Siema, to mój pierwszy DIY, postaram się wyjaśnić sprawę, która do niedawna nurtowała i mnie, mianowicie: Czy możliwym jest zamontowanie lamp z wersji nadwoziowej Compact do innych wersji nadwoziowych? Oczywiście, jednak nie jest to zabieg P&P. W niniejszym DIY wyjaśnię różnicę pomiędzy lampami, co jest do przerobienia, co jest potrzebne i jak się do tego zabrać.
Część Pierwsza. Różnice w lampach Compact vs Reszta świata.Zasadnicza różnica pomiędzy lampami to wtyczki z tyłu lamp. W normalnych lampach z E36 jest jedna okrągła (wkręcana) wtyczka męska z 4 grubymi bolcami umiejscowiona mniej więcej pośrodku lampy (patrząc z tyłu oczywiście).
Strzałka ukazuje nam tą tą wtyczkę, w takim układzie 1 pin odpowiada za masę, 2 pin odpowiada za plusa do świateł postojowych, 3 pin to plus do świateł drogowych a 3 pin to światła mijania. Obok tego widzimy 3 pinowe wejście do regulatora wysokości świateł (zdjęcie zapożyczone z forum)
W lampach z Compacta sprawa jest bardziej skomplikowana z naszego punktu widzenia. Otóż patrząc od tyłu na lampę widzimy co następuje:
Jedno gniazdo 2 pinowe odpowiada za światła drogowe, drugie gniazdo z oprawką odpowiada za światła mijania, 3 gniazdo to żarówka świateł postojowych a 4 gniazdo to tak jak wcześniej silniczek regulacji wysokości.
Część Druga czyli co jest nam niezbędne do montażu lamp. Niezbędnymi do montażu są 2 wtyczki (lampy "długie" i "krótkie") oraz jedno gniazdo-oprawka świateł postojowych. Najłatwiej kupić kompletną wiązkę od compiego, wychodzi najtaniej i najlepiej, bowiem same wtyczki są dość ciężko dostępne, w kupowanie ich osobno to koszt dużo większy niż całej instalacji.
Wyglądają one tak:
(zdjęcia zapożyczone z portalu olx.pl)
Gniazdo- oprawka świateł postojowych to numerek 9 -->
http://www.realoem.com/bmw/pl/showparts?id=CG11-EUR-01-2000-E36-BMW-316i_16&diagId=63_0284Część Trzecia czyli jak to poskładaćMontaż tego jest dość prosty i intuicyjny. Będziemy do tego potrzebować miernika oraz (i tutaj dowolnie) taśma izolacyjna, lutownica, rurki termokurczliwe. Bierzmy nożyk do reki, ściągamy izolacje starej wtyczki (tej 4 pinowej) i zostawiając sobie odpowiednią długość kabli odcinamy 4 pinową wtyczkę. Do tej wtyczki dochodzą 4 kable które teraz mamy w ręce, jeden z nich to masa, a 3 plusy do poszczególnych świateł. W tym momencie przyda nam się druga osoba do pomocy, sadzamy ją za kierownicą i każemy czekać na polecenia. My tymczasem bierzemy miernik, wtykamy minusa do masy (standard w BMW - brązowy kabel z tych czterech) i każemy na przekręconym zapłonie włączyć światła postojowe, sprawdzamy miernikiem który kabel to postojówki, zapamiętujemy i każemy pomocnikowi włączyć analogicznie światła mijania i drogowe. Kiedy już wiemy który kabel czemu odpowiada łączymy je z nowo zakupionymi wtyczkami. W starych lampach jak i w nowych wtyczka oraz silniczek regulacji jest taki sam, więc temat odpada. Gratulacje! Właśnie ukończyłeś sprawę z elektryką, teraz wymontuj starą lampe odkręcając 4 wkręty i zamontuj nową. Jak chcemy lampy sedan > compact to sprawa analogiczna, potrzebujemy jednak wtyczki okrągłej.
Pozdrawiam