trupek007 napisał(a):
Najprawdopodobniej tak.
Nie masz racji.
SPORO SIĘ PONIŻEJ NAPOCIŁEM ... JEŚLI PRZECZYTASZ UWAŻNIE WSZYSTKO BĘDZIESZ O NIEBO MĄDRZEJSZYRozróżnijcie dwie bardzo istotne informacje.
E46 320d to dwa silniki
E46 320d M47 -136PS oraz E46 320d M47n 150ps.
150 konna wersja ma świece 5 V i sterownik elektroniczny na bloku silnika ,pod kolektorem ssącym.
136 konna wersja ma świece 12 V i przekaźnik zainstalowany w pobliżu ECU czyli na podszybiu.
Oba układy działają w odmienny sposób...
Kilka istotnych informacji, o sterowniku i świecach w silnikach CR BMW od DDE5 w górę.
Sterownik świec żarowych jest jednostką podrzędną , to znaczy że nie podejmuje sam decyzji kiedy i w jaki sposób grzać świece! Jest elementem elektronicznym wykonującym polecenia jednostki nadrzędnej .Jednostką nadrzędną w każdym samochodzie jest komputer silnika- ECU. Z angielskiego Electronic Control Unit
To ECU wie kiedy i w jaki sposób grzać świece żarowe ,zanim uruchomimy rozruch w aucie ,zawsze zanim dojdzie do akcji rozrusznika ,kluczyk przechodzi przez pozycję zapłonu. Już wtedy ECU w ułamku sekundy gromadzi informację od czujników w całym aucie .
Zbiera istotne dla pracy silnika dane: Bardzo ważną informacją jest
-temperatura cieczy chłodzącej
-temperatura powietrza w kolektorze dolotowym (mierzona przez przepływomierz)
-napięcie na zaciskach akumulatora.
Te informacje pozwalają dopasować dawkę rozruchową silnika ,kat wyprzedzenia wtrysku ,czas i sposób grzania świec.
Po uruchomieniu silnika ECU analizuje informacje z wielu innych czujników ,czujnika położenia wału ,czujnika położenia wałka rozrządu , czujnika ciśnienia powietrza w kolektorze , mirzy ciśnienie atmosferyczne ,temperaturę paliwa , kontroluje w każdym ułamku sekundy bardzo dużą ilość informacji. To dzięki nim określa i ustawia parametry pracy elementów wykonawczych a co za tym idzie ustala jak ma pracować silnik.
Wystarczy że jedna z tych wielu informacji nie jest prawdziwa a cała maszynka zaczyna niewłaściwie działać.
Jako że naprawiam sterowniki , daję na nie gwarancję itd. Nawiążę do mechanizmu grzania świec.
Jak wcześniej wspomniałem , temperatura cieczy chłodzącej jest bardzo istotną informacją dla ECU. Od temperatury cieczy zależy bardzo dużo procesów występujących w silniku.
Każdemu z nas temperatura cieczy kojarzy się z temperaturą roboczą czyli około 90st. Pamiętać trzeba że gdy silnik nie pracuje, ciecz w jego obiegu ma temperaturę otoczenia. W związku z tym ,gdy po nocy idziemy do auta a na zewnątrz jest np. –2 to temperatura cieczy będzie miała taką lub nieznacznie inną temperaturę. Jeśli będzie -20 ciecz w silniku będzie miała -20st.
W zależności od temperatury cieczy a co za tym idzie temperatury silnika komputer, podejmuje decyzję o grzaniu świec. Pomimo tego że na dworze będzie -20st komputer nie uruchomi świec jeśli tylko temperatura silnika przekroczy +30st.
Dlaczego +30 ????
Wszyscy myślą że z świecami w nowoczesnym dieslu jest tak samo jak kiedyś w starych silnikach.
Nie jest tak ! Sposób grzania w pierwszej kolejności jest ustalany na poziomie mocy grzania ( to tak jakbyśmy regulowali jasność świecenia żarówki w pokoju -pokrętło . Kiedy nie potrzebujemy światła ściemniamy kiedy potrzebujemy rozjaśniamy) Im niższa temperatura cieczy tym mocniej grzeją świece ,pomimo tego że silnik udało się uruchomić ECU nadal każe sterownikowi świec je grzać aż do + 30st. W każdej minucie pracującego silnika temperatura cieczy wzrasta a odpowiedzią na to jest odpowiednie zmniejszanie mocy grzania świec żarowych aż do całkowitego wyłączenia gdy ciecz przekroczy +30st.
Wyobraźmy sobie że ciecz w naszym silniku nie chce się zagrzać (nie istotne z jakiego powodu) i nie może przekroczyć tych +30st. Komputer cały czas będzie wymuszał odpowiednią do temperatury moc grzania świec. Świeca to element eksploatacyjny zużywa się im dłużej pracuje tum szybciej się w końcu przepali. W Afryce pewnie nie mają tego problemu , bo po nocy silnik ma spokojnie 20st. więc ECU rozgrzewa świece bardzo słabo i krótko.
W naszej szerokości geograficznej jest całkiem odmiennie. Świece pracują dużo , im zimniejsza ciecz tym mocniej i dłużej pracują.
Wnioski !
W zimie im szybciej silnik uzyska +30st, tym szybciej przestaną grzać świece, im dłużej będzie się zagrzewał tym dłużej będą grzane świece !
Termostat lub termostaty w zależności od modelu silnika bo bywają nawet 2 i więcej, mają wpływ na czas rozgrzewania cieczy. Uszkodzony termostat powoduje że ciecz płynie przez duży obieg i się wychładza.......Wiec uszkodzony termostat lub termostaty to niska temperatura cieczy a co za tym idzie dłuższy czas grzania świec.
