BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 19 czerwca 2025, 14:28

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie, odśwież istniejący podobny temat a jeżeli takiego nie ma, możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji


Tematy związane z ze starszymi modelami BMW takimi jak E36, E34, E32, E12 etc. prosimy zakładać w dziale Young & Oldtimery



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 7 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [E46] "Ciekawe" zachowanie DSC (dla ekspertów od DSC)
PostNapisane: 9 sierpnia 2012, 17:36 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 5
Lokalizacja: KrakĂłw
Witam,

W mojej cywilnej maszynie:

E46 Touring,
Rozstaw kół (sumarycznie) +30 przód, +40 tył,
Koni Sport + H&R,
Camber kit z przodu,
Poliuretany w zawieszeniu.
Brak błędów w DIS
Geometria (mierzona jakieś 0.5-1 rok temu)
- zbieżność przodu: +0.07, -2 negatyw
- zbieżność tyłu: +0.13, -2 negatyw

Mam do czynienia z "ciekawym" zachowaniem DSC. Podczas szybkiej jazdy wykorzystującej w sporym zakresie przyczepność opon (prędkości 140-180kmh w zakrętach odpowiadającym tym na zakopiance - Kraków - Myślenice - Lubień) czasem zaczyna uaktywniać się DSC - próbując korygować tor jazdy! Jako, że znam ten samochód bardzo dobrze - wiem, że nie jest to związane z limitem przyczepności i nie jest wymagana korekta ponieważ samochód jedzie poprawnie. Zauważyłem, że efekt "wzmagany" jest gdy nastąpi gwałtowniejsza zmiana balansu - wywołana np. poprzecznymi nierównościami (dociążanie/odciążanie)
Co ciekawe - przy jeździe z niższymi prędkościami (do 80-100km/h), niezależnie od sposobu pokonywania zakrętów - nawet takich gdzie mamy do czynienia z dużymi przeciążeniami ~1G problem nie występuje praktycznie nigdy... w związku z czymi przypuszczam, że ma to związek z prędkością pojazdu lub czymś co zależy od prędkości i być może zmiany balansu (czujnik przeciążeń/prędkości obrotowej pojazdu).

Samochód orginalnie wyposażony był w opcję S226A (sport suspension settings) - co podobno ma wpływ na ustawy DSC - ktoś potwierdzi ?

Czy DSC jest systemem "uczącym się" w miarę pokonywanych kilometrów ? (W DIS'ie widziałem Learning Curves dla różnych zakresów prędkości) ?

Czy lekka rozbieżność pomiędzy ustawieniem czujnika położenia kierownicy a zbieżnością mogla by dawać efekt przy dużej prędkości ? (zarówno zakrętu w prawo jak i w lewo)

Nie miałem okazji zweryfikowąc jeszcze poprawności ustawień geometrii - natomiast samochód jeździ poprawnie - kierownica ustawiona na wprosta, brak ściągania, skakania w koleinach. To jest temat na najbliższą przyszłość.

Jakieś inne pomysły ? Coś co można sprawdzić DIS'em ?


Ostatnio edytowano 9 sierpnia 2012, 21:08 przez yansvanhorn, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: "Ciekawe" zachowanie DSC (dla ekspertów od DSC/Geometrii :-)
PostNapisane: 9 sierpnia 2012, 18:31 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 41
Posty: 3530
Lokalizacja: Myślenice
Moje BMW: 330ci
Kod silnika: M54B30
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=99809
mi tam się wydaje że delikatna nierówność na drodze daje taki efekt,mi nieraz dsc przy v-maxie mrugało prawdopodobnie ze wzrostem prędkości automatycznie staje sie bardziej czuły, można ustawić jego czułość procentowo więć i pewnie komp też tym może sterować sam.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: "Ciekawe" zachowanie DSC (dla ekspertów od DSC/Geometrii :-)
PostNapisane: 9 sierpnia 2012, 20:28 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 5
Lokalizacja: KrakĂłw
Nightfox napisał(a):
mi tam się wydaje że delikatna nierówność na drodze daje taki efekt,mi nieraz dsc przy v-maxie mrugało prawdopodobnie ze wzrostem prędkości automatycznie staje sie bardziej czuły, można ustawić jego czułość procentowo więć i pewnie komp też tym może sterować sam.


Też mam takie przypuszczenie - być może też jakaś rozbieżność (np. ustawienia kierownicy) ze względu na mniejszą tolerancję wynikającą z większej prędkości uruchamia korektę przez DSC.

Zapomniałem na początku dodać iż wspomniane efekty występują zarówno na całkowicie włączonym DSC jak i "zrelaksowanym" wciśniecięm przycisku DSC (tak właśnie jeżdżę normalnie).

Zainteresowało mnie to co napisałeś o czułości DSC - jest gdzieś w DIS'ie opcja wpłynięcia na czułość ? Chętnie bym się do tego dobrał...


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: "Ciekawe" zachowanie DSC (dla ekspertów od DSC/Geometrii :-)
PostNapisane: 9 sierpnia 2012, 20:34 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 41
Posty: 3530
Lokalizacja: Myślenice
Moje BMW: 330ci
Kod silnika: M54B30
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=99809
yansvanhorn napisał(a):
Zainteresowało mnie to co napisałeś o czułości DSC - jest gdzieś w DIS'ie opcja wpłynięcia na czułość ? Chętnie bym się do tego dobrał...
podpytaj kolegi memberlist.php?mode=viewprofile&u=42739 bo wie jak to zrobić ;)

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] "Ciekawe" zachowanie DSC (dla ekspertów od DSC)
PostNapisane: 10 sierpnia 2012, 09:35 
Offline
Forumowicz

Wiek: 31
Posty: 445
Lokalizacja: Łódź
Moje BMW: e46
Kod silnika: M47
Po pierwsze to proponuję sprawdzić czy nie masz błędu czujnika wychyłu /skrętu ( co dziwne z tego co patrzyłem na e46fanatics znajduje się on na kolumnie kierownicy - http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=917397). Ponoć wpływa on an zachowanie dsc ... Zmiana kół na węższe/szersze powoduje zmiany w zachowaniu kontroli trakcji (rzekomo).

"...and a proper alignment fixed the issue..." - zaczerpnięte z e46 fanatics gdzie kolega borykał się z takim problemem , stwierdzili iż trzeba ustawić zbieżność pod nowe kółeczka :)

W Ncs'expert jest możliwość ustawienia tzw "Drift incrase" co jak widziałem jest parametrem dotyczącym DSC bezpośrednio , dokładnie jeszcze tematu nie zbadałem więc wszystkiego Ci nie jestem w stanie powiedzieć , ale z tego co czytałem jesteśmy w stanie procentowo przestawić zakres uśluzgu...

"DRIFT_DEKR : Drift decrease
DRIFT_INKR : Drift increase
DRIFT_SCHWELLE : Drift limit"


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] "Ciekawe" zachowanie DSC (dla ekspertów od DSC)
PostNapisane: 10 sierpnia 2012, 10:48 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 51
Posty: 474
Lokalizacja: Południowa granica
Moje BMW: E60 530xi
Kod silnika: N53
Samo DSC podlega kalibracji z prostej przyczyny, w momencie skrętu koła pokonują różne odległości/kręcą się minimalnie inaczej, czujnik skrętu wykrywa właśnie taką anomalie i informuje układ, że przyczyną jest skręt, a nie wpadnięcie koła w poślizg. Te zależności są dość złożone więc układ ma jakiś stopień tolerancji w zakresie którego nie reaguje korektą ale przy zmianach w zawieszeniu, a nawet małym braku zbieżności te marginesy mogą ulec zawężeniu i elektronika zaczyna wariować. Przy takich prędkościach jak deklarujesz reakcje układu na zmiany w prędkościach poszczególnych kół muszą być natychmiastowe więc nie dziw się, że DSC się aktywuje. Możliwe, że zmiany w zawieszeniu które masz zrobione spowodowały, że DSC pracuje bardzo blisko granicy aktywacji.

A odnośnie nierówności i DSC, 180km/h po takich garbach daje na 100% efekt chwilowego braku styku koła z podłożem co powoduje, że w ułamku sek. zmienia się prędkość koła i DSC prawidłowo reaguje.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] "Ciekawe" zachowanie DSC (dla ekspertów od DSC)
PostNapisane: 10 sierpnia 2012, 15:46 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 5
Lokalizacja: KrakĂłw
Pisząć o adaptacji miałem na myśli jest możliwe aby samo DSC zbierało informacje z jazdy w celu lepszego dopasowania do charakterystyki pojazdu - podobnie jak DME/DDE.

Pozycję kierownicy kodowałem kilkakrotnie, wcześniej sprawdzając czy koła ustawione są na wprost. Nie przyniosło to zmiany. Być może jest jakiś problem z geometrią który ze względu na mniejsze tolerancje przy dużej prędkości powoduje reakcję DSC.

Ciekawy jest ten efekt przy odciążaniu/dociążania... czyżby faktycznie prędkość chwilowa tylnych kół mogła mieć na to wpływ ? Muszę spróbować zalogować te dane podczas jazdy....

Napewno też wybiorę się na ustawienie geometrii... wtedy też zakoduje ponownie położenie kierownicy.

Pozostaje też odpalenie NCSExperta i sprawdzenie wartości DRIFT...


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 7 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 54 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL