będzie wszystko tak samo jak w tej instrukcji żeby zamontowac tempomat.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] Tompomat sterowany z kierownicy multifunkcyjnej
PostNapisane: 3 lutego 2012, 12:27 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 38
Posty: 3397
Lokalizacja: Kraina BMW
Kod silnika: MXXBXX
Garaż: E36 Coupe Black Bitch http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f ... 9#p1307309

FunPage E36 Coupe Black Bitch http://www.facebook.com/e36bbcosmos/
piterq1991 napisał(a):
w ten sposób co pisałem robiłeś czy masz jakiś inny na montaż? ;)
Montaż części z E39 ale inaczej podłączony, że nawet inpa widzi tempomat tzn oryginalnie jak w E36 na częściach z e39, mała drobnostka i sprawa trzech kabelków ale dużo daje do tego radio mam sterowane z kierownicy :D


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [e36] Tompomat sterowany z kierownicy multifunkcyjnej
PostNapisane: 3 lutego 2012, 14:23 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 33
Posty: 262
Lokalizacja: Końskie - Warszawa
Moje BMW: e36
Kod silnika: M52B28
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=103722
DanyU napisał(a):
piterq1991 napisał(a):
A nawet będzie jej trochę więcej przez montaż manetki tempomatu.
10 minut roboty jak się okazało.. wycięcie otworu to nie problem, bo jest natrasowane miejsce, więc kwestia zdjęcia osłony kiery i założenia tego potem. myślę że krócej to trwało niż zmiana kiery :)

faktycznie bo już nie ma potrzeby zdejmowania kierownicy ;)

mrcin86 ciekawie mnie jak jest z tą drobnostką i tymi kabelkami ;)
ja również jestem wpięty w obwód diagnostyczny, ale nie sprawdzałem inpa bo kabla nie mam.. ale wydaje mi się, że też powinna go widzieć. Radio też już mam sterowane z kierownicy :D

_________________
e36 M52B28 ---> tempomat sterowany multifunkcją! :D

viewtopic.php?f=6&t=103722&start=20


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] Tompomat sterowany z kierownicy multifunkcyjnej
PostNapisane: 19 lutego 2012, 13:20 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Posty: 938
Moje BMW: Z3 Coupe M-Power
Kod silnika: S50B32
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=84460
z tego co pamietam modul od tempomatu musi byc z odpowiednia wersja HW i SW (HW:08 SW:04), tutaj mozna wiecej o tym poczytac:
http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... ontrol+e36

ja u siebie mialem cala instalacje od tempomatu wiec nie bylo problemu z jego podlaczeniem na srebrnym module (E36):
http://www.z3.fora.pl/z3-e36-7-e36-8,5/ ... zu,71.html

_________________
ZAPRASZAM UZYTKOWNIKOW SERII Z !>KLiK<!
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] Tompomat sterowany z kierownicy multifunkcyjnej
PostNapisane: 9 marca 2012, 11:30 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 39
Posty: 13607
Lokalizacja: WWY
Moje BMW: E38
Kod silnika: M57
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f ... 08&start=0
podłączyłem i niedziała :/ fakt że podłączyłem inaczej niż na Twoim schemacie piterq1991, bo mam schemat teoretycznie ori od 318i. Twój dotyczy e39 i może być troszkę inaczej. Różnica jest w podpięciu czujnika hamulca, i dochodzi podłączenie manetki. Poza tym ze nie dział tempomat, to siłownik pod maską "brzęczy" cały czas. Muszę teraz sprawdzić wszystko raz jeszcze :/

_________________
"Ja to chętnie napiłbym się kawy, ale wszyscy myślą, że ja tylko tą wódę, no i stawiają, a ja nie mam śmiałości, żeby im odmówić"-Jan Himilsbach


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] Tompomat sterowany z kierownicy multifunkcyjnej
PostNapisane: 11 marca 2012, 21:50 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 38
Posty: 3397
Lokalizacja: Kraina BMW
Kod silnika: MXXBXX
Garaż: E36 Coupe Black Bitch http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f ... 9#p1307309

FunPage E36 Coupe Black Bitch http://www.facebook.com/e36bbcosmos/
Ja dorzucę parę swoich spraw i poprawek odnośnie tempomatu, bo ten DIY, który napisał piterq1991 jest nie do końca prawidłowy i pełny.

Jeśli chcemy dołożyć tempomat do E36 to bierzemy silniczek z modelu E39 lub E36, ale ten tylko i wyłącznie na okrągłą wtyczkę czyli silniczek o numerze 8 360 043, ponieważ nie różnią się one tylko wtyczką tak jak autor tego DIY napisał, różnią się jeszcze rozmiarami, rozstawem śrub do mocowania silniczka w uchwycie, czasem kolorami kabli, jeśli chcemy założyć silniczek na oryginalnym mocowaniu/uchwycie dedykowanego do E36 o numerze 1 387 003, to polecam właśnie ten silniczek na okrągłą wtyczkę o numerze 8 360 043, zamiast ciąć, piłować i spawać uchwyt silniczka od E39, albo odwrotnie w uchwycie silniczka od E36 ucinać śruby, wiercić otwory i znowu spawać, żeby wreszcie wszedł, dlatego najlepsze zakupy to:

- silniczek E36/E38/E39 o numerze 8 360 043,
- uchwyt silniczka o numerze 1 387 003,

A co z podłączeniem jeśli czasem są inne kolory kabli?
O tym napiszę dużo niżej najpierw opisze przepustnicę w M52/M50.
Autor w tym DIY popełnił błąd, przepustnicy nie trzeba kupować, bo każda przepustnica M50/M52 posiada dwa miejsca czyli na linkę pedału gazu i linkę tempomatu.

A sterownik tempomatu jaki wybrać?
Ja napiszę, że wybór zostawiam wam jak kto woli, ale jeśli chcecie mieć sterowanie z multifunkcji to naprawdę bardzo gorąco polecam moduł tempomatu o numerach 8 375 497 oraz obowiązkowo w wersji HW:08 SW:04, ponieważ nie trzeba będzie stosować dodatkowych modułów, które przetłumaczą sygnał, czyli nie bierzemy nigdy modułu poniżej wersji HW:08 i SW:04.

Czujnik sprzęgła?
piterq1991 napisał(a):
Potrzebujemy również czujnik sprzęgła. Można go pominąć, ale żeby było to porządnie zrobione również powinniśmy się w niego wyposażyć. To jest dla naszego bezpieczeństwa!! Numer:61318360421
Przepraszam, że się tak wyrażę, ale to jest BZDURA! Bo pominąć tego ważnego elementu nie można gdyź tempomar nie będzie działać i będą wyskakiwać błędy na komputerze.
Bez czujnika sprzęgła w ogóle nie będziemy mogli aktywować tempomatu, ponieważ komputer dostaje sygnał, że sprzęgło jest wciśnięte nawet INPA i DIS widzą wciśnięte sprzęgło bez tego czujnika, a to że obroty będą rosły to raczej bzdura, bo nie będą AŻ TAK ROSŁY.
Pozwoliłem sobie przeprowadzić test czy naprawdę wzrosną. Musiałem najpierw odpiąć czujnik sprzęgła i wsadzić zworkę, żeby komputer widział nie wciśnięte sprzęgło, rozpędziłem się do 65 na godzinę na 3-cim biegu obroty miałem 2.500 RPM tempomat aktywowałem, potem wcisnąłem sprzęgło i efekt taki wskazówka obrotomierza delikatnie się podnosi do 3000 RPM i w DIS oraz w INPA wyskoczył błąd czujnika sprzęgła, wtedy tempomat automatycznie się dezaktywuje. Więc nie będą rosły jedynie zafalują delikatnie przykładowo jedziemy na tempomacie przy obrotach 3400RPM po wciśnięciu sprzęgła wskoczą do 3800 RPM - 3900 RPM i tempomat się dezaktywuje, potem te obroty spadają.

Wreszcie dowiem się jak podłączyć silniczek tempomatu od E36 pod instalację i moduł od E39?
Poniżej umieszczam rozpiskę (wtyczka i silniczek E36 a instalacja E39) kabli we okrągłej wtyczce tempomatu ta przy silniczku czyli X70:

- X70 Pin 1 --> żółto fioletowy,
- X70 Pin 2 --> brązowo czarny,
- X70 Pin 3 --> czarno czerwony,
- X70 Pin 4 --> żółto biały,
- X70 Pin 5 --> czarno niebieski,
- X70 Pin 6 --> czarno zielony,
- X70 Pin 7 --> brązowo niebieski,

Życzę powodzenia w montażu i mam nadzieję, że kolega piterq1991 nie pogniewa się :)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [e36] Tompomat sterowany z kierownicy multifunkcyjnej
PostNapisane: 12 marca 2012, 19:40 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 33
Posty: 262
Lokalizacja: Końskie - Warszawa
Moje BMW: e36
Kod silnika: M52B28
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=103722
Odnośnie silniczka, może być zarówno z e39 jak i z e36. Fakt. Uchwyt mocowania się jednak różni. Choć ja nie miałem, żadnego problemu, żeby przerobić lekko mocowanie.
Nie sprawdzałem tego z okrągłą wtyczką bo kupiłem kompletny tempomat z e39. Dlatego też nie pisałem jak się ma podłączenie tego z e36(kolory kabli).

Jeśli chodzi o moduł to tu nie masz racji. Tak jak w pierwszym poście pisałem powinien być taki o numerze 8 375 497 gdzie może być on w wersji HW:07 SW:04
Moduł o takim numerze nie ma wersji z niższa numeracją. Więc każdy moduł o numerze 8 375 497 będzie odpowiedni.

Kolego mrcin86 mówiłem o pominięciu tego czujnika, czyli podaniu masy na PIN 2. Gdzie wtedy tempomat może działać również bez tego czujnika. Bo moduł odczytuje cały czas, że sprzęgło jest nie naciśnięte. Obroty nie rosną szybko. Jednak z czujnikiem sprzęgła tempomat zostanie natychmiastowo rozłączony.

Jeśli chodzi o przepustnicę. Napisałem, że musimy sprawdzić czy nasza posiada podłączenie dwóch linek. W mojej poprzedniej e36 M50 było tylko miejsce na linkę od pedału gazu. Więc dlatego lepiej sobie to sprawdzić
:)

_________________
e36 M52B28 ---> tempomat sterowany multifunkcją! :D

viewtopic.php?f=6&t=103722&start=20


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e36] Tompomat sterowany z kierownicy multifunkcyjnej
PostNapisane: 12 marca 2012, 19:46 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 5199
Moje BMW: E46
Kod silnika: m52tub28
Garaż: http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=112464
Dobra robota :ok:

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 94 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5  Następna strona


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 12 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL