Przedstawienie historii Mercedes-Benz po drugiej wojnie światowej zaczne od chyba najbardziej rozpoznawalnego modelu - 300SL.
Oczywiście ważniejsze dla przetrwania firmy w trudnych powojennych latach był popularny 170V (dostępne również z silnikiem
Diesla) czy pierwszy po wojnie model z górnej półki - 170S. Jednak nie były to rewolucyjne konstrukcje, technicznie osadzone w czasach przedwojennych.
Nie da się przedstawić 300SL bez wzmianki o modelu 220 oraz 300 z 1951 roku. Pierwszy z nich kontynowuał tradycję rzędowych szóstek, których historia
w MB rozpoczęła się w 1906 roku. Silnik modelu 220 sprawił że dotychczasowy topowy model 170S utracił rolę okrętu falgowego. Jednostka ta stanowiła kwintesencję
ówczesnego postępu technicznego. Jego 80 KM pozwalało na rozwinięcie 140 km/h. Tyle samo co Porsche 356A 1100. Z zewnątrz znakiem nowych czasów były reflektory
wkomponowane w błotniki - ówczesny majstersztyk.
Obok modelu 220 w czasie Międzynarodowych Pokazów Motoryzacji w kwietniu 1951 roku zadebiutował Mercedes-Benz 300, znany jako "Adenauer". Nazwę tę zawdzięcza
swojemu najważniejszemu klientowi, którym był niemiecki kanclerz Konrad Adenauer. Ten samochód był symbolem Republiki Federalnej i jej dygnitarzy. Szybko
stał się ulubionym pojazdem politycznej i finansowej elity Zachodnich Niemiec.
Jednym z nowych rozwiązań technicznych jakie w nim zastosowano było samopoziomujące tylne zawieszenie. Początkowo napędzał ją sześciocylidrowy 115 konny silnik o pojemosci
2996cm. Od 1954 roku moce wzrosła do 125 KM. Ostatnia ważna modyfikacja zaowocowała w 1957 roku modelem 300d wyposażonym w zastępujący gaźniki wtrysk paliwa
Bosch. W tej wersji Trzysetka dysponowała 160 KM. Jedna z trzech wydłużonych limuzyn na bazie tego modelu stała się własnością papieża Jana XXIII.
Kolejną odmianą był 300S, zaprezentowany na Salonie w Paryżu. Recenzenci natychmiast wpadli w zachwyt i pisali o "samochodzie dla światowej elity" oraz
"kryterium tego, co można jeszcze osiągnąć w dziedzinie konstrukcji samochodu". 300S rozwijający początkowo 176 km/h dołączył do wąskiego grona
najszybszych samochodów w Niemczech.
W jaki sposób przeznaczony oficjalnie na samochody rządowe model 300 przyczynił się do powstania legendarnego 300SL W194? Mercedes na początku lat pięćdzieśiatych
powracając do świata wyścigów samochodowych postanowił jako podstawę do stworzenia nowego samochodu wyścigowego wykorzystać ówcześnie produkowane modele. Zespół
inżynierów przerobił sześciocylindrowy silnik pochodzący z Trzysetki na silnik wyścigowy, o mocy 175 KM.
Samochód posiadał niezależne przednie zawieszenie. Z tyłu zastosowano łamany most, który stał się standardem w Mercedesach aż do 1968 roku. Silnik pochylono
pod kątem 50 stopni w lewo, dzięki czemu zyskał przydomek Pochyły Otto. Zabieg ten miał pomóc w zmniejszeniu do minimum wysokości samochodu. Legendarny 300SL
(Sportowy, Lekki) ważył 870 kg z czego sam silnik stanowił 265 kg. Ze względu na zewnętrzne krawędzie genialnie zaprojektowanej plecionki ze stalowych włókien
znajdujących się pod progami bocznych drzwi formującej podwozie SL-a, zainstalowano drzwi otwierane do góry. Mimo że 300SL zaprojektowano wyłącznie pod kątem
wygrywania wyścigów nie zapomniano o komfortowej kabinie dla kierowcy.300SL odniósł szereg zwycięstw. Przykładem niech będą zdobyte przez zespół Mercedesa trzy
pierwsze miejsca w wyścigu w Nurburgring.
Pod ogromnym wrażeniem projektu oraz sukcesów modelu 300SL, odpowiedzialny za import Mercedesów do USA Max Hoffman przekonał zarząd Mercedesa
iż właśnie taki samochód jest potrzebny by podbić rynek amerykański. Ten charyzmatyczny model zaprezentowano na Międzynarodowym Pokazie Samochodów
Sportowych w Nowym Jorku 6 lutego 1954 roku.
silnik oferował 40 KM więcej niż silnik wyścigowy z 300SL W194. Głównie dzięki nowemu, wysokociśnieniowemu systemowi wtrysku. W październiku 1956 roku
do 300SL coupe dołączyła wersja roadster:
"O takim samochodzie kierowcy marzą przez całe życie". W ten sposób Juan Mauel Fangio, zwycięsca mistrzostw świata w 1954 i 1956 roku, wypowiadał się
o Mercedesie W196R z 1954 roku:
Nieco w cieniu pozostawał zaprezentowany jednocześnie z 300SL na Międzynarodowym Pokazie Samochodów Sportowych 190SL:
Kolejny godny uwagi samochód z Gwiazdą to 300SLR z 1955 roku. Po wygranej w Targa Florio 16 października 1955 roku model ten
stał się synonimem samochodu niezniszczalnego. Przed zwycięstwem w Mille Miglia 30 marca 1955 roku SLR generował 296 KM. Po wyścigu przetestowano
go w fabryce - wciąż osiągał 296 KM, a maska nawet nie została ani razu podniesiona na dystansie tysiąca mil. W dwóch specjalnych wersjach SLR nazwanych
Uhlenhaut Coupe próbowano połączyć serię 300SL z mocą i zwinnością SLR. Szwajcarski magazyn Automobile Revue zmierzył prędkość maksymalną jednej z tych
hybryd. Wyniosła ona 284 km/h.
Kolejne lata przyniosły modele 220b, 220sb i 220sEb nazywane Płetwą. Innowacje w nich zastosowane to przede wszystkim elementy wpływające na bezpieczeństwo.
Zastosowano deformowalne części w przedniej i tylnej części karoserii oraz amortyzujące materiały wewnątrz samochodu.:
wersja Coupe:
1963 rok należał do legendarnej Pagody:
Na Targach we Frankfurcie we wrześniu 1963 roku zaprezentowano niezwykle prestiżowy samochód - Mercedes 600. Był to absolutny majstersztyk
inżynieryjny tamtych czasów. Samochód napędzał 6,3L silnik V8 o mocy 250KM. Dzięki niemu ten dwuipółtonowy samochód zawstydzał niejeden ówczesny
samochód sportowy, osiągając 100 km/h w 10s i 205 km/h prędkości maksymalnej. Priorytetem był jednak komfort - hydrauliczne zawieszenie, elektrycznie
regulowany nawiew i ogrzewanie, hydrauliczne mechanizmy pomagające ustawiać siedzenia, otwieranie i zamykanie drzwi oraz bagażnika. Najpopularniejszą wersją był
sedan o rozstawie osi 3,2m.
Od 1965 do 1972 roku produkowano kolejną po Płetwie generację klasy S. Topowa wersja, poza 4,5L V8 dostępnym na rynku amerykańskim, dysponowała mocą 200KM (3,5L V8):
Od 1971 aż do 1989 roku produkowano model SL, serii 107:
W październiku 1971 do SL-a dołączył nieco większy SLC coupe:
1972 rok to debiut serii w116 oficjalnie nazwanej klasą S. Pierwszymi modelami były 280S, 280SE i 350SE. Przebojem serii
został model 450SEL 6.9 zaprezentowany w maju, a produkowany seryjnie od września 1975 roku. Silnik V8 o pojemności 6,9L
dysponował mocą 286 koni mechanicznych. To pozwalało rozpędzić W116 do 225 km/h, a 100 km/h osiągnąć w 7,4 s. Centralny zamek, klimatyzacja,
wycieraczki świateł, automatyczna skrzynia biegów - to elementy wyposażenia seryjnego tego modelu. W marcu 1977 450SEL 6.9 kosztował
73,100 marek, czyli niemal dwa razy tyle co 350SE. Mimo to znalazł 7 380 nabywców.
W 1978 roku rodzina w116 powiększyła się o kolejnego członka - 300 SD, który byl pierwszym modelem klasy S napędzanym silnikiem Diesla. Model ten powstał
ze względu na ówczesne normy zużycia paliwa na amerykańskim rynku.
Kolejny ważny model to W123 produkowane od 1976 roku. Nie chcę się o nim rozpisywać ze względu na popularność tego modelu. Napiszę tylko że oprócz wersji
z silnikami Diesla oferowano między innymi 185 konną wersję 280E. Ostatni W123 zjechał z taśmy produkcyjnej w listopadzie 1985 roku. Była to
2 696 915 sztuka.
W 1979 zadebiutowała kolejna generacja klasy S - w126. Model ten uznaje się za przełomowy dla motoryzacji. Samochód który oddzielił przeszłość od współczesności.
Zastosowane w nim innowacje wyznaczyły kierunki rozwoju na wiele lat. Paleta początkowo obejmowała 7 silników, od 280S po 500SEL (240KM V8). Komfort tego modelu
stał się symbolem znanym na całym świecie. Był to również najbezpieczniejszy samochód świata. Od 1985 roku topowy model dysponował mocą 272 lub 300 KM (560 SEL).
W 1981 roku do sedana dołączyło Coupe nazwane SEC. Montowano w nim wyłącznie ośmiocylindrowca.
Na koniec aby całkowicie nie pomijać serii W124 oraz AMG wspomne o modelu Mercedes-Benz 300E 5.6 AMG, który był pierwszym czterodrzwiowym sedanem świata
przekraczającym barierę 300 km/h:
Wspomnę jeszcze że paletę modeli SEC serii 126 zamykał 6,0 Litrowy V8 AMG wykonany w technice DOHC uzyskujący moc 424 koni mechanicznych.