Jako że nowoczesne silnik diesla maja bardzo wysoka sprawność energetyczną , bez obciążenia wydzielają bardzo mało ciepła. Co za tym idzie powoli się nagrzewają . Na dzień dzisiejszy wszystkie koncerny na świecie montujące nowoczesne silniki COMMON- RAIL , aby przyśpieszyć czas nagrzewania się silnika stosują w małym obiegu cieczy grzałki, najczęściej są to grzałki elektryczne (w starszych autach stosowano webasta spalinowe).
Każde BMW z silnikiem CR posiada taki podgrzewacz ,działa on jak czajnik bezprzewodowy gotuje w małym obiegu wodę .Gdy woda się zagrzeje podgrzewacz jest wyłączany. On również ma w sobie sterownik i jest sterowany przez ECU na podstawie temperatury cieczy.
Często bywa że podgrzewacz cieczy jest nie sprawny a dokładnie jego elektroniczny sterownik. Zdarza się że nie ma błędów zapisanych o niesprawności a podgrzewacz nie pracuje.
Co wtedy ? Analogicznie ciecz będzie się dużej nagrzewać a co za tym idzie świece będą dłużej grzać.
Trzecią przypadłością, moim zdaniem bardzo często spotykaną jest niesprawność samego czujnika cieczy.
Wyobraźmy sobie że mamy lato , uruchamiamy silnik ten szybko uzyskał +30st i więcej . Świece nie grzeją no i niby po co? Ale nasz czujnik uległ uszkodzeniu (nie takiemu całkowitemu) zaczął kłamać . Zamiast przekazać do ECU informację ciecz ma +30 st. on informuje że ma np. + 15 stopni. Świece na tej nieprawdziwej podstawie zaczną być wygrzewane.
Czujnik temperatury cieczy może być uszkodzony na wiele sposobów.
Może zaniżać o dowolną wartość pomiar ,może zawyżać o dowolną wartość pomiar ,może kłamać tylko w przedziale minusowych temperatur ,lub niskich plusowych, może całkiem nie działać ! Tylko taki stan komputer rozpoznaje jako niesprawność .
Całkowite uszkodzenia czujnika temperatury komputer uznaje tylko wtedy kiedy czujnik pokaże więcej niż - 50st. lub +200st Odbywa się to na sadzie inteligencji programowej, komputer wie że nie jest możliwe aby ciecz miała w aucie -50st lub +200st.
O ile w starszych Bmw w zegarach był wskaźnik temperatury a sam kierowca mógł kontrolować to jak szybko zagrzewa się jego silnik ,widział czy wskazówka temperatury dziwnie "nie błądzi". To nowsze e90 , e60 itd. zostały pozbawione wskaźnika temperatury cieczy. Ciecz jest kontrolowana tylko przez komputer ,kierowca nie wie jaka jest w danej chwili.
Ludzie jeżdżą swoimi autami nie wiedząc jaką temperaturę ma silnik ,jak szybko się nagrzewa ! Nie podejmują akcji serwisowej. Od temperatury cieczy zależy niemal wszystko w silniku -każdy proces. Jeśli twój czujnik temperatury cieczy nie działa poprawnie - przekłamuje itd. Zapewniam Cię że cała związana z tym maszynka nie działa poprawnie. Możesz jeździć w lecie z grzejącymi świecami i podgrzewaczem ,możesz mieć zwiększona dawkę paliwa i przestawiony elektronicznie przez komputer kąt wyprzedzenia wtrysku .Twój silnik będzie działał inaczej niż powinien gdy czujnik cieczy będzie niesprawny.
Zamieszczam poniżej informację techniczną BMW dotyczącą czujnika temperatury :
Coolant-temperature sensor DDE 5 /6.0/6.2/6.3/7 ITD.
he coolant-temperature sensor is screwed into the cylinder head and registers the coolant temperature by means of its variable resistor (NTC= Negative Temperature Coefficient).
The coolant temperature serves as a measured variable for the following functions:
· Exhaust-gas recirculation
· Injection volume calculation
· Control condition for air conditioning system
· Radiator shutter control condition
· Electric auxiliary heater control condition
· Charge-air-pressure control
· Preheater time control
· Activation of electric fan
· Swirl flap activation
· Idle speed control
· Rail pressure control
Troubleshooting
If the coolant-temperature sensor is defective, faults 3EE0, 3EE1, 3EE2, 3EE3, 3EF3 ”Coolant-temperature sensor” can be stored.
Test note
The coolant-temperature sensor is destroyed in the case of short circuit to positive.
Setpoints for resistance check
Resistance at 20 °C: 2.5 - 3.0 kOhm
Resistance at 50 °C: 0.7 - 0.9 kOhm
Resistance at 100 °C: 0.12 - 0.17 kOhm
Uszkodzony sterownik świec żarowych
NIE GRZEJE ! NIE PODAJE NAPIĘCIA NA ŚWIECE!Jest tak skonstruowany że gdy ulega awarii przepala się jak bezpiecznik! W Twoim aucie są zainstalowane świece na 5v sterownik zasila je impulsowo płynnie od 3V do w skrajnych przypadkach 7v ZAWSZE NA POLECENIE ECU . Bez takiego cyfrowego polecenia nawet się nie aktywuje.
Sam nie może i nie podejmuje akcji grzania.
Wszystko co przed chwilą przecztałeś nie jest moim wymysłem !
Informacje które przytoczyłem zawarte są w dokumentacji BMW o nazwie „ WDS BMW- Wiring Diagram System